DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Megvan Ecclestone ötletének első támogatója

Az F1 mindenható ura, Bernie Ecclestone a minap újabb ötlettel állt elő a V6-os kontra V8-as motorok ügyében, és felvetette, miért ne lehetne a kétféle erőforrás egyszerre jelen az F1-ben.

Mindez szerinte egyszerre felelne meg a sorozatban érdekelt motorgyártók, valamint a költségek visszaszorítását szorgalmazó kiscsapatok érdekeinek, mivel a jelenlegi, V6-os hibrid formula is megmaradna, miközben „a kicsiknek” egy jóval olcsóbb, egységes gyártású, KERS-szel (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) felszerelt V8-as szívómotort, vagy akár egy szintén KERS-es V6 ikerturbót is elérhetővé tennének.

Bob Fernley, a Force India főnöke szerint ez az a megváltó ötlet, amire mindig is vártak. „Úgy gondolom, hogy az alapelv, miszerint tartsuk meg a V6-os hibrideket, abszolút korrekt és helyénvaló. A gyártók szemszögéből nézve ez egy nagyon hasznos formula mind marketing szempontból, mind a technológiai programjuk tekintetében. Nem kételkedem abban, hogy a hibridhajtásnak hosszútávú jövője van az F1-ben” – erősítette meg az egyik oldal álláspontját a motorsport.com által megszólaltatott csapatvezető, majd nyomban rávilágított a másik oldal érveire is. 



„Amit Bernie szeretne, hogy a független csapatoknak egy egységes motort kínáljanak, vélhetően egy V8-ast KERS-szel, fele áron ahhoz képest, amit ma fizetünk az erőforrásokért. Természetesen nekünk, mint független csapatnak vonzó az a lehetőség, hogy felére csökkentsük a költségeinket e téren, úgy, hogy a V6-osokéval azonos teljesítményt kapunk. Hátrányunk így nem adódna ebből, és továbbra is jó show-val tudnánk szolgálni a szurkolóknak” – mondta el Fernley, majd hozzátette:

„Ha például a Cosworth építene egy V8-as motort KERS-szel, az egy nagyon-nagyon jó erőforrás lenne. Ennek ráadásul az az előnye is meglenne, hogy egy független motorbeszállítónk lenne, és ez semmit nem ártana az F1 egészségének. Szerintem a  Cosworth és a Renault az a két gyártó, amely képes lehet megvalósítani ezt a tervet.”

Persze nagy kérdés, hogy az FIA hogyan tudná a szabályok megalkotásával elérni és biztosítani, hogy a V6-os hibrid és a V8-as erőforrások közel azonos teljesítményszinten legyenek, amennyiben 2017-től valóban mindkét formula jelen lenne az F1-ben. Fernley szerint ez egy mellékes kérdés, mivel az F1-ben sosem volt egyenlőség, viszont ha nem változtatnak valamit a jelenlegi rendszeren, akkor idővel csapatok sem lesznek! 

„Bárhogy is csűrjük-csavarjuk, de az az igazság, hogy a jelenlegi költségek mellett a csapatok már nem tudnak sokáig túlélni, ezért Bernie kezdeményezésének nagyon is van létjogosultsága. Hogy vajon okozna-e kényelmetlenséget annak megállapítása, hogy pontosan hol van az egyenlőség? Nos, ez a kényelmetlenség már most jelen van az F1-ben, ha megnézzük, hol áll a Mercedes és hol a Renault. Ezek a különbségek mindig jelen lesznek, de nem hiszem, hogy ez értéktelenné tenné az F1-et. Különböző karosszériákkal versenyzünk, akkor miért ne futhatnánk különböző motorokkal? Volt már erre a példa a múltban nem egyszer. Volt, hogy működött, volt, hogy nem, de ami biztos, hogy ma sincs meg az egyenlőség, azért pedig kár aggódni, hogy megmaradjon valami, ami nincs” – mutatott rá egy nagy igazságra a Force India csapatfőnöke.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: