DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Retro

Öt emlékezetes pillanat Brazíliából a közelmúltból

A Brazil Nagydíj fél évszázados története során számos jelentős pillanatnak volt helyszíne. Ebben a cikkben a közelmúlt, az elmúlt tíz év emlékezetes történéseit gyűjtöttük össze.

Visszavonul a legenda

2012

Michael Schumacher, a sport ikonja a 2012-es Brazil Nagydíj után akasztotta szögre a versenyzői kesztyűt. A német pilóta, aki 2000 és 2004 között a Formula-1 egyik legdominánsabb időszakát produkálta a Ferrarival, hét világbajnoki címével, 91 futamgyőzelmével és 68 pole-pozíciójával a mai napig az egyik legeredményesebb F1-es pilóta a sport történetében.

A 2010-es visszatérésekor 41 éves Schumacher ambícióit sokan Juan Manuel Fangio eredményeihez hasonlították, az argentin legenda a legidősebb világbajnokként írta be magát a történelemkönyvekbe 46 évesen megnyert ötödik címével. Schumacher a Ferrariban töltött évek sikereihez azonban nem tudott felérni, egyetlen dobogós helyezését a visszatérése után 2012-ben szerezte Valenciában, majd októberben bejelentette, hogy az év végén végleg visszavonul. A szezonzáró futamon Brazíliában a 14. helyről indulva egy korai defekt után hetedikként végzett, a pályafutásához méltó teljesítménnyel lezárva azt. A verseny leintését követően első dolga volt, hogy gratuláljon barátjának és mentoráltjának, Sebastian Vettelnek, aki akkor szerezte meg harmadik bajnoki címét Fernando Alonso ellenében.



Verstappen ámulatba ejt

2016

A 17 évesen debütáló Verstappen már a Red Bull színeiben futott első versenyén felhívta magára a figyelmet, rögtön futamgyőzelmet szerezve kinevezése után, egyik legemlékezetesebb teljesítményének azonban a 2016-os Brazil Nagydíjat tartják, ahol, noha csupán a dobogó legalsó fokára fért fel, mégis győzelemként ünnepelhette a versenyen mutatottakat.

A futam végig erősen esős körülmények között zajlott. Az időmérőn negyedik helyet megszerző holland már a hetedik körben feljött a harmadik helyre Raikkönen megelőzésével, majd az első piros zászlós megszakítás után Rosberget is maga mögé utasítva másodikként haladt. A versenyzőket rendesen próbára tevő körülmények többször is majdnem Verstappen futamának végét jelentették, egyik emlékezetes mentése után a holland kommentátor élő adásban kezdett káromkodni. Az átmeneti esőgumik felrakása viszont nem bizonyult helyes stratégiának, így Verstappen az 54. körben újabb kerékcseréje után a 16. pozícióig esett vissza. Innen kezdődött aztán a csoda, a hátralévő 16 körben sorra ment el a Red Bull az útjába kerülő autók mellett, mintha egyedül Verstappen ismerte volna a tapadást biztosító íveket a pályán. 13 helyet javítva a dobogó legalsó fokáig küzdötte fel magát, a 2016-os Brazil Nagydíjat pedig azóta is emlegetik szurkolói.

Indulatok a verseny után

2018

A 2018-as Brazil Nagydíj valószínűleg nem a pályán látott versenyzés miatt maradt emlékezetes, hanem Esteban Ocon és a futamot addig vezető Max Verstappen ütközése, majd a leintést követő összeszólalkozásuk miatt. A verseny második felében a lekörözött francia friss szuperlágy gumikon próbálta visszavenni a körét az első helyen autózó Red Bulltól, amikor is a kettes kanyarban a holland autójába hajtott oldalról, ezzel mindkettőjüket megpörgetve. Ocon 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott az incidensért, míg Verstappen ennek következtében egy győzelmet szalasztott el, a futamot Lewis Hamilton nyerte.

A holland a csapatrádióján, valamint a leintés utáni interjúkban is durva szavakkal illette Ocont, a futam utáni mérlegelésnél pedig a heves indulatokkal teli Verstappen többször is erőszakosan meglökte a Force India pilótáját. Ezért a sportszerűtlen magatartásáért később két napi közmunkára ítélte az FIA. Egy későbbi interjújában úgy nyilatkozott, hogy szerinte viszonylag higgadtan reagált, és sokkal rosszabb vége is lehetett volna.

Váratlan dobogó

2019

Történésekben nem volt hiány a 2019-es Brazil Nagydíjon. Noha a világbajnoki cím sorsa már Austinban eldőlt Lewis Hamilton javára, mégis egy izgalmakkal teli futamnak lehetett tanúja az interlagosi közönség, melynek végén két pilóta is első dobogós helyezését ünnepelhette, noha egyikük csak a leintés után pár órával.

A három topcsapat szinte végig az első hat helyen küzdött a pozíciókért, a futam vége felé viszont beindultak az események. Először Bottas Mercedese állt ki motormeghibásodás miatt, majd a Ferrarik küzdelme ért véget Vettel és Leclerc összeérésével. A német és a monacói is defektet kapott, mindketten feladni kényszerültek a versenyt. A biztonsági autós újraindításkor második helyen álló Albon első dobogós eredménye biztosnak látszott, Hamilton előzési kísérlete után viszont a thai kipörgött és hátraesett. Az összeéréskor a zseniális futamot teljesítő Pierre Gasly elment a brit világbajnok mellett és második helyért az utolsó centiméterekig küzdött a gyorsabb Mercedes ellen. Hamilton ugyan harmadikként ért célba és a dobogóra is felállt, a verseny leintése után azonban időbüntetést kapott az Albonnal való ütközéséért, így helyét a magát a McLarenben a legutolsó helyről felküzdő Carlos Sainz vehette át. Ezzel mind a francia, mind a spanyol versenyző első top hármas eredményét érte el az F1-ben, Verstappen pedig nyolcadik futamgyőzelmét aratta.

Verstappen nyomozó akcióban

2021

A tavalyi szezon egésze a Red Bull – Mercedes csatározásról szólt, az év végére pedig tényleg mindent megtettek a csapatok azért, hogy előnybe juttassák saját versenyzőjüket, vagy éppen a riválisukat hátráltassák. Így volt ez Brazíliában is, ahol szombat este, a sprintfutam előtt robbant a bomba, miszerint a pole-pozíciót szerző Lewis Hamiltont diszkvalifikálták az időmérőről. A kizárás oka az volt, hogy nem szabályszerűen működött a Mercedes hátsó szárnyán található DRS, az ugyanis 0.2 milliméterrel tágabbra nyílt a megengedettnél, ezzel előnyhöz juttatva a bajnoki címért küzdő britet.

Itt viszont nem ért véget a történet, ugyanis mint kiderült, a világbajnoki küzdelem másik főszereplője, Max Verstappen érdeklődve figyelte és meg is fogta a szóban forgó Mercedes hátsó szárnyát az időmérő utáni Parc Fermében, ez pedig 50000 eurós büntetést vont maga után.

A hétvége azonban nem dőlt el ezzel a Red Bull javára. A sprintfutamon az utolsó helyről induló Hamilton az ötödik pozícióig harcolta fel magát, amit aztán a vasárnapi futamon győzelemre is tudott váltani, míg Verstappen másodikként ért célba. A bajnoki címért folytatott küzdelem így még inkább kiéleződött, összetettben már csak 14 pont választotta el a két versenyzőt három futammal a szezon vége előtt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: