Steward
Balogh Boglárka
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. szeptember 21. kedd
WEC

WEC: Ezt tudja majd a Toyota GR010 HYBRID versenyautója

A TOYOTA GAZOO Racing új korszakba lép a vadonatúj GR010 HYBRID Le Mans Hypercar bemutatásával. A versenygép a 2021 FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) sorozatban áll rajthoz. Az aktuális világbajnok és háromszoros Le Mans győztes versenyistálló új gyártók versenyzői ellen készül címvédésre, az új generációs utcai hiperautó versenykivitelével, amelyben a TS050 HYBRID hajtáslánc-technológiájának evolúciója dolgozik, és új harci díszben, Racing Hybrid márkázással áll rajthoz.

A GR010 HYBRID versenyautó prototípust az elmúlt 18 hónapban fejlesztették a Toyota mérnökei, együttműködve a csapat kölni központjában, illetve a japán Higashi-Fujiban az elektromos hibrid hajtásláncok fejlesztésén dolgozó mérnökökkel. A GR010 HYBRID modellben erős négykerékhajtású hibrid verseny-hajtáslánc dolgozik, benne egy 3,5 literes V6-os kétturbós motor, amely 680 lóerőt küld a hátsó kerekekre, és egy, az első tengelyre behajtó 272 lóerős, AISIN AW és DENSO fejlesztésű villanymotor/generátor. A maximális megengedett összteljesítmény 500 kW (680 LE). A GR010 HYBRID kifinomult szabályozó elektronikái a hibrid rásegítés függvényében szabályozzák a belsőégésű motor teljesítményét. A versenyautó prototípus feltűnő új megjelenése utal az inspirációt adó GR Super Sport hiperautóra, amely a 2020-as Le Mans futamon egy bemutató körrel, valamint a díjátadó ceremónián is bemutatkozott, és jelenleg is fejlesztés alatt áll. A TOYOTA GAZOO Racing új korszakának jeleként az ikonikus GR felirat erősíti meg az utcai és a versenyautó közötti kapcsolatot.

Toyota_GR_010_Hybrid_1



A TOYOTA GAZOO Racing immár a kilencedik idényét kezdi a WEC sorozatban, ugyanazokkal a versenyzőkkel, akik a Le Mans-i és a világbajnoki győzelmeket is aratták a 2019-2020-as szezonban. Az újonnan megkoronázott világbajnokok, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López vezetik majd a 7-es rajtszámú GR010 HYBRID modellt, és Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima valamint Brendon Hartley versenyez majd a 8-as rajtszámú autóval. Nyck de Vries továbbra is tesztpilóta és tartalék versenyző marad. A csapat intenzíven dolgozik GR010 HYBRID fejlesztésén, már túl vannak két háromnapos teszten, ahol az autót az új szabályokhoz igazították, amelyek mind a teljesítményt, mind a filozófiát tekintve nagy változásokat jelentenek.  Az új, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban a GR010 HYBRID 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb elődjénél, a TS050 HYBRID modellnél, így a számítások szerint körülbelül 10 másodperccel lassabb köridőket teljesít majd Le Mans-ban. A méretei is megváltoztak, az új autó 250 mm-rel hosszabb, 100 mm-rel szélesebb és 100 mm-rel magasabb a korábbinál. A WEC sorozat indulása óta először a TOYOTA GAZOO Racing hátsó villanymotor/generátor (MGU) nélküli autóval versenyez, MGU ezentúl csak az első tengelyen alkalmazható. Ez azt is jelenti, hogy a belsőégésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelni, és a hátsó tengelyt hagyományos hidraulikus fék lassítja.

Toyota_GR_010_Hybrid_3

A GR010 HYBRID modellben a legkorszerűbb, csúcshatékonyságú aerodinamikai megoldások működnek, amelyeket a nagy teljesítményű Computational Fluid Dynamics szoftverrel fejlesztettek és szélcsatornás vizsgálatokkal teszteltek. Az új technikai előírások csak egyetlen, homologizált karosszéria használatát engedélyezik, egyetlen állítható aerodinamikai eszközzel. Ezért a GR010 HYBRID ugyanazzal a specifikációval megy majd a nagy leszorító erőt és a kis légellenállást igénylő pályákon is, egyetlen, az aerodinamikai körülményekhez igazítható, állítható hátsó szárnnyal. A WEC és a Le Mans futamokon most először az autók teljesítményét kiegyenlítik, ami azt jelenti, hogy a szervezők minden járművön versenyről versenyre megváltoztatják a beállításokat, szabályozva az energiafelhasználást és a tömeget is, annak érdekében, hogy minden egyes Le Mans hiperautó ugyanolyan teljesítménnyel bírjon. Ennek eredményeképpen szoros versenyek várhatók majd a TOYOTA GAZOO Racing és versenytársai, a Scuderia Cameron Glickenhaus, a ByKolles Racing és az Alpine, között; ez utóbbi az új kihívást jelentő LMP1 modellel versenyez majd.

A küzdelem hat futamon át tart, az első eredetileg március 19-én az 1000 mérföldes Sebring-i futam lett volna, ez azonban végül a koronavírus miatt elmarad, és helyette   az április 2-4. között Portimao-ban megrendezett futammal indul az idény. Ezt követi május 1-én a hatórás Spa-Francorchamps, a szezon csúcspontja pedig a Le Mans futam június 12-13-án. 1992 után újra lesz hosszútávú világbajnoki futam Monzában, július 18-án, ezután a mezőny a Fuji Speedway-en, (szeptember 26.) majd Bahreinben (november 20.) versenyez, ezek mindegyike hatórás futam.

Toyota_GR_010_Hybrid_2

GR010 HYBRID műszaki adatok

Karosszéria

Szénszálas kompozit

Sebességváltó

Hétfokozatú, szekvenciális, keresztben beépített

Féltengelyek

Állandó szögsebességű háromágú villás csuklókkal

Tengelykapcsoló

Többtárcsás

Differenciálmű

Mechanikusan zárható

Felfüggesztés

Elöl és hátul is független, kettős keresztlengőkaros

Rugózás

Torziós rugók

Kanyarstabilizátor

Elöl és hátul

Kormánymű

Hidraulikus rásegítésű

Fékek

Monoblokk ötvözet féknyergek, belső hűtésű szénszálas féktárcsák (Akebono)

Keréktárcsák

Magnézium ötvözet, 13 x 18 colos (RAYS)

Abroncsok

Radiál, 31/71-18, (Michelin)

Hosszúság

4900 mm

Szélesség

2000 mm

Magasság

1150 mm

Tömeg

1040 kg

Üzemanyagtartály kapacitása

90 liter

Belsőégésű motor

V6-os, közvetlen befecskendezéses, duplaturbós benzinmotor

Szelepek száma

Hengerenként négy

Lökettérfogat

3,5 liter

Üzemanyag

Benzin 

Belsőégésű motor teljesítménye

500 kW / 680LE

Hibrid hajtás teljesítménye

200 kW / 272LE

Akkumulátor

Nagyteljesítményű litium-ion (TOYOTA)

Villanymotor/generátor

AISIN AW / DENSO

Sebring helyett Portimao lesz a 2021-es FIA WEC idénynyitójának helyszíne

A portugáliai Portimaoban található Algarve International Circuit versenypálya lesz a helyszíne a 8 órás Portimão futamnak, ami az 1000 mérföldes Sebring futam helyébe lép az idei 9. FIA Hosszútávú Világbajnokság első fordulójának helyszíneként. A futamot 2021. április 2-4. között rendezik meg. A koronavírus gyors mutálódása, illetve a különböző országok kormányzati intézkedéseinek változásai miatt – ami az utazási korlátozásokra is kiterjed –, a WEC nem akar szükségtelen kockázatokat vállalni. Mivel a csapatoknak hamarosan szállítmányokat kellett volna útnak indítaniuk az USA-ba, gyors döntésre volt szükség, hogy felkészülhessenek a 2021-es idényre. Mindezt figyelembe véve, illetve tekintettel arra, hogy a bajnokságban szereplő csapatok többsége európai központú, valamint az IMSA-val, a Sebring International Raceway-el és a FIA-val történt egyeztetést követően az a döntés született, hogy az idény első futamát Európában rendezik meg. A Portugália déli részén fekvő Algarve International Circuit lesz a prológ, vagyis a WEC március 30-31-én tartandó, hivatalos, idény előtti tesztjének helyszíne is. A 2008-ban épített pályán szokták megrendezni az Európai Le Mans Sorozat [ELMS] egyik fordulóját 2017 óta. Az izgalmas pályán gyors és lassú kanyarok, illetve drasztikus emelkedők váltják egymást.

“Sajnos a COVID-19 járvány továbbra is világszerte gondokat okoz, ezért a FIA-val, az IMSA-val és a Sebring menedzsmentjével folytatott egyeztetést követően az a döntés született, hogy törlik a Sebring futamot, és helyette Portimaoban rendezik meg ezt a fordulót. Szomorúak vagyunk, hogy nem találkozhatunk amerikai barátainkkal, és alig várjuk a napot, amikor visszatérhetünk az USA-ba, hogy az IMSA-val közösen szerepelhessünk a Super Sebringen. Továbbra is elkötelezetten építjük hosszú távú kapcsolatunkat az IMSA-val és a Sebring International Raceway pályával, hiszen szándékunkban áll visszatérni a Sebringre a jövőben.” – fogalmaz Pierre Fillon, az Automobile Club de l’Ouest elnöke.

“Bár a versenynaptár módosítása nyilvánvalóan nem ideális dolog, 2021-be átlépve megértettük, hogy ez bármikor előfordulhat az idény során. 2021 több okból is fontos év a hosszútávú versenyzés szempontjából, és számunkra az a prioritás, hogy ne csupán ezt az idényt mentsük meg, hanem a FIA Hosszútávú Világbajnokság jövőjét is – szem előtt tartva az összes érintett fél érdekeit. Nagyon várom az április idénynyitást és az azt követő versenyeket, és őszintén remélem, hogy 2021 jó év lesz a sportágunk számára.” – teszi hozzá Richard Mille, a FIA Hosszútávú Versenybizottságának elnöke.

“Az utóbbi hónapok során láthattuk, hogy mennyire kiszámíthatatlan a járvány alakulása, és a legfontosabb érintett szereplőkkel folytatott egyeztetéseket követően azt a döntést hoztuk, hogy az idény első futama itt marad Európában, ahol a legtöbb csapat központja is van. Egy futam utolsó pillanatban történő törlésének a következményei gazdasági szempontból is kedvezőtlenek lennének az egész WEC-család számára, ezért felelős döntést hoztunk. A Portimão pályán voltak már kivételesen szoros futamok az ELMS keretében, és kiváló a helyszín felszereltsége. Nagyon várjuk már, hogy Portugáliában, az áprilisi 8 órás futammal útjára indíthassuk a szezont!”  - árulja el Frédéric Lequien, a FIA Hosszútávú Világbajnokság vezérigazgatója.

A promóter és a szervezők szándéka az, hogy a versenynaptár többi futama módosítás nélkül kerüljön megrendezésre. A második fordulóra a tervek szerint a Spa-Francorchamps pályán kerül sor, amit júniusban a 24 órás Le Mans követ majd. Monzában első alkalommal kerül majd sor egy WEC-futamra júliusban, majd a bajnoki mezőny visszatér Japánba a Fuji futamra szeptemberben. A WEC 9. idénye novemberben zárul Bahreinben.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?