A Toyota Motor Corporation elnöke, Akio Toyoda egy tokiói sajtótájékoztató keretében jelentette be a nagy hírt: a világ legnagyobb autógyártója 1999 után, azaz jó 18 év távollétet követően 2017-ben visszatér a rali-vb vérkeringésébe, méghozzá egy Yaris WRC-vel.
Az addig hátralevő két év vad fejlesztési munkával fog telni a márka kölni főhadiszállásán, hogy a most először közszemlére tett Yaris WRC minél ütőképesebb legyen 2017-es bemutatkozása alkalmával.
„Amikor tavaly Finnországban jártam, rengeteg szurkoló szegezte nekem a kérdést, hogy mikor tér vissza a Toyota a WRC-be” – kezdte bejelentését az elnök, akinek családneve csak egy betűben tér el az általa képviselt márka nevétől. „Aztán elkezdtek nekem a Toyota WRC-s történetéről mesélni. Ez olyan nagy meglepetéssel és hálával töltött el, hogy erősen megfogalmazódott bennem az érzés, hogy vissza kell térnünk ide, ha az emberek még mindig ennyire emlékeznek ránk. Azért tesszük ezt, hogy jobb autókat építsünk, és hogy mosolyt csaljunk az emberek arcára” – vázolta fel a két fő célt Toyoda, aki ezután azt is kifejtette, mivel ilyen hosszú ideig voltak távol, így a visszatérés szó helyett érdemesebb talán új startként emlegetni ezt.
„Utoljára 1999-ben versenyeztünk itt, ez alapján azt gondolom, hogy amit ma bejelentettünk, az nem is igazán egy visszatérés, sokkal inkább valami újnak a kezdete. Újra a nulláról kell nekiveselkednünk a feladatnak, és körültekintően készíteni a csapatot és az autókat is a kihívásokra” – mondta el az elnök.
A Toyota közleményéből az is kiderül, a Toyota WEC-programjából is ismert Stephane Sarrazin fogja vezetni a Yaris WRC tesztcsapatát, kiegészülve a WRC-menő Sebastien Lindholm, illetve a 27 éves francia Eric Camilli kettősével – utóbbi a Toyota WRC juniorpilóta-fejlesztő program első tagja is egyben.
Természetesen a WRC promótere, Oliver Ciesla is kitörő örömmel fogadta a hírt. „A Toyota hosszú és kivételes múltra tekint vissza a motorsportban, különösen a rali világában, és örömünkre szolgál, hogy viszont köszönthetjük az egyik legnagyobb autógyár-óriást a WRC-ben. A Toyota bejelentése immár az ötödik gyártót hozza nekünk a WRC-be, beleértve hármat a világ öt legjobb értékesítési adatokkal rendelkező autós cégéből. Utoljára 2006-ban volt ennyi gyártó jelen a sorozatunkban” – tette hozzá a promóter.
1999-ben a Toyota bajnokcsapatként távozott a WRC-ből, 10 év alatt a hetedik vb-címét begyűjtve akkor.
Műszaki adatok a Toyota Yaris WRC-ről:
Hengerűrtartalom: 1600 köbcentiméter
Típus: soros négyhengeres
Közvetlen befecskendezés: 200 barig
Turbónyomás: 2,5 bar abszolút nyomás (maximum)
Levegőszűkítő: 33 mm
Erő: 300LE (6000-es fordulaton)
Nyomaték: 420 Nm
Maximális fordulatszám: 8500 rpm
Váltó: hatsebességes szekvencionális
Kuplung: ZF Sachs
Fékek: murván 300 mm-es, aszfalton 355mm-es tárcsák
Kerekek: 7 x 15" murva, 8 x 18" aszfalt
Gumik: Michelin
Méretek: 3910 mm hosszú és 1820 mm széles