A Formula-1 eddigi legrosszabbul őrzött titkának nevezik jelenleg a még hivatalosan mindig be nem jelentett McLaren-Renault szerződést, aminek már nem csak a ténye, de bizonyos részletei is kiszivárogtak. A források több, mint megbízhatóak, így alighanem készpénznek vehetjük a McLaren-Renault kontraktust és a Toro Rosso-Hondát is.
Paul Velasco, F1-es szakíró úgy véli, egyértelműen az egész ügy legnagyobb nyertese a Red Bull lesz. A bikák egyáltalán nincsenek megelégedve jelenlegi motorszállítójukkal, a Renault-val. Sőt, néhány évvel ezelőtt kis híján szakítás is lett a vége. Már külön utakon akarták folytatni, de mivel a Red Bullnak senki más nem akart motort adni (sem a Ferrari, sem a Mercedes nem kívánta erősíteni az egyik komoly riválist), kénytelen-kelletlen újra összeálltak.
A Red Bull az elmúlt másfél évben is Renault-motorokat használt, ám a franciák nem adták teljesen nevüket a projekthez, így TAG-Heuer néven fut a bikák erőforrása. Velasco szerint érthető, hogy a McLaren annyit veszített már a renoméjából, Fernando Alonso pedig a pályafutásából hátralevő időből, hogy nem mer még egy-két évet kockáztatni egy versenyképtelen erőforrással, így rövid távon bizonyára jobb megoldás az egyébként szintén nem hibátlan Renault.
Miért egyezett bele a Red Bull, hogy fiókcsapatát a lóerőben és megbízhatóságban is gyenge Honda lássa el motorokkal? Igazából nem titok, hogy a Toro Rosso eladó, ha megfelelő pénzért vinné valaki. Most a Honda (leendő) érkezése jókora részt fedez az éves költségvetésből, ráadásul a bikák hosszú távú terveitől nem állnak távol a japánok.
A Renault-val való viszony még most sem tökéletes, Velasco szerint kicsit a durcás kisgyerekek egymás iránti megtűréséhez hasonlít. Ha lenne jobb megoldás, a Red Bull biztosan váltana. 2016-ban a korábbi koncepció elérte felső határát, már nem sokat javulhatott volna a Honda, az új motortervezés azonban a papírokon és a próbapadon ugyan remek eredményeket produkált, a pályán azonban teljesen más sikeredett. Vibráció, túlhevülés és állandóan visszatérő problémák keserítették a McLaren-Honda házasságot.
Pedig 2016-ban a Honda hatodik lett, jóval a Renault gyári istállója előtt, de a kockáztatás nem jött be a japánoknak. Most már azonban nagyon hasonló kialakítású a motor, mint a Mercedesé, a fejlesztések ugyan hónapokra megakadtak, de Baku után bevetésre került a harmadik specifikációjú erőforrás, azóta pedig jócskán javult a még mindig lassúcska motor megbízhatósága és sebessége is. Mind Belgiumban, mind Monzában összejött a Q3, ami év elején lehetetlen lett volna.
A Red Bull keveset kockáztat azzal, hogy az egyébként is a mezőny második felébe tartozó Toro Rossóval kísérletezik, hogy Honda-motorokat kapjon. Megjósolhatatlan, mire lesz képes jövőre a Honda újabb fél év fejlesztés után, most már nincs szükség merőben új tervezésre, így a hiba esélye is kevesebb. A Honda által a fejlesztésbe ölt pénzösszeg csillagászati, ennek előbb-utóbb eredménye is lesz.
Velasco szerint erre számít a Red Bull. A Toro Rossón keresztül tökéletesen monitorozhatják a Honda teljesítményét, illetve annak fejlődési ütemét. Ha kudarc lesz a vége, akkor még mindig ott marad vészmegoldásnak továbbra is a Renault. Ha azonban bejön az elképzelés és a Honda valóban jelentősen megerősödik, netán a Renault elé is kerül, akkor a japánok gyári csapata lehet 2-3 éven belül a Red Bull. Nem nehéz kitalálni ugyanis, hogy a Red Bull-Renault kötelék nem túlságosan erős, az idei gyakori motorhibák szintén tovább mérgezték a kapcsolatot.
Összegezve tehát a Red Bullnak pénzügyileg is jó lenne a Hondára való váltás (természetesen csak a japán motor versenyképessé válásának esetén) és ezzel ismét közel gyári csapattá válhatnának és nem stagnálnának, mint évek óta a francia motorral. Egyelőre Hondára váltani óriási rizikó lett volna, de megteszi ezt helyettük a fiókcsapat. Felmerült nemrég, hogy a Red Bull a Porschéval állna össze 2020 után, ez is mutatja, hogy a Renault kicsit sem hosszú távú megoldás jelenleg a bikáknak. Jelenleg a Honda elérhetőnek tűnik, de most a japán szakembereken a sor, hogy rengeteg lóerőt és komoly megbízhatóságot találjanak a jövő évi erőforrásnak. Abban az esetben megvalósulhat a Red Bull-Honda…