DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Több csapat a motorbefagyasztás mellett érvel

Kampányba kezdtek a renault-s csapatok – a Red Bull és a gyári istálló is a motorfejlesztések befagyasztásával tartaná kordában az F1 költségeit, amíg el nem készülnek a 2021-es erőforrások.

A Renault ezzel a merész ötlettel még csak nem is kizárólag önmagának kedvezne, papíron mind a négy Formula-1-es motorgyártó jól járna a döntéssel. Ha a csapatok befagyasztanák a motorfejlesztéseket – amire legutóbb 2014-ben volt példa a királykategóriában -, azzal önmaguknak tennének egy szívességet, hiszen nem kellene a jelenlegi és a jövőbeli konstrukciókat párhuzamosan csiszolgatniuk. Ha minden maradna a jelenlegiben, abból a 2021-re érkező motorfejlesztők profitálnának, hiszen ők minden erőforrásukat az új motorokra fókuszálhatnák, míg a jelenlegiek nem csak az energiáikat lennének kénytelenek szétosztani, hanem irgalmatlan sok pénz elköltésére is kényszerülnének. A Renault ügyvezető igazgatója logikus és fair megoldást akar találni a problémára.

renault-kipufogo-2018



„A két motor párhuzamos fejlesztésével járó terhet nem akarjuk vállalni” – szögezte le Cyril Abiteboul az Autosportnak. „Csapatunknak két kulcsüzenete van: Egyrészt át akarjuk látni a teljes szituációt, mielőtt elkötelezzük magunkat egy szabályzathoz. Másrészt nem tartjuk sem elfogadhatónak, sem fenntarthatónak azt, hogy párhuzamosan két motort kelljen fejlesztenünk. Ennek az egyszerű oka az, hogy egy újonnan érkező motorgyártó - amit mindenki szeretne látni – óriási előnybe kerülne hozzánk képest, hiszen sem a vásárlóival, sem a jelennel nem kell törődnie.”

A Red Bull tanácsadója is osztozik ezen az állásponton, de ő a befagyasztás előtt még ki is egyenlítené a különböző motorok teljesítményét. „Ha érkezik az új szabály, akkor be kell fagyasztanunk a fejlesztéseket” – szólt hozzá a témához Helmut Marko. „Mielőtt azonban így teszünk, minden motort 3%-on belülre kellene hoznunk egymáshoz. 2020-ig így élnénk, senki sem fejlesztené a motorját. Ez a helyes út.”

ausztralia-rajt2-2018

A Red Bull csapatvezetője szerint egy ilyen megoldással a jobb motorok bizonyos előnyei még mindig megmaradnának, viszont senki nem égetné feleslegesen a pénzt. „Egy ideális világban bevezetnénk valamiféle teljesítménykiegyenlítést, ésszerű lenne például az üzemanyag-átáramlást szabályozni. Ha azt akarjuk, hogy a gyártók a 2021-es projektben is részt vegyenek, de emellett ne kelljen a jelenlegi és jövőbeli motorokra is költeniük, akkor ez a megoldás” – érvelt Christian Horner.

Az F1-tulajdonos Liberty Media a következő versenyhétvégén Bahreinben prezentálja 2021-es terveit, kíváncsian várjuk, vajon a fenti javaslatot tartalmazza-e az amerikaiak jövőképe.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: