DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Martin pályacsúccsal kezdett Austinban, távozik a Yamaha MotoGP-s főnöke

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Amerikai Nagydíjának programja Austinban. A tét nélküli korábbi szabadedzésen Maverick Vinales volt a leggyorsabb, de persze a lényeg a délutáni tréning volt, ahol eldőltek a Q2-es helyek. Az élen Jorge Martin zárt, a vb-éllovas spanyol 2:01,397-es idejével csaknem fél másodpercet javított a pályacsúcson. Így sem volt nagy előnye az ezúttal második Vinales előtt, míg az apriliást a COTA-n korábban hétszer nyerő Marc Marquez követte.

motogp-martin-austin-day1

A regnáló világbajnok Francesco Bagnaia negyedik lett, megelőzve az újonc Pedro Acostát. A top 10-be Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi fért még be – azaz hét Ducati, két Aprilia és egy KTM kvalifikálta magát a szombati időmérő második szakaszába. A gyári KTM-ek csak a 14. és 16. helyeken, míg a Yamahák és a Hondák az utolsó hat pozíciót foglalták el Fabio Quartararo vezérletével.

A pénteki nap fő pályán kívüli fejleménye egyébként épp a Yamahához kapcsolódott, hiszen Lin Jarvis a Motorsportnak nyilatkozva elárulta: a szezon végén távozik a csapatfőnöki posztról. Jarvis 26 évet töltött a hangvillásoknál, az ő vezetésével támadt fel a gyártó a 2000-es évek közepén, nemrég pedig neki sikerült nyélbe ütnie Fabio Quartararo hosszabbítását. További részletek minderről – és még több motorsportos hír és érdekesség – a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban.

A pénteki edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Jorge Martín Pramac Ducati 2'01.397  
2. Maverick Viñales Aprilia 2'01.473 0.076
3. Marc Márquez Gresini Ducati 2'01.806 0.409
4. Francesco Bagnaia Ducati 2'01.808 0.411
5. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 2'01.966 0.569
6. Aleix Espargaró Aprilia 2'02.024 0.627
7. Franco Morbidelli Pramac Ducati 2'02.103 0.706
8. Enea Bastianini Ducati 2'02.144 0.747
9. Fabio Di Giannantonio VR46 Ducati 2'02.244 0.847
10. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 2'02.358 0.961
11. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 2'02.466 1.069
12. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 2'02.476 1.079
13. Álex Márquez Gresini Ducati 2'02.493 1.096
14. Brad Binder KTM 2'02.551 1.154
15. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 2'02.553 1.156
16. Jack Miller KTM 2'02.802 1.405
17. Fabio Quartararo Yamaha 2'02.839 1.442
18. Alex Rins Yamaha 2'02.875 1.478
19. Johann Zarco LCR Honda 2'03.014 1.617
20. Joan Mir Repsol Honda 2'03.444 2.047
21. Luca Marini Repsol Honda 2'03.521 2.124
22. Takaaki Nakagami LCR Honda 2'03.984 2.587

Extreme-E: Rosberg csapata nyerte a harmadik fordulót

Szardínián folytatódott az Extreme-E széria 2022-es idénye, ahol a bajnokság történetében először rendeztek dupla fordulót. Az idei naptár második és harmadik eseményét is itt bonyolították le Sziget X-Prix néven, előbbit az előző hét szerdán-csütörtökön, míg utóbbira már hétvégén került sor. Az érdekesség, hogy mindkettőn a Rosberg X Racing párosa, Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson bizonyult a legjobbnak, de csak a harmadik forduló után örülhettek igazából. A csütörtöki döntőben utólag 30 másodpercre megbüntették őket baleset okozásáért, vasárnap viszont már kijött nekik a lépés.

A finalába izgalmas futamok után végül Rosbergék mellett az X44, az Abt Cupra, az Acciona Sainz XE Team, és az Andretti United jutott be, ahol a rajtot végül a német csapat pilótája Nasser Al-Attiyah kapta el a legjobban, Kristoffersson előtt, mögöttük pedig Sebastian Loeb, Timmy Hansen, és idősebb Carlos Sainz érkezett. A spanyol számára végül ez a verseny is csalódással ért véget, a kétszeres ralivilágbajnok ezúttal egy technikai gond miatt adta fel a futamot. A folytatásban a pilótacserék döntőnek bizonyultak, miután az Abt Cupránál az Al-Attiyah helyére érkező Jutta Kleinschmidt öve nem lett rendesen bekötve, így végül kizárták az alakulatot, de ettől függetlenül is a Rosberg-csapat győzött volna, mivel Ahlin-Kottulinsky a pályán is elment az Abt autója mellett. A második helyet végül az X44 párosa, Cristina Gutiérrez és Sebastian Loeb örökölték meg, míg a dobogó legalsó fokára az Andretti egysége, Catie Munnings és Timmy Hansen állhattak fel.

A folytatás ősszel következik szeptember 24-25 között Chilében.

NASCAR: Őrült végjáték után Chase Elliott nyert Atlantában

A Quaker State 400-ra keresztelt versennyel folytatódott a NASCAR Cup Series 2022-es szezonja, melyet az Atlanta Motor Speedwayen rendeztek meg. A pályán gyakorlatilag hazai környezetben versenyezhetett Chase Elliott, aki Georgia állam szülöttje, így a helyszínen is rengeteget szorítottak a sikeréért. Bár nem volt egyszerű dolga, a 2020-as bajnok a futam jelentős részében az élen tudott maradni, az első két szakaszt megnyerte, és 260 körből 97-et vezetett. A verseny második fele azonban rengeteg drámai pillanatot hozott, az események középpontjába pedig Ross Chastain került. A Trackhouse Racing versenyzője szinte végig az élmezőnyben volt annak ellenére, hogy az autója bal oldala jelentősen megsérült, ám erről többnyire azok az ütközések tehettek, melyekben jelentős szerepet vállalt.

A 91. körben  Martin Truex Jr. Toyotáját ütötte ki, amivel sikeresen összehozott egy tömegbalesetet, majd a folytatásban nem sokkal később Denny Hamlint forgatta ki, akinek innentől kezdve nem volt szerencséje. Hamlint az újraindítás után szinte rögtön a falba tették Logano, és Bell közreműködése révén. Az utolsó körök végül hatalmas harcot hoztak, és csak a sárga zászlós periódusok mentették meg többek között Elliottot attól, hogy kifogyjon az üzemanyag, így azonban végig nyomhatták a kockás zászlóig. A Hendrick Motorsports pilótája számára ekkor Corey LaJoie jelentette a legnagyobb veszélyt, aki mindössze a 30. helyről rajtolt, és csak kevés hiányzott ahhoz, hogy megszerezze karrierje első győzelmét, ám Elliott blokkolta őt, így a Spire Motorsports versenyzője megcsúszott és összetörte az autóját, eldöntve ezzel minden fontos kérdést. Elliott ezzel idei harmadik futamgyőzelmét szerezte, erre pedig kizárólag ő volt képes eddig ebben az idényben. 

Vettel és a fékpor: Ezt nem túl egészséges belélegezni

Sötétebb, poros arccal és ruházattal jelent meg az Osztrák Nagydíj utáni gyorsinterjún Sebastian Vettel és amikor megkérdezték tőle, hogy minden rendben van-e vele, elárult: az arcába kapta a fékport a verseny alatt.

"Őszintén szólva ez egy olyan dolog, amin szerintem dolgozni kellene. A fékcsövek idei kialakítása ugyanis olyan, úgy van megtervezve, hogy az első tengely az összes fékport az arcunkba küldi. És ez nem túl jó. Nyilván a fékpor nem az, amit túl egészséges lenne belélegezni. Szóval remélem, hogy az FIA ezt megnézi, mert értelmetlen és könnyű változtatni rajta" - mondta Vettel a Sky Sportsnak.

vet_1

Maxime Martin kimaxolta a zolderi ETCR-hétvégét

Zolderben folytatódott az Elektromos Túraautó-világkupa 2022-es idénye, ahol ezúttal egy hazai pilóta vitte a prímet. Maxime Martin ugyanis mindent megnyert a Pool Furious elnevezésű csoportban: ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, majd a negyed- és az elődöntőn is elsőként ért célba, végül pedig a szuperdöntőben is dominált. Ezzel a belga versenyző a maximális 100 pontot zsebelte be, s így a Romeo Ferraris pilótája lett a „Hétvége királya” is.

A második legtöbb pontot (szám szerint 89-et) a cuprás Adrien Tambay gyűjtötte, miután ő pedig a Pool Fast csoport szuperdöntőjét nyerte meg, ezzel pedig ismét magához ragadta a vezetést az összetettben, miután márkatársa, Mattias Ekström ezúttal csupán negyedik lett a pontok összesítése után.

Ami pedig Michelisz Norbertet illeti, a jaramai hatodik hely után Zolderben a 11. helyet csípte meg a tabellán 33 ponttal: a Hyundai magyarja a maga hatosának szuperdöntőjét a negyedik pozícióban zárta.

martin-etcr-zolder-1

Leclerc, Verstappen és Hamilton is büntetést kapott, Alonso nem

Az Osztrák Nagydíj után a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes képviselőjét is beidézték a stewardokhoz a parc fermé-szabályok megsértése miatt. A meghallgatás után végül mindhárom esetben 10 ezer dolláros pénzbüntetést szabtak ki, de mindegyiket felfüggesztették. Hogy mi történt? Mindhárom versenyző fizioterapeutája vagy segítője belépett a zónába engedély nélkül, ez pedig tiltott - éppen a futam előtt hívták fel rá a figyelmet, hogy a mérlegelés előtt semmit ne adjanak oda a pilótáknak. 

Nem kapott viszont büntetést Fernando Alonso, akinél az előzetes hírek szerint rosszul rögzítették az egyik kereket, emiatt kellett visszatérnie a bokszba. A videók alapján azonban az derült ki, hogy az Alpine szerelői mindent jól csináltak, nem is tűnt fel nekik, hogy bármi rosszul sikerült volna, a felvételeken úgy látszik, hogy a helyére került és kellőem meg is szorult a kerék, ám a hármas kanyarnál mégis lelazult - ezt Alonso azonnal jelezte, visszament a bokszba, de ő sem volt biztos a dolgában, csak annyit mondott, hogy talán a bal elsőt kellene megnézni valamiért. Emiatt a felügyelők végül úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést, mert nem történt meg a "nem biztonságos kiengedés", hiszen maga a kiengedés biztonságosnak tűnt.

Szintén büntetést kapott viszont Lando Norris, Guanyu Zhou, Pierre Gasly és Sebastian Vettel, mindannyian öt másodpercben "részesültek" a pályahatárok folyamatos megszegéséért, de ez nem változtat a futam végeredményén - ugyanakkor mindannyian bezsebeltek egy-egy büntetőpontot is.

-00122027_064

fotó: dppi

Sainz kigyulladása, Leclerc drámája és győzelme – ez volt az idei Osztrák Nagydíj

A Formula-1 szokásos futamösszefoglalója szűk hét percbe fért bele – íme a spielbergi futam fontos jelenetei (a képre vagy ide kattintva):

pf34_1

F2: Büntetések tömkelege a versenyt követően, Sargeant a győztes

A kockás zászló a holland Richard Verschoort intette le először a ma reggeli F2-es főversenyen, technikai szabálysértés miatt a felügyelők azonban utólag kizárással sújtották a Trident versenyzőjét, hiszen autójában nem maradt a szükséges mintavételhez elegendő mennyiségű üzemanyag. 

A győzelmet így a második helyen befutó Jehan Daruvala örökölte volna meg, a felügyelők azonban nála is szabálysértést állapítottak meg, miután csapata, a Prema gépekkel szárította az indiai rajthelyét, ami a szabályok szerint tilos. Daruvalára 20 másodperces időbüntetést róttak ki a felügyelők, a győzelem így az eredetileg harmadik helyen célba érő Logan Sargeant ölébe hullott, aki a múlt heti silverstone-i főversenyt követően második F2-es győzelmét aratta. 

A büntetések következtében a második pozícióba Enzo Fittipaldi lépett előre, a harmadik hely pedig a szenzációs versenyt futó Roberto Merhié lett végül.

MiniDrivers sprint: Megint egymással harcoltak a Ferrarik

Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is nagyon gyorsan megérkezett a sprint összefoglalója miniéktől.

F3: Hadjar nyert az esőben, Tóth László 19.

Az eső miatt biztonsági autóval és gördülő rajttal vette kezdetét az F3-as főfutam a Red Bull Ringen, de a Hitech fiatalja, Isack Hadjar jól alkalmazkodott a körülményekhez és magabiztos teljesítménnyel nyert a vizes pályán. A pole-ból rajtoló Hadjar már az első körökben közel három másodperces előnyt alakított ki, majd ugyan egy későbbi biztonsági autó miatt ez a fórja eltűnt, de az újraindítást követően ismté ő diktálta az iramot - nem lehetett utolérni, a silverstone-i sprint után így újabb futamgyőzelmet aratott.

A bajnoki éllovas Victor Martins behozta a második helyre az ART autóját, a dobogóért pedig a két Prema, Ollie Bearman és Arthur Leclerc csatázott - végül előbbi jött ki győztesen ebből a küzdelemből. Tóth László újabb top20-as eredményt szállítva a 19. helyen ért célba.

pf3_17

Videó: Ez történt a szombati sprinten

Megérkezett a sprintverseny összefoglalója. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

WEC: A Glickenhaus a pole-ban, problémák a Peugeot-nál

A Glickenhaus Racing 708-as számú alakulata nyerte az Endurance-világbajnokság hétvégi monzai fordulójának időmérő edzését, miután Romain Dumas 1:35,416-os idővel szerezte meg az első helyet. A második rajtkockát majd kilenc tizeddel lemaradva a Brendon Hartley vezette 8-as Toyota GR010 Hybrid szerezte meg, míg a harmadik legjobb időt 1:36,489-cel Nicolas Lapierre érte el az Alpine A480 fedélzetén. A negyedik helyet megszerző 7-es Toyotát vezető Kamui Kobayashi mögé érkezett 1:37,253-as idővel a bemutatkozó új 94-es Peugeot 9X8, Gustavo Menezes vezetésével, míg a csapattárs Mikkel Jensen 93-as autója a két Lesmo-kanyar közötti szakaszon megállt, és mért idő nélkül csak a 20. helyen végzett

Dumas a sikere után így nyilatkozott: „Nagyon boldog voltam, hogy megtettem néhány jó kört. Jó volt a sebességünk, és a köridők nagyon egyenletesek voltak.”

Az LMP2 kategória legjobb idejét Filipe Albuquerque érte el a 22-es United Autosports Oreca 07-Gibsonjával, Mathias Beche ARC Bratislava és Habsburg Ferdinánd WRT Orecái előtt. A Ferrari tarolt a GTE Pro-ban, az első és harmadik helyre az AF Corse autói, sorrendben Alessandro Pier Guidi és Antonio Fuoco érkezett, közéjük Nick Tandy ékelődött be a Chevrolet Corvette-tel. A GTE Am-ban némi meglepetésre az Iron Dames Ferrari női csapata volt a leggyorsabb Sarah Bovy vezetésével.

Itt a versenynap: F1, WEC, F2, Porsche, F3

Vasárnap (július 10.)    
08:35 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
11:50 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
12:00 - 18:00 WEC, Monzai 6 órás futam (tv: Eurosport 2, 14:30-ig, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)


Fotó: Szabó Attila

Vettel kiviharzott a megbeszélésről, 25000 euróra büntették

Korábban beszámoltunk róla, hogy sok más versenyzővel egyetemben Sebastian Vettelt is magukhoz hívatták a felügyelők, azonban mint kiderült, a németet nem egy versenypályán elkövetett kihágás miatt szerették volna látni az FIA emberei. "Július 8-án, pénteken a 19:30-kor kezdődő versenyzői eligazításról Sebastian Vettel engedély nélkül távozott és frusztráltságának hangot adott. A versenyzők nem távozhatnak saját kedvük szerint a meetingről, és példát kell mutatniuk minden versenyző számára, Vettel pedig ezt elmulasztotta ebben az esetben" - áll az FIA közleményében.

A versenyigazgató egyébként közölte a sprint utáni meghallgatáson, hogy Vettel a mai napon korábban odament hozzá és elnézést kért viselkedéséért, sőt, egy meglehetősen konstruktív beszélgetést folytattak az eligazításon elhangzott témákról. Több külföldi oldal is arról számolt be, hogy Vettel a pályahatárokat illetően nem értett egyet az FIA-val és szeretné, ha következetesebb döntéseket hoznának, ebből lett aztán az incidens. Végül Vettel bocsánatkérése enyhítő körülményként lett elbírálva, így a német egy  a szezon végéig felfüggesztett 25.000 eurós bírságot kapott az idő előtti eltávért.

Időközben arra is fény derült, hogy a második felvezető kör alatt a rádión keresztül tiltott információhoz jutó versenyzők megúszták a büntetést.

F2: Armstrong magabiztosan nyerte a spielbergi sprintfutamot

Az új-zélandi Marcus Armstrong rajt-cél győzelmet aratott a ma délutáni F2-es sprintversenyen Spielbergben, megszerezve ezzel pályafutása harmadik futamgyőzelmét az F1 előszobájának számító kategóriában.

Armstrong mellett a bajnoki összetett második helyén álló Theo Pourchaire, valamint a múlt heti silverstone-i sprintverseny győztese, Jack Doohan állhatott fel a dobogóra a meglehetősen eseménytelen versenyen, melyen az elsődleges izgalmakat a pályaelhagyásokból fakadó figyelmeztetések és időbüntetések okozták. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich a negyedik helyen végzett, emellett bezsebelte a leggyorsabb körért járó egy pontot is, őt Jüri Vips, Richard Verschoor, Logan Sargeant, valamint Ayumu Iwasa követte a pontszerző helyeken. A sorrend azonban változhat, hiszen a második helyen befutó Pourchaire pályaelhagyásait a verseny után vizsgálják majd a felügyelők.

Magatartása miatt hívták be a stewardok Vettelt

Szombat késő délután berendelték az Osztrák Nagydíj versenyfelügyelői Sebastian Vettelt, de meglepő módon nem a sprintfutamon történt valamilyen eset miatt, hanem a pénteki, 19:30-as versenyzői megbeszélésén tanúsított magatartásával kapcsolatban.

A stewardok közleménye alapján Vettel a gyanú szerint a Nemzetközi Sportkódex 12.2.1 f) cikkelyét, valamint az F1-es Sportszabályzat 20.1 cikkelyét szegte meg. Előbbi mondja ki, hogy tilos az FIA-nak és bármely tagjának vagy alkalmazottjának erkölcsi kárt okozni, valamint az FIA és általánosságban autósport jó hírét csorbítani. Ezen cikkely alapján került bajba tavaly Christian Horner, miután a Red Bull csapatfőnöke nyilvánosan kritizálta az időmérőn sárga zászlót lengető sportbírót. Horner akkor hivatalos figyelmeztetést kapott, miután bocsánatot kért.

A RaceFans lap információi szerint Vettel a pályahatárok versenyhétvégi betartatása miatt panaszkodott, eközben hangzott el valami, ami az FIA szerint a testület jó hírnevére káros.

Egyébként még hat versenyzőt berendeltek, mivel a második felvezető körön gyaníthatóan nem megengedett üzeneteket kaptak: Schumacher, Ricciardo, Russell, Ocon, Perez és Stroll azok, akiknek meg kell jelenniük a stewardok előtt.

Így utánoznak a Red Bull-osok egy tehenet és egymást

Egy nevető-kihívást játszott egymással Max Verstappen és Sergio Perez, a Red Bull két versenyzője, amelyben - egyebek mellett - olyan dolgokat kellett csinálniuk, mint utánozni egy tehenet, egymást a győzelem után és lerajzolni a másikat. Mondanunk sem kell, nem nagyon bírták nevetés nélkül a srácok...

Ezzel a körrel szerezte meg a pole-t Verstappen

Itt a világbajnoki címvédő idei harmadik pole-pozíciót érő köre. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Helyzetjelentés a Mercedes háza tájáról helyszíni tudósítónktól

A pénteki kvalifikáción előbb Lewis Hamilton, majd percekkel később George Russell is falba tette a Mercedest, így régen tapasztalt nehézségek előtt álltak a szerelők. Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor azt az információt szerezte Spielbergben, hogy mindkét autóban váltót cseréltek a tegnapi baleseteket követően, de az nem jár majd büntetéssel, míg Lewis Hamilton autóján a teljes kasztnit kicserélték. Az erőforrásokat alapos vizsgálat után rendben találták és a szárnyakat, valamint a padlólemezt javították, vagy kicserélték, így ha innentől minden jól megy, akkor már a második szabadedzés felétől pályára gurulnak az Ezüst Nyilak.

F3: Correa-dráma és Crawford-siker a sprinten

Collet és Correa indultak az első sorból, a rajtnál azonban nem történt helycsere, majd néhány kanyarral később Correa mégis átvette a vezetést. Gomez balesete után a safety car mögött folytatódott az F3-asok sprintje. A súlyos, 2019-es F2-es balesete után visszatérő Correa első győzelme felé hajtott, amikor a hatodik kör kezdetén lelassult alatta az ART, így ő feladni kényszerült a versenyt az élről.

Néhány körrel később Alatalo motorja mondta föl a szolgálatot, ami miatt virtuális biztonsági autós fázist vezettek be. Nem sokkal később Colapintót előzte meg Crawford, mögöttük pedig Maloney, Leclerc és Bearman akadtak össze, ami miatt előbbi kiesett a sprintversenyből. Hét körrel a vége előtt Crawford parádés manőverrel előzte meg Colletet, ezzel átvéve a vezetést, amit utána Leclerc is lemásolt, Edgar kárára.

Végül a győzelmet Crawford szerezte meg, a második helyen Collet ért célba, a harmadik pozíciót pedig Colapinto szerezte meg. Arthur Leclerc nagyszerű versenyzéssel - öt helyet javítva - a negyedik helyig jött előre. Tóth László a 22. helyet szerezte meg, az ausztriai sprint után pedig Martins és Leclerc egyaránt 79 ponttal állnak a pontverseny élén.

Szeppuku Suzuki-módra, avagy így vágták tönkre a szezonjukat a kiszállás bejelentésével

Az egész 2022-es idény eddigi talán legfontosabb híre, hogy a Suzuki az évad végén távozik a MotoGP-ből. Ez pedig az ígéretesen induló idényükre is alaposan rányomta a bélyegét – erről is beszéltünk a Formula Motocast féléves értékelőjében 50:02-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!