DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 8. szerda
F1

Elfelejtett versenypályák: Jerez

Miután az Royal Automobile Club of Spain elveszítette érdeklődését a Spanyol Nagydíj iránt, amelyet Jaramában rendeztek korábban, Pedro Pacheco, Jerez de la Frontera polgármestere úgy döntött, támogat egy olyan projektet, amely egy versenypálya felépítését célozza a városban.

A projektet a spanyol mérnök, Manuel Medina Lara vezette, az építéshez felhasználták Alessandro Rocci terveit.

A 4428 métert hosszú pályát 1985 december 8-án nyitották meg és 1986-ban már Formula-1-es versenyt is rendeztek itt. A futam jobban nem is sikerülhetett volna, hiszen Ayrton Senna és Nigel Mansell az utolsó pillanatokig szoros harcot vívtak egymással. Az utolsó kerékcsere során Mansell időt veszített és két körrel a futam vége előtt a brit pilóta hátránya 5.3 másodperc volt Sennával szemben; az utolsó körben a hátrány 1.5 másodpercre csökkent. Az utolsó száz méteren Mansell előzéssel próbálkozott és a két autó szinte egyvonalban ért célba. A hivatalos közlemény szerint Senna nyert, előnye 0.014 másodperc volt, amely az egyik legszorosabb befutó a Formula-1 történetében. Mansell revánsot vehetett 1987-ben és 1988-ban, amikor megnyerte a versenyeket, míg Senna 1989-ben állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Jerezzel az volt a probléma, hogy a futamokra alig látogattak ki nézők, habár a pálya tömve volt, amikor motorversenyt rendeztek rajta. Az 1990-es Formula-1-es versenyhétvégén szörnyű baleset történt a szabadedzésen, Martin Donnelly Lotusa darabokra tört, miután korlátnak csapódott egy nagy sebességű kanyarban. Donnellyt súlyos sérülésekkel emelték ki a roncsok közül. A hétvége ennek árnyékában folytatódott tovább, a futamot a Ferrari pilótája, Alain Prost nyerte.




Egy évvel később a Formula-1-es kamionok a barcelonai Circuit de Catalunya pálya felé vették az irányt, nem Jerezbe. A pályát továbbra is használták Formula-1-es tesztelésre, de legközelebb versenyt csak 1994-ben futottak rajta az autósport csúcskategóriájának versenyzői.

Az 1990-es verseny után a pályát Donnelly balesete miatt biztonságosabbá tették. Egy sikánná alakították azt a kanyart, ahol Donnelly balesetet szenvedett és a Senna Curve nevet kapta.

Az 1994-es Európa Nagydíjat Michael Schumacher nyerte. 1997-ben egy újabb Európa Nagydíjat futottak a pályán, ezen a versenyen dőlt el Schumacher és Jacques Villeneuve között a bajnoki cím. Végül Schumacher leszorította Villeneuve-öt, amikor a kanadai előzni próbált. Ugyan Villeneuve folytatni tudta a versenyt és Schumacher volt az, aki kicsúszott, de később a német pilótát kizárták az 1997-es világbajnokságból viselkedése miatt. A futamon Mika Häkkinen pályafutása első Formula-1-es győzelmét aratta a McLaren-Mercedeszel. A dobogós díjátadó vitatott volt, hiszen az előzetes értesülések szerint a trófeát a Daimler-Benz képviselője adta volna át, ám végül Jerez polgármestere, Pedro Pacheco jelent meg a dobogón. A díjátadó végén az FIA elnöke, Max Mosley közölte, a pályán soha többet nem rendeznek Formula-1-es versenyt. Az FIA elnöke már leköszönt, de a létesítményt a Formula-1-es mezőny továbbra is csak tesztelésre használja.

2005-ben a pályát újraaszfaltozták. A tervek szerint 2008-ban a Champ Car is megfordult volna a pályán, ám az év elején a sorozat megszűnt, miután az IndyCarral egyesült.

2013 május 2-án bejelentették, hogy a pályán található utolsó kanyart a spanyol MotoGP világbajnokról, Jorge Lorenzóról nevezik el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: