DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő
Tereprali

Toyota vs. Audi, KTM vs. Honda – indul a Dakar

Az év utolsó napján a prológgal kezdetét veszi a 2023-as Dakar Rali: összeszedtük a legendás terepraliversennyel kapcsolatos legfontosabb információkat.

Hagyományosan a Dakar Rali az esztendő első jelentős autósport-eseménye, s ez ezúttal sem lesz másként: a rövid prológgal már szilveszter napján, december 31-én kezdetét veszi a legendás verseny 45. kiírása, amely második alkalommal lesz az új Tereprali-világbajnokság első állomása is. Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a szakaszokról, a szabályokról és az indulókról.

 

Még több szakasz

Negyedik alkalommal rendezik a Dakart Szaúd-Arábiában, s mint említettük, már az óév utolsó napján kezdetét veszi a viadal a prológgal. A nyitónapot leszámítva pedig összesen 14 további szakasz vár a mezőnyre, ami több, mint amit az előző néhány esztendőben megszokhattunk: tavaly például összesen 13 szakaszt kellett teljesítenie a versenyzőknek, 2023-ban ez tehát kettővel nő. Az útvonal ráadásul 70 százalékban új lesz, s összesen nagyjából 5000 kilométert fognak felölelni a mért szakaszok.

dakar-al-attiyah-toyota-2022



A mezőny a Vörös-tenger mellől indul, s a Perzsa-öbölnél ér véget január 15-én. Menet közben érinteni fogják az arabul „Üres negyednek” hívott sivatagot is: itt rendezik majd a Dakar maratoni szakaszát, ami azt jelenti, hogy a 12. és 13. nap között a táborban sem kaphatnak szervizsegítséget a résztvevők. Lesz természetesen egy szünnap is azért: a nyolcadik és kilencedik szakasz között, a második teljes hét hétfőjén.

 

Új szabályok az egyenlőbb küzdelmekért

Számos szabályváltozást vezetnek be a 2023-as Dakaron. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy immár minden kategória minden indulójának digitális itinert és térképet kell használnia, beleértve a motorosokat is.

S ha már motorosok: rendkívül fontos újítás, hogy időkompenzációt vezetnek be a kétkerekűeknél azok számára, akik elsőként kezdik meg az adott szakaszt. A motorosoknál rendre komoly hátrányt jelent az elsők között nekivágni az új és ismeretlen szakasznak, ezért az első három helyen haladóknak időt írnak jóvá a szakaszon belüli tankolási pontig (ami átlagosan a 200. kilométer körül található): az elsőként haladó kilométerenként 1,5 másodpercet, a második kilométerenként 1 másodpercet, a harmadik pedig fél szekundumot „írhat jóvá”. Az egyes mérési pontok alapján folyamatosan meg tudják majd állapítani a haladási sorrendet. Ha például valaki 200 kilométeren elsőként halad a szakaszon, az 300 másodpercet, azaz öt percnyi jóváírást kap.

Szintén annak érdekében, hogy elvegyék a másokat követők előnyét, egyes etapokon A és B útvonalakat is kijelölnek majd, eltérő ellenőrzőpontokkal, véletlenszerűen kiosztva a kétféle nyomvonalat az indulók között. Ez mindenki részéről nagyobb odafigyelést igényel az itinerre, hiszen nem lesz elegendő az adott versenyzőnek csak az előtte haladót követnie.

dakar-audi-peterhansel

Visszavág-e az Audi a Toyotának?

Természetesen idén is számos géposztályt láthatunk a Dakaron, beleértve az SSV-ket, a könnyű prototípusokat és a quadokat is, de a legfőbb figyelem szokás szerint az autósokra és a motorosokra, valamint a kamionosokra fog irányulni. Az autósoknál Nasser Al-Attiyah a címvédő, s ismét a Toyotával szereplő négyszeres győztes az egyik fő favorit. A Toyota Hiluxszal induló versenyzők közül említést érdemel még a csapattárs Giniel de Villiers, aki 2009-ben nyerte meg a patinás viadalt, valamint a hazai menő, Yazeed Al-Rajhi is.

A legfőbb kihívó ismételten az Audi lesz: az elektromos hajtással operáló RS Q e-tron már 2022-es debütálása alkalmával is gyorsnak és versenyképesnek bizonyult, de navigációs és egyéb problémák miatt hamar óriási időhátrányba kerültek a pilóták. Versenyzők terén is bombaerős lesz a felhozatal a négykarikás márkánál, hiszen velük indul a rekordgyőztes Stephane Peterhansel, a négyszeres első Carlos Sainz, valamint az egyéb szakágakban bajnoki címeket halmozó Mattias Ekström.

Nyilvánvalóan amilyen versenyen csak elindul, számolni kell Sebastien Loebbel is: a ralilegenda most is a Bahrain Raid Xtreme Prodrive-jával próbál szerencsét, amellyel tavaly is szakaszokat nyert – ahogy a márkatárs Orlando Terranova is. Az X-raid Mini részéről a legnagyobb név Jakub Przygonski lesz, a korábbi években a lengyel is bizonyította már, hogy alkalomadtán konkurálhat a legjobbakkal.

dakar-sunderland-gasgas-2022

Sam Sunderland tavaly Gas Gasszal jutott csúcsra, idén is velük próbál címet védeni

 

KTM vs. mindenki más a motorosoknál

A kétkerekűeknél a legfontosabb kérdés, hogy a KTM valamely márkája vagy egy másik gyártó ér-e fel a csúcsra. Az osztrákok 2001 és 2019 között megállíthatatlanok voltak, 2020-ban és 2021-ben viszont hondás versenyző győzött. Az előző kiírást viszont a KTM-hez tartozó Gas Gas nyergében ülő Sam Sunderland nyerte, aki most is ezt a márkát képviselve kísérli meg a címvédést. Csapattársa Daniel Sanders lesz, míg a KTM gyári alakulatában szintén három korábbi győztes, Toby Price, Matthias Walkner és Kevin Benavides kapott helyet. A Husqvarna színeiben utóbbi testvérét, Luciano Benavidest, valamint Skyler Howest láthatjuk majd.

Az ellenfelek közül kiemelkedik a Honda, szintén nem akármilyen versenyzői felállással. Náluk fog menni a 2020-ban diadalmaskodó Ricky Brabec, a szakaszgyőzelmeket halmozó, de a végső sikernek eddig a közelébe sem kerülő Joan Barreda, valamint Pablo Quintanilla, José Ignacio Cornejo és Adrien van Beveren. Utóbbi a Yamahát hagyta el több év után, a hangvillásoknál így jóformán nem is maradt kiemelkedő eredményre esélyes motorosa.

dakar-qualisport-day0

530-as rajtszámmal láthatjuk a Dakar-újonc Qualisport Scaniáját

 

Hat magyar induló

Összesen hat magyar versenyző áll rajthoz a 2023-as Dakaron. A kamionosoknál – ahol egyébként nem vesz részt a versenyen az utóbbi éveket letaroló Kamaz az orosz-ukrán háború közvetett következményeként (alá kellett volna írniuk az FIA dokumentumait a háború elítéléséről, ám erre nem voltak hajlandók), így „szabad a rablás” a többiek számára – indul egy színtiszta magyar egység, az első Dakarjára készülő Qualisport Racing, amelynek Scaniájában a Kovács Miklós–Czeglédi Péter–Ács László triónak szurkolhatunk majd. A rutinos Darázsi Zsoltot eközben az SSP szervizkamionjában látjuk majd a francia Pierre Calmon és a szlovák Palco Lubomir társaságában.

A motorosoknál ismét ott lesz a mezőnyben a két határon túli magyar versenyző, az egyaránt rutinosnak számító és KTM-en ülő erdélyi Gyenes Emanuel – aki korábban megnyerte a szervizsegítség nélkül versenyzők Original by Motul alkategóriáját –, valamint a vajdasági Saghmeister Gábor.

A 2022-es Dakar Rali tehát szombaton indul, összefoglalókat pedig vasárnaptól láthatunk esténként az Eurosport csatornáin.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: