Az Autósport és Formula Magazin szavazásán a szerkesztők mellett aktív versenyzők, újságírók, csapatvezetők véleménye is számított – így állt össze az, hogy kik voltak 2023 legjobb raliversenyzői.
A lista összeállításakor csak és kizárólag a 2023-ban elért eredményeket vettük figyelembe, mérlegeltük az adott bajnokság erejét, az ellenfelek és a mezőny színvonalát minőségben és mennyiségben, az év végi eredmény súlyát, de számításba vettük az adott versenyző lehetőségeit és egyéb körülményeket is.
Az első helyért volt a legszorosabb a versenyfutás Vincze Ferenc és Csomós Miklós között, de végül a szakma véleménye alapján előbbi lett a befutó: Vincze Ferenc 2023 magyar raliversenyzője.
A szécsényi pilóta magabiztosan, nagy előnnyel nyerte meg a hazai bajnokságot, a hat futamból hármat az élen zárt, kétszer második lett és csak a félbeszakított Veszprém Ralin értékelték ennél gyengébb eredménnyel. Egyetlen hibát sem követett el, a nagy célt követve autózott egész évben, már egy futammal a bajnokság vége előtt bebiztosította karrierje második aranyérmét, majd a Rally Hungaryn feltette a pontot az i-re, amikor precíz és újfent hibátlan autózással egy Európa-bajnoki második helyezést ért el.
Csomós Miklós teljesítménye is parádésra sikerült 2023-ban, és az nem kérdés, hogy övé az Év eredménye: a legendás Barum Ralin világ- és Európa-bajnokok között/előtt tudott egy abszolút második helyet szerezni, amivel beírta magát a magyar rali történelemkönyvébe. Az ERC-ezüst mellett volt egy hetedik helye Rómában és egy tizedik pozíciója Portugáliában, megnyerte a Győr Ralit, de az év végi eredményei végül nem jöttek össze: a Kanári-szigeteken és a Rally Hungaryn elszenvedett balesetei miatt kilencedik lett az Európa-bajnoki tabellán.
A ralisok között Turán Frigyes fért fel a képzeletbeli dobogóra. A rutinos pilóta végig egyenletesen jó teljesítményt nyújtott idén, amit az is jelez, hogy a magyar bajnokságban úgy szerezte meg az év végi ezüstérmet Vincze mögött, hogy közben háromszor lett második. Helyenként műszaki hibák hátráltatták, így a bajnoki címre végül nem nyílt reális esélye, de a Rally Hungaryn elért Európa-bajnoki ötödik helyével ő is feltette a pontot a szezonja i-jére.
Negyedik helyezett lett Velenczei Ádám. Volt már sikeresebb szezonja, 2023-ban technikai hiba is hátráltatta, év közben autót és csapatot is váltott, és ő maga is hibázott egyszer – végül három dobogós eredményt begyűjtve ért oda (ismét) a magyar bajnokság harmadik helyére. A tempója most sem lehetett kérdéses, és minden versenyen számolni kellett vele – 2024-ben viszont szeretne már a végeredményen is javítani…
Az ötödik helyen értékeltük Ifj. Érdi Tibort. Érdi a Historic Európa-bajnokságon versenyzett 2023-ban és végül ezüstérmet szerzett a Ford Sierrával. Több versenyt is nyert, és ahol nem volt problémája, ott egy kivétellel minden esetben ő volt a leggyorsabb – a bajnoki címre a műszaki hibák miatt nem nyílt végül reális esélye.
Őt követi László Martin. Sok verseny, felemás eredmények: műszaki és vezetői hibák mellett szép eredmények is szerepeltek a pécsi pilóta idei évében. A Kanári-szigeteken, Svédországban és a Rally Hungaryn pontot szerzett az Európa-bajnokság csúcskategóriájában, de a hazai bajnokságban is megmutatta magát – Veszprémben csak egy defekt vette el tőle a dobogós eredményt, és a Mecsek Ralin is harcban volt ezért a kieséséig.
Hetedik lett a magyar ralisok 2023-as sorrendjében Ranga Péter. A pilóta csak három futamon állt rajthoz, így az egész éves végeredménye nem tükrözi a tempóját: megnyerte a magyar szezonnyitó Székesfehérvár Ralit, negyedik lett hazai versenyén, a Mecsekben, majd elsőként értékelték a megszakított Veszprém Ralin is – azt megint megmutatta, hogy murván a legmagasabb szinten kell vele számolni, így kiváló részeredményeket szállított idén.
Nyolcadik helyet szerzett Német Gábor. A szezon során a magyar bajnoki negyedik helyre ért oda a pilóta, akinek év közben autót, csapatot és navigátort is kellett váltania. A Salgó Ralin sikerült dobogóra állnia, a szezon végén pedig két negyedik hellyel biztosította be az év végi pozícióját.
A kilencedik helyet szavaztuk meg Klausz Kristófnak, a magyar bajnokság ötödik helyén záró pilótának. Klauszt több alkalommal is hátráltatta technikai hiba, Győrben saját hibájából esett ki, végül a Mecsek és a Veszprém Ralin lett dobogós – a hazai eredményein felül pedig indult három osztrák futamon is, ahol kétszer ért oda a pódiumra.
A top tízet pedig Hangodi Bendegúz zárja 2023-ban. A fiatal pilóta most debütált az Európa-bajnokságon, és rögtön első versenyén, a Kanári-szigeteken meg tudta nyerni az ERC4-es kategória értékelését. Lengyelországban 10., a Liepaja Ralin 8. lett, majd Rómában és a Rally Hungaryn kiesett, így a kategória 8. helyén, egy futamgyőzelemmel hozta le 2023-at.
A magyar raliversenyzők TOP10-es listája 2023-ban:
1. Vincze Ferenc
2. Csomós Miklós
3. Turán Frigyes
4. Velenczei Ádám
5. Ifj. Érdi Tibor
6. László Martin
7. Ranga Péter
8. Német Gábor
9. Klausz Kristóf
10. Hangodi Bendegúz
Hogy a ralisok milyen eredményt értek el az összesített magyar toplistán, és hogy ki lett a közönségdíjas, arról ebben a cikkben számoltunk be!