A GR010 HYBRID versenyautó prototípust az elmúlt 18 hónapban fejlesztették a Toyota mérnökei, együttműködve a csapat kölni központjában, illetve a japán Higashi-Fujiban az elektromos hibrid hajtásláncok fejlesztésén dolgozó mérnökökkel. A GR010 HYBRID modellben erős négykerékhajtású hibrid verseny-hajtáslánc dolgozik, benne egy 3,5 literes V6-os kétturbós motor, amely 680 lóerőt küld a hátsó kerekekre, és egy, az első tengelyre behajtó 272 lóerős, AISIN AW és DENSO fejlesztésű villanymotor/generátor. A maximális megengedett összteljesítmény 500 kW (680 LE). A GR010 HYBRID kifinomult szabályozó elektronikái a hibrid rásegítés függvényében szabályozzák a belsőégésű motor teljesítményét. A versenyautó prototípus feltűnő új megjelenése utal az inspirációt adó GR Super Sport hiperautóra, amely a 2020-as Le Mans futamon egy bemutató körrel, valamint a díjátadó ceremónián is bemutatkozott, és jelenleg is fejlesztés alatt áll. A TOYOTA GAZOO Racing új korszakának jeleként az ikonikus GR felirat erősíti meg az utcai és a versenyautó közötti kapcsolatot.
A TOYOTA GAZOO Racing immár a kilencedik idényét kezdi a WEC sorozatban, ugyanazokkal a versenyzőkkel, akik a Le Mans-i és a világbajnoki győzelmeket is aratták a 2019-2020-as szezonban. Az újonnan megkoronázott világbajnokok, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López vezetik majd a 7-es rajtszámú GR010 HYBRID modellt, és Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima valamint Brendon Hartley versenyez majd a 8-as rajtszámú autóval. Nyck de Vries továbbra is tesztpilóta és tartalék versenyző marad. A csapat intenzíven dolgozik GR010 HYBRID fejlesztésén, már túl vannak két háromnapos teszten, ahol az autót az új szabályokhoz igazították, amelyek mind a teljesítményt, mind a filozófiát tekintve nagy változásokat jelentenek. Az új, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban a GR010 HYBRID 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb elődjénél, a TS050 HYBRID modellnél, így a számítások szerint körülbelül 10 másodperccel lassabb köridőket teljesít majd Le Mans-ban. A méretei is megváltoztak, az új autó 250 mm-rel hosszabb, 100 mm-rel szélesebb és 100 mm-rel magasabb a korábbinál. A WEC sorozat indulása óta először a TOYOTA GAZOO Racing hátsó villanymotor/generátor (MGU) nélküli autóval versenyez, MGU ezentúl csak az első tengelyen alkalmazható. Ez azt is jelenti, hogy a belsőégésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelni, és a hátsó tengelyt hagyományos hidraulikus fék lassítja.
A GR010 HYBRID modellben a legkorszerűbb, csúcshatékonyságú aerodinamikai megoldások működnek, amelyeket a nagy teljesítményű Computational Fluid Dynamics szoftverrel fejlesztettek és szélcsatornás vizsgálatokkal teszteltek. Az új technikai előírások csak egyetlen, homologizált karosszéria használatát engedélyezik, egyetlen állítható aerodinamikai eszközzel. Ezért a GR010 HYBRID ugyanazzal a specifikációval megy majd a nagy leszorító erőt és a kis légellenállást igénylő pályákon is, egyetlen, az aerodinamikai körülményekhez igazítható, állítható hátsó szárnnyal. A WEC és a Le Mans futamokon most először az autók teljesítményét kiegyenlítik, ami azt jelenti, hogy a szervezők minden járművön versenyről versenyre megváltoztatják a beállításokat, szabályozva az energiafelhasználást és a tömeget is, annak érdekében, hogy minden egyes Le Mans hiperautó ugyanolyan teljesítménnyel bírjon. Ennek eredményeképpen szoros versenyek várhatók majd a TOYOTA GAZOO Racing és versenytársai, a Scuderia Cameron Glickenhaus, a ByKolles Racing és az Alpine, között; ez utóbbi az új kihívást jelentő LMP1 modellel versenyez majd.
A küzdelem hat futamon át tart, az első eredetileg március 19-én az 1000 mérföldes Sebring-i futam lett volna, ez azonban végül a koronavírus miatt elmarad, és helyette az április 2-4. között Portimao-ban megrendezett futammal indul az idény. Ezt követi május 1-én a hatórás Spa-Francorchamps, a szezon csúcspontja pedig a Le Mans futam június 12-13-án. 1992 után újra lesz hosszútávú világbajnoki futam Monzában, július 18-án, ezután a mezőny a Fuji Speedway-en, (szeptember 26.) majd Bahreinben (november 20.) versenyez, ezek mindegyike hatórás futam.
GR010 HYBRID műszaki adatok |
|
Karosszéria |
Szénszálas kompozit |
Sebességváltó |
Hétfokozatú, szekvenciális, keresztben beépített |
Féltengelyek |
Állandó szögsebességű háromágú villás csuklókkal |
Tengelykapcsoló |
Többtárcsás |
Differenciálmű |
Mechanikusan zárható |
Felfüggesztés |
Elöl és hátul is független, kettős keresztlengőkaros |
Rugózás |
Torziós rugók |
Kanyarstabilizátor |
Elöl és hátul |
Kormánymű |
Hidraulikus rásegítésű |
Fékek |
Monoblokk ötvözet féknyergek, belső hűtésű szénszálas féktárcsák (Akebono) |
Keréktárcsák |
Magnézium ötvözet, 13 x 18 colos (RAYS) |
Abroncsok |
Radiál, 31/71-18, (Michelin) |
Hosszúság |
4900 mm |
Szélesség |
2000 mm |
Magasság |
1150 mm |
Tömeg |
1040 kg |
Üzemanyagtartály kapacitása |
90 liter |
Belsőégésű motor |
V6-os, közvetlen befecskendezéses, duplaturbós benzinmotor |
Szelepek száma |
Hengerenként négy |
Lökettérfogat |
3,5 liter |
Üzemanyag |
Benzin |
Belsőégésű motor teljesítménye |
500 kW / 680LE |
Hibrid hajtás teljesítménye |
200 kW / 272LE |
Akkumulátor |
Nagyteljesítményű litium-ion (TOYOTA) |
Villanymotor/generátor |
AISIN AW / DENSO |
Sebring helyett Portimao lesz a 2021-es FIA WEC idénynyitójának helyszíne
A portugáliai Portimaoban található Algarve International Circuit versenypálya lesz a helyszíne a 8 órás Portimão futamnak, ami az 1000 mérföldes Sebring futam helyébe lép az idei 9. FIA Hosszútávú Világbajnokság első fordulójának helyszíneként. A futamot 2021. április 2-4. között rendezik meg. A koronavírus gyors mutálódása, illetve a különböző országok kormányzati intézkedéseinek változásai miatt – ami az utazási korlátozásokra is kiterjed –, a WEC nem akar szükségtelen kockázatokat vállalni. Mivel a csapatoknak hamarosan szállítmányokat kellett volna útnak indítaniuk az USA-ba, gyors döntésre volt szükség, hogy felkészülhessenek a 2021-es idényre. Mindezt figyelembe véve, illetve tekintettel arra, hogy a bajnokságban szereplő csapatok többsége európai központú, valamint az IMSA-val, a Sebring International Raceway-el és a FIA-val történt egyeztetést követően az a döntés született, hogy az idény első futamát Európában rendezik meg. A Portugália déli részén fekvő Algarve International Circuit lesz a prológ, vagyis a WEC március 30-31-én tartandó, hivatalos, idény előtti tesztjének helyszíne is. A 2008-ban épített pályán szokták megrendezni az Európai Le Mans Sorozat [ELMS] egyik fordulóját 2017 óta. Az izgalmas pályán gyors és lassú kanyarok, illetve drasztikus emelkedők váltják egymást.
“Sajnos a COVID-19 járvány továbbra is világszerte gondokat okoz, ezért a FIA-val, az IMSA-val és a Sebring menedzsmentjével folytatott egyeztetést követően az a döntés született, hogy törlik a Sebring futamot, és helyette Portimaoban rendezik meg ezt a fordulót. Szomorúak vagyunk, hogy nem találkozhatunk amerikai barátainkkal, és alig várjuk a napot, amikor visszatérhetünk az USA-ba, hogy az IMSA-val közösen szerepelhessünk a Super Sebringen. Továbbra is elkötelezetten építjük hosszú távú kapcsolatunkat az IMSA-val és a Sebring International Raceway pályával, hiszen szándékunkban áll visszatérni a Sebringre a jövőben.” – fogalmaz Pierre Fillon, az Automobile Club de l’Ouest elnöke.
“Bár a versenynaptár módosítása nyilvánvalóan nem ideális dolog, 2021-be átlépve megértettük, hogy ez bármikor előfordulhat az idény során. 2021 több okból is fontos év a hosszútávú versenyzés szempontjából, és számunkra az a prioritás, hogy ne csupán ezt az idényt mentsük meg, hanem a FIA Hosszútávú Világbajnokság jövőjét is – szem előtt tartva az összes érintett fél érdekeit. Nagyon várom az április idénynyitást és az azt követő versenyeket, és őszintén remélem, hogy 2021 jó év lesz a sportágunk számára.” – teszi hozzá Richard Mille, a FIA Hosszútávú Versenybizottságának elnöke.
“Az utóbbi hónapok során láthattuk, hogy mennyire kiszámíthatatlan a járvány alakulása, és a legfontosabb érintett szereplőkkel folytatott egyeztetéseket követően azt a döntést hoztuk, hogy az idény első futama itt marad Európában, ahol a legtöbb csapat központja is van. Egy futam utolsó pillanatban történő törlésének a következményei gazdasági szempontból is kedvezőtlenek lennének az egész WEC-család számára, ezért felelős döntést hoztunk. A Portimão pályán voltak már kivételesen szoros futamok az ELMS keretében, és kiváló a helyszín felszereltsége. Nagyon várjuk már, hogy Portugáliában, az áprilisi 8 órás futammal útjára indíthassuk a szezont!” - árulja el Frédéric Lequien, a FIA Hosszútávú Világbajnokság vezérigazgatója.
A promóter és a szervezők szándéka az, hogy a versenynaptár többi futama módosítás nélkül kerüljön megrendezésre. A második fordulóra a tervek szerint a Spa-Francorchamps pályán kerül sor, amit júniusban a 24 órás Le Mans követ majd. Monzában első alkalommal kerül majd sor egy WEC-futamra júliusban, majd a bajnoki mezőny visszatér Japánba a Fuji futamra szeptemberben. A WEC 9. idénye novemberben zárul Bahreinben.