Martin pályacsúccsal kezdett Austinban, távozik a Yamaha MotoGP-s főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/37752
Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Amerikai Nagydíjának programja Austinban. A tét nélküli korábbi szabadedzésen Maverick Vinales volt a leggyorsabb, de persze a lényeg a délutáni tréning volt, ahol eldőltek a Q2-es helyek. Az élen Jorge Martin zárt, a vb-éllovas spanyol 2:01,397-es idejével csaknem fél másodpercet javított a pályacsúcson. Így sem volt nagy előnye az ezúttal második Vinales előtt, míg az apriliást a COTA-n korábban hétszer nyerő Marc Marquez követte.
A regnáló világbajnok Francesco Bagnaia negyedik lett, megelőzve az újonc Pedro Acostát. A top 10-be Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi fért még be – azaz hét Ducati, két Aprilia és egy KTM kvalifikálta magát a szombati időmérő második szakaszába. A gyári KTM-ek csak a 14. és 16. helyeken, míg a Yamahák és a Hondák az utolsó hat pozíciót foglalták el Fabio Quartararo vezérletével.
A pénteki nap fő pályán kívüli fejleménye egyébként épp a Yamahához kapcsolódott, hiszen Lin Jarvis a Motorsportnak nyilatkozva elárulta: a szezon végén távozik a csapatfőnöki posztról. Jarvis 26 évet töltött a hangvillásoknál, az ő vezetésével támadt fel a gyártó a 2000-es évek közepén, nemrég pedig neki sikerült nyélbe ütnie Fabio Quartararo hosszabbítását. További részletek minderről – és még több motorsportos hír és érdekesség – a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban.
A pénteki edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 2'01.397 | |
2. | Maverick Viñales | Aprilia | 2'01.473 | 0.076 |
3. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 2'01.806 | 0.409 |
4. | Francesco Bagnaia | Ducati | 2'01.808 | 0.411 |
5. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 2'01.966 | 0.569 |
6. | Aleix Espargaró | Aprilia | 2'02.024 | 0.627 |
7. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 2'02.103 | 0.706 |
8. | Enea Bastianini | Ducati | 2'02.144 | 0.747 |
9. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Ducati | 2'02.244 | 0.847 |
10. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 2'02.358 | 0.961 |
11. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia | 2'02.466 | 1.069 |
12. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 2'02.476 | 1.079 |
13. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 2'02.493 | 1.096 |
14. | Brad Binder | KTM | 2'02.551 | 1.154 |
15. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 2'02.553 | 1.156 |
16. | Jack Miller | KTM | 2'02.802 | 1.405 |
17. | Fabio Quartararo | Yamaha | 2'02.839 | 1.442 |
18. | Alex Rins | Yamaha | 2'02.875 | 1.478 |
19. | Johann Zarco | LCR Honda | 2'03.014 | 1.617 |
20. | Joan Mir | Repsol Honda | 2'03.444 | 2.047 |
21. | Luca Marini | Repsol Honda | 2'03.521 | 2.124 |
22. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 2'03.984 | 2.587 |
Extreme-E: Rosberg csapata nyerte a harmadik fordulót
https://formula.hu/parc-ferme/32884
Szardínián folytatódott az Extreme-E széria 2022-es idénye, ahol a bajnokság történetében először rendeztek dupla fordulót. Az idei naptár második és harmadik eseményét is itt bonyolították le Sziget X-Prix néven, előbbit az előző hét szerdán-csütörtökön, míg utóbbira már hétvégén került sor. Az érdekesség, hogy mindkettőn a Rosberg X Racing párosa, Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson bizonyult a legjobbnak, de csak a harmadik forduló után örülhettek igazából. A csütörtöki döntőben utólag 30 másodpercre megbüntették őket baleset okozásáért, vasárnap viszont már kijött nekik a lépés.
A finalába izgalmas futamok után végül Rosbergék mellett az X44, az Abt Cupra, az Acciona Sainz XE Team, és az Andretti United jutott be, ahol a rajtot végül a német csapat pilótája Nasser Al-Attiyah kapta el a legjobban, Kristoffersson előtt, mögöttük pedig Sebastian Loeb, Timmy Hansen, és idősebb Carlos Sainz érkezett. A spanyol számára végül ez a verseny is csalódással ért véget, a kétszeres ralivilágbajnok ezúttal egy technikai gond miatt adta fel a futamot. A folytatásban a pilótacserék döntőnek bizonyultak, miután az Abt Cupránál az Al-Attiyah helyére érkező Jutta Kleinschmidt öve nem lett rendesen bekötve, így végül kizárták az alakulatot, de ettől függetlenül is a Rosberg-csapat győzött volna, mivel Ahlin-Kottulinsky a pályán is elment az Abt autója mellett. A második helyet végül az X44 párosa, Cristina Gutiérrez és Sebastian Loeb örökölték meg, míg a dobogó legalsó fokára az Andretti egysége, Catie Munnings és Timmy Hansen állhattak fel.
A folytatás ősszel következik szeptember 24-25 között Chilében.
NASCAR: Őrült végjáték után Chase Elliott nyert Atlantában
https://formula.hu/parc-ferme/32883
A Quaker State 400-ra keresztelt versennyel folytatódott a NASCAR Cup Series 2022-es szezonja, melyet az Atlanta Motor Speedwayen rendeztek meg. A pályán gyakorlatilag hazai környezetben versenyezhetett Chase Elliott, aki Georgia állam szülöttje, így a helyszínen is rengeteget szorítottak a sikeréért. Bár nem volt egyszerű dolga, a 2020-as bajnok a futam jelentős részében az élen tudott maradni, az első két szakaszt megnyerte, és 260 körből 97-et vezetett. A verseny második fele azonban rengeteg drámai pillanatot hozott, az események középpontjába pedig Ross Chastain került. A Trackhouse Racing versenyzője szinte végig az élmezőnyben volt annak ellenére, hogy az autója bal oldala jelentősen megsérült, ám erről többnyire azok az ütközések tehettek, melyekben jelentős szerepet vállalt.
A 91. körben Martin Truex Jr. Toyotáját ütötte ki, amivel sikeresen összehozott egy tömegbalesetet, majd a folytatásban nem sokkal később Denny Hamlint forgatta ki, akinek innentől kezdve nem volt szerencséje. Hamlint az újraindítás után szinte rögtön a falba tették Logano, és Bell közreműködése révén. Az utolsó körök végül hatalmas harcot hoztak, és csak a sárga zászlós periódusok mentették meg többek között Elliottot attól, hogy kifogyjon az üzemanyag, így azonban végig nyomhatták a kockás zászlóig. A Hendrick Motorsports pilótája számára ekkor Corey LaJoie jelentette a legnagyobb veszélyt, aki mindössze a 30. helyről rajtolt, és csak kevés hiányzott ahhoz, hogy megszerezze karrierje első győzelmét, ám Elliott blokkolta őt, így a Spire Motorsports versenyzője megcsúszott és összetörte az autóját, eldöntve ezzel minden fontos kérdést. Elliott ezzel idei harmadik futamgyőzelmét szerezte, erre pedig kizárólag ő volt képes eddig ebben az idényben.
Vettel és a fékpor: Ezt nem túl egészséges belélegezni
https://formula.hu/parc-ferme/32882
Sötétebb, poros arccal és ruházattal jelent meg az Osztrák Nagydíj utáni gyorsinterjún Sebastian Vettel és amikor megkérdezték tőle, hogy minden rendben van-e vele, elárult: az arcába kapta a fékport a verseny alatt.
"Őszintén szólva ez egy olyan dolog, amin szerintem dolgozni kellene. A fékcsövek idei kialakítása ugyanis olyan, úgy van megtervezve, hogy az első tengely az összes fékport az arcunkba küldi. És ez nem túl jó. Nyilván a fékpor nem az, amit túl egészséges lenne belélegezni. Szóval remélem, hogy az FIA ezt megnézi, mert értelmetlen és könnyű változtatni rajta" - mondta Vettel a Sky Sportsnak.
Maxime Martin kimaxolta a zolderi ETCR-hétvégét
https://formula.hu/parc-ferme/32879
Zolderben folytatódott az Elektromos Túraautó-világkupa 2022-es idénye, ahol ezúttal egy hazai pilóta vitte a prímet. Maxime Martin ugyanis mindent megnyert a Pool Furious elnevezésű csoportban: ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, majd a negyed- és az elődöntőn is elsőként ért célba, végül pedig a szuperdöntőben is dominált. Ezzel a belga versenyző a maximális 100 pontot zsebelte be, s így a Romeo Ferraris pilótája lett a „Hétvége királya” is.
A második legtöbb pontot (szám szerint 89-et) a cuprás Adrien Tambay gyűjtötte, miután ő pedig a Pool Fast csoport szuperdöntőjét nyerte meg, ezzel pedig ismét magához ragadta a vezetést az összetettben, miután márkatársa, Mattias Ekström ezúttal csupán negyedik lett a pontok összesítése után.
Ami pedig Michelisz Norbertet illeti, a jaramai hatodik hely után Zolderben a 11. helyet csípte meg a tabellán 33 ponttal: a Hyundai magyarja a maga hatosának szuperdöntőjét a negyedik pozícióban zárta.
Leclerc, Verstappen és Hamilton is büntetést kapott, Alonso nem
https://formula.hu/parc-ferme/32880
Az Osztrák Nagydíj után a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes képviselőjét is beidézték a stewardokhoz a parc fermé-szabályok megsértése miatt. A meghallgatás után végül mindhárom esetben 10 ezer dolláros pénzbüntetést szabtak ki, de mindegyiket felfüggesztették. Hogy mi történt? Mindhárom versenyző fizioterapeutája vagy segítője belépett a zónába engedély nélkül, ez pedig tiltott - éppen a futam előtt hívták fel rá a figyelmet, hogy a mérlegelés előtt semmit ne adjanak oda a pilótáknak.
Nem kapott viszont büntetést Fernando Alonso, akinél az előzetes hírek szerint rosszul rögzítették az egyik kereket, emiatt kellett visszatérnie a bokszba. A videók alapján azonban az derült ki, hogy az Alpine szerelői mindent jól csináltak, nem is tűnt fel nekik, hogy bármi rosszul sikerült volna, a felvételeken úgy látszik, hogy a helyére került és kellőem meg is szorult a kerék, ám a hármas kanyarnál mégis lelazult - ezt Alonso azonnal jelezte, visszament a bokszba, de ő sem volt biztos a dolgában, csak annyit mondott, hogy talán a bal elsőt kellene megnézni valamiért. Emiatt a felügyelők végül úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést, mert nem történt meg a "nem biztonságos kiengedés", hiszen maga a kiengedés biztonságosnak tűnt.
Szintén büntetést kapott viszont Lando Norris, Guanyu Zhou, Pierre Gasly és Sebastian Vettel, mindannyian öt másodpercben "részesültek" a pályahatárok folyamatos megszegéséért, de ez nem változtat a futam végeredményén - ugyanakkor mindannyian bezsebeltek egy-egy büntetőpontot is.
fotó: dppi
Sainz kigyulladása, Leclerc drámája és győzelme – ez volt az idei Osztrák Nagydíj
https://formula.hu/parc-ferme/32878
A Formula-1 szokásos futamösszefoglalója szűk hét percbe fért bele – íme a spielbergi futam fontos jelenetei (a képre vagy ide kattintva):
F2: Büntetések tömkelege a versenyt követően, Sargeant a győztes
https://formula.hu/parc-ferme/32877
A kockás zászló a holland Richard Verschoort intette le először a ma reggeli F2-es főversenyen, technikai szabálysértés miatt a felügyelők azonban utólag kizárással sújtották a Trident versenyzőjét, hiszen autójában nem maradt a szükséges mintavételhez elegendő mennyiségű üzemanyag.
A győzelmet így a második helyen befutó Jehan Daruvala örökölte volna meg, a felügyelők azonban nála is szabálysértést állapítottak meg, miután csapata, a Prema gépekkel szárította az indiai rajthelyét, ami a szabályok szerint tilos. Daruvalára 20 másodperces időbüntetést róttak ki a felügyelők, a győzelem így az eredetileg harmadik helyen célba érő Logan Sargeant ölébe hullott, aki a múlt heti silverstone-i főversenyt követően második F2-es győzelmét aratta.
A büntetések következtében a második pozícióba Enzo Fittipaldi lépett előre, a harmadik hely pedig a szenzációs versenyt futó Roberto Merhié lett végül.
MiniDrivers sprint: Megint egymással harcoltak a Ferrarik
https://formula.hu/parc-ferme/32875
Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is nagyon gyorsan megérkezett a sprint összefoglalója miniéktől.
F3: Hadjar nyert az esőben, Tóth László 19.
https://formula.hu/parc-ferme/32876
Az eső miatt biztonsági autóval és gördülő rajttal vette kezdetét az F3-as főfutam a Red Bull Ringen, de a Hitech fiatalja, Isack Hadjar jól alkalmazkodott a körülményekhez és magabiztos teljesítménnyel nyert a vizes pályán. A pole-ból rajtoló Hadjar már az első körökben közel három másodperces előnyt alakított ki, majd ugyan egy későbbi biztonsági autó miatt ez a fórja eltűnt, de az újraindítást követően ismté ő diktálta az iramot - nem lehetett utolérni, a silverstone-i sprint után így újabb futamgyőzelmet aratott.
A bajnoki éllovas Victor Martins behozta a második helyre az ART autóját, a dobogóért pedig a két Prema, Ollie Bearman és Arthur Leclerc csatázott - végül előbbi jött ki győztesen ebből a küzdelemből. Tóth László újabb top20-as eredményt szállítva a 19. helyen ért célba.
WEC: A Glickenhaus a pole-ban, problémák a Peugeot-nál
https://formula.hu/parc-ferme/32874
A Glickenhaus Racing 708-as számú alakulata nyerte az Endurance-világbajnokság hétvégi monzai fordulójának időmérő edzését, miután Romain Dumas 1:35,416-os idővel szerezte meg az első helyet. A második rajtkockát majd kilenc tizeddel lemaradva a Brendon Hartley vezette 8-as Toyota GR010 Hybrid szerezte meg, míg a harmadik legjobb időt 1:36,489-cel Nicolas Lapierre érte el az Alpine A480 fedélzetén. A negyedik helyet megszerző 7-es Toyotát vezető Kamui Kobayashi mögé érkezett 1:37,253-as idővel a bemutatkozó új 94-es Peugeot 9X8, Gustavo Menezes vezetésével, míg a csapattárs Mikkel Jensen 93-as autója a két Lesmo-kanyar közötti szakaszon megállt, és mért idő nélkül csak a 20. helyen végzett
Dumas a sikere után így nyilatkozott: „Nagyon boldog voltam, hogy megtettem néhány jó kört. Jó volt a sebességünk, és a köridők nagyon egyenletesek voltak.”
Az LMP2 kategória legjobb idejét Filipe Albuquerque érte el a 22-es United Autosports Oreca 07-Gibsonjával, Mathias Beche ARC Bratislava és Habsburg Ferdinánd WRT Orecái előtt. A Ferrari tarolt a GTE Pro-ban, az első és harmadik helyre az AF Corse autói, sorrendben Alessandro Pier Guidi és Antonio Fuoco érkezett, közéjük Nick Tandy ékelődött be a Chevrolet Corvette-tel. A GTE Am-ban némi meglepetésre az Iron Dames Ferrari női csapata volt a leggyorsabb Sarah Bovy vezetésével.
Itt a versenynap: F1, WEC, F2, Porsche, F3
https://formula.hu/parc-ferme/32873
Vasárnap (július 10.) | ||
08:35 | Formula-3, Főfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
10:05 | Formula-2, Főfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
11:50 | Porsche Szuperkupa, Futam | (tv: Eurosport 1, élő) |
12:00 - 18:00 | WEC, Monzai 6 órás futam | (tv: Eurosport 2, 14:30-ig, élő) |
15:00 | Formula-1, Futam | (tv: M4 Sport, élő) |
Fotó: Szabó Attila
Vettel kiviharzott a megbeszélésről, 25000 euróra büntették
https://formula.hu/parc-ferme/32872
Korábban beszámoltunk róla, hogy sok más versenyzővel egyetemben Sebastian Vettelt is magukhoz hívatták a felügyelők, azonban mint kiderült, a németet nem egy versenypályán elkövetett kihágás miatt szerették volna látni az FIA emberei. "Július 8-án, pénteken a 19:30-kor kezdődő versenyzői eligazításról Sebastian Vettel engedély nélkül távozott és frusztráltságának hangot adott. A versenyzők nem távozhatnak saját kedvük szerint a meetingről, és példát kell mutatniuk minden versenyző számára, Vettel pedig ezt elmulasztotta ebben az esetben" - áll az FIA közleményében.
A versenyigazgató egyébként közölte a sprint utáni meghallgatáson, hogy Vettel a mai napon korábban odament hozzá és elnézést kért viselkedéséért, sőt, egy meglehetősen konstruktív beszélgetést folytattak az eligazításon elhangzott témákról. Több külföldi oldal is arról számolt be, hogy Vettel a pályahatárokat illetően nem értett egyet az FIA-val és szeretné, ha következetesebb döntéseket hoznának, ebből lett aztán az incidens. Végül Vettel bocsánatkérése enyhítő körülményként lett elbírálva, így a német egy a szezon végéig felfüggesztett 25.000 eurós bírságot kapott az idő előtti eltávért.
Időközben arra is fény derült, hogy a második felvezető kör alatt a rádión keresztül tiltott információhoz jutó versenyzők megúszták a büntetést.
F2: Armstrong magabiztosan nyerte a spielbergi sprintfutamot
https://formula.hu/parc-ferme/32871
Az új-zélandi Marcus Armstrong rajt-cél győzelmet aratott a ma délutáni F2-es sprintversenyen Spielbergben, megszerezve ezzel pályafutása harmadik futamgyőzelmét az F1 előszobájának számító kategóriában.
Armstrong mellett a bajnoki összetett második helyén álló Theo Pourchaire, valamint a múlt heti silverstone-i sprintverseny győztese, Jack Doohan állhatott fel a dobogóra a meglehetősen eseménytelen versenyen, melyen az elsődleges izgalmakat a pályaelhagyásokból fakadó figyelmeztetések és időbüntetések okozták. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich a negyedik helyen végzett, emellett bezsebelte a leggyorsabb körért járó egy pontot is, őt Jüri Vips, Richard Verschoor, Logan Sargeant, valamint Ayumu Iwasa követte a pontszerző helyeken. A sorrend azonban változhat, hiszen a második helyen befutó Pourchaire pályaelhagyásait a verseny után vizsgálják majd a felügyelők.
Magatartása miatt hívták be a stewardok Vettelt
https://formula.hu/parc-ferme/32869
Szombat késő délután berendelték az Osztrák Nagydíj versenyfelügyelői Sebastian Vettelt, de meglepő módon nem a sprintfutamon történt valamilyen eset miatt, hanem a pénteki, 19:30-as versenyzői megbeszélésén tanúsított magatartásával kapcsolatban.
A stewardok közleménye alapján Vettel a gyanú szerint a Nemzetközi Sportkódex 12.2.1 f) cikkelyét, valamint az F1-es Sportszabályzat 20.1 cikkelyét szegte meg. Előbbi mondja ki, hogy tilos az FIA-nak és bármely tagjának vagy alkalmazottjának erkölcsi kárt okozni, valamint az FIA és általánosságban autósport jó hírét csorbítani. Ezen cikkely alapján került bajba tavaly Christian Horner, miután a Red Bull csapatfőnöke nyilvánosan kritizálta az időmérőn sárga zászlót lengető sportbírót. Horner akkor hivatalos figyelmeztetést kapott, miután bocsánatot kért.
A RaceFans lap információi szerint Vettel a pályahatárok versenyhétvégi betartatása miatt panaszkodott, eközben hangzott el valami, ami az FIA szerint a testület jó hírnevére káros.
Egyébként még hat versenyzőt berendeltek, mivel a második felvezető körön gyaníthatóan nem megengedett üzeneteket kaptak: Schumacher, Ricciardo, Russell, Ocon, Perez és Stroll azok, akiknek meg kell jelenniük a stewardok előtt.
Így utánoznak a Red Bull-osok egy tehenet és egymást
https://formula.hu/parc-ferme/32868
Egy nevető-kihívást játszott egymással Max Verstappen és Sergio Perez, a Red Bull két versenyzője, amelyben - egyebek mellett - olyan dolgokat kellett csinálniuk, mint utánozni egy tehenet, egymást a győzelem után és lerajzolni a másikat. Mondanunk sem kell, nem nagyon bírták nevetés nélkül a srácok...
Helyzetjelentés a Mercedes háza tájáról helyszíni tudósítónktól
https://formula.hu/parc-ferme/32867
A pénteki kvalifikáción előbb Lewis Hamilton, majd percekkel később George Russell is falba tette a Mercedest, így régen tapasztalt nehézségek előtt álltak a szerelők. Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor azt az információt szerezte Spielbergben, hogy mindkét autóban váltót cseréltek a tegnapi baleseteket követően, de az nem jár majd büntetéssel, míg Lewis Hamilton autóján a teljes kasztnit kicserélték. Az erőforrásokat alapos vizsgálat után rendben találták és a szárnyakat, valamint a padlólemezt javították, vagy kicserélték, így ha innentől minden jól megy, akkor már a második szabadedzés felétől pályára gurulnak az Ezüst Nyilak.
F3: Correa-dráma és Crawford-siker a sprinten
https://formula.hu/parc-ferme/32866
Collet és Correa indultak az első sorból, a rajtnál azonban nem történt helycsere, majd néhány kanyarral később Correa mégis átvette a vezetést. Gomez balesete után a safety car mögött folytatódott az F3-asok sprintje. A súlyos, 2019-es F2-es balesete után visszatérő Correa első győzelme felé hajtott, amikor a hatodik kör kezdetén lelassult alatta az ART, így ő feladni kényszerült a versenyt az élről.
Néhány körrel később Alatalo motorja mondta föl a szolgálatot, ami miatt virtuális biztonsági autós fázist vezettek be. Nem sokkal később Colapintót előzte meg Crawford, mögöttük pedig Maloney, Leclerc és Bearman akadtak össze, ami miatt előbbi kiesett a sprintversenyből. Hét körrel a vége előtt Crawford parádés manőverrel előzte meg Colletet, ezzel átvéve a vezetést, amit utána Leclerc is lemásolt, Edgar kárára.
Végül a győzelmet Crawford szerezte meg, a második helyen Collet ért célba, a harmadik pozíciót pedig Colapinto szerezte meg. Arthur Leclerc nagyszerű versenyzéssel - öt helyet javítva - a negyedik helyig jött előre. Tóth László a 22. helyet szerezte meg, az ausztriai sprint után pedig Martins és Leclerc egyaránt 79 ponttal állnak a pontverseny élén.
Szeppuku Suzuki-módra, avagy így vágták tönkre a szezonjukat a kiszállás bejelentésével
https://formula.hu/parc-ferme/32860
Az egész 2022-es idény eddigi talán legfontosabb híre, hogy a Suzuki az évad végén távozik a MotoGP-ből. Ez pedig az ígéretesen induló idényükre is alaposan rányomta a bélyegét – erről is beszéltünk a Formula Motocast féléves értékelőjében 50:02-től:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!