DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Amikor megkezdődött Button diadalmenete

2009-re jelentősen átszabták a Formula-1-es versenyautókat, keskenyebb hátsó, de szélesebb első vezetőszárnyak, trükkös megoldások az aerodinamika terén. Egy ilyen kiskaput használt ki Ross Brawn, aki Jenson Buttonnal és saját csapatával meg sem állt a világbajnoki címig.

Ennek első állomása volt a melbourne-i idénynyitó. Nagy változások történtek a téli szünet folyamán, a Honda gyári csapata visszalépett a Formula-1-től, ám az istállót egy euróért eladták Ross Brawnnak, aki nem akarta hagyni elveszni a sok nagyszerű fejlesztést. Mindennek tökéletesen tudatában volt, hiszem ő volt a Honda istálló csapatfőnöke is. Új csapatát Brawn GP néven indította az akkor legerősebbnek számító Mercedes motorokkal szerelve.

Alig néhány héttel a szezonnyitó előtt készült el a versenyautó, nem sokat tudták tesztelni, ám ez alatt az idő alatt is kiderült, hogy a megtalált kiskapu (a vitatható dupla diffúzor, vagy mégsem dupla) hatalmas előnyt biztosított számukra – és rajtuk kívül még a Toyota és a Williams csapat is ugyanezt a megoldást alkalmazta, de Brawnék hátsó kialakítása sikerült messze a legjobban.

A Brawn megoldása lett a legjobb, világbajnoki címet ért


Az időmérő nem is hozott meglepetést, Button három tizedet vert csapattársára Barrichellóra, több, mint hatot pedig a harmadik helyezett Vettelre, akinek ez volt élete első versenye a Red Bull-lal. A rajtnál Barrichello nagyon beragadt, jócskán visszaesett, majd az első kanyarban még ütközött is Webberrel és Kovalainennel, kereket is kellett cserélnie, de legalább tudta folytatni. Érdekes látvány volt, hogy az első ötben nem volt a megelőző év két legjobb csapatának egyetlen versenyzője sem, a Ferrarik a 6-7. helyen álltak, a McLarenek pedig a tízbe sem fértek be.

A 18. körben Nakajima túl szélesre vett egy kanyart és keresztbecsúszva a falnak csapódott. A baleset miatt pályára küldték a biztonsági autót, amely Barrichellónak igen jól jött a felzárkózáshoz. Jó ideig Button, Vettel, Massa, Kubica volt a sorrend az élen, a Brawn pilótája másodszor is ellépett a mezőnytől az első helyen. Raikkönen a 43. körben elszúrt egy kanyart, odavágta autója jobb oldalát a falhoz, így kereket kellett cserélnie. Később Massa a másik Ferrarival került gondba, felfüggesztési hibája miatt a verseny feladására kényszerült. Raikkönen egyébként három körrel a vége előtt a differenciálmű meghibásodása miatt szintén kiállt, így nullázott a Ferrari.

A gumitaktikáját jobban megválasztó Kubica igen rohamosan zárkózott a látványosan tapadását veszítő Vettelre a második helyért folytatott harcban. Az 56. körben aztán elszánta magát a lengyel és kívülről megelőzte… volna a németet. Vettel elmérte a kanyart a belső íven, nekiment Kubicának, mindkettejük első szárnya megsérült. Visszatértek a pályára, de két kanyarral később az óriási alulkormányzottság miatt mindketten a falnak csapták. Kubica ott maradt, Vettel ugyan három keréken folytatta, de fél kör múlva ő is kénytelen volt félreállni. A nagy baleset miatt ismét pályára gurult a Safety Car és a leintésig ott is maradt már, így a futamot (1999-es Kanadai Nagydíj után másodszor történt ilyen) a biztonsági autó mögött fejezték be.

A Kubica-Vettel karambol

Jenson Button élete második győzelmét aratta a szuper Brawn-Mercedesszel (év végén világbajnok lett, bár nehezebben, mint ahogy azt május végéig gondolni lehetett volna), Barrichello pedig köszönte szépen az előtte történt karambolt és másodikként zárt. Botrány alakult ki azonban a harmadik pozícióért. Eredetileg a Toyota pilótája, Jarno Trulli végzett harmadikként, majd megbüntették amiatt, hogy a biztonsági autós időszak alatt előzte meg Hamiltont. A McLaren brit pilótája azonban utólag kiderült, hogy nem mondott igazat a meghallgatáson a versenybíróság előtt, előtte ugyanis Hamilton előzte meg Trullit hasonló módon, a csapat kérésére azonban visszaadta pozícióját. A brit azonban azt mondta, nem hangzott el ilyen utasítás – a rádióforgalom visszahallgatása viszont ezt egyértelműen cáfolta. A versenybíróság végül teljesen diszkvalifikálta Hamiltont, így nemhogy harmadik, de még negyedik sem lett, kizárták.

A Brawn GP jött, látott és győzött

Az előző szezon két vezető csapata tehát, a McLaren és a Ferrari is nullázott ezen a futamon, az első négy helyen pedig két trükkös diffúzoros istálló versenyzői végeztek: Button, Barrichello, Trulli és Glock (mindkettő Toyota). Ebben az évben még csak nyolcan szereztek pontot egy futamon, közéjük tartozott még ezen a napon Alonso, Rosberg, Buemi és Bourdais is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: