DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 2. szerda

Ricciardo elárulta, mit érez az Achillesz-sarkának az F1-es visszatérése óta

Daniel Ricciardo a Magyar Nagydíjon tért vissza a Formula-1-es mezőnybe az AlphaTauri színeiben, azóta a sérülése miatt összesen hét versenyhétvégén vett részt csupán. Bár ezeken csak 4-3-ra kapott ki a csapattárs Yuki Tsunodától az időmérőkön, mégis a kvalifikációkat érzi a gyenge pontjának egyelőre az ausztrál:

„Ha megnézem Brazíliát és Abu Dhabit, az időmérő volt bizonyos tekintetben az Achilles-sarkam. És ezért vállalom a felelősséget, talán nem raktam össze a legjobb köröket. Nyilván Brazíliában körhátrányba kerültünk, de valójában a tempónk alapján bőven a pontszerzők között lehettünk volna. Természetesen ezek csak ’mi lett volna, ha’ helyzetek, de a tempó megvolt, szóval igazából az egykörös tempót kell orvosolnunk. Ott volt Mexikó és még néhány másik verseny, amelyek bizakodásra adnak okot ilyen tekintetben” – utalt a mexikóvárosi negyedik rajthelyére a RaceFans.net által idézett Ricciardo.

f1-ricciardo-alphatauri-3

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es szezonösszefoglaló album és falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel megvásárolhatóak!

Autómentes faluvá építik át a Mercedes központját Brackley-ben

Nagy beruházást jelentett be hétfőn a Mercedes F1-es csapata: 70 millió font értékű befektetéssel alakítják át az Egyesült Királyságban található főhadiszállást. Nem arról van szó, hogy a gyárépületeket terveznék át vagy bővítenék ki, helyette viszont megújul az infrastruktúra: a kampuszt parkosítják, a parkolók eltávolításával gyalogos területeket hoznak létre, a személyzet jólétét szolgáló szabadidős zónákkal, éttermekkel.

„A brackley-i kampusz 350 ember befogadására épült, ma pedig 1250-en vagyunk” – beszélt a beruházásról Toto Wolff. „Az elmúlt öt év fejlesztéseinek köszönhetően modern, csúcstechnológiájú létesítményeink vannak, most viszont azt tervezzük, hogy több új épülettel modern stílusú kampuszt hozunk létre, számos kikapcsolódási lehetőséggel, éttermekkel, modern edzőtermekkel, marketingépületekkel, az autók kivonásával. A saját kis falunkat akarjuk kiépíteni, olyan előnyökkel, melyek egy Szilícium-völgy stílusú környezettől elvárhatók.”

A tervben szerepel még, hogy a csapat száz százalékban megújuló energiával működjön – ennek része egy új parkoló napelemekkel. Ahol csak lehetséges, újrahasznosított és újrahasznosítható anyagokat használnak, a cél, hogy az irodai hulladék minimum hatvan százalékát újrahasznosítsák.

Vége a MotoGP-s álomnak: Razgatlioglu szakít a Yamahával

Hétfő délelőtt némileg váratlanul jelentette be a Yamaha és Toprak Razgatlioglu, hogy a 2023-as Superbike-világbajnoki idény végén elválnak az útjaik. A török a hangvillásokkal érte el a legnagyobb sikereit, amelyek közül kiemelkedik a 2021-ben szerzett vb-címe, amellyel megszakította Jonathan Rea hat év óta tartó uralmát.

Razgatlioglu eredményei és tehetsége nyomán rendszeresen felmerült a MotoGP-s váltás lehetősége is, s úgy tűnt, 2024-re kínálkozhat is esély neki a Yamaha gyári alakulatában, mivel Franco Morbidelli az Argentin GP-t leszámítva már másfél éve nem hozza a tőle elvárt szintet. A mostani bejelentés azonban a MotoGP-s esélyeseket is eloszlatta – a török motoros említést is tesz erről a közleményben tett nyilatkozatában: „A következő szezonra úgy éreztem, új kihívásra van szükségem, és bár volt lehetőség átmenni a MotoGP-be, nem éreztem ugyanazt a kapcsolatot a MotoGP-motorral, mint a Superbike-kal” – utalt a néhány héttel ezelőtti privát teszt tapasztalataira. „De ha a WSBK-ban maradok, új célra, új ambícióra van szükségem. Sajnálom, hogy elhagyom a Yamahát, mivel nagyon jó a kapcsolatunk, de a változás a sport része és normális minden profi számára.”

Ezzel Morbidelli esélyei jelentősen javultak az ülése megtartására még úgy is, hogy Lin Jarvis Yamaha-főnök a nyári szünetig adott időt az olasznak, hogy meggyőzze őket a folytatásról, de mivel a másik potenciális jelöltnek tartott Jorge Martin nemrég kifejtette, hogy 2024-re is marad a Pramac Ducatinál, szűkülnek a japánok lehetőségei. Ezzel egyidejűleg az még nem tiszta, hogy Razgatlioglut merre viheti az útja: a GPOne.com szaklap a BMW-t írja fő opcióként a török számára a Superbike-vb-n, amelynek mezőnyében a szavai alapján maradni fog.

FRISSÍTÉS: Hétfő délután be is jelentették, hogy Razgatlioglu a BMW-nél folytatja 2024-ben.

wsbk-razgatlioglu-yamaha

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

NASCAR: Kyle Larson győzelme ezúttal egymillió dollárt ért

Vasárnap rendezték meg a NASCAR Cup Series All-Star versenyét, amely a bajnokságba nem számít bele, ám tétje mégis van, hiszen a győztes egymillió dollárt vihet haza. A rendhagyó futamnak a lebonyolítása és a helyszíne sem volt szokványos, hiszen a North Wilkesboro Speedwayen utoljára 1996-ban járt a királykategória, azóta pedig a pályának elég hányattatott sorsa volt. Sokáig úgy tűnt, már a földdel tehetik egyenlővé, végül mégis megmentették, így megmaradt egy darabka a történelemből. Az itt rendezett All-Star futamra automatikusan bekerültek azok a teljes szezonos pilóták, akik szereztek valamikor bajnoki címet, rendelkeztek már All-Star elsőséggel, esetleg valamikor győzni tudtak az elmúlt egy évben. Ezek alapján 21 versenyző kvalifikált, őket két előfutamba osztották be, melyek a rajtrácsról hivatottak dönteni. Az első sort ezeken Chris Buscher és Daniel Suarez kaparintották meg, de azoknak sem kellett csalódni, akik nem feleltek meg a kritériumoknak, hiszen számukra ott volt a vasárnapi Open nevezetű futam, ahonnan a két legjobb mehetett tovább, egy embert pedig a nézők szavazhattak be.

Innen végül az Alex Bowman helyett beugró Josh Berry, Ty Gibbs, továbbá a szurkolók által Noah Gragson mehetett tovább a 200 körös versenyre, amely túl sok izgalommal nem szolgált. Kyle Larson és Bubba Wallace ugyanis jól taktikáztak az első sárga zászló alatt, így bár a mezőny sűrűjéből indultak, az első kiállásuk után pedig jelentősen visszaestek, mégis hamar az élre törtek a frissebb abroncsokon. Előnyüket később is megtartották, Larson viszont legfőbb riválisához képest is jóval gyorsabb volt, így sima győzelmet aratott. A 2021-es bajnok ezzel karrierje során harmadik alkalommal nyerte meg az All-Start, egyúttal harmadszorra vihette haza az ezért járó busás pénzösszeget. Mögötte Wallace lett a második, akit Tyler Reddick, Chase Briscoe, valamint Chase Elliott követett a legjobb öt között.

Hétvégén következik a Coca-Cola 600, amely a szezon leghosszabb futama lesz, hagyományosan a Charlotte Motor Speedwayen, ugyanazon a napon, amikor az F1-es Monacói Nagydíj, továbbá az Indy 500 is lebonyolításra kerül.

A W Seriest kezdetektől segítő Coulthard is lemondott a női sorozatról

A 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben megtartott, kizárólag női sorozat tavaly úgy kommunikálta szezonja lerövidítését, hogy a 2023-os évad anyagi feltételeinek megteremtésére koncentrálnak – miután anyagi nehézségekbe ütköztek. Azóta csend honol a széria körül, és most a gyakorlatilag bajnokság nagyköveteként ténykedő David Coulthard is arról beszélt, a W Series története befejeződött:

„Csalódás volt számomra, hogy rengeteg motorsportban érintett cég beszél a sokszínűségről és befogadásról, de csak beszélnek, és pénzt nem adnak bele. Remélhetőleg ez idővel megváltozik” – mondta egy podcastben Coulthard. „Jelenleg úgy néz ki, ez a fejezet lezárult, de az öröksége megmarad olyan személyek formájában, mint Jamie Chadwick vagy Naomi Schiff” – folytatta a 13-szoros nagydíjgyőztes. Mondandója alapján elkönyvelhetjük, a Formula-1 által beindított F1 Academy nem riválisa lesz a W Seriesnek, hanem átveszi a helyét egyedüli női szériaként.

Történelmi Ferrari-győzelem a nürburgringi 24 óráson – videó

A hétvégén került sor a legendás egynapos viadalra a Nordschleifén, amely több szempontból is történelmi eredményt hozott. Egyfelől az Earl Bamber, Nicky Catsburg, Felipe Fernandez Laser, David Pittard felállású Frikadelli Racing Team Ferrarija diadalmaskodott, ezzel 20 év után, a Zakspeed Chrysler Viper GTS-R-ének 2002-es sikere után győzött nem német gyártó a nürburgringi 24 óráson. A ferraris egység ráadásul összesen 162 kört tett meg, ami új rekordot jelent versenytáv terén: három körrel múlták felül az eddigi csúcsot.

A kvartett eleinte a Mercedesekkel, később pedig a ROWE Racing BMW-jével (Maxime Martin, Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor, Marco Wittmann) vívott szoros csatát, amely során öt óra elteltével egy defektet, vasárnap reggel pedig egy pálya széli kalandot kellett túlélniük, s végül 26 másodperccel utasították maguk mögé a rivális csapatot. A dobogóra egy Mercedes állhatott még fel.

Az alábbi videóban a 24 órás verseny legfontosabb történéseinek összefoglalója:

Szimulátorverseny Imola helyett: Albont kizárták, Norris elhülyéskedte

A törölt Emilia-romagnai Nagydíj helyett két virtuális eseményt is rendeztek – az egyik ötletgazdája a Williams volt, a 25 %-os távú imolai futammal az áradások károsultjai számára gyűjtöttek. A csapat pilótái közül indult Alex Albon, de végül kínosan ért véget számára a pótverseny – kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt diszkvalifikálták. A futamon főleg szimulátorversenyzők indultak, de ott volt a Williams-csapatfőnök James Vowles is, aki tizedik lett.

Több neves pilóta indult a Team Redline szimulátoros csapat által összehozott, szintén jótékony célra gyűjtő Real Racers Never Quit nevű eseményen, mindenekelőtt Max Verstappen, aki a háromból két futamot is megnyert. Rajta kívül a Red Bull szinte komplett juniorcsapata is rajthoz állt, akárcsak Felipe Drugovich – az utolsó menetben pedig meglepetésre csatlakozott az addig csak néző Lando Norris. A fiatal brit másokhoz hasonlóan nem vette túl komolyan a versenyt, a 25 ezer streamelőt szórakoztatva a rajtnál kiugrott és megelőzött mindenkit, majd Verstappennel csatázva tömegbalesetbe keveredett.

Egy hét után derült ki, hogy eltört Bagnaia bokája Le Mans-ban

Az első orvosi vizsgálat alapján Francesco Bagnaia sérülés nélkül megúszta a Maverick Vinalesszel Francia Nagydíj vasárnapján történt ütközést. A versenyt követő napokban még duzzadt volt a 2022-es MotoGP-világbajnok bokája, aki a probléma ellenére csütörtökön Misanóba utazott, utcai motorral edzeni a VR46-akadémistákkal.

Bagnaia azonban olyan fokú fájdalomra panaszkodott, amely miatt félbe kellett hagynia az edzést. A misanói orvosi központban megvizsgálták, és megállapították: a versenyző jobb bokájának ugrócsontja részleges törést szenvedett.

A Ducati ma kiadott közleménye kiemeli: a sérülés kicsi, mivel pedig az Olasz Nagydíjig három hét hátravan, Bagnaia várhatóan teljesen felépül és részt vehet a hazai versenyen. Mugellóban terv szerint újra az állandóan felállással áll rajthoz a gyári Ducati, mivel Bagnaia csapattársa, Enea Bastianini a sikertelen jerezi próbálkozás után visszatérhet, miután felépült Portugáliában szerzett vállsérüléséből.

F1 Academy: Két új győztes és elhúzó bajnoki éllovas

Új nyerteseket avattak a női utánpótlás-sorozat idei harmadik állomásán, Barcelonában. Az első futamra a holland Emely de Heus szerzett rajtelsőséget, a starttól fogva azonban Léna Bühler vezette a futamot. A Sauber-akadémista a 14. körig tartott első formulaautós sikere felé, de váltóhiba miatt félre kellett állnia – a svájci helyett De Heus örökölte meg első győzelmét, annak ellenére, hogy korábbi legjobb helyezése csak egy hatodik volt.

A fordított rajtrácsos futamon a vezetést rajtnál átvevő Amna Al Qubaisi futott be magabiztosan az első helyen: az emirátusokbeli hölgy már második győzelmét szerezte a szezonban. A harmadik versenyen, amelyről szintén időmérő döntött – a 30 perces első és harmadik futam kvalifikációját közvetlenül egymás után tartják – Bühler korrigált, és a pole-ból kezdve megszerezte első győzelmét a nyitófutam balszerencséje után.

A Barcelona előtt hatból három futamot megnyerő Marta Garcia ezúttal győzelem nélkül maradt, de hazai pályán három dobogót (egy második és két harmadik helyezést) szerzett, ezzel előnyét a bajnokságban jelentősen növelte – 41 pontra Hamda Al Qubaisi és 52-re Bühler előtt.

Fotók: F1 Acedemy

Domenicali: Beszéltem Verstappennel; nem hinném, hogy egyhamar visszavonulna

Max Verstappen már korábban is sokszor szóba hozta, hogy nem feltétlenül szeretne sokáig a Formula-1 aktív részese maradni, mert őt nem a rekordok döntögetése élteti. Első vb-címe után azt nyilatkozta, hogy már elérte, amit akart, most már minden egyéb csak ráadás. Az F1 sprinthétvégékkel való állandó variálása után újfent felhozta a holland, hogy amennyiben nem fog neki tetszeni a rendszer, lelép.

Stefano Domenicali, F1-vezér A Daily Mailnek nyilatkozott Verstappen szavait illetően: „Beszéltem Max-szal a Miami Nagydíjat megelőzően arról, mit gondol problémásnak. Azt is elmondta nekem, hogy imádja ezt a sportot és azt is, amit csinál. Ő egy világbajnok, aki zsinórban a harmadik címére hajt, egy született versenyző. Úgy gondolom, hogy még nálam is tovább lesz itt, amivel nekem nincs is semmi problémám" - nyilatkozta Domenicali.

Így ütötte el az időt hétvégén Bottas: kerékpárverseny és egy sör

Valtteri Bottas nem hagyta, hogy versenyzés nélkül múljon el számára ez a hétvége, miután törölték az imolai futamot. A finn négyről két kerékre váltott, és elindult az UCI Gravel Worls Series skóciai fordulóján, a The Grallochon. "Azt hiszem, hogy nagyjából a 114. lettem végül a több mint 1000 fős mezőnyben, míg a hős Tiffany Cromwell megnyerte a női kategóriát" - írta Bottas a Facebookon, utalva ausztrál barátnője sikerére. A finn megtartotta jó szokását, és a verseny után robbantott egy dobozos sört is. 

Így reagáltak Miniék az F1-es verseny törlésére

Elmarad a hétvégi Formula-1-es futam az észak-olaszországi esőzések és áradások miatt. Ennek következtében a verseny összefoglalója helyett egy rendhagyó Minihíradót kapunk a készítőktől.

„Bajnok”: Megvan Robin Raikkönen első gokartos győzelme

Beindult Robin Raikkönen versenyzői karrierje! A mindössze nyolcéves fiatalember már 11 esztendős gokartosok ellen méretteti meg magát különböző versenysorozatokban, első hétvégéjén pedig rögtön a harmadik helyen zárt idősebb társaival szemben, most pedig megszerezte a győzelmet is. Hogy pontosan melyik versenysorozatban versenyez a 2007-es világbajnok fia, arra vonatkozó információt nem találtunk, de figyelemreméltó, hogy a 11 évesek között ilyen eredményeket képes elérni.

Taroltak a McLarenek az Indy500 első időmérőjén

Csettinthettek a McLarennél, az Indy500 időmérőjének első felvonása után, ahol biztossá vált, hogy a csapat mind a négy versenyzője rajthoz állhat a jövő vasárnapi legendás verseny 107. kiadásán. A legjobb átlagtempóra Felix Rosenqvist volt képes, 233,947 mérföld/órával, őt Alexander Rossi követte, majd Alex Palou végzett a harmadik pozícióban. A tavalyi győztes, Marcus Ericsson a 10. helyen jutott tovább.

Nem úgy az Andrettinél, akik csapnivalóan kezdtek, hiszen egyik versenyzőjük sem kvalifikálta magát a top 12-be: a legjobb eredményt Kyle Kirkwood érte el, aki a 15. leggyorsabb volt, Romain Grosjean pedig a 19. helyen végzett.

Összesen 34-en pályáztak idén a 33 fővel elrajtoló versenyre, az első időmérőt követően pedig a 13-30. hely közötti helyezések már eldőltek. A legjobb 12 közép-európai idő szerint este 20:00-kor feszül egymásnak, amit a pole-pozícióról döntő Fast 6 követ, végül pedig az utolsó három helyre pályázók Last Chance-ével zárul a 107. Indy 500 kvalifikációja, ahol Christian Lundgaard, Sting Ray Robb, Graham Rahal és Jack Harvey dönti el, hogy melyikük marad le idén a versenyről.

Ide kattintva megtudhattok mindent az idei Indy500 lebonyolításáról!


Fotók: IndyCar

Az Astonnál azt hitték, hogy a szimulátor rossz, amikor meglátták az adatokat

Felipe Drugovich beszélt arról, hogy alig akartak hinni a szemüknek az Astonnál, amikor a tél folyamán meglátták, hogy a szimulációk szerint mennyi időt találtak 2022-ről 2023-ra. Ma már tudjuk, hogy a valószerűtlenül nagy javulás reális volt, és jelenleg az erősorrend második helyén áll az istálló, de ezt elsőre nekik is nehéz volt elhinni...

„Tavaly szeptember óta ott voltam a szimulátorban, láttam az érkező fejlesztéseket. Láthattuk a megnyert időket is a szimulátorban teljesített köreim alapján, de én úgy voltam vele, hogy valószínűleg rosszak azok az adatok. Bahreinben több másodperces javulást mutatott. Azt tudtam, hogy fejlődünk, mert minden egy irányba mutatott, de a fejlődés mértéke abszolút meglepetés volt” – mesélte a csapat tesztpilótája.

drugo

fotó: dppi

40 év egy F1-es csapatnál: Enstone legrégebbi dolgozóját ünneplik

Reece Witchellt ünnepli az Alpine F1-es csapata: az istálló tájékoztatása szerint már negyven éve dolgozik Enstone-ban. 1983-ban, 17 esztendős korában kezdett akkor, amikor még Tolemannek hívták a csapatot, dolgozott együtt Ayrton Sennával, már régi motorosként élte meg a csapat világbajnoki címeit, és ott volt, ott is maradt minden egyes névváltás, profilváltás, tulajdonosváltás után.

Most negyven éves az enstone-i munkaviszonya, ezzel természetesen ő a csapat legrégebbi alkalmazottja, a szerepe hivatalosan elég vegyes, de vezető beosztásban dolgozik.

pf

Videó: Driftelésben is elképesztő a WRC világbajnoka

A regnáló ralivilágbajnok Kalle Rovanpera előszeretettel indul egy-egy driftversenyen, amikor ráér a főállása mellett, ilyenkor a baráti társaságával együtt utazik, ők a szerelői, ő maga pedig kedvére driftel. Így tesz ezen a hétvégén is a Formula Drift Japan sorozatban, ahol az időmérőn rögtön az első helyet szerezte meg - videón a teljesítménye:

 

Pole, technikai hiba és győzelem Kiss Norbi szombati mérlege

Felemás napot teljesített a Kamion-Eb első hivatalos versenynapján, Misanóban Kiss Norbert: a címvédő magyar pilóta megszerezte a pole-pozíciót az első futamra, ám ott két kör után egy elektromos hiba miatt fel kellett adnia a versenyt. A fordított rajtrácsos második futamon viszont már nem volt ellenfele, a 11. helyről rajtolva átvágott a mezőnyön, és megszerezte idei első győzelmét - folytatás vasárnap 13:50-kor a harmadik, majd 16:05-kor a negydik futammal.

kissnorbert

fotó: Kiss Norbi Facebook

Az imolai futam helyett Verstappen szimulátorozni fog vasárnap

A Red Bull kétszeres világbajnokáról köztudott, hogy a Team Redline nevű szimulátoros csapat igazolt versenyzője, így ott is vannak elfoglaltságai, az áradások miatt elmaradt Emilia-Romagna-i Nagydíj helyett pedig ismét a virtuális világban villanthatja meg tudását.

Csapata ugyanis egy újabb versenyt szervezett a Real Racers Never Quit nevű eseménysorozat részeként, amelyen Max Verstappen mellett több ismert autóversenyző, így például többek között Antonio Felix da Costa, Felipe Drugovich, vagy éppen az ausztrál Supercars sorozat nagymenője, Shane Van Gisbergen is jelen lesz, de több F2-es pilótával is találkozhatnak az érdeklődők, hiszen nekik is felszabadult némi idő az olaszországi versenyhétvége törlésével.

A verseny vasárnap 15:30-kor kezdődik-

Szupergyors autókkal indulhat el a motorsport-világbajnokság

Izgalmas terv látott napvilágot a sajtóban: másfél évtized után újra megpróbálnak létrehozni egy olyan versenysorozatot, ahol a pilóták nem csapatok, hanem országok színeiben versenyeznek majd. Az évezred első évtizedében az A1GP követett hasonló koncepciót, melynek négy bajnoka Franciaország, Németország, Svájc és Írország volt olyan versenyzőkkel, mint Nico Hülkenberg, Neel Jani vagy épp Niclas Lapierre, mielőtt a gazdasági világválság pontot tett a történet végére.

A tervek szerint összesen 20 csapat alkotná a bajnokságot, s fenntartható üzemanyag hajtaná a 350 kilométer per órás végsebességre képes egyenautókat, amivel a világ egyik leggyorsabb versenysorozatát hozná létre a 2012-es londoni olimpiai pályázatot vezető, Sir Keith Mills nevével fémjelzett, 100 millió dolláros projekt. A hírek szerint többek között Marcin Budkowski és Mike Gascoyne is szerepet vállalhat a motorsport-világbajnokság létrehozásában.

a1gp

Így kereste meg az Aston Martin Fernando Alonsót

Nemrégiben a New York Timesnak adott interjút a spanyolok kétszeres F1-es világbajnoka, ahol szóba került az is, miért csatlakozott az Aston Martinhoz, illetőleg az is, hogyan kereste meg őt az istálló tulajdonosa Lawrence Stroll. Mint azt Alonso elárulta, az ismert üzletember telefonon kereste meg az előző esztendőben, reménykedve abban, hogy nem kötelezte el magát az Alpine gárdájánál. „Jött egy telefonhívás Lawrence részéről. Megkérdezte, elköteleztem-e már magamat az Alpine-hoz? Azt mondtam, hogy még nem. A beszélgetéseim a csapattal előrehaladottak voltak, de papíron még semmi sem volt leírva. Azt mondta, ha ma küld nekem valamit papíron, akkor fontoljam meg. Elküldte, örültem neki, és mivel a másik oldalról nem volt semmi komoly, ezért könnyű döntés volt. Az évek során kialakult kapcsolatnak köszönhetően minden gyorsabban ment” – mesélte Alonso, aki eddig úgy tűnik, jó döntést hozott, hiszen az Aston Martin jelenleg a második helyen áll a konstruktőrök pontversenyében.