DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 25. péntek

„Nem láttam, hogy olyan jól teljesítettek volna…” – Horner megint odaszúrt Wolffnak Verstappen miatt

Hosszú hónapok óta tart a kisebb szócsata a Red Bull és a Mercedes Formula-1-es csapatfőnökei között annak kapcsán, hogy Toto Wolff nyíltan udvarolt többször is Max Verstappennek. Még Zandvoortban is arról beszélt a Mercedes-vezér, hogy csak a nyáron dőlt el, hogy 2025-ben nem érkezik hozzájuk az energiaitalosokkal egyébként 2028-ig szerződéssel rendelkező világbajnok. De vajon aggódott-e Christian Horner Verstappen esetleges elvesztése miatt?

„Nem. Azt találom inkább meglepőnek, hogy ilyen sokat beszéltek erről a médiában. A helyzet mindig is egyértelmű volt köztünk Maxszal, és szerintem beszélhetnek mások, de mi komfortosan érezzük magunkat azzal, ahol állunk” – fogalmazott a Holland Nagydíj után Horner, aki arra is utalt, hogy Verstappen megtartása és maradása függhet a Red Bull teljesítményétől, és egyúttal ennek kapcsán oda is szúrt a Mercedesnek:

„Rajtunk áll, hogy teljesítsünk. Van egy megállapodásunk 2028-ig, szóval tőlünk fog, hogyan teljesítünk. Nem láttam úgy, hogy Toto autói olyan jól teljesítettek volna ma… Minden szerződésnek van teljesítményre vonatkozó része. Nem fogunk ezekről beszélni, de amíg versenyképes az autónk, tudjuk, mi a helyzet. 2028 még nagyon messze van, a mi feladatunk győztes autóval előállni.”

f1-horner-verstappen-redbull

Videó: Így rótta a köröket Marquez Portimaóban

Mint arról beszámoltunk, azok után, hogy a héten már motokrosszozott, vasárnap a Portugál GP-nek otthont adó algarve-i helyszínen immár egy gyorsasági motor nyergébe is felpattant Marc Marquez. A tavaly őszi kettős látást eredményező sérüléséből lassacskán felépülő spanyol egy RC213V-S-sel körözött, amely gyakorlatilag a Honda MotoGP-gépének utcára átalakított változata. A Repsol egy több részletből összerakott videót is közzétett a portugál gyakorlásról, amelyet szemlátomást nem is egyedül teljesített Marquez:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Repsol Honda Team (@hrc_motogp) által megosztott bejegyzés

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Sokkal gyorsabb az Audi, meg fogja ölni a sportot”

Ez az aggodalma a 2022-es Dakar Rali végeztével a Prodrive-ot irányító David Richardsnak. Az Audi idén állt rajthoz először a legendás terepraliversenyen a részben elektromos hajtású versenygépével, és eléggé meggyőzően sikerült a debütálás: a tizenkettőből négy szakaszon lett övék az elsőség, s csak azért nem voltak harcban az összetett győzelemért, mert a Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Mattias Ekström trió már az első napokon balesetekbe vagy navigációs problémákba keveredett (végül utóbbi végzett a legelőkelőbb, nevezetesen a kilencedik pozícióban). Richards figyelmét is felkeltette az Audi produkciója, s míg a Dakar előtt még épp Sainz aggódott azon, hogy hátrányban lesznek a riválisokhoz képest, most a Prodrive-vezér sürgetett teljesítmény-kiegyenlítést a német márka gépe számára:

„Úgy vélem, eléggé jó egyensúlyt találtunk a Toyota és köztünk, de mindenki tudja, hogy az Audi sokkal gyorsabb a mi autóinknál” – idézi szavait a Motorsport.com szakoldal. „Messze az övék a leggyorsabb autó, szóval meg kell találnunk a megfelelő balanszot, hogy egyenlő a versengés. Az FIA feladata, hogy ezt elérje, különben az Audi meg fogja ölni a sportot. Nehéz dolga van az FIA-nak, ha új technológia bukkan fel, úgyhogy időt kell adnunk, hogy kielemezzék az adatokat és újra egyenlővé váljon a küzdelem. Egyértelmű, hogy az Audi teljesítménye más szintet képvisel: 200 kilóval nehezebbek, mégis sokkal gyorsabbak. Ha megbízhatók lettek volna, könnyedén egyórás előnnyel nyertek volna.”

audi-dakar-rb

Leleplezte 2022-es WRC-autóját a Toyota

Kevesebb mint egy héttel a szezonnyitó Monte-Carlo Rali előtt lerántotta a leplet idei Rally1-es versenygépéről a Toyota. A regnáló gyártói világbajnok nagyjából megtartotta tavalyi piros-fekete-fehér festését, belül azonban sokat változott a GR Yaris, hiszen az új szabályok révén egy hibrid egység is található benne az 1,6-os turbómotorhoz kapcsolva.

 

A Toyota idén négy autót küld csatába a WRC-ben: náluk fog szerepelni a 2021-es ezüstérmes Elfyn Evans és a kétszeres raligyőztes Kalle Rovanpera, míg a nyolcszoros világbajnok Sebastien Ogier idén már csak néhány versenyen lesz jelen (például a Montén), így ő Esapekka Lappival osztozik majd a harmadik gépen, a negyediket pedig Takamoto Katsuta fogja vezetni.

toyota-wrc

A helyszínről jelentjük: a rénszarvas sem akadályozta a Lappföld Rali győztesét

A Formula.hu Finnországban élő kollégájaként a helyszínről volt lehetőségem végigizgulni az 57. Lappföld Rali eseményeit, mellyel egyúttal a 2022-es Finn Ralibajnokságot is ünnepélyesen megnyitotta a mezőny. A havas-jeges-erdős, összességében 800 kilométeres terep tíz szakaszból állt, melyek között voltak régóta használt útvonalak, elfeledett helyek és egy teljesen új rész is. A küzdelmet összesen öt kategória nevezői vívták.

A legjelentősebb természetesen az első osztály küzdelme volt, amelyben még a tizedik szakasz is tartogatott fordulatokat. Emil Lindholm kényelmesen vezette a versenyt, a nyolcadik szakaszhoz elérve már szinte biztosnak lehetett venni a győzelmét. Ám ekkor jött az egyik fordulat, egy, az úton kényelmesen bandukoló rénszarvas – amire értelemszerűen az embernek kell vigyáznia – formájában. Az „őslakos” lelassította Lindholmot, így a közvetlen rivális Teemu Asunmaa behozta a lemaradását és átvette a vezetést. Az utolsó szakaszon azonban egy megpördülést követően fennakadt a hóban, és mire kiszabadították az autót, odalett az előny. Lindholm – akinek karrierjében némi magyar kötődés is van, hiszen egyszer egy hazai csapat, az Eurosol Racing Team autójában is bizonyíthatott – 2019 után másodjára győzött a Lappföld Ralin, a kupa mellé pedig stílusosan egy rénszarvasagancs dukált.

Az elmúlt évekkel ellentétben az F1 jelenlegi egyetlen finn pilótája, Valtteri Bottas ezúttal nem indult a versenyen, alig három hét múlva, a Bajnokok Tornáján azonban ő is ismét versenyautóba pattan.

Néhány helyszíni kép:

lappfold-rali-1

lappfold-rali-2lappfold-rali-3

„Néztem a tükörben őket” – pilóták reagáltak a 2021-es szezon eseményeire

Népszerű videótípus a YouTube-on az úgynevezett reakcióvideó, s most a Formula-1 is előállt egy ilyennel, amelyben versenyzőpárosok – a McLaren, az AlphaTauri, a Williams és a Haas duója – és néhány újságíró elevenítik fel a tavalyi idény legemlékezetesebb pillanatait. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-reakcio-video

A Ferrari pilótái keményen edzenek a téli időszakban

Új szabályok jönnek és a naptár is hosszúra nyúlik, így talán az eddigieknél is fontosabb, hogy jó formában legyenek a pilóták. Ezt pontosan tudja Charles Leclerc és Carlos Sainz is, akik komolyan veszik a téli felkészülést, ahogyan az alábbi fotókból is jól látszik, melyeket a Ferrari osztott meg hivatalos közösségi oldalain.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Vogel Adrienn, TOP 50 és Szilveszter Rali: jön friss tv-műsorunk!

Érdemes lesz ma 13 órakor a FIX TV-re kapcsolni, hiszen érkezik a Motorsporthíradó újabb adása, amelyben többek között megszólal Vogel Adrienn, a szerkesztőségünk által legjobbnak ítélt női versenyző, ismertetjük a TOP 50 Magyar Autóversenyző ranglistájának élmezőnyét, valamint szó esik a Szilveszter Raliról és a Ralikrossz-világbajnokság 2021-es idényéről, de a műsorban még a Mercedestől búcsúzó Valtteri Bottas is feltűnik.

vogel-tv-musor

Az F1 már nagyon várja a visszatérő helyszíneket

A koronavírus jelentősen átírta a versenynaptárat 2020-ban, de egy évvel később sem alakult minden az eredeti tervek szerint. A mezőny Ausztráliába, Szingapúrba, Japánba és Kanadába is 2019-ben látogatott el utoljára, így sokan érthetően izgatottak a visszatérésük miatt, az F1 hivatalos Instagram oldalán egy képes összeállítás került ezekről a helyszínekről, valamint az idén bemutatkozó Miamiról.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Loeb szerint a maximumot nyújtották a Dakaron

Továbbra sem sikerül megnyernie a Dakar-ralit Sebastian Loebnek. A franciák legendás pilótája idén is jó versenyt futott, végül a második helyen értek célba új navigátorával Fabian Lurquinnal. Bár végül nem jött össze a győzelem a BRX versenyzője úgy érzi, nincs miért szégyenkezniük.

„Már az elején sok időt veszítettünk, a műszaki problémánkkal, majd a navigációs hibánkkal, 50 perc hátrányban voltunk, és onnantól kezdve csak megpróbálhattunk keményen dolgozni, hogy behozzuk a lemaradásunkat. Onnantól kezdve nagyszerű versenyünk volt, nem hibáztunk, végig keményen vezettünk, visszahoztunk némi időt, de ez egy olyan rali volt, ahol soha nem alakultak ki túl nagy különbségek. Nasser kiválóan ment, így nem hiszem, hogy többet tehettünk volna ezért. Nem kell szégyenkeznünk” – idézte Loeb szavait a Dakar hivatalos oldala.  

Már az első teszten is túl van a Porsche Hypercar-autója

Már az előző év végén lehetett látni pár fotót a német gyártó legújabb versenygépéről, mellyel visszatérnek a WEC mezőnyébe a Hypercar kategóriában, pénteken pedig a Porsche weissachi tesztpályáján tették meg az első métereket az újdonsággal. Erről több felvétel is megjelent az interneten, az autót a gyári pilótájuk, Frederic Makowiecki vezethette, aki elárult pár dolgot az eddigi munkájukról.

„Nagyon pozitív kilátásaink vannak. Megtettünk néhány kört és felfedeztük, hogy az autó a várakozásoknak megfelelően működik. Így már jó kiindulópontunk van a továbblépéshez, az első gondolatom pedig mindazokhoz az emberekhez szólt, akik hosszú hónapokig dolgoztak azon, hogy a Porsche Hypercar-autója pályára gurulhasson. Elérzékenyültem attól, hogy őket képviselhetem” – idézte Makowiecki szavait a Motorsport.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

World Endurance Championship (@fiawec_official) által megosztott bejegyzés

Vettelt ajánlja Hamilton helyére Ralf Schumacher

A 2022-es mezőnyben lesz-e Lewis Hamilton? Az ezt övező bizonytalanság már oda vezetett, hogy egyre sűrűbben találgatják a brit lehetséges utódját: Valtteri Bottas, Esteban Ocon és Nyck de Vries neve merül fel gyakran, Ralf Schumacher azonban tovább kavarta az állóvizet saját jelöltjével: Sebastian Vettellel.

„Sebastian rendelkezik a kellő tapasztalattal és még mindig megvan a sebessége. Mindenekfelett ismeri a Mercedes autóját vagy a motorját… Mert szerintem az Aston Martin koncepciója elég közel áll a Mercedeséhez” – fejtegette a német Skynak. Ralf Schumacher az istálló csapatfőnökváltását is bevonta az egyenletbe: a négyszeres bajnokkal jó kapcsolatot ápoló Otmar Szafnauer távozott az istállótól, a helyét Mike Krack veszi át. „Ezzel a lehetőséggel is számolni kell, különösen, hogy történt egy személyzeti változás az Aston Martinnál, ami talán közel sem ideális Sebastian számára. Szerintem Otmar Szafnauerrel jó csapatot alkottak.”

Két hét 10 percben: Erről szól a Dakar Rali

Felkerült a Dakar YouTube-csatornájára az összefoglaló, amely azonban nem a verseny alakulását és az első helyért vívott harcot mutatja be, hanem a szélsőséges érzelmeket, melyek egy ilyen különleges maratoni küzdelem velejárói. Drámai borulások, eltévedések, a végeláthatatlan sivatag az egyik oldalon, bajtársiasság és felszabadult öröm a másikon.

A verseny médiásai egy másik videót is feltöltöttek, ebben onboard felvételeket válogattak össze a Dakar hőseiről:

Három és fél évvel a baleset után újra versenyez Robert Wickens

2018 augusztusában, a poconói IndyCar-futamon durva baleset történt, amely következtében a széria újonca, Robert Wickens súlyosan megsérült, lába-, kar- és bordatörései mellett gerince is károsodott. A kerekesszékbe kényszerült kanadai versenyző heroikus küzdelmét a felépülésért a közösségi médián keresztül követte az autósport közössége, egy emberként bizakodva, hogy Wickens teljesíti célját, és újra járni – és természetesen versenyezni – tud.

Wickens már egy évvel a baleset után kézi irányítású autóval teljesített tiszteletkört a torontói IndyCar-versenyen. A pandémia alatt számos e-sport-futamon vett részt, 2021 májusában pedig először tesztelt versenyautót, egy különlegesen átalakított Hyundai Veloster N TCR-t.

Következő lépésként pedig visszatér a versenyekre. Ugyancsak egy Hyundai TCR-modellel, egy Elantra N-nel fog versenyezni az amerikai Michelin Pilot Challenge sorozatban. Az autót a Bryan Herta Autosport alakította át kézi irányításúra – a csapat technikai igazgatója, a korábbi Williams-versenymérnök David Brown irányításával. A szabályok értelmében Wickens osztozik az autón, a kanadai Mark Wilkins lesz váltótársa a sorozat versenyein, köztük a 4 órás daytonai szezonnyitón, amelyre már január 27-30-án sor kerül.

Wickens egyidejűleg folytatni fogja rehabilitációját – miközben nem tagadja, sikerre éhesen száll újra versenybe. „Azért vagyok itt, hogy versenyeket és bajnokságokat nyerjek a Bryan Herta Autosport és a Hyundai számára!” – mondta.

F2: A helyek kétharmada már elkelt

Igazi bejelentéscunami volt pénteken a Formula-2-ben, sorban érkeztek a hírek arról, melyik csapatnál ki versenyez a 2022-es szezonban. A tavalyi bajnokság első és második helyét megszerző Prema új párost igazolt, az F3-as bajnok Dennis Hauger és Jehan Daruvala érkezik a csapathoz. Jüri Vips a Hitech GP-nél marad, volt csapattársa, Liam Lawson viszont a Carlinhoz igazol, míg a DAMS a Red Bull és Honda juniorját, Ayumu Iwasát szerződteti az F3-ból.

Ez azt jelenti, hogy már csak hét ülés maradt a mezőnyben: a Van Amersfoort Racing két helye, valamint egy-egy pozíció a Hitech, ART, Campos, Trident és Charouz csapatoknál. Így néz ki most az F2 mezőnye:

Nasser Al-Attiyah korábban sosem nyert Szaúd-Arábiában

Pályafutása negyedik győzelmét aratta a Dakar-ralin Nasser Al-Attiyah, aki 2019 után diadalmaskodott ismét a legendás viadalon. Korábban a Volkswagen a Mini és a Toyota színeiben is csak egyszer tudott nyerni, ám a japánok versenygépével ez másodjára is sikerült.  A katari pilóta érthetően boldog volt a záró szakasz után.

„Ez egy hihetetlen Dakar volt számunkra. Elégedettek vagyunk az új szabályokkal, hiszen három alakulat is esélyes volt a győzelemre. A csapat és mi is mindannyian jó munkát végeztünk, amióta két éve Szaúd-Arábiába jöttünk minden alkalommal a második helyen végeztünk, de most végre elértük a célunkat szóval nagyon boldogok vagyunk. A Toyota Gazoo Racing fantasztikusan dolgozott, sokáig készültünk, most pedig egy kiváló autónk van, amivel mindent megteszünk majd a világbajnoki címért. Szerintem egy hét vagy tíz nap múlva már a következő Dakaron fogunk gondolkodni, szerencsések vagyunk, hogy ezen a helyszínen versenyezhetünk” idézte Al-Attiyah szavait a Dakar hivatalos oldala.

Csak borozgatnak vagy dolgoznak is? Versenyzőapukák az F1-ben

Számos versenyzőt elkísér az édesapja az F1-es hétvégékre, az már más kérdés, hogy ki az, aki tényleges szakmai munkát végez, és ki megy csupán jól érezni magát ezekre az eseményekre. A versenyzőapukákról is szót ejtettünk az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 04:49-től hallhatod.

 

 

 A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Különleges bemutatóra készül a Red Bull Racing

Az Aston Martin nemrég tette közzé az idei versenygépük bemutatójának időpontját, most pedig az energiaitalosok is elárultak pár dolgot a saját eseményükről. Ugyan a dátumról egyelőre még nem számoltak be, azt viszont igyekeztek mindenkivel tudatni, hogy az idei show igazán egyedi lesz.

„Innovatív technológiát fogunk alkalmazni, mellyel az RB18-as bemutatójának saját, személyre szabott verzióját élőben közvetítheted a saját közösségi csatornádon keresztül. Egyszerűen, biztonságosan és könnyen lehetsz részese a barátaiddal, családtagjaiddal és követőiddel együtt. Testre szabhatod a streamedet, kiválasztva, hogy melyik versenyzőt szeretnéd bemutatni, melyik csapatvezetőt szeretnéd hallgatni, és milyen nyelven akarod hallani a fő tartalmat” – állt a közleményben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Új szponzorral gazdagodott az Alpine csapata

Egy sajtóközleményben jelentette be a francia istálló, hogy az ismert sportruházati márka a Kappa, valamint a K-Way is csatlakozott hozzájuk partnerként. Mindkettő az olasz BasicNet csoportjához tartozik, mellyel hosszú távú szerződést kötöttek. A bejelentés szerint az egyességük gyakorlatilag az összes területre kiterjed, így az esport és utánpótlás csapatokra, valamint az operatív és technikai munkatársakra is. Számukra is ruházatot biztosítanak majd, miután a cég több új kollekcióval is megjelenik a partneri kapcsolat időtartama alatt, így több az Alpine nevével fémjelzett szurkolói termék, cipő és egyéb kiegészítő érkezik a jövőben.

„Nagy örömmel üdvözöljük a Kappát a csapataink és versenyzőink hivatalos ruházati beszállítójaként. Ugyanúgy a teljesítményre és a stílusra törekszünk, miközben a történelmünkből merítünk ihletet. A Kappa mindig is a piac előtt járt a dizájn és a technológia terén. Örülünk továbbá, hogy együttműködhetünk az ikonikus és elegáns K-Way márkájával, amely tükrözi az Alpine szerves értékeit. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk a következő években” – idézte a közlemény Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatójának szavait.

 

Schumacher szerint Vettel menjen a Mercedesbe Hamilton helyére

Érdekes véleményt fogalmazott meg az utóbbi egy évben a véleményformálás terén Jacques Villeneuve magasságába emelkedő Ralf Schumacher: szerinte ha Lewis Hamilton valóban nem tér vissza erre a szezonra és visszavonul az F1-től, akkor a Mercedesnek Sebastian Vettelt kellene leigazolni a helyére. Mint mondta, Vettel német, rutinos, még mindig gyors, ráadásul most már ismeri a motort és az Aston Martinon keresztül a Mercedes alapvető koncepcióját is. 

00121043_095

fotó: dppi

A korábbi F1-es pilóta szerint Michael Masi totálisan rossz döntést hozott és nem bírja a nyomást

Még mindig nem csökken a "tűz", ami Michael Masit éri az F1-es szezonzárón történtek miatt, most éppen a korábbi F1-es pilóta, a Sky Sportsnál szakértőként foglalkoztatott Johnny Herbert mondta el a véleményét. Szerinte az tény, hogy Masi óriási nyomás alatt volt, de hát ez a munkája, ez ezzel jár, Charlie Whitingnál például sosem merült fel, hogy nem bírná a nyomást. Azt is hozzátette, hogy amikor Masi a "versenyezni akartunk" érvvel védte magát, annak semmi alapja nem volt - szerinte Lewis Hamilton szenzációs futamot teljesített, majd Masi ezt az egészet elvette tőle és odaadta Max Verstappennek úgy, hogy minden létező dolgot "elkövetett" a szabályokkal. 

Kiemelte, hogy nem lehet kiforgatni a szabályokat valami miatt, ami Michael Masi szerint éppen jót tenne az F1-nek és az egész történettel az a baj, hogy totálisan rossz döntés született a végén.

miki_1

fotó: dppi