DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Szabad a vásár: 2015-ben ismét megengedett a szezonközi motorfejlesztés

Meghallgattak a Renault és a Ferrari imái, ugyanis ebben az évben az FIA ismét engedélyezi a motorfejlesztést az F1-ben, de az igazságosság elvét követve nem minden gyártó kap erre lehetőséget.

Év végén több csapat is arra a következtetésre jutott a 2015-ös technikai szabályozás tanulmányozásakor, hogy nincs konkrét dátum kijelölve, hogy mikorra kell a befagyasztani a hajtóműveket.

Noha az FIA mindig a szezon első versenyére utalt a szabály meghozásakor, nem volt pontosítva ennek időpontja, ez a kiskapu pedig lehetőséget adott a gyártóknak arra, hogy tisztázást követeljenek a szabályalkotóktól. „Mindig ki volt tűzve a szabályzatban, igaz, nem volt pontosítva a homologizáció dátuma. Egyszerű, de sajnos nem egyértelmű” – mondta az FIA egyik szóvivője.



A témát James Allison, a Ferrari technikai igazgatója hozta fel még Abu Dhabiban, a technikai munkacsoport egyik megbeszélésén, amit a karácsony előtt a csoport tovább folytatott. Mivel az FIA megállapította, hogy a szabályértelmezés nyílt, ezzel azt is a csapatok tudtára adta, hogy nincs pontos dátuma a motorok befagyasztásának. Mindez addig tart, amíg a csapatok el nem érik a 32 „zsetonos” határt, ami a módosítható alkatrészek számát jelenti. Egy motor összesen 66 komponensből áll, ami azt jelenti, hogy majdnem a motorban található alkatrészek felét lehet módosítani, a szabályok adta kereteken belül. Természetesen, a szabály akkor is életbe lép, ha a csapat túllépi az egy évben felhasználható motorok (4) számát.

A Nemzetközi Automobil Szövetség nemrég körbeküldött egy olyan közleményt a csapatoknak, mely megállapítja, hogy a szezon bármely pontján lehet majd módosítani a motorokon. Ez viszont csak azokra a gyártókra vonatkozik, akik tavaly – a tiltás mellett – részt vettek a világbajnokságon, így a V6-os turbóját régóta tökéletesítgető Honda számára ez az ajtó bezárult. Ahogyan a Ferrarinak, a Renault-nak és a Mercedesnek tavaly, most idén a japánoknak is majdnem két hónapjuk van arra, hogy megizmosítsák hajtóművüket, ugyanis akkor február 28. volt a homologizáció dátuma.

A szabályok azt is kikötik most már, hogy mennyi módosítható a motorokból a következő években: 2016-ban az erőforrás 36%-a, 2017-ben 30%, 2018-ban 23%, 2019-ben és 2020-ban pedig csak 5-5%-a.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: