A BMW M8 GTE versenyautó 2017. július 1-jén látott napvilágot a BMW Group dingolfingi gyárában, ahol a 2018-ban érkező új BMW 8-as Coupé is készül majd. A vérpezsdítő menetdinamika és a fejedelmi luxus egységének felélesztésével párhuzamosan a BMW M GmbH új zászlóshajójának fejlesztési munkálatai is gőzerővel zajlanak, a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezett BMW M8 GTE versenyautó pedig eme sorozatgyártásban kínált vezetési élmény és a zárt aszfaltcsíkokra edzett technológia közötti rendkívül közeli rokonság hírnöke. A bajor prémiumgyártó új versenypályás legendája a forradalmi BMW 8-as Coupé és a BMW M8 világpremierje előtt számos nemzetközi GT versenysorozatban rajthoz áll majd, így többek között a hosszú távú futamokat kínáló FIA World Endurance Championship következő szezonjában, az észak-amerikai IMSA WeatherTech SportsCar Championship futamain és az ikonikus Le Mans-i 24-órás megmérettetésen is, hogy az élesben megszerzett versenytapasztalatokat a mérnökök a sorozatgyártás előtt álló mindkét csúcsmodellben átfogóan alkalmazhassák.
„A BMW M8 GTE a nemzetközi GT versenysorozatokban indított új zászlóshajónk, amely minden területen felveszi a versenyt az ellenfelekkel” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója. „A leplezetlen versenyautó frankfurti premierje számunkra egy újabb fontos lépés az első éles megmérettetés felé vezető úton, amely terveink szerint 2018 januárjában, a Daytona-i 24-órás versenyen teljesedik majd ki. Az FIA World Endurance Championship és az észak-amerikai IMSA WeatherTech SportsCar Championship futamai kiváló versenykörnyezetet adnak új csúcsmodellünknek, amellyel a bajor prémiumgyártó járműfejlesztési csúcstechnológiáját küldjük versenybe és egyúttal a Le Mans-i 24-órás megmérettetésbe is visszatérünk. A BMW M8 GTE fejlesztési munkálataival a tervek szerint haladunk és már nagyon várjuk, hogy végre élesben láthassuk a technológiát az élbolyban” – zárta gondolatait a BMW Motorsport igazgatója.
A hatékonyság új szintje
A BMW M8 GTE versenyautó meghajtásáról egy BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó V8-as benzinmotor gondoskodik, amelynek hengerűrtartalmát a nemzetközi GT versenysorozatok szabályrendszere értelmében 4.0 literre csökkentették, az egyes futamok eltérő előírásaihoz igazítható, névleges maximális teljesítményt pedig több mint 500 lóerőre húzták fel. A motorblokk és a hengerfejek teljes mértékben megegyeznek a sorozatgyártásba fejlesztett erőforrás alkatrészeivel, a könnyűfém ötvözetből előállított elemek a BMW Group landshuti gyárában készülnek. A versenyautót tervező mérnökök a fejlesztési fázisban mindvégig a lehető legmagasabb szintű hatékonyság és a maximális tartósság elsődleges szempontjait tartották szem előtt, a hamarosan sorozatgyártásba kerülő, erőteljes motor így tökéletes műszaki alapokon nyugszik. A BMW M8 GTE versenyautóban egy hatsebességes, motorsport-specifikus szekvenciális váltó továbbítja a kerekek felé az erőforrásból érkező teljesítményt, illetve forgatónyomatékot.
Minden korábbinál átfogóbb tervezőmérnöki szabadság a mesterséges intelligenciának köszönhetően
A „virtuális járműtervezés és -fejlesztés” a BMW M8 GTE versenyautó fejlesztési fázisában mindvégig központi szerepet játszott. A kipörgésgátló rendszert például a mesterséges intelligencia segítségével tökéletesítették a mérnökök. Sőt mi több, a karosszéria topológiai optimalizálásának háromdimenziós nyomtatási lehetőséggel kiegészített folyamata megannyi innovatív, kreatív megoldás feltárásával a versenyautó vonalvezetésének és aerodinamikájának megtervezésekor is minden korábbinál átfogóbb tervezőmérnöki szabadságot biztosított. A rendkívül gyors eljárás részeként a mesterséges intelligencia lehetővé tette, hogy a „virtuális járműtervezés és –fejlesztés” során kidolgozott elméleti alkatrészek 24 órán belül elkészüljenek és a mérnökök valós szimuláció keretében tesztelhessék őket.
Az élsport és a tömegtermelés kapcsolata, avagy a járműtervezési egybeesések
A BMW M8 GTE versenyautó fejlesztési munkálataiban a motorsport-szereplés és a tömegtermelés szempontjait előtérbe helyező tervezőmérnökök vállvetve dolgoztak együtt, hiszen a zárt aszfaltcsíkokra edzett technológia számos ponton egyezik a 2018-ban sorozatgyártásba kerülő innovációkkal. A könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit így nem csupán az új BMW 8-as Coupé és a BMW M8, de a BMW M8 GTE versenyautó esetében is maradéktalanul kiaknázták a készítők. A szénszál-erősítésű műanyag széleskörű felhasználása jelentős súlycsökkenést eredményezett, a 4 980 milliméter hosszú és 2 046 milliméter széles versenyautó saját tömege mindössze 1 220 kilogramm. A BMW M8 GTE, a BMW M8 és az új BMW 8-as Coupé közötti közeli rokonság a karosszéria számos elemén is visszaköszön, amely leginkább a tökéletesen egyező tetővonalban, valamint az első és a hátsó fényszórók kialakításában érhető tetten.
Csúcsteljesítmény a légellenállás csökkentésében
Egy vadonatúj versenyautó tökéletes aerodinamikájának kialakítása legalább annyira időigényes, mint amennyire elengedhetetlen feladat. A bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei számára ezért mindennél fontosabb volt, hogy a lehető legalacsonyabb légellenállás elérése érdekében már a legelső fejlesztési fázistól a maximális hatékonyságra törekedjenek. Az áramlástechnikai folyamatok szimulációja (CFD – Computational Fluid Dynamics) terén elérhetővé vált új algoritmusoknak köszönhetően a tervezőmérnökök már a versenyautó valós, szélcsatornás tesztelése előtt jelentős mértékben finomított digitális szimulációkat futtathattak le. A BMW Motorsport ráadásul a vállalatcsoport egyedülálló szélcsatorna-rendszerében, a világ egyik legfejlettebb jármű-áramlástechnikai laboratóriumának számító BMW Group Aero Lab tökéletes körülményei között finomhangolhatta a BMW M8 GTE versenyautó aerodinamikáját, a tömegtermelés során felhalmozott szaktudás módszeres alkalmazásával párhuzamosan. Az átfogó szélcsatornás tesztelés az innovatív, aerodinamikailag optimalizált BMW Aero keréktárcsákra is kiterjedt, amelyek a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalon színpadára kigurított versenyautó alatt egyelőre koncepcióként láthatók.
A legkorszerűbb háromdimenziós kontroll-technológia
A motorsport-szereplés és a tömegtermelés szempontjait előtérbe helyező tervezőmérnökök közötti szoros együttműködés egy másik fontos területre is kiterjedt: a BMW M8 GTE versenyautó karosszériájának ellenőrzésekor a tervezőmérnökök ugyanazt a háromdimenziós kontroll-technológiát alkalmazták, mint a 2017/2018-as versenyszezonban debütált BMW M4 DTM versenyautó esetében is. A BMW legkorszerűbb, tömegtermelésben használt technológiája a versenyautók összeszerelése után is tökéletes minőségellenőrzési rendszert garantál, hiszen egy olyan összetett modell esetében, mint a teljes mértékben kézzel készített BMW M8 GTE versenyautó, rendkívül fontos, hogy a karosszériaelemek mérnöki pontossággal illeszkedjenek egymáshoz.
A BMW Motorsport Le Mans-i története
A BMW Motorsport 2018-ban, az FIA World Endurance Championship keretein belül visszatér Le Mans-ba. A bajor prémiumgyártó legutóbb 2011-ben képviseltette magát a világ egyik legnívósabb hosszú távú megmérettetésén, akkor egy BMW M3 GT2 modellel. Az egyesült államokbeli térgeometria-művész, Jeff Koons kézjegyét viselő guruló műalkotás, a BMW M3 GT2 versenyautó műszaki alapjaira megálmodott tizenhetedik BMW Art Car modell ezt megelőzően egy évvel, 2010-ben jegyezte be a mindmáig utolsó Le Mans-i fejezetet a legendás BMW Art Cars kollekció történelemkönyvébe. A franciaországi Sarthe tartományban fekvő „Circuit de la Sarthe” versenypályán korábban az Alexander Calder (1975, BMW 3.0 CSL), Roy Lichtenstein (1977, BMW E21 320i) és Andy Warhol (1979, BMW M1) által tervezett BMW Art Car modellek is pályára gurultak.
A BMW Motorsport legdicsőbb Le Mans-i órája 1999-ben érkezett el, amikor is a francia Yannick Dalmas, a német Joachim Winkelhock és az olasz Pierluigi Martini alkotta hármas abszolút győzelmet aratott a BMW V12 LMR prototípussal. Ezt megelőzően, 1995-ben a BMW erőforrással szerelt McLaren F1 GTR versenyautó is abszolút győzelmet ünnepelt a „Circuit de la Sarthe” aszfaltcsíkon.
A BMW legelőször 1939-ben gurult fel a Le Mans-i 24-órás megmérettetés rajtrácsára, a BMW 328 modell pedig azonnal kategóriagyőzelemmel zárta a 236 körös versenyt. A bajor prémiumgyártó 1972 után vált a legendás hosszú távú futam rendszeres résztvevőjévé.
A BMW M8 GTE versenyautó műszaki adatai
Külső méretek és saját tömeg
Hosszúság a hátsó légterelő szárny nélkül: 4 980 mm
Szélesség a külső visszapillantók nélkül: 2 046 mm
Szélesség a külső visszapillantókkal: 2 224 mm
Magasság: 1 212 mm (módosítható)
Tengelytávolság: 2 880 mm
Saját tömeg: 1 220 kilogramm
Motor
Típus: V8-as benzinmotor BMW TwinPower Turbo technológiával
Hengerűrtartalom: 3 981 ccm
Hengerek száma: 8
Hengerelrendezés: V
A hengersorok által bezárt szög: 90°
Hengerfurat: 89 mm
Lökethossz: 80 mm
Hengerek közötti távolság: 98 mm
Maximális fordulatszám: percenként körülbelül 7 000 főtengely-fordulat
Karosszéria
- Acél, alumínium és szénszál egyedi ötvözetéből felépített, magas szilárdságú BMW CarbonCore karosszériaváz a Deutsche Motor Sport Bund által jóváhagyott, alumínium biztonsági bukókerettel
- Szénszál-erősítésű műanyagból készült karosszériaelemek gyorszáras felhelyezési megoldásokkal
Futómű
- Kettős keresztlengőkaros első és hátsó kerékfelfüggesztés
- Négyállású, állítható lengéscsillapítók mindegyik keréknél
- Gyorsállítású stabilizátorok
Erőátvitel
- Hatsebességes, motorsport-specifikus szekvenciális váltó
- Elektromosan működtetett váltófülek a kormánykerék mögött
- Részlegesen önzáró hátsó differenciálmű
- Szénszál-erősítésű műanyagból készült kardántengely
- Sachs szénszálas tengelykapcsoló
Elektronika
- A BMW Motorsport saját fejlesztésű motor-, váltó- és hajtáslánc-vezérlő szoftvere
- Kormánykerék tizenhat gombbal és hét visszajelzővel
- Hátrafelé néző kamerarendszer tárgyfelismerő funkcióval
- Nagyteljesítményű fényszórók LED-technológiás OSRAM izzókkal
- Élő telemetria-rendszer a jármű folyamatos követhetősége érdekében
Keréktárcsák és gumiabroncsok
- Speciális BMW Aero keréktárcsák az első tengelyen 12,5 x 18”, a hátsó tengelyen 13 x 18” méretben
- Motorsport-fejlesztésű Michelin gumiabroncsok az első tengelyen 30/68 R18, a hátsó tengelyen 31/71 R18 méretben