2014-ben kezdődött a modern turbó-éra, a Mercedes azóta utolérhetetlen Monzában, ezen az aszfaltcsíkon mindennél fontosabb a nyers motorerő. Hamilton a legutóbbi három versenyt az élről kezdhette meg. Ha idén is sikerülne ez neki, ebben is egyformán állna Ayrton Sennával, aki 1988 és 1991 között mindig az élről indulhatott Olaszországban. Montoya ötször indulhatott az első sorból, Sennának, Fangiónak és Hamiltonnak van összesen öt első kockája Monzában, ebben is egyedüli csúcstartóvá válhatna.
Hogy mennyire dominált a Mercedes-erőforrás itt az utóbbi években? 2014-ben Mercedes első sor, mögöttük további négy, német erőforrással szerelt versenyautó (Williams és McLaren). 2015-ben a Q3-ba jutott a két Ferrari és nyolc Mercedes-motoros gép (Mercedes, Williams, Force India, Lotus). Tavaly szintén Mercedes első sort láttunk.
A hibrid-éra megjelenése óta ugrásszerűen megnőttek a csúcssebességek. 2013-ban, a leggyorsabb V8-as autó a mérési ponton 340,4 km/h sebességgel futott, egy év múlva már 353,9-et is láttunk, tavaly pedig az autók elérték a 357,6 km/h-t. Az idei széles autókkal és gumikkal valószínűleg ez nem dől meg, de a legjobb köridő viszont veszélyben van.
Hamilton bízhat abban, hogy Bottas elvesz további pontokat Vetteltől, de erre Monzában kevesebb az esély, Felipe Massa 2014-ben és 2015-ben is elverte őt a dobogós helyért vívott küzdelemben. A Ferrari rajongók talán most reménykedhetnek leginkább egy hazai diadalban, utoljára ugyanis Fernando Alonso győzött vörösben 2010-ben, akkor indult utolsó alkalommal Ferrari az első kockából ezen a pályán.
2004 óta áll Juan Pablo Montoya rekordja, ami a köridőt illeti, 1:19,525-öt ért el az időmérő edzésen. 2000 óta nem változtattak a monzai aszfaltcsíkon. Tavaly 1,61 másodperccel maradt el a legjobb kör az eddigi rekordtól. Kanadában 1,3 másodpercet javultak tavaly óta, 1:20 alatti köridőket várhatunk, ha valakinek nagyon kijön a lépés az időmérőn, megdőlhet a körrekord.