DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján

Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.

f1-verstappen-hamilton

Michelisz volt a WTCR történetének legjobb időmérős menője – statisztikák

Másfél héttel ezelőtt lezárult a Túraautó-világkupa ötéves története, amely után a szervezők különböző statisztikai összeállításokat tettek közé. A WTCR-ben rajthoz álló magyarok közül természetesen Michelisz Norbert volt a legsikeresebb, a 2019-es bajnok maga is kiemelt néhány mutatót a közösségi oldalain, amelyek alátámasztják, hogy a teljes mezőnyt illetően is a legjobbak közé tartozott.

Nyolc futamgyőzelme az örökranglista második helyét jelenti számára Thed Björkkel, Yvan Mullerrel és Gabriele Tarquinivel megosztva. A legtöbb versenyt, szám szerint tízet egyébként Esteban Guerrieri nyerte – annak ellenére, hogy a hondás sosem ért fel a csúcsra. Pole-ból ugyancsak nyolcat szerzett Michelisz, ebben a tekintetben pedig ő volt a legjobb: a második helyen álló Björk hét időmérős elsőséget mondhat magáénak. A nyolc leggyorsabb kör a ranglista negyedik, a 91 élen töltött kör a nyolcadik helyre elegendő Norbinak, míg 1078 pontjával a második legtöbbet gyűjtötte az öt szezon során – ebben is csak Guerrieri előzi őt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norbert Michelisz (@nmichelisz) által megosztott bejegyzés

 

A második legeredményesebb magyarnak, Tassi Attilának egyébként egy-egy pole és futamgyőzelem jutott (ő 2019 óta volt a mezőny állandó tagja), valamint háromszor futotta meg a leggyorsabb kört és hét kört töltött az élen. Nagy Dánielnek pedig ugyancsak van egy élen töltött köre a statisztikák alapján a WTCR-ben.

Horner: Ricciardo ostoba döntéseket hozott

Néhány hete derült ki hivatalosan is, hogy Daniel Ricciardo harmadik versenyzőként tér vissza korábbi munkaadójához, a Red Bullhoz, ahol szimulátoros munka és promóciós feladatok kapcsán számítanak most rá elsősorban. Az ausztrál a legfőbb sikereit a bikáknál érte el, egy kivételével az összes nagydíjgyőzelmét náluk aratta, míg a Renault-nál és főleg a McLarennél néhány villanást leszámítva inkább csak szenvedett. Ennek kapcsán korábbi csapattársa, Max Verstappen már hangot adott azon véleményének, hogy szerinte Ricciardónak el se kellett volna mennie tőlük, míg most a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner fogalmazott hasonlóan:

„Daniel tinédzserként csatlakozott hozzánk, és itt nőtt fel a csapattal. Elért néhány nagyszerű sikert velünk, aztán viszont elment és csinált néhány ostobaságot azzal, hogy versenyzett más csapatoknál, ami soha nem működött igazán” – nyilatkozta a Mirrornak Horner, hozzátéve: „Daniel egy remek személyiség és óriási figura. Úgy éreztük, helyes döntés, ha visszahozzuk a csapatba – és persze promóciós szempontból lényeges, hogy neki a legszélesebb a mosolya az F1-ben. Képes lesz újra élvezni majd azt, hogy F1-es pilóta lehet az elmúlt néhány stressze helyett.”

f1-ricciardo-horner-redbull

Új amerikai helyszínnel vált teljessé a 2023-as Formula-E-naptár

A Motorsport Világtanács szerdai ülésén ismét módosult némileg a Formula-E jövő évi menetrendje, amely a szervezők reményei szerint így már elnyerte végső formáját. A legfontosabb újdonság, hogy az eddig üresen álló június 24-i időpontot egy új amerikai helyszín, Portland kapta meg. Az elektromos formulaautós világbajnokság korábban s ellátogatott az USA-ba, ám eddig Long Beachen, Miamiban, majd az utóbbi években New Yorkban tették tiszteletüket. Portlandben pedig az IndyCarból ismert pálya jut szerephez a The Race információi szerint, bár némi módosítást eszközölni fognak majd a nyomvonalon.

Egyúttal azt is bejelentették, hogy az eddig ugyancsak kérdőjeles május végi időpont viszont egy az egyben kikerült a versenynaptárból, amely így végül 11 helyszínen összesen 16 fordulóból fog állni – kezdve már január közepén, Mexikóvárosban.

A Formula-E 2023-as versenynaptára:

Január 14. Mexikóváros, Mexikó
Január 27-28. Dirija, Szaúd-Arábia (x2)
Február 11. Haidarábád, India
Február 25. Fokváros, Dél-Afrika
Március 25. Sao Paulo, Brazília
Április 22-23. Berlin, Németország (x2)
Május 6. Monte-Carlo, Monaco
Június 3-4. Jakarta, Indonézia (x2)
Június 24. Portland, Egyesült Államok
Július 15-16. Róma, Olaszország (x2)
Július 29-30. London, Egyesült Királyság (x2)

fe-newyork-2022

Három kontinensen a WRX, 2023-ban is Nyirádon indul az Európa-bajnokság

Idén meglehetősen nehézkesen és jókora késéssel rajtolt el csak el a Ralikrossz-világbajnokság (első elektromos) szezonja, a Motorsport Világtanács elfogadott versenynaptár alapján 2023-ban viszont egyfelől hamarabb indulnának a küzdelmek, ráadásul három kontinenst is érintenének. A norvégiai Hellben rendezendő évadnyitóval kezdődő hat európai forduló után ugyanis bekerült a menetrendben a dél-afrikai Fokváros, valamint egy ázsiai helyszín, amelyet azonban egyelőre nem neveztek meg.

A WRX 2023-as versenynaptára:

Június 17-18.: Hell, Norvégia
Július 1-2.: Höljes, Svédország
Július 22-23.: Lydden Hill, Egyesült Királyság
Augusztus 5-6.: Mettet, Belgium
Augusztus 26-27.: Montalegre, Portugália
Szeptember 9-10.: Estering, Németország
Október 21-22.: Fokváros, Dél-Afrika
November 25-26.: ??? (Ázsia)

Ami a rendre magyar érdekeltséggel futó RX1 Európa-bajnokságot illeti: jó hír, hogy ismét Nyirád ad otthont az idénynyitónak, méghozzá a május 20-21-i hétvégén. Ez az egyetlen helyszín, ahol nem a WRX mellett fog szerepelni az Eb-mezőny: a magyar pálya után Norvégia, Svédország, Belgium, Portugália és Németország szerepel a naptárban a fentebb is látható időpontokban.

erx1-nyirad

Megvan a Kamion-Eb jövő évi hungaroringi fordulójának időpontja

A Motorsport Világtanács idei utolsó ülésén a szokásoknak megfelelően rengeteg széria következő évi versenynaptárát véglegesítették. Ez volt a helyzet a Kamion-Eb-vel is, amelynek 2023-as versenynaptára az eddiginél eggyel több, szám szerint kilenc fordulóból fog állni: az idei pályák mellé Poznan csatlakozik új helyszínként. Persze számunkra a legfontosabb, hogy a Hungaroring természetesen ismét helyet kapott a menetrendben, méghozzá a szezon második állomásaként: a június 3-4-i hétvégén szurkolhatunk majd Mogyoródon az immár négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbertnek (majd egyébként rögtön néhány nappal később a Slovakia Ringen tehetjük meg ugyanezt). Ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem esik azonos hétvégére az ETRC fordulója a túraautósok új aktuális nemzetközi elitszériájával, a TCR Világsorozatéval.

Kiss Norbival, aki másodszor végzett az Autósport és Formula Magazin TOP 50 Magyar Autóversenyző listája élén, egyébként akár most szombaton is találkozhatsz Nyíregyházán: részletek ITT.

A Kamion-Eb 2023-as versenynaptára:

Május 20-21.: Misano, Olaszország
Június 3-4.: Hungaroring, Magyarország
Június 10-11.: Slovakia Ring, Szlovákia
Június 24-25.: Poznan, Lengyelország
Július 15-16.: Nürburgring, Németország
Augusztus 26-27.: Most, Csehország
Szeptember 9-10.: Zolder, Belgium
Szeptember 23-24.: Le Mans, Franciaország
Szeptember 30-Október 1.: Jarama, Spanyolország

hungaroring-kamion-2022

Lecsapott az F3 ezüstérmesére a Red Bull

Újabb fiatal tehetséggel gazdagodott a Red Bull juniorprogramja: a Formula-3-ban idén újoncként bajnoki második helyet szerző Zane Maloney került az energiaitalosok kötelékeibe. A barbadosi pilóta számára különösen az idény hajrája sikerül parádésan, hiszen zsinórban három főfutamos győzelmet aratott. Abu Dhabiban már az F2-ben is bemutatkozott, s jövőre is várhatóan ebben a szériában fog szerepelni, alighanem a Carlin versenyzőjeként, amellyel a szezon utáni tesztet is teljesítette (ahol egyébként egy másik Red Bull-junior, Enzo Fittipaldi lehet a csapattársa).

Maloney ráadásul olyan tekintetben is tett egy nagy lépést az F1 irányába, hogy a mostani bejelentés szerint ő lesz a bikák egyik Formula-1-es tartalékpilótája is 2023-ban (Liam Lawson is ezt a posztot tölti be, ellenben a nemrég a csapathoz visszatért Daniel Ricciardo hivatalosan nem tartalékversenyzőnek írt alá).

zane-maloney-f3-2022

Videón az F2-es szezon legszebb előzései

A képre kattintva megtekinthetitek a Formula-2-es szezon legjobb manővereit!

Találkozz Kiss Norberttel, a négyszeres Európa-bajnok kamionossal!

Legyél ott szombaton a nyíregyházi közönségtalálkozón, ahol a Formula TOP50 Magyar Autóversenyző 2022 díj nyertesével, Kiss Norberttel beszélgethetsz, vagy akár közös képet is készíthetsz!

A rendezvényen megvásárolhatod és dedikáltathatod az Autósport évkönyv 2022 című kiadványt, de hozzájuthatsz az egyetlen hazai F1-es évösszefoglalóhoz, a Száguldás és cirkusz 2022-höz is!

Az esemény narrátora Bethlen Tamás, a Formula Podcast műsorvezetője. 

formula-top50-kissnorbert

Ott Tanak visszatér az M-Sporthoz

A Dirtfish számolt be arról saját forrásaira hivatkozva, hogy Ott Tanak újra az M-Sport színeiben fog versenyezni. A 2019-es világbajnok korábban éveket töltött már a fordos WRC-csapatnál, de aztán a Toyotával ért fel a csúcsra, miután 2017 végén távozott a brit istállótól. Az utóbbi három szezont a Hyundainál töltötte, ahonnan kissé viharos hónapok után távozott. A Dirtfish információi szerint Tanak és az M-Sport sokáig egyezkedett egymással, de végül egy mindenki számára előnyös megállapodást kötöttek.

Az észt klasszis több évre szóló megállapodást kötött Malcolm Wilsonékkal, és a Hyundaihoz visszatérő Craig Breen helyét foglalja majd el a Puma Rally1-ben, amit múlt héten már ki is próbálhatott.

A hírt már maga Tanak is megerősítette közösségi oldalán:

 

Egy összeállítás Vettel legjobb F1-es megmozdulásaiból

Az F1 YouTube-csatornája összegyűjtötte nekünk Sebastian Vettel 16 évet felölelő F1-es pályafutásának legnagyszerűbb megmozdulásait. Van kedvencetek? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Formula-E: A Maserati is megvillantotta jövő évi festését

2023-tól kezdve egy új márkával bővül az elektromos széria mezőnye a Maserati beszállásával. A csapat bő egy hónapja erősítette meg, hogy Edoardo Mortara és Maximilian Günther párosával vághatnak neki a versenyeknek, december 6-án pedig csatlakozva néhány alakulathoz ők is leleplezték azt a dizájnt, amivel rajthoz állnak a következő szezonban. „A történelem és az innováció találkozása. Bemutatkozik a Maserati Tipo Folgore” – írták az Instagramra feltöltött fotókhoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Maserati MSG Racing (@maserati_formula_e) által megosztott bejegyzés

A Hyundai WRC-csapatánál tér vissza Cyril Abiteboul

Cyril Abiteboul 2014 és 2020 között a Renault F1-es részlegének vezére, csapatfőnöke volt, majd a márka új vezetése 2020 végén megköszönte neki az addigiakat, és az Alpine névre keresztelt istállót új emberek kezébe adta. Abiteboul azóta az F2-es motorokat gyártó Mecachrome-nál dolgozott, 2023-ra viszont újabb komoly feladatot kapott: a Dirtfish szerint őt alkalmazza csapatfőnökként a Hyundai WRC-istállója.

A koreaiaknál 2021 végén távolították el a két konstruktőri vb-címet hozó Andrea Adamót, idén pedig vezető nélküli csapatként működtek: Julien Moncet volt a kinevezett csapatfőnök, de az autó borzalmasra sikerült, és komoly menedzsment-válság alakult ki, amikor Moncet képtelen volt kezelni a pilóták közötti belviszályokat, amelyek következtében a 2019-es világbajnok ott is hagyta a csapatot.

Most egyszerűbb a helyzet (Tanak, mint feszültségforrás már távozott, és az autó is versenyképesebb), de így sem kap könnyű feladatot Abiteboul, főleg hogy a fontos pozíciókból többen is távoztak az elmúlt időszakban, így egy átalakuló vezetőség élére ül be a francia, akinek az évek óta domináló Toyotát kellene valahogy legyőzni. 

f1-wrc-abiteboul-hyundai

fotó: dppi

Az Aston Martinok villogtak leginkább az idei F1-es startoknál – videó

Legalábbis a Formula-1 YouTube-csatornája top 10-es gyűjtésének felét Sebastian Vettel és Lance Stroll vitte el 2-3 arányban. Persze ezt az is magyarázza, hogy gyengébb rajthelyről indulva könnyebb sok pozíciót javítani a startnál és az első kanyarokban, de így is kiemelkedő, amit a négyszeres világbajnok és kanadai kollégája produkáltak¬ – Stroll suzukai esős rajtja pedig konkrétan hátborzongató a látási viszonyok miatt (ahogy ugyanonnan Kevin Magnussené is). Azért Fernando Alonso és Max Verstappen is feltűnt a válogatásban – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-start-video-2022

Hármas csatát vár jövőre az AlphaTauri csapatfőnöke

Merész tippet mondott Franz Tost a Speedweek számára adott interjúban. A szakember nem számít Max Verstappentől és a Red Bull csapatától olyan dominanciára, melyet idén mutattak. „Ilyen fölény, amit idén mutattak elég ritka. Jövőre hármas csatára számítok Max, Charles Leclerc és George Russell között, aki már most erősebb, mint Lewis Hamilton. Az FIA büntetése kétségtelenül negatív hatással lesz a Red Bull Racingre, még akkor is, ha a csapatuknál vannak a legjobb mérnökök. Bízom benne, hogy ismét harcba szállhatnak a világbajnoki címért.

Így száguldott át Carlos Sainz a szivárvány alatt Olaszországban

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója télen is számít néhány csapat segítségére. A Pirelli december első hétvégéjén az Alfa Romeo istállójával dolgozott együtt Franciaországban, ezúttal pedig a Ferrari segédkezik nekik a fioranói pályán. Kedden Carlos Sainz körözhetett, amiről a maranellóiak egy látványos videót tettek közzé. Mivel a helyszínen egy automatikus öntözőrendszer is működik, ennek segítségével egy szivárványt is generáltak, ahogyan az a felvételen is látható.

Verstappen elmondta, melyik szakág felé mozdulhat az F1 után

Max Verstappen még csak 25 éves, de már többször is utalt rá, hogy nem feltétlenül marad a Formula-1-ben a 2028-ban lejáró szerződése után – pedig 31 évével akkor a legfiatalabban visszavonuló többszörös világbajnokká válhatna. A Red Bull pilótája mindezt az egyre sűrűbb F1-es menetrend mellett azzal is indokolja, hogy más szakágakba is szeretne belekóstolni:

„Az F1 remek móka, és jelenleg nagyon sikeres is vagyok. De szeretnék mást is csinálni” – jelentette ki Verstappen, akit a Motorsport.com idéz. „Tudom, hogy 2028-ig szól a szerződésem, akkor 31 éves leszek. Valószínűleg még néhány évig azt követően is versenyképes leszek. De azokban az években szeretnék mást is megtapasztalni, kicsit több mókával, de kevesebb nyomással és kevésbé sűrű időbeosztással.”

Arra a kérdésre, hogy mely szakágak mozgatják meg, Verstappen úgy felelt: „főként az endurance”. A hosszútávú sportautózásra amúgy e-sportos szinten már bele is kóstolt a holland, aki Fernando Alonso azon ötletére is nyitott, hogy egyszer majd egy csapatban induljanak Le Mans-ban – igaz, elmondása szerint jelenleg éppen átalakulóban van az endurance szakág, így majd az adott időben mérlegeli a lehetőségeket.

f1-verstappen-2022-abudhabi

Russell már üléspróbát tartott a 2023-as Mercedesben – videó

Alig ért véget az idei szezon, már javában zajlik a felkészülés a következő idényre: a Mercedes által posztolt rövid tanúsága szerint az olyan apróságnak számító, de mégis kulcsfontosságú simítások már le is zajlottak, mint George Russell üléspróbája a 2023-as Mercedeshez:

Szuperlicensz: Aláírva

Sokat emlegetjük az F1-es szuperlicenszet, az FIA engedélyét a királykategóriában való versenyzésre, de kevés szó esik arról, hogy ez egy tényleges, nyomtatott dokumentum, amelyet a versenyző az aláírásával hitelesít. A McLaren tett közzé egy posztot arról, hogy újonca, Oscar Piastri szignózta saját szuperlicenszét, amely lehetővé teszi, hogy 2023-ban rajthoz álljon a versenyeken.

Ha nem köt új szerződést, a legfiatalabban visszavonuló többszörös világbajnok lesz Max Verstappen

A forgatókönyvben nagyon erőteljes a ha, de mindenképpen említésre méltó érdekesség: Max Verstappen csupán a 31-et tölti be 2028-ban, abban az évben, ameddig jelenlegi, hosszú távú Red Bull-szerződése tart. Természetesen minden bizonnyal a holland is nehezen tudja megjósolni, hogyan fog gondolkodni hat év múlva, de elképzelhetőnek tartja, hogy nem köt több szerződést az F1-ben, már csak azért is, mert szívesen versenyezne más kategóriában, elsősorban az endurance világa mozgatja.

Ha Verstappen visszavonul 2028-ban, 31 évesen és 2 hónaposan (november végi, december eleji szezonzáróval számolva) teljesíti utolsó versenyét. A The Race szaklap mutatott rá, hogy ebben az esetben a legfiatalabban visszavonuló kétszeres világbajnok lesz. Jelen állás szerint Mika Hakkinen hagyta abba legfiatalabban, röviddel 33. születésnapja után teljesítette utolsó versenyét. Emerson Fittipaldi 33 évesen és 9 hónaposan, Jackie Stewart 34 évesen és 3 hónaposan vonult vissza a többszörös bajnokok közül. (Jim Clark 31 évesen és 9 hónaposan állt rajthoz utolsó nagydíján – de a kétszeres világbajnok tragikus balesetben hunyt el.)

A legtovább versenyző többszörös világbajnok Juan Manuel Fangio volt: a legendás argentin 47 évesen szerepelt utoljára a Formula-1-ben.

Fotó: Red Bull Content Pool

A Lamborghini leigazolta Grosjeant, 2024-ben a WEC-ben versenyezhet

Romain Grosjean csatlakozott a Lamborghini LMDh-projektjéhez. A veterán francia versenyző Mirko Bortolotti és Andrea Caldarelli mellett tesztpilótaként vesz részt az autó fejlesztési folyamatában, amely 2024-ben a WEC-ben és az IMSA-ban versenyez az Iron Lynx és Prema csapatok hátterével. Egyelőre nem tisztázott, a francia mindkét sorozatban versenyezni fog-e, vagy csak egyikben közülük.

Grosjean 2023-ban sem csak tesztelni fog, az Iron Lynx színeiben több versenyez részt vesz a GT3-as Lamborghini Huracannal. A debütálásra a januári daytonai 24 óráson kerül sor a két olasz csapattárs oldalán, és várhatóan a sebringi 12 órás, valamint Petit Le Mans is a programban szerepel. Emellett a francia harmadik szezonját is teljesíti az IndyCarban, az Andrettivel.

„A tárgyalás, amely a Lamborghinivel aláírt szerződéshez vezetett, nagyon gyors volt. Egy telefonhívás Giorgio Sannával, két-három e-mail, és mindannyian elégedettek voltunk, gyorsan megegyeztünk. A Lamborghini nagyon sikeres márka, remélem, jól tudunk teljesíteni a jövőben” – mondta Grosjean.