DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 20. vasárnap

„Nem láttam, hogy olyan jól teljesítettek volna…” – Horner megint odaszúrt Wolffnak Verstappen miatt

Hosszú hónapok óta tart a kisebb szócsata a Red Bull és a Mercedes Formula-1-es csapatfőnökei között annak kapcsán, hogy Toto Wolff nyíltan udvarolt többször is Max Verstappennek. Még Zandvoortban is arról beszélt a Mercedes-vezér, hogy csak a nyáron dőlt el, hogy 2025-ben nem érkezik hozzájuk az energiaitalosokkal egyébként 2028-ig szerződéssel rendelkező világbajnok. De vajon aggódott-e Christian Horner Verstappen esetleges elvesztése miatt?

„Nem. Azt találom inkább meglepőnek, hogy ilyen sokat beszéltek erről a médiában. A helyzet mindig is egyértelmű volt köztünk Maxszal, és szerintem beszélhetnek mások, de mi komfortosan érezzük magunkat azzal, ahol állunk” – fogalmazott a Holland Nagydíj után Horner, aki arra is utalt, hogy Verstappen megtartása és maradása függhet a Red Bull teljesítményétől, és egyúttal ennek kapcsán oda is szúrt a Mercedesnek:

„Rajtunk áll, hogy teljesítsünk. Van egy megállapodásunk 2028-ig, szóval tőlünk fog, hogyan teljesítünk. Nem láttam úgy, hogy Toto autói olyan jól teljesítettek volna ma… Minden szerződésnek van teljesítményre vonatkozó része. Nem fogunk ezekről beszélni, de amíg versenyképes az autónk, tudjuk, mi a helyzet. 2028 még nagyon messze van, a mi feladatunk győztes autóval előállni.”

f1-horner-verstappen-redbull

Meglátogatta a Ferrari főhadiszállását az FIA elnöke

Maranellóban járt Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség decemberben megválasztott elnöke, miután hétvégén Miamiban vett részt a nagydíjon. A dubaji szakvezető sportért felelős alelnökével, Robert Reiddel érkezett – aki a WRC 2001-es világbajnoka volt navigátorként –, végigjárta a fontosabb részlegeket, valamint a cég és istálló vezető figuráival egyeztetett. A vizitről a közösségi médiában a következőket posztolta:

„Csodás látogatást tettem a Ferrari főhadiszállásán, gyárában és múzeumában Maranellóban a tegnapi nap folyamán Robert Reiddel. Nagy köszönet a fogadtatásért és gyümölcsöző egyeztetésekért John Elkann elnöknek, Piero Ferrari alelnöknek, Benedetto Vigna vezérigazgatónak és Mattia Binottónak, a Scuderia Ferrari csapatfőnökének.”

Tíz éve ezen a napon: Maldonado nyeri a Spanyol Nagydíjat

A Formula-1 történetének egyik legváratlanabb futamgyőztesét hozta 2012. május 13-án a barcelonai verseny: a Lewis Hamilton időmérős kizárása után a pole-pozícióból induló Pastor Maldonado jobb taktikával és remek védekezéssel győzött a hazai közönsége előtt rohamozó Fernando Alonso előtt. A Williams máig utolsó F1-es sikerének összefoglalója IDE vagy a képre kattintva indul:

maldonado-barcelona-2012-dppi

Első Formula-1-es tesztjére készül a MotoGP-legenda fia

Először fog királykategóriás versenygépet vezetni Jack Doohan, az ötszörös 500 köbcentiméteres világbajnok, Mick Doohan fia, a Formula-3 tavalyi ezüstérmese. A 19 éves Doohan idén fellépett az F2-be, egyúttal a Red Bull utánpótlásprogramjából az Alpine-akadémiába igazolt. A franciák első F1-es tesztjével hálálták meg érkezését: az ausztrál vasárnap Katarban, a losaili pályán vezeti a 2021-es modellt.

Honfitársa szintén részt vesz a háromnapos katari teszten, az F2-es bajnok, Oscar Piastri szerdán és csütörtökön már vezette a tavalyi autót Dohában. Az Alpine ígéretéhez hűen a tartalékpilóta rengeteg tesztlehetőséget kap a csapattal: Katar előtt áprilisban Austinban vezette az A521-et, és már harmadik tesztje is ki van jelölve, a Monacói Nagydíj után a Red Bull Ringen.

Utólag a győzelmet is elvették a karlendítő gokartostól

Áprilisban kevert nagy port, ami a Gokart Európa-bajnokság portimaói versenyén, a dobogón történt: a kategóriagyőzelmet ünneplő Artyom Szeverjukin a neki szóló olasz himnusz közben – mivel Oroszországot nem képviselheti, az ACI licenszével versenyzett –, karlendítéssel ünnepelt. Az olasz szövetség gyors úton visszavonta a 15 éves gokartos licenszét, csapata pedig kirúgta. Az ügyről ebben a cikkünkben írtunk.

Itt azonban még nem ért véget a retorzió: az FIA is vizsgálatot indított. A nemzetközi szövetség malmai lassan őröltek, az eredmény ma született meg. Megállapították, hogy Szeverjukin öt szabályt szegett meg, köztük sértette a teljes motorsport érdekeit, az FIA jó hírnevét, erőszakra vagy gyűlöletre sarkallt. Büntetésként diszkvalifikálták a portimaói versenyről, azaz elvesztette az OK kategória első pozícióját, melyet Joe Turney örökölt meg. A fiatal orosz drágán fizetett botlásáért, alighanem máris befejeződött versenyzői karrierje legnagyobb sikerétől is megfosztották.

Még az italon is súlyt spóroltak a McLarennél

Szinte az összes csapat küszködik azzal, hogy legalább a már amúgy is megemelt minimumsúly közelébe kerüljön a 2022-es Formula-1-es autójával: a Williamsnél láthattuk, hogy már a festés jelentős részét is lekaparták amiatt, hogy tömeget csökkentsenek. A Miami Nagydíj után Daniel Ricciardo pedig azt is elárulta, hogy náluk az italmennyiségen is spóroltak – márpedig ez a különösen nagy forróságban zajlott futamon megviselte őt:

„Igen, a hőségfaktor szerepet játszik” – nyilatkozta a társaihoz hasonlóan kimerült Ricciardo, akit a Motorsport.com idéz. „De azért is volt kemény, mert nyilvánvalóan mindenki az utolsó gramm súlyt is igyekszik megspórolni. Úgyhogy nincs meg az a luxusunk, hogy három litert öntsünk az itatórendszerbe. Volt egy kicsi, és az sosem elég folyadék, úgyhogy természetes, hogy dehidratált leszel. És emellett tényleg elképesztő hőség volt.”

ricciardo-mclaren-miami

Tsunoda: Már többet beszélünk Gaslyval

2021-ben nem volt túl szoros a kapcsolat az AlphaTauri két pilótája között, a japán újonc nehezen találta meg a helyét az F1-ben, de azóta rájött, hogy mit kell másképp csinálnia - az egyik ilyen pedig a csapattárssal való szorosabb viszony kialakítása volt.

"Többet csevegünk idén, ez tuti. Többet beszélgetünk arról, hogy hogyan tudnánk jobbá tenni az autót vagy hogy milyennek érezzük. Szerintem több ilyen beszélgetésünk van, amikor két Formula-1-es pilótaként beszélünk. Jó irányba haladunk ezen a téren is" - mondta erről Tsunoda. Úgy tűnik, hogy lassan csak megszokja az F1-es közeget és feladatokat...

-00121043_117

fotó: dppi 

Van egy terület, ahol most is a legjobbak között van a Mercedes

Lando Norris mutatott rá arra, hogy Miamiban kiderült: egy területen továbbra is az elitbe tartozik a Mercedes autója. Az egyenesekben és a gyors kanyarokban a delfinezés miatt időt veszít Hamilton és Russell fegyvere, de...

"Miamiban sok a lassú kanyar és a Mercedes az egyik legjobb a mezőnyben az ilyen kanyarokban már az első naptól kezdve, ott nagyon jól viselkednek. Szerintem most egy kicsit még többet hozta ki ebből, egyszerűen ennyi történt, nem mondhatom, hogy meglepődtem rajta. Ez az F1-ben így működik, némely pálya jobban fekszik az autónak, némely kevésbé" - idézi a McLaren-pilóta szavait a RacingNews365.

pf1_23

fotó: dppi

Kamu-marina és tiltakozó pilóták: mi van a háttérben?

A Miami Nagydíjat megelőző napokban két olyan témától voltak hangosak a sajtótermékek és a kommentfalak, melyekkel kapcsolatban meglehetősen leegyszerűsítő értelmezések is teret kaptak. Természetesen mi is beszéltünk ezekről a Formula Podcast legújabb adásában – méghozzá 03:48-tól –, de az érintettek puszta lehülyézése helyett megpróbáltuk a motivációkat megkeresni.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Onboard videón, ahogy Leclerc Gilles Villeneuve Ferrariját vezeti

Írtunk már róla, hogy Charles Leclerc abban a megtiszteltetésben részesült nem sokkal Gilles Villeneuve halálának 40. évfordulója előtt, hogy vezethette a kanadai legenda egykori Formula-1-es Ferrari 312T-jét Fioranóban – most minderről egy fedélzeti kamerás videót is közzétették, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-villeneuve-ferrari-video

MotoGP és IndyCar a pénteki programban - íme a menetrend

A MotoGP mezőnye Le Mans-ban találkozik, az IndyCar pedig Indianapolisban versenyez ezen a hétvégén - Formula-E is lesz, de pénteken még csak az előbbi két szériát nézhetjük meg. A hétvége teljes menetrendje itt megtekinthető!

Péntek (május 13.) 

09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

15:30 - 16:30 IndyCar, 1. szabadedzés 

18:45 - 19:45 IndyCar, 2. szabadedzés 

22:00 - 23:15 IndyCar, Időmérő (arena4plus.network4.hu, élő)

-11222017_435

fotó: dppi

Korábbi F1-es McLarent vezethet az USA Nagydíj előtt Mario Andretti

Nem akármilyen élményben lesz része az őszi austini versenyhétvégén Mario Andrettinek: Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója a Twitteren posztolt róla, hogy megállapodtak az 1978-as világbajnokkal arról, hogy „kipipálják a bakancslistája egyik elemét”, s az USA GP előtt egy korábbi F1-es McLarenbe ülhet be. A legendás versenyző ugyan már 82 éves, de még manapság is gyakran beül a kétüléses IndyCar-versenyautóba. Andretti egyébként sosem versenyzett a wokingi istálló színeiben – ellentétben fiával, Michaellel, aki 1993-ban néhány futamot teljesített velük.

Félig új autóval állhat elő Barcelonában az Aston Martin

Túlzás lenne azt állítani, hogy a sikerekről szólna az Aston Martin számára a 2022-es Formula-1-es idény: bár Imolában kettős pontszerzésnek örülhettek néhány hete, ezt leszámítva nem igazán villogtak és inkább a sereghajtók közé tartoztak, így a vb-tabellán is csupán a kilencedik helyet foglalják el. A jelek szerint azonban nem nyugodnak bele a rossz formába az alakulatnál: Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport elismert szakírója arról számolt be, hogy értesülései szerint komoly fejlesztések zajlanak a háttérben az Astonnál – olyannyira, hogy „félig új” autóval rukkolhatnak elő a jövő hétvégi Spanyol Nagydíjon.

Schmidt szerint Andy Green technikai igazgató meggyőződése, hogy több rejlik az AMR22-esben, mint amit eddig kihoztak belőle, ugyanakkor az újítások révén szemmel láthatóan is megváltozhat a versenygép: nem kizárt, hogy a Ferrariéhoz hasonló szélesebb oldaldobozokkal állhatnak elő. A szakíró szerint kérdéses, hogy a fejlesztésekkel elkészülnek-e időben Barcelonára vagy csak egy héttel később, Monacóban vetik be őket, de az sem kizárt, hogy csak az egyik pilóta kapja majd meg a „B autót” a Circuit de Catalunyán az alkatrészhiány miatt.

aston-miami-f1-dppi

Kilenc éve ezen a napon: Alonso utolsó (?) F1-es győzelme

2013. május 12-én rendezték a Spanyol Nagydíjat, amely a mai napig Fernando Alonso utolsó F1-es győzelmének számít. A Ferrari spanyolja az ötödik helyről rajtolva, szép manővereket bemutatva tudott nyerni Kimi Raikkönen és csapattársa, Felipe Massa előtt. A futam összefoglalója ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

alo-2013

fotó: dppi

Tovább gyorsulhat Barcelonára a Red Bull

A holland De Telegraaf szerint tovább zajlik a súlycsökkentés a Red Bullnál, a szezon elején még felesleges kilókkal küzdő autót folyamatosan fogyasztja a csapat. Ehhez csatlakozott most dr. Helmut Marko, a csapat főtanácsadója is, aki az F1-Insidernek elárulta: Barcelonában ezt a projektet befejezik, így ott még az eddiginél is gyorsabbak lehetnek.

"Megérkeznek az új alkatrészeink, amelyekkel végre elérjuk az ideális súlyt az autóval. Eddig elég messze voltunk a 798 kilogrammos határtól" - mondta Marko. A De Telegraaf szerint egyébként három-öt kilogrammot sikerült még leferagni az autó súlyából, a Red Bull pedig ezzel válaszolhat Mattia Binotto Ferrari-főnök azon kijelentésére, hogy nekik nincs pénzük a költségsapka alatt a folyamatos fejlesztésre, előbb-utóbb a Red Bullnak is meg kell állnia...

rb_2

fotó: dppi

„Gokarttal még elmenne, de F1-essel…” – nem szerették meg a versenyzők Miami sikánját

A versenynaptár legújabb pályájának legtöbbet kifogásolt pontja a 14-15-ös kanyarkombináció volt (ahol Carlos Sainz és Esteban Ocon is balesetezett). A pilóták nem zárták szívükbe a sikánt, ahogy a dobogósok sajtótájékoztatóján feltett körkérdésre kapott válaszokból is kiderül:

Carlos Sainz: „Az autók jelenlegi generációjával, melyek nehezek és szélesek, olyan érzés, hogy szerencse kell, hogy be tudjuk venni ezt a sikánt. Néha furcsa szögben fordulunk és nagyot pattog az autó. Egyszerűen természetellenes kanyar.”

Max Verstappen: „Gokartban egész jó sikán lenne, de nem egy F1-es autóval. Túl hosszú, túl széles, túl merev és rettentő nehéz, az a kis rázókő nem erre való.”

Carlos Sainz: „Nekem igazából tetszett a sikán, de ha az akció a cél, akkor valami jobbat kell kitalálni, mert követni nem könnyű azon a szakaszon.”

Már most megnyitották a Spanyol Nagydíjat – Sainz jelenlétében

Bár a nagydíjhétvége csak május 20-22-re esik, már ezen a héten megtartották a verseny nyitórendezvényét, ami a gyakorlatban két sajtótájékoztatót takart: egyet szerdán a barcelonai Tibidabo hegyen, csodás panoráma előtt, egyet csütörtökön Madridban, ahol Carlos Sainz is megjelent.

Testvérpár vezeti a TCR világ- és Európa-kupát

Kiválóan kezdték a Girolami fivérek 2022-es szezonjukat. A Münnich Motorsport argentinja, Nestor Girolami hétvégén az első futamot nyerte Pauban, összesítésben pedig 49 pontot szerzett, amellyel a WTCR-tabella első helyén áll csapattársa, a 42 pontos Esteban Guerrieri előtt.

A TCR Europe szezonja egy héttel korábban, Portimaóban startolt. A Comtoyou PSS Racing Audiját vezető Franco Girolami a második futamon győzedelmeskedett, 68 pontot szerzett a hétvégén, míg a második legeredményesebb Jack Young 59 egységet. Így jelenleg az argentin testvérek állnak a bajnoki vezető pozícióban mindkét szériában – a TouringCarTimes szakoldal szerint még sosem fordult elő, hogy két nagy túraautós szériában testvérek vezessék a bajnokságot.

A lapnak Franco Girolami elmondta, szerinte Nestor, Nestor szerint viszont ő a gyorsabb. Számos versenyen indultak már együtt, a különbség pedig sosem volt egy-két tizednél nagyobb: a kisebb Girolami vágya, hogy a WTCR-ben is összemérhessék tudásukat.

Az egyenesekben nyerheti meg a bajnokságot a Red Bull

Az egyenesbeli tempót látja eddig döntő faktornak a világbajnoki csatában Martin Brundle: a Sky Sports F1-es szakértője szerint ez a terület az, amelyen eldőlhet a vb-cím, hanem válaszol a Ferrari.

"Charles Leclerc és a Ferrari kombinációja Miamiban is a leggyorsabb volt egy körön és elégnek bizonyult ahhoz, hogy megszerezze a pole-pozíciót. Viszont ismét nem volt válaszuk a Red Bull bámulatos egyenesbeli tempójára DRS-sel és anélkül sem. Hacsak nem tudják megoldani ezt a problémák kevesebb légellenállással nagy sebességnél, akkor ezzel fogja megnyerni a világbajnoki címet a Red Bull. Leclerc éretten vezetett, de most nem tudott visszatámadni, ahogy Bahreinben tette korábban, Verstappen és Perez pedig a komfortzónán belül vezethetett, kímélhették a gumikat a kanyarokban, mert tudták, hogy az egyenesben kockázat nélkül behozzák majd az időt" - mondta Brundle.

pf2_18

fotó: dppi

Alig támogatják, két év múlva mégis jönne az Andretti–Renault

A Miami Nagydíjat a helyszínen végigkövető Mészáros Sándor nem csupán a pályán zajló eseményekkel foglalkozott Floridában, hanem megpróbálta a lehető legtöbb információt begyűjteni az esetlegesen érkező új amerikai alakulatról. Hogy mit tudott meg a paddockban, kiderül a Formula Podcast legújabb adásából, 39:27-től.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Podcast, MotoGP, Rali, Retro, Aréna, Girls, Insta: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból

Formula.hu több mint 150 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.

Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.

Formula Podcast - A már lassan két éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.

Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel. 

Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.

Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!

Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!

Formula.hu Rali - Legújabb csoportunk! Minden, ami rali - hírek, információk, pletykák, érdekességek, fotók, videók, háttéranyagok. Csatlakozzatok a Formula.hu ralis Facebook-csoportjához!