Gary Anderson, aki korábban hosszú időn át a sportágban dolgozott, többek közt a McLaren és a Jordan istállók tagjaként, jelenleg az Autosport magazin technikai szakértőjeként követi a sportág eseményeit. Természetesen kiemelt figyelemmel kíséri az előszezonbeli teszteket is, és rendszeresen foglalkozik az ott történő dolgokkal – legújabb részletes elemzésében a McLaren-Honda helyzetével foglalkozott.
Anderson szerint a kialakult szituációért mindkét fél felelős – úgy véli, hogy a Honda felkészültsége egyáltalán nem mondható tökéletesnek: „Ez nem olyan, mintha a Honda a tavalyi év közepén hirtelen úgy döntött volna, hogy épít egy motort, hiszen erről már régóta szó van. A gyár az F1-et egy nagy kihívásnak látja, éppen ezért mindig közelről követték az eseményeket, függetlenül attól, hogy az adott időszakban éppen aktív résztvevői voltak-e a sportágnak.”
„Az új szabályokról már négy-öt éve beszéltek, a Honda tudott róla mindenről, számos mérnök foglalkozott a koncepcióval, a lehetséges kihívásokkal. Ez nem új dolog a számukra. Többek közt ezért gondolom, hogy jobb munkát kellett volna végezniük” – írja Anderson, aki szerint a tesztre sokkal előrehaladottabb állapotban kellett volna megérkezniük: „Az előszezonban a pályán zajló teszt során arról kell szólni, hogy teljes csomag utolsó öt százalékát vizsgálják meg a valós körülmények közt.”
„Nézzük csak meg az előző barcelonai teszten elromló MGU-K egységet. Ezt a hibát a próbapadon kell felfedezni, nem a versenypályán! Az előkészületeknek arról kell szólni, hogy biztosítják az alapvető alkatrészek működését, szóval nem is értem, mi romolhatott el” – folytatta a brit szakember, akinek az Alonso-esetről is határozott véleménye van:
„Kiadtak egy közleményt, mely szerint nem változott az autó aerodinamikai terhelése, és a szél okozta a balesetet. Csakhogy a szél éppenséggel megváltoztatja a terhelést, ezért tapasztal a versenyző hirtelen alul- vagy túlkormányzottságot, és köt ki a falban. Miközben a McLaren szeretné megvilágítani, hogy mi történt, hiszen különböző pletykák keringenek az esetről, ez egyszerűen nem igaz. Miért mondanak ilyeneket?”
Anderson a csapat hozzáállásával sem elégedett: „Összességében agresszívebb megközelítésre van szükség. Túl sokszor hallunk tőlük olyanokat, hogy sok adatot gyűjtöttünk ma, szóval nem vagyunk csalódottak azért, mert csak három kört futottunk. Az ilyesmit kimondani sem érdemes, valakinek meg kell ragadni a csapat grabancát, és működésre kell bírni azt! Fontos megérteniük, hogyan kerültek ebbe a helyzetbe, hiszen már csak két és fél hét van a szezonkezdetig. Az óra ketyeg...”
A rutinos szakember arra is emlékeztet, hogy a McLaren a legutóbbi nagy szabályváltozásnál is alaposan mellényúlt kezdetben: „Amikorr 2009-ben megváltoztak a szabályok, gondjaik voltak az új aerodinamikai előírásokkal, és az azt követő években is sok kifogást hallhattunk. A korábbi csapatfőnök, Martin Whitmarsh meg is fizetett érte, de úgy tűnik, hogy még mindig probléma van. Nagy a McLaren felelőssége is, nem csak a Hondát terheli ez, hiszen ez egy partneri viszony.”
„A lényeg az, hogy a McLaren-Honda kellően megbízható legyen ahhoz, hogy legyen esély egy jó eredmény elérésére. De ha minden egyes alkalommal, amikor elhagyják a garázst, esély adódik arra, hogy valami elromlik, az komoly hátrányt jelent. Egy versenyhétvégén nagyon kevés vesztegetnivaló időd van, a teszteken kell összeszedni az autós működésére vonatkozó információt, ideális esetben már ekkor tudod, hogy mit kell kezdeni a szezon során tapasztalható különböző körülményekkel.”
„És ez igaz a beállításokra is. Meg kell értened, hogy reagál az autó a beállítási módosításokra. Csakhogy a McLaren jelenleg még nem rendelkezik az ehhez szükséges adatokkal...”