DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
WEC

60 autó, 180 pilóta: Bemutatjuk a teljes Le Mans-mezőnyt!

Beharangozó sorozatunk utolsó, s talán legfontosabb részében áttekintjük az összes idén rajthoz álló Le Mans-i egységet, s útbaigazítást nyújtunk, kik lehetnek az egyes kategóriák esélyesei.

p1



Porsche

Porsche 919 Hybrid
#1 Mark Webber/Timo Bernhard/Brendon Hartley
#2 Neel Jani/Romain Dumas/Marc Lieb
 

P1_2Porsche

A világbajnokság és a Le Mans címvédője, az idei szezon listavezetője. A Le Mans főpróbájának tartott spái 6 óráson elszenvedett vereség ellenére is a Porsche a verseny favoritja, de olyan hibák nem férnek bele, mint amiket Hartley, Jani és Dumas tavaly elkövetett, mert a Toyota és az Audi ott lesz a sarkukban.

Toyota

Toyota TS050 HYBRID
#5 Sebastien Buemi/Anthony Davidson/Kazuki Nakajima
#6 Kamui Kobayashi/Mike Conway/Stephane Sarrazin

P1_6Toyota

A tavalyi sima vereség után a Toyota ismét versenyben van a két német gyártóval, ezt a spái 6 órás mellett a Le Mans-i teszten mutatott forma is egyértelműen igazolta. Az új autó és a 2.4-es V6-os ikerturbó visszahozta a meccsbe a japánokat, de az elmúlt bő egy év miatt mégis némi meglepetést jelentene, ha ők nyernék a Le Mans-t.

Audi

Audi R18 e-tron quattro
#7 Andre Lotterer/Benoit Treluyer/Marcel Fassler
#8 Loic Duval/Lucas di Grassi/Oliver Jarvis

P1_8Audi

A Porsche elsőszámú kihívója, akiket akkor sem lehet leírni, amikor nincsenek formában. Hát még most! Az Audi biztatóan kezdte az évet, Spában győzni tudtak, ráadásul a Le Mans-i pálya kedvezni fog az azonos nevet viselő, de átalakított új R18 e-tronnak.

ByKolles

CLM-AER P1/01
#4 Pierre Kaffer/Oliver Webb/Simon Trummer

P1_4ByKolles

A Lotus névre hallgató LMP1-es csapat utódja tavaly már megközelíteni látszott a privát mezőny másik tagját, a Rebelliont, de az idei szezon elején mutatott komoly megbízhatósági problémák semmi jót nem ígérnek Le Mans-ra.

Rebellion

Rebellion-AER R-One
#12 Nick Heidfeld/Nicolas Prost/Nelson Piquet Jr
#13 Alexandre Imperatori/Dominik Kraihamer/Matteo Tuscher

P1_12Rebellion

Lassan egy évtizede a Le Mans-i mezőny tagja a brit-svájci alakulat, mely kiváló megbízhatóságának köszönhetően két dobogót szerzett a WEC-szezon első két futamán. A gyári prototípusok hibáit Le Mans-ban is kihasználhatja a biztonságnak kissé még a sebességet is alárendelő Rebellion.

p2

SO24! By Lombard Racing

Ligier-Judd/BMW JSP2
#22 Vincent Capillaire/Jonathan Coleman/Erik Maris

P2_22Lombard

A helyi versenyzőknek szereplési lehetőséget biztosítani kívánó csapat dobogón kezdte az évet Silverstone-ban, de azóta kiesett élpilótájuk, így kisebb az esély az igazán jó szereplésre.

Panis Barthez Competition (Tech 1)

Ligier-Nissan JSP2
#23 Fabien Barthez/Paul-Loup Chatin/Timothe Buret

P2_23Barthez

A világ- és Európa-bajnok kapus GT-s kalandjai után immár csapatvezető-pilótaként tér vissza Le Mans-ba a Tech 1 és Olivier Panis partnereként. Az ELMS-ben jól szerepeltek eddig, kérdés, hogy a Michelin-abroncsok nem jelentenek-e majd hátrányt a számukra.

Algarve Pro Racing

Ligier-Nissan JSP2
#25 Chris Hoy/Andrea Pizzitola/Michael Munemann

P2_25Algarve

Ismét egy Le Mans-i újonc egység, amely elsősorban Sir Chris Hoy olimpiai rekorder szerepeltetése miatt kerülhet a figyelem középpontjába.

G-Drive (Jota)

ORECA-Nissan 05
#26 Rene Rast/Will Stevens/Roman Rusinov

P2_26GDrive

A P2 bajnoki címvédője a Jota Sporttal közösen indít az idei szezonban egy Oreca-Nissant, mely az egyik legerősebb pilótafelállással rendelkezik a kategóriában: Rast-Stevens-Ruszinov. A pole is az övék lett, mindenképp a verseny egyik nagy esélyese ez a hármas.

SMP Racing (AF Corse)

BRE-Nissan BR01
#27 Nicolas Minassian/Mihail Aljosin/Maurizio Mediani
#37 Vitalij Petrov/Viktor Shaitar/Kirill Lagyigin

P2_27SMP

Az AF Corse-szal szövetségre lépő orosz alakulat két egysége igen erős felállásokkal rendelkezik, a bajnokság viszont egyelőre nem alakult túl fényesen a számukra – nem kizárt, hogy ezért a téli abroncsváltás is „felelőssé tehető”, s meg kell még barátkoznia a Dunlopokkal az SMP-nek.

Pegasus Racing

Morgan-Nissan LMP2
#28 Leo Roussel/Remy Striebig/Ines Taittinger

P2_28Pegasus

Kétéves autó, két amatőr pilóta – ha a Pegasus a mezőny első felében zárna, már mindenképp elégedettek lehetnének.

Extreme Speed Motorsports

Ligier-Nissan JSP2
#30 Pipo Derani/Ryan Dalziel/Chris Cumming
#31 Scott Sharp/Johannes van Overbeek/Ed Brown

P2_31Extreme

Jó eséllyel az amerikai csapat autói lesznek a legütősebb Ligier-k, különösen a #31-es egység tűnik erősnek, míg a #30-as két második hellyel kezdte a WEC-szezont – az más kérdés, hogy a Ligier képes lehet-e harcba szállni az Orecákkal?

Eurasia Motorsport

ORECA-Nissan 05
#33 Tristan Gommendy/Nick de Bruijn/'Kevin' Pu Jun Jin

P2_33Eurasia

A fülöp-szigeteki alakulat két jelentős előrelépést is elkönyvelhetett tavaly óta: 05-ös Orecára váltottak a 03-asról, valamint szerződtették a remek egykörös tempójáról híres Gommendyt. Az élmezőnyben így se valószínű, hogy ott lesznek.

Race Performance

ORECA-Judd/BMW 03R
#34 Shinji Nakano/James Winslow/Nicolas Leutwiler

P2_34RaceP_ELMS

Asian LMS-győztesként tért vissza a két éve remeklő svájci alakulat, de a régi nyitott Orecával aligha ismétlik meg jó teljesítményüket.

Baxi DC Racing Alpine

ORECA-Nissan 05
#35 Ho Pin Tung/Nelson Panciatici/David Cheng

P2_35Baxi

Az Alpine papíron második számú egysége, melyet a kínai David Chenggel közösen indítanak. Tung és Panciatici azonban garancia lehet egy jó eredményre – az időmérőt mindenesetre másodikként zárták.

Signatech Alpine

ORECA-Nissan 05
#36 Nicolas Lapierre/Stephane Richelmi/Gustavo Menezes

P2_36Signatech

A Toyotától tavalyelőtt kiebrudalt Lapierre-rel együtt Richelmi és Menezes remek versenyzőhármast alkot LMP2-es szinten, s Spában győzni is tudtak. A G-Drive mellett a verseny másik nagy esélyese.

G-Drive (JOTA)

Gibson-Nissan 015S
#38 Giedo van der Garde/Simon Dolan/Jake Dennis

P2_38GDriveGibson

Az orosz-brit ELMS-egység két, a kategóriához képest jó nevű versenyzővel áll rajthoz. A csapat és a pilóták jók, az autó viszont öregecske...

Krohn Racing

Ligier-Nissan JSP2
#40 Joao Barbosa/Niclas Jönsson/Tracy Krohn

P2_40Krohn

Krohn és Jönsson 11. alkalommal indulnak együtt Le Mans-ban, amivel rekordot döntenek, de a GTE Am-es dobogók megismétlése teljesen kizárt – amit az időmérő utolsó helye is megerősített.

Greaves Motorsport

Ligier-Nissan JSP2
#41 Memo Rojas/Nathanael Berthon/Julien Canal

P2_41Greaves

A csapat és a pilótafelállás is erős, a Ligier jelentette hátrány mértéke azonban ebben az esetben is komoly kérdés.

Strakka Racing

Gibson-Zytek 015S
#42 Danny Watts/Jonny Kane/Nick Leventis

P2_42Strakka

A Strakka rutinos csapat, a Gibson-karosszéria és az amatőr felállás miatt viszont nagy meglepetés lenne, ha elérnék a dobogót vagy akár annak közelét.

RGR Sport by Morand

Ligier-Nissan JSP2
#43 Bruno Senna/Filipe Albuquerque/Ricardo Gonzalez

P2_43RGR

A három évvel ezelőtti P2-es bajnok alakulat megnyerte a szezonnyitót, így az igen ütősnek tűnő hármassal az egyik legjobb ligier-s egység lehetnek.

Manor

ORECA-Nissan 05
#44 Roberto Merhi/Matt Rao/Tor Graves

P2_44Manor

A WEC-vel ellentétben a Manor itt csak egy autóval indul, az viszont a legjobbak között lehet, a WEC első két futamán és a Le Mans-i edzéseken is remek formát mutattak.

Thiriet by TDS Racing

ORECA-Nissan 05
#46 Mathias Beche/Pierre Thiriet/Ryo Hirakawa

P2_46Thiriet

A kétszeres Le Mans-i második ELMS-egység a névadó Thiriet személyében az egyik legjobb Silver-kategóriás versenyzővel rendelkezik. Ha minden összeáll, akár a győzelemért is harcban lehetnek.

KCMG

ORECA-Nissan 05
#47 Richard Bradley/Tsugio Matsuda/Matt Howson

P2_47KCMG

Az egyetlen P2-es egység, mely semmilyen bajnokságban nem indul, ez jelentheti a legnagyobb hátrányt az egyébként igen ütősnek tűnő alakulat számára.

Murphy Prototypes

ORECA-Nissan 03R
#48 Jeroen Bleekemolen/Marc Goossens/Ben Keating

P2_48Murphy

Jó csapat, jó pilóták, régi Oreca, gyenge egykörös tempó – a Murphy a kategória egyik sötét lova, de az élmezőnyben nem lesznek ott.

Michael Shank Racing

Ligier-Honda JSP2
#49 Oswaldo Negri Jr/Laurens Vanthoor/John Pew

P2_49Shank

A gyári támogatás és Laurens Vanthoor jelenléte azt jelentheti, hogy az egyetlen USCC-s P2-es egység akár a győzelemért is harcban lehet a világ- és Európa-bajnoki résztvevők ellenében.

Az 56. garázsban: SRT41 BY OAK Racing

Morgan-Nissan LMP2
#84 Frederic Sausset/Christophe Tinseau/Jean-Bernard Bouvet

56_84SRT

A négyszeres amputált Sausset számára speciálisan átalakított autó az edzéseken fel tudta venni a versenyt az LMP2-es mezőny végével.

gtpro

AF Corse

Ferrari 488 GTE
#51 Gianmaria Bruni/James Calado/Alessandro Pier Guidi
#71 Sam Bird/Davide Rigon/Andrea Bertolini

GTEPro_51AFCorse

Egészen az időmérő edzésig abszolút favoritnak tűnt az első két WEC-forduló győztese, azonban a Ford kitűnő egykörös tempója alaposan megijeszthette őket. A tapasztalat így is mellettük szól azonban – kérdés viszont, hogy a Le Mans-újonc Pier Guidi mennyire nő majd fel a feladathoz.

Corvette Racing

Chevrolet Corvette C7.R
#63 Jan Magnussen/Antonio Garcia/Ricky Taylor
#64 Oliver Gavin/Tommy Milner/Jordan Taylor

GTEPro_63Corvette

Az előző tizenhat Le Mans felét megnyerték kategóriájukban, egy körön viszont nagyon csúnyán lemaradtak a sárga autók. Meglepetés lenne, ha végül ők érnének oda.

Ford Chip Ganassi

Ford GT
#66 Oliver Pla/Stefan Mucke/Billy Johnson
#67 Andy Priaulx/Marino Franchitti/Harry Tincknell
#68 Joey Hand/Dirk Muller/Sebastien Bourdais
#69 Richard Westbrook/Ryan Briscoe/Scott Dixon

GTEPro_66Ford

A visszatérő Fordé a legnagyobb gyári alakulat, nagyszerű pilótafelállásokal, s kitűnő egykörös tempóval. A Ferrari mellett a verseny legnagyobb esélyese.

Dempsey-Proton Racing

Porsche 911 RSR
#77 Richard Lietz/Michael Christensen/Philipp Eng

GTEPro_77Dempsey

A WEC-ben idén ők képviselik a Porschét, nagy meglepetés lenne, ha harcban lennének a gyári autókkal.

Porsche Motorsport

Porsche 911 RSR
#91 Nick Tandy/Patrick Pilet/Kevin Estre
#92 Earl Bamber/Frederic Makowiecki/Jorg Bergmeister

GTEPro_91Porsche

A 2017-es szezonra készülés jegyében a Porsche kihagyja az idei WEC-idényt, s csak Le Mans-ban indulnak – a két vezérpilóta a tavalyi összetett győztes Tandy és Bamber. Nem tűnnek esélyesnek.

Aston Martin Racing

Aston Martin Vantage GTE
#95 Darren Turner/Nicki Thiim/Marco Sorensen
#97 Richie Stanaway/Fernando Rees/Jonny Adam

GTEPro_97Aston

Az Aston Martinnal, mely megkavarta idei felállását, mindig számolni kell, ráadásul a többiekkel ellentétben Dunlopokon mennek, melyeket direkt az orrmotoros Vantage-ra fejlesztettek. Nem kezdték jól a WEC-szezont, nagy kérdés, hogy felvehetik-e a harcot a Ferrarival és a Forddal.

Risi Competizione

Ferrari 488 GTE
#82 Giancarlo Fisichella/Toni Vilander/Matteo Malucelli

GTEPro_82Risi

Avagy az amerikai Ferrari: Fisichelláék a tengerentúlon nincsenek jó formában, de mint tudjuk, a Le Mans egy külön műfaj – és a Risi ért már el pár jó eredményt a 24 óráson, a versenyzőhármasuk pedig egészen ütős.

gtam

Larbre Competition

Chevrolet Corvette C7.R
#50 Jean-Philippe Belloc/Pierre Ragues/Yutaka Yamagishi

GTEAm_50Larbre

A többszörös kategóriagyőztes jól kezdte az évet, de sérülés miatt a felkészülés hajrájában elveszítették Paolo Rubertit, ami érzékenyen érintheti őket.

AF Corse

Ferrari 458 Italia
#55 Matt Griffin/Aaron Scott/Duncan Cameron
#83 Emmanuel Collard/Rui Aguas/Francois Perrodo

GTEAm_83AFCorse

Kitűnő csapat, remek autó, erős felállások, jó év eleji forma: az AF Corse esetében a dobogó a minimális elvárás.

Team AAI

Chevrolet Corvette C7.R
#57 Johnny O'Connell/Oliver Bryant/Mark Patterson

GTEAm_57AAI

A tavalyi GTE Pro-győztes autóval, a belga ProSpeed technikai támogatásával és a korábbi gyári menő O’Connell-lel a tajvani Corvette jól szerepelhet annak ellenére, hogy az időmérő nagyon nem jött össze nekik.

Formula Racing (AF Corse)

Ferrari 458 Italia
#60 Mikkel Mac/Johnny Laursen/Christina Nielsen

GTEAm_60Formula

A tavalyi ELMS GTE-győztesét az AF Corse-szal és egy jó trióval akár esélyesnek is nevezhetnénk – de a Le Mans-i tapasztalt nagyon fog hiányozni.

Clearwater Racing

Ferrari 458 Italia
#61 Rob Bell/Keita Sawa/Mok Weng Sun

GTEAm_61Clearwater

Az Asian LMS kategóriabajnoka (ott McLarennel indulnak) egy tavalyi gyári Ferrarit nevezett be. A hármasból a nagy kérdést a kétszeres makaói GT-győztes, ám Le Mans-újonc Sawa jelenti. Ha az ázsiai pilóták jól szerepelnek, a Clearwater gyönyörű festésű autója esélyes lehet a győzelemre.

Scuderia Corsa

Ferrari 458 Italia
#62 Townsend Bell/Jeffrey Segal/Bill Sweedler

GTEAm_62ScuderiaCorsa

A tavalyi USCC GTD-bajnok változatlan felállással tér vissza, s minden esélyük megvan a tavalyi Le Mans-i dobogó megismétlésére.

KCMG (Proton)

Porsche 911 RSR
#78 Wolf Henzler/Joel Camathias/Christian Ried

GTEAm_78KCMG

Silverstone-ban biztató formát mutattak, a felállás nem rossz – sok múlik majd a Porsche versenyképességén.

Gulf Racing UK

Porsche 911 RSR
#86 Adam Carroll/Ben Barker/Michael Wainwright

GTEAm_86Gulf

Szintén a Porsche erőssége jelenti a nagy kérdést a Le Mans-i újonc csapat esetében, mely két év ELMS után lépett elő a WEC-be.

Abu Dhabi Proton Racing/Proton Competition

Porsche 911 RSR
#88 Patrick Long/David Heinemeier Hansson/Khaled Al Qubaisi
#89 Leh Keen/Cooper MacNeil/Marc Miller

GTEAm_88Proton

A Proton amatőr alakulatának minden esélye megvan rá, hogy a kategória legjobb porschés egysége legyen – különösen ami a #88-as autót illeti.

Aston Martin Racing

Aston Martin Vantage GTE
#98 Pedro Lamy/Mathias Lauda/Paul Dalla Lana
#99 Gary Hirsch/Liam Griffin/Andrew Howard

GTEAm_9899Aston

A #98-as autó, mely tavaly az utolsó órában bukta el a győzelmet, a kategória egyik nagy esélye, a #99-essel viszont valószínűleg nem kell komolyan számolni.

A sorozat eddigi részei:

1. Résztvevők és csapatok: 21 egykori F1-es

2. Szabályok, kategóriák, program, besorolások

3. Rekordok könyve

4. Le Mans áldozatai

5. A hősök arcképcsarnoka - Le Mans legnagyobbjai

6. A részeg győztestől az első pezsgőzőig – emlékezetes sztorik

7. 12 legendás versenyautó

8. A 2015-ös verseny legemlékezetesebb pillanatai

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: