DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

„Fernando is faster than you” – Ez volt Massa egyik legszomorúbb napja

A 2009-ben Magyarországon rendkívül súlyos sérüléseket szenvedő Felipe Massa az elmúlt másfél évben a 2008-as világbajnoki cím visszamenőleges megszerzéséért vívott reménytelen küzdelmével került a reflektorfénybe. A Motorsport brazil kiadása azonban most kivételesen nem erről, hanem a 2009-es balesetről és annak utóhatásairól kérdezte. „Soha senki nem mondta nekem, hogy nem vagyok ugyanaz, mint előtte” – kezdte a brazil.

massa-2010

„Természetesen sokat kritizáltak a sajtóban, mert a balesetem után nem nyertem több versenyt az F1-ben, pedig többször is közel jártam hozzá! Sajnos nem sikerült győznöm Németországban, azon a versenyen, melyet pontosan egy évvel a balesetem után, 2010. július 25-én rendeztek” – utalt vissza az akkoriban nagy vihart kavart csapatutasításra („Fernando is faster than you”), mely elvette tőle a győzelem lehetőségét.

„Ez volt életem egyik legszomorúbb napja. Utána egy más időszakot éltem, mert már nem volt versenyképes autóm, amivel a győzelmekért küzdhettem volna, ahogy korábban” – folytatta Massa. „De nem érzem, hogy bármi is változott volna abban az értelemben, hogy milyen voltam korábban és milyen vagyok ma. Azt elmondhatom, hogy ma már sokkal jobban tisztelem az életet, a sajátomat és másokét is. Mert sosem gondolod, hogy bármi is történhet, de amikor mégis megtörténik, utána sokkal jobban megbecsülöd az életet. Én száz százalékig értékelem az enyémet, és minden nap hálás vagyok érte.”

massa-2010-2

Hamilton beleült a tavalyi Mercedesbe és fülig ért a szája

A színfalak mögött vezethette tavalyi autóját, a W12-t Lewis Hamilton múlt héten és saját bevallása szerint "fülig ért a szája", olyan jól viselkedett a 2021-es Mercedes - legalábbis az idei, problémás W13-hoz képest. "Múlt héten vezethettem a tavalyi autót és olyan volt, mint egy álom! Lehetőségem volt beleülni és ezzel élnem kellett, nem? Kiszálltam az autóból és fülig ért a szám... jó volt, Istenem, jó volt. Az idei autónál semmi ilyet nem érzek, de azon dolgozunk, hogy ilyen legyen" - idézi Hamilton szavait a RacingNews365.com.

442021

fotó: dppi

100. nagydíjára készül Ocon: Erre emlékszik legszívesebben

Az aktív mezőnyből tizedik versenyzőként Esteban Ocon is elér egy különleges statisztikát: az Osztrák Nagydíj pontosan századik Formula-1-es versenye (részvétele és rajtja egyben) lesz. A hivatalos sajtótájékoztatón a jubileumról kérdezték a pilótát:

„Őrület, nagyon repül az idő! Nem érzem úgy, hogy három számjegyű versenyen vettem részt, viszont érzelmes pillanat egy pályafutás során, ha az illető eléri a 100 futamot. Egyértelműen más versenyző vagyok, mint amikor elkezdtem. Éppen 2018 végén értem el az 50 versenyt, mióta pedig visszatértem, az újabb 50 sokkal jobban sikerült. Nagyon örülök annak, hogy kétszer dobogóra álltam, egyszer pedig győztem, sok csúcspont van, és remélem, hogy a következő 100 során még sok lesz” – felelte az Alpine pilótája.

A 2021-es Magyar Nagydíj futamgyőztesét arra kérték, mondjon még néhány csúcspontot. Valószínűleg versenyek felsorolását várták, a francia azonban más választ adott: „Talán az, hogy fantasztikus emberekkel találkoztam a paddockban. Csodálatos személyiséget ismerünk meg és dolgozunk velük együtt. Valamint sok nagyszerű helyre utazunk el, ezt szintén ki érdemes emelni. Akárcsak magát az életstílust, melyet versenyzőként élhetünk. Örülök, hogy itt ülhetek” – mondta őszintén a 100. rajtjára készülő Ocon.

„Nem vagyok én olyan ijesztő”

Szívmelengető jelenetsort osztott meg a McLaren az Instagramon. Egy kisfiú annyira megdöbbent, mikor meglátta Lando Norrist, hogy elszaladt tőle, de végül szerencsére jó vége lett a történetnek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

 

Este már jön az F1-es időmérő: ne maradj le semmiről

Ausztriában ismét sprintes hétvégét rendeznek a Formula-1-ben, ami azt jelenti, hogy a délutáni első szabadedzés után 17 órától már az időmérő következik a programban - íme a pénteki menetrend:

Péntek (július 8.)  

09:55 - 10:40 Formula-3, Szabadedzés 

11:05 - 11:50 Formula-2, Szabadedzés 

13:30 - 14:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

15:00 - 15:30 Formula-3, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

15:30 - 17:00 WEC, 1. szabadedzés 

15:55 - 16:25 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

17:00 - 18:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

qua_1

fotó: dppi

Extreme-E: Sainz kórházba került, elvették Rosbergék győzelmét

Az elektromos terepbajnokság Sziget X-Prix névre hallgató eseménye a széria történetében először duplafordulós formátummal fut: a bajnokság második fordulóját szerdán-csütörtökön tartották, a harmadik körre szombat-vasárnap kerül sor Szardínián.

A szezonnyitó Sivatag X-Prix-t is megnyerő Rosberg X Racing Johan Kristofferssonnal és Mikaela Ahlin-Kottulinskyval leggyorsabb volt a szerdai kvalifikáción, ezzel pedig megszakítottak egy nagy szériát: az Extreme-E összes korábbi kvalifikációját az X44 párosa, Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez vitte. A Rosberg csapat elsőként zárta a specialitásának számító döntőt is csütörtökön, de a finálé nem volt makulátlan: Kristoffersson eltalálta hátulról a rajtnál vezető idősebb Carlos Sainzt, aki hatalmasat borult. A döntőt piros zászlóval leállították a baleset miatt. A kétszeres ralivilágbajnok saját lábán szállt ki, az Acciona Sainz XE Team tájékoztatása alapján azonban kórházba kellett szállítani kivizsgálásra.

A Rosberg X Racinget aztán 30 másodpercre megbüntették a baleset okozásáért, így a páros a harmadik helyre esett vissza. A győzelmet a Hummerral szövetkező Ganassi duója, Kyle LeDuc és Sara Price örökölte meg, a második helyre a Xite Energy Racing lépett elő, ahol Tamara Molinaro csapattársa az Extreme-E-ben debütáló Timo Scheider lett.

Még mindig nem készültek el az elektromos autók, másodszor halasztják a WRX szezonnyitóját

Újabb módosítás történt a Ralikrossz-világbajnokság versenynaptárában – már követni is nehéz, hányadik alkalommal nyúltak hozzá a menetrendhez. Másodszor halasztják el a WRX új érájának nyitóversenyét: az elektromos RX1e modellek első megmérettetése eredetileg múlt hétvégén lett volna, de az egységes autókat nem sikerült időben leszállítani a csapatoknak. Höljes végül megrendezte a Mágikus Hétvégét, de csak az Európa-bajnokság keretei közt. Szó volt a vb „szezonindító eseményének” megtartásáról Höljesben, de ilyenre sem került sor.

Az ellátási lánc világszerte tapasztalható problémái miatt az RX1e kitek legyártása tovább csúszik: csütörtökön a WRX promótere megerősítette, hogy az autók július 30-31-re, a Nürburgringen tervezett évadnyitóra sem készülnek el. A németek máshogy léptek, mint a svédek, a versenyhétvégét inkább áttették november 12-13-ra, a szezonzáró helyre. Az évad így két héttel később, Hellben indul.

Történt egy másik bejelentés is, az eredetileg szezonzárónak fenntartott, Nürburging halasztása miatt utolsó előtti versennyé váló üres időpontot Barcelona kapta, itt október 29-30-án versenyez a mezőny. A kezdeti tervek szerint Dél-Afrikában szerepelt volna a WRX, a megerősítés értelmében viszont a szezon mind a hat versenyét Európában tartják – sorban a harmadik évben nem hagyja el a világbajnokság a kontinenst.

Nagyon rossz az út, amelyre Quartararo büntetésével léphet a MotoGP

A Formula Motocast félévértékelő adásában kitértünk Fabio Quartararo asseni hibájára és azért kapott hosszúkörös büntetésére is, amellyel nagyon nem értettünk egyet – hogy miért, azt 4:37-től tárgyaltuk ki:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen visszavágott Hamiltonnak: „37 évesen még mindig tanul!”

Lewis Hamilton a múlt vasárnapi Brit Nagydíjat követően finoman odaszúrt Max Verstappennek: dicsérte Charles Leclerc-t a csatájuk után, aki szerinte „józanul” versenyzett, ellentétben tavalyi ellenfelével, azaz a hollanddal. Mint emlékezetes, a 2021-es silverstone-i futam első körében a Copse-kanyarban összeütközött az akkor a vb-címért harcoló mercedeses és Red Bull-os, aminek a holland falba csapódása és kiesése lett az eredménye, míg brit riválisa egy büntetés ellenére is győzni tudott.

Spielbergbe érve a holland sajtó szembesítette Verstappent Hamilton nyilatkozatával, mire válaszul a címvédő sem röstellt kicsit odaszúrni a hétszeres világbajnoknak: „Szerintem nagyszerű, hogy 37 évesen eljutsz egy pontra, amikor megérted, hogyan kell eltalálni egy kanyarcsúcspontot. Valóban tanul, ez biztató a fiatal versenyzőknek: 37 évesen még mindig tanulsz! A képekből ez egyértelműen kiderül. Charles kevesebb helyet hagyott neki, mint én tavaly, ez szerintem eleget elmond. Ráadásul tavaly ő kapott büntetést, úgyhogy nem kellene erről beszélnie” – idézi Verstappent a RacingNews365.com szaklap. Arra a kérdésre, hogy bölcs dolog volt-e épp a sok holland szurkoló által látogatott Osztrák Nagydíj előtt kritizálnia őt Hamiltonnak, a regnáló vb-győztes úgy felelt, hogy ezzel neki kell együtt élnie, ő csak a saját feladatukra fog koncentrálni.

verstappen-spielberg-day0-dppi

fotó: DPPI

Lágy gumikat hoz a Pirelli Ausztriába

A Pirelli a kínálatának lágyabb végéről válogatott a Red Bull Ringen megrendezésre kerülő Osztrák Nagydíjra és az azt megelőző sprintfutamra. A csapatok a leglágyabb C5 jelű keverékből 8 szettet, az ezúttal a közepes és ezért sárga jelölésű C4 keverékből 3 készletet, míg fehér oldalfallal ellátott keményebb – C3 – gumikból 2 szettet használhatnak fel. A versenyhétvégén már pénteken éles küzdelmet láthatnak a nézők, mert a kvalifikációt ekkor rendezik, majd szombaton a 100 km hosszú sprint futam dönti majd el a vasárnapi rajtsorrendet.

A Pirelli Motorsport igazgatója, Mario Isola így nyilatkozott a Formula1.com portálnak: „A Red Bull Ring felülete kifejezetten alacsony tapadással bír, ami lehetővé teszi, hogy a kínálatból a leglágyabb abroncsokat hozzuk ide. Korábban gyakran láthattunk izgalmas versenyeket itt, és ezzel a gumiválasztékkal továbbra is a szórakoztatásra próbáljuk tenni a hangsúlyt. Rövid kanyarok és gyors egyenesek váltakoznak, a tapadás megtalálása és a blokkolásmentes fékezés kulcs elem, különösen a lejtős féktávokon. A hátsó gumik teljesítményét is gyorsan el lehet veszíteni, ha nem figyel oda rájuk a versenyző. Köszönhetően a keverékek közötti különbségeknek, többféle stratégiát is elképzelhetőnek tartunk.”

Újabb esős hétvége vár a mezőnyre Ausztriában

A Kanadai, és a Brit Nagydíjon is vizes pályán zajlott a kvalifikáció, melyet a sprintfutamos lebonyolítás miatt ezúttal pénteken késő délután tartanak meg a Red Bull Ringen. A Weather.com előrejelzése szerint 74%-os esély van arra, hogy a hétvége kezdetén esni fog az eső, szombaton viszont nagy valószínűséggel száraz idő vár a mezőnyre. Mindez vasárnapra már nem lesz igaz, ott ugyanis a délelőtti órákban 75%-ot adnak a csapadékra, persze benne van a pakliban, hogy a futam kezdetére felszárad a pálya. Amennyiben igaza lesz a meteorológusoknak, az időjárás ismételten megkavarhatja a lapokat.

Zhou versenyezhet Ausztriában

Az Alfa Romeo kínai versenyzője, Guanyu Zhou megfelelt az orvosi vizsgálaton, amit csütörtökön reggel végeztek el az Osztrák Nagydíj előtt. A múlt heti Brit Nagydíj első kanyarjában George Russell-lel és Pierre Gaslyval ütközött, majd a levegőbe emelkedett. Az autó fejtetőre érkezett és több mint 100 métert csúszott az aszfalton és a kavicson, majd a végén ismét a levegőbe emelkedett és a gumifal felett átrepülve a védőkerítésnek ütközött. Az versenygép olyan szerencsétlenül állapodott meg, hogy a versenyző önerejéből nem tudott kiszállni, meg kellett várnia a roncs kiemelését. A kórházban a vizsgálatok során szerencsére nem találtak sérülést, még a verseny vége előtt kiengedték. Azonban egy kötelező felülvizsgálatot írtak elő számára az Osztrák Nagydíj előtti csütörtökre.

Köszönhetően a versenyautók fejlett biztonsági rendszereinek, alig néhány nappal az utóbbi idők egyik legnagyobb balesete után a 23 éves kínai versenyző a hét végén ismét a pilótafülkébe ülhet. Zhou csütörtök délután a közösségi médiában így nyilatkozott: „Túl vagyok az utolsó orvosi vizsgálaton, minden rendben van! Köszönöm mindenkinek, aki támogatott ezekben a napokban, rendkívül sokat jelentett nekem!”

Majd hozzátette: „Osztrák GP, gyerünk!”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

周冠宇 | Zhou Guanyu

Pályára gurult a Ferrari LMH-autója

A Le Mans-i 24 órás hetében mutatott sejtelmes fotó után ezúttal élesben is bemutatkozott a maranellóiak újdonsága, amivel 2023-ban a Hypercar kategóriában gyári csapatként szerepelnek majd a WEC-ben. Az autót egyelőre még csak egy álcafestéssel lehetett megtekinteni, az olaszok fioranói tesztpályáján pedig a márka tapasztalt GT-versenyzője, Alessandro Pier Guidi tehette meg vele az első köröket. A versenygépről szerdán egy hivatalos fotót is közzétettek a Ferrari közösségi oldalain, valamint a Hypercar projekt vezetője, Antonello Coletta is elárult néhány dolgot a munkafolyamatról.

„Ez egy nagyon izgalmas pillanat, amit mindannyian nagyon izgatottan vártak azok, akik a projekten dolgoznak, és a Ferrari rajongói. Új energiákat és motivációt ad nekünk, hogy láthatjuk a sok hónapos munkánk, tervezésünk és szimulációink eredményét. Büszkék vagyunk arra, amit elértünk, bár az álca elrejti az autó méretét és stílusát, úgy gondolom, minden bizonnyal felismerhető, hogy ez egy Ferrari” – idézte Coletta szavait a Motorsport.

F2: Roberto Merhi helyettesíti Ralph Boschungot Ausztriában

A hétvégén egy régen látott ismerős tér vissza, miután a Campos csapatánál a Formula-1-et is megjárt Roberto Merhit kérték fel arra, hogy ugorjon be állandó versenyzőjük, Ralph Boschung helyére. Utóbbi jelenleg nyak és hátsérüléséből lábadozik, így a 31 esztendős spanyol versenyző helyettesíti, aki 2015-ben a Manor-Marussia pilótája volt az F1-ben, később pedig a Formula-2-ben próbálkozott 2018-ig, de a hosszútávú versenyeken is megmutatta magát, míg idén a japán SUPER GT szezonban mutatkozhatott be.

A Red Bull pszichológust fogad Tsunoda mellé

A Red Bull tanácsadója, dr. Helmut Marko az osztrák Servus TV-nek beszélt arról, hogy pszichológust fogadtak Yuki Tsunoda mellé. „Muszáj kordában tartani az érzelmeinket. Hála az égnek, hogy a mi Maxunk (Verstappen) nyugodt. A problémás gyermekünk valójában Tsunoda, sokszor robban fel a rádióban, el sem hinnék, mennyire. Szereztünk neki egy pszichológust, aki segíthet, mert folyamatosan szitkozódott kanyarokon keresztül. Ez pedig rontja a teljesítményét is.”

tsu_3

fotó: dppi

Videó: Rosberg kipróbálta csapata Extreme-E-autóját

Nico Rosberg már a pályafelíráskor úgy érezte, hogy ez nem jó ötlet - a 2016-os F1-es világbajnok a Nürburgringen próbálta ki az elektromos terepjárót. Először elmagyaráztak neki minden tudnivalót az autóról, megmutatták neki a pályát, ahol nem igazán értette, hogy miért mondják neki, hogy az bizony padlógázas rész - aztán azért megmutatta, hogy nem kell félteni, bár ő maga nagyon félt Johan Kristoffersson mellett...

Videó: Ezek voltak eddig Sainz legjobb versenyei

150 verseny után végre összejött a futamgyőzelem a Formula-1-ben is Carlos Sainznak, akinél többet e tekintetben csak Sergio Perez várt az első sikerére a száguldó cirkuszban. Tizenegyszer is felállhatott már Silverstone előtt a dobogóra a spanyol, azonban a győzelem addig nem jött össze neki. Most az eddigi legjobb futamait mutatja meg nekünk az F1. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Fedélzeti kamerát szereltek Hamilton kutyájára

A hétszeres világbajnok öreg bulldogja, Roscoe a Brit Nagydíjon újra a Formula-1-es paddockban járt, ráadásul gazdája gondolt egyet, és felszerelt egy kamerát az eb hátára. Így sajátos szemszögből láthatjuk, amint a kutya éppen Hamilton vagy Angela Cullen nyomában baktat, simit kap a Mercedes-csapattagoktól, az istálló bokszának zugait fedezi fel… vagy éppen beül a mérnökök közé egy fejhallgatóval.

Csavar: Mégsem rúgta ki a Red Bull Jüri Vipset

Az elmúlt hetek egyik rasszista balhéja a Red Bull utánpótlásához tartozó Formula-2-es versenyző, Jüri Vips körül összpontosult, aki egy online streamelt játékban elejtett szitokszó miatt került bajba. A Red Bull közleményt adott ki előbb arról, hogy felfüggesztik az akadémiához tartozó Vipset, majd arról, hogy kirúgják a Red Bull tartalékosi posztjáról – ezt a helyet Liam Lawson kapta meg. Az észt pilótát Formula-2-es csapata, a Hitech megtartotta, velük versenyzett Silverstone-ban, habár maga a széria hivatalos állásfoglalást adott ki arról, nem ért egyet a döntéssel.

A korábbi bejelentést a közvélemény úgy értelmezte, hogy a Red Bull minden kapcsolatát megszakította Vipsszel. Egy szerdán megjelent közlemény azonban tisztázta: a kirúgás csupán a Red Bull Racingnél betöltött szerepere (a tartalékpilóta posztra) vonatkozott, Vips változatlanul az utánpótlásnevelő program tagja marad.

„Jüri szerződését teszt- és tartalékversenyzőként megszüntette az Oracle Red Bull Racing az általa tett megjegyzések miatt. A Red Bull azonban megtartja őt juniorversenyző programja részeként. Támogatásunkat élvezi az Oracle Red Bull Racingnél betöltött szerep megszűnését követő átállás során” – fogalmazott a juniorcsapat mai közleménye.

Csak a nyári szünetben kezd el egyeztetni Alonso és az Alpine a folytatásról

Fernando Alonso kétéves szerződése a jelenlegi szezon végén lejár, s mivel néhány héten belül már 41 éves lesz, nagy kérdés, hogy marad-e még tovább a Formula-1-ben. A formája és a nyilatkozatai alapján feltétlenül ez a szándéka, ám mint azt Silverstone-ban megerősítette: egyelőre még igazából el sem kezdődtek az egyeztetések a folytatásról az Alpine-nal:

„Egyelőre nem igazán kezdtünk tárgyalásokba. A célom, ahogy azt már elmondtam, hogy folytassam. De a nyári szünetig ezekre a júliusi futamokra szeretnék koncentrálni. Van még három versenyünk addig, és pontokat kell gyűjtenem, mert az első kilenc forduló kissé pechesen alakult számomra” – idézi a RacingNews365.com szaklap Alonsót, akihez hasonlóan nyilatkozott Otmar Szafnauer csapatfőnök is: „Még nem igazán kezdtünk el a részletekről beszélni Fernandóval, de biztos vagyok benne, hogy a szünet után meg fogjuk ezt tenni.”

A várakozások szerint Alonso valóban maradni fog az Alpine-nál, amely úgy fogja megoldani, hogy az idén tartalékosi szerepkört betöltő Oscar Piastri is végre üléshez jusson az F1-ben, hogy az ausztrál a Williamsnél köthet ki Nicholas Latifi helyén.

alonso-dppi-2022-f1

fotó: DPPI

Ütközések a rajtnál, Leclerc vs. Perez vs. Hamilton – a legjobb silverstone-i onboard videók

A címben említett két jelenet viszi a prímet a Brit Nagydíjról készült fedélzeti kamerás válogatásban, de több újraindítás utáni csata is bekerült az összeállításba, sőt olyan nem látott párharcot is megtekinthetünk, mint ami Stroll és Latifi között zajlott. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

silverstone-onboard-video-f1