Steward
Héjas Szilárd
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. augusztus 18. vasárnap
Retro

Nem álltak az élen, mégis futamot nyertek

Lewis Hamilton úgy nyert Kanadában, hogy nem ő haladt át elsőként a célvonalon. Korábban azonban olyan is előfordult, hogy valaki egy pillanatig sem állt az élen, mégis övé lett a győzelem.

A Mercedes brit pilótája az elmúlt hétvégén csak másodikként futott be Montrealban, ám Sebastian Vettel ötmásodperces büntetése miatt a dobogó legfelső fokára már ő állhatott fel. Összesen két körön át vezetett korábban. Ha az utóbbi bő negyven évet vizsgáljuk, több olyan esettel is találkozhatunk, amikor egy versenyző egyetlen pillanatig sem vezette az adott futamot, mégis végül elsőként végzett.

Niki Lauda 1978-ban, Monzában vitte ezt véghez, amikor a kétszer is újraindított versenyen eredetileg a harmadik helyen futott célba, ám a rövidített versenytáv során végig a győzelemért küzdő Mario Andretti és Gilles Villeneuve is egyperces büntetésben részesült a rajtnál való kiugrás miatt. Ezzel az akkor a Brabhammel versenyző kétszeres világbajnok Lauda örökölte meg a futamgyőzelmet, de sajnos a verseny nem erről, hanem Ronnie Peterson halálos balesetéről maradt igazán emlékezetes.

Hill is nyert úgy futamot 1994-ben, hogy egy körön át sem vezetett

Alain Prost összesen ötvenegy alkalommal végzett elsőként a Formula-1-ben, ebből az 1982-es Brazil Nagydíj az egyik legfurcsább sikere. Az iszonyatos hőségben, Rióban megrendezett futamon (az eredetileg elsőként befutó Nelson Piquet el is ájult a dobogón az eredményhirdetés közben) a francia csak harmadik lett, de az első két helyezettet utólag kizárták. Az autóban található víztartályokat ugyanis a verseny során a pilóták (Piquet, illetve a második pozícióban végző Keke Rosberg) teljesen kiürítették, így viszont az autó súlya az előírt minimum alá került. Az autók átvizsgálása előtt a szerelők újratöltötték a tartályokat, ám kiderült a turpisság, így mindkettejüket diszkvalifikálták.

1985-ben Alain Prost a szenvedő fél volt, amikor Imolában eredetileg őt intették le elsőként, ám ezúttal a francia McLaren-Porschéja került a súlyhatár alá, így eredményét törölték és az eredetileg másodikként végző Elio de Angelis (Lotus) kapta meg a futamgyőzelmet.

Damon Hill sem vezetett egy másodpercig sem 1994-ben, Belgiumban, mégis tíz ponttal gazdagodhatott. A dobogón ebben az esetben sem tudták még a változást, a verseny utáni ellenőrzésen azonban megbukott Michael Schumacher Benettonja (ez ráadásul a német pilótánál és csapatánál már nem az első szabálytalanság volt abban az évben), így utólag kizárták. Ez is kellett ahhoz, hogy ne harmincöt pontra növelje előnyét Schumacher, hanem Hill zárkózzon fel huszonegyre, amit a következő két nagydíjon egyre csökkentett a brit. A világbajnoki cím sorsa végül az utolsó futamon, Adelaide-ben látott ütközéssel dőlt el Schumacher javára.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?