DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Ferrari-festésű formulaautót videóztak le egy cseh autópályán

A közösségi oldalakon kezdett el terjedni az alábbi felvétel, amelyen vélhetően egy korábbi GP2-es versenygép Ferrari-dizájnba öltöztetve halad az autópályán. Cseh lapok szerint ez már nem az első hasonló eset azon a szakaszon: 2018-ban is történt egy ugyanilyen incidens, és bár szabálytalan a formulaautók használata a forgalomban, a sofőr mégis elkerülte állítólag a bírságot – most pedig ugyanő térhetett vissza:

Horner: A 24 futamos naptár nagyon a határon van

Tavaly és idén is 22 versenyből állt a Formula-1-es szezon, a hírek szerint azonban jövőre már a 24-et is elérheti a nagydíjak száma: a jelenlegi helyszínek mellé érkezik Katar és Las Vegas, visszatérhet Kína, valamint akár Dél-Afrika is. Emiatt a Francia Nagydíj kiesése gyakorlatilag tényként kezelhető, de veszélyben van Spa-Francorchamps is: a Belga GP sorsa Kyalamitól függhet. Mindenesetre a 24 futam természetesen rekord lenne, méghozzá egy olyan, amely Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szerint már a limitet súrolja a terhelés szempontjából:

„Ha 24 hétvégéről beszélünk egy évben az 52-ből, az valóban soknak érződik” – nyilatkozta a Sky F1-nek. „De ha megnézzük az érkező helyszíneket, akkor úgy vagyunk vele, hogy ’oké, Vegasért bevállalunk még egy hétvégét’. Ha Dél-Afrika a naptárban lenne, azért is egyértelműen bevállalnék egy plusz hétvégét. Kína is visszajöhet, ami szintén fontos piac. Szerintem keményen dolgoznak azon, hogy rövidebbek legyenek a hétvégék és logisztikai szempontból elviselhetőbbek a csapatok és az utazó személyzet számára. Szükség van ezekre, a 24 verseny már nagyon a határon van.”

horner-dppi-2022-f1

Megvan, ki képviseli hazánkat az F4-esek között az Autósport Játékokon

Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke jelentette be a Facebook-oldalán, hogy Kovács Zénó indul a magyar válogatott színeiben az október végén a franciaországi Paul Ricard pályán és környékén megrendezendő Autósport Játékokon. Zénó eddig a hazai és az FIA CEZ bajnokságokban szerepelt.

A második alkalommal kiírandó Autósport Játékokon természetesen más kategóriákban is lesznek magyar indulók (összesen egyébként tizenhét szakág képviselteti majd magát az eseményen): a túraautósok és a driftesek között is például várják a jelentkezőket az MNASZ-nél.

Nyck de Vries szerint a halo mentette meg az életét

Nyolc autó is a falban kötött ki a Formula-E szöuli hétvégéjének első versenyén, a legkomolyabb ütközést pedig a 2021-es világbajnok, Nyck de Vries szenvedte el, aki telibe találta Sebastian Buemi autóját, majd a Nissan alá csúszott. Az eset következtében a Mercedes pilótája beszorult, és jó néhány percig bent ragadt az autójában. A futamot követően elárulta, a fejvédő elem megmentette az életét. „Szerencsére a halo megvédett a balesetben. Minden úgy történt, mintha lassított felvételen történt volna. Jól vagyok, de természetesen ez volt a lehető legrosszabb módja annak, hogy véget érjen a versenyem. A legfontosabb, hogy mindenki jól van” – idézte a holland pilótát a Mercedes közleménye.

A COTA főnöke szerint az amerikai helyszínek kiegészítik egymást

Az Egyesült Államokon belül a Formula-1 sokáig nem tudta hosszabb távon megvetni a lábát, az utóbbi években azonban egyre népszerűbbé vált a sportág, így 2023-ban már három futamot is rendeznek az országban. Az austini futam 2012 óta jelen van, ehhez csatlakozott idén Miami, jövőre pedig Las Vegas is visszatér a naptárba. A Circuit of the Americas főnöke, Bobby Epstein szerint ez a három pálya valóban tökéletesen kiegészíti majd egymást. „Miaminak megvan a csillogása és egy csodálatos úti cél, miközben megadja a nemzetközi ízt, Las Vegas pedig a legmerészebb, és a legszórakoztatóbb helyszín Amerikában” – mondta el a Reutersnek a szakember, aki úgy véli, a COTA szintén egyedülállónak számít. „Amit látunk, hogy a pályán való versenyzés valóban kielégíti az igazi autóverseny-rajongókat az előzési lehetőségek, a dombok és a kanyarok tekintetében, ahogyan az a tény is, hogy a rajongók nyolc vagy tíz kanyart láthatnak egy ülésből” – árulta el Epstein.

Da Costáé a szezon utolsó pole-ja, Vandoorne karnyújtásnyira a vb-címtől

Vasárnap újabb időmérővel folytatódott a Formula-E szöuli idényzáró hétvégéje. A fő figyelem természetesen a vb-címért küzdő Stoffel Vandoorne-ra és Mitch Evansre irányult, ám a kvalifikáció után még kevesebb az esélye a Jaguar versenyzőjének a fordításra: az új-zélandi már a csoportkörben búcsúzott, így csak a 13. helyről startol, míg a 21 ponttal vezető belga egészen az elődöntőig jutott. Ott aztán Edoardo Mortara állította meg a Mercedes versenyzőjét, így Vandoorne a negyedik rajtkockát kaparintotta meg.

A pole-pozíciót viszont Antonio Felix da Costa, miután a fináléban 264 ezreddel legyőzte Mortarát. A harmadik helyről Jake Dennis indulhat az Andrettivel. Említést érdemel még, hogy egy tegnapi ütközés során megsérült Antonio Giovinazzi jobb hüvelykujja, ezért nem áll ma rajthoz: Sacha Fenetraz helyettesíti az olaszt, a 21. helyről startolhat – csak a komplett hajtásláncot cserélő Alexander Sims fog mögüle indulni. A Szöul ePrix mindent eldöntő utolsó felvonása itthoni idő szerint 9 órakor indul.

dacosta-fe-szoul-dppi-1

Megérkezett a sokak által várt animációs videó

Ahogyan azt már szombat délután megszellőztették a Twitteren, a Formula-1 ismét elkészítette a nagy népszerűségnek örvendő alkotását, melyben a legemlékezetesebb rádióüzeneteket figurázzák ki. Az első félév legjobbjai között szerepel többek között Lando Norris éneklése, Charles Leclerc kiáltása, vagy éppen Sergio Perez folyamatos tüsszögése. A majdnem két perces videó továbbra is szórakoztatónak mondható.

A videó a képre kattintva érhető el! 

Stroll eddig csak egy dologban volt jobb Vettelnél

A Mercedes csapata után ezúttal az Aston Martin került terítékre az F1 félévi összevetésében, amikor az egyes csapatoknál versenyző pilóták teljesítményét hasonlítják össze. Míg a német márka versenyzői viszonylag hasonlóan teljesítettek, az Astonnál szinten mindenben Sebastian Vettel bizonyult jobbnak. A négyszeres világbajnok a futamokon, az időmérő edzéseken, valamint a legjobb pozíciókat tekintve is erősebb volt a nyári szünetig bezárólag, a kieseket illetően viszont Lance Stroll áll jobban.

Nyolcan a falba kerültek, Evans pedig szárnyalt – ez történt a Formula-E szombati futamán Szöulban

Ugyan a verseny jelentős része viszonylagos nyugalomban zajlott, a rajt után szinte rögtön előkerült a piros zászló a Formula-E legelső Szöulban rendezett futamán, a mezőny pedig a biztonsági autó mögött tette meg az utolsó kört. A győztes végül a kiválóan rajtoló Mitch Evans lett, aki így továbbra is harcban van Stoffel Vandoorne ellen a világbajnoki címért. Aki esetleg lemaradt a szombat reggel történtekről, most bepótolhatja, mivel megérkezett a hivatalos összefoglaló videó, melyben minden lényeges dolgot megtekinthetünk.

A McLaren bepillantást engedett az MP4/4 tervrajzaiba

Különleges felvételt posztoltak a McLaren hivatalos Instagram-oldalán. A wokingi alakulat egy rövidke videóban mutatott meg néhány látványos részletet azokból a tervezetekből, melyek alapján elkészült az MP4/4-es versenygép. Az autóval 1988-ban a csapat hatalmas fölénybe került, és mindössze egy futamot nem tudtak megnyerni, a konstruktőri világbajnoki cím mellett pedig Ayrton Senna révén az egyéni világbajnoki trófea is a birtokukba került.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Hamarosan érkezik az F1 Animated következő epizódja

Néhány éve egészen nagyot szólt, amikor az F1 részéről újra gondolták a legjobb rádióüzeneteket, és vicces animációkat készítettek hozzájuk. Ezek a videók azóta is nagy népszerűségnek örvendenek, ezért az idei évben is készülnek új epizódok, az első félév anyagiból készült legújabb verzióból pedig néhány képen keresztül már adtak némi ízelítőt a rajongóknak.  

Itt a Grill The Grid nagy fináléja!

Az utolsó epizódban a pilótáknak az ABC minden betűjével meg kellett nevezniük egy versenypályát. Vajon kinek ment a legjobban? És ki nyerte az összesítést? Kattintsatok a képre és kiderül!

Zandvoortban biztosak benne: nem lesz még egy holland verseny

A Formula-1 1985 után tért vissza Hollandiába, azonban nem Zandvoort volt az egyetlen jelentkező, hiszen Assen is szívesen rendezett volna versenyt. A visszatérő helyszín egyből nagy siker lett, ami nyilvánvalóan Max Verstappen helyi népszerűségének köszönhető, a tavalyi versenyhétvége után pedig a Holland Nagydíj elnöke elhintette, hogy elképzelhetőnek tartaná, hogy tartsanak egy versenyt tavasszal, egyet pedig ősszel.

Erre reagált most a zandvoorti tulajdonos, Prince Bernhard: "A Formula-1 hollandiai jogai nálunk vannak, ezt pedig egy kizárólagos szerződés is biztosítja számunkra" - mondta a Formula1.nl-nek. "Ha már nem lenne nálunk ez a kiváltság, akkor újra terítéken lehetne ez a kérdés, de így csak annyi a dolgunk, hogy a következő verseny megrendezésére koncentrálunk.

Így áll jelenleg az Aston Martin új központjának építése

A YouTube-on tett közzé állapotfrissítést az Aston Martin épülő új főhadiszállásáról, melyben egy új szélcsatorna is helyet kap majd. A csapat Sebastian Vettel visszavonulása után egy másik világbajnokot fogott magának Fernando Alonso személyében, akinek a szeme előtt talán épp Strollék ambíciózus céljai lebeghettek. Guy Austin, az építkezésért felelős projektmenedzser vezet körbe bennünket az Aston félkész központjában.

Meghívták egy Red Bullra a Mercedes-rajongókat

Mostanában az elharapódzó indulatokról és az ellenfél iránti tisztelet teljes hiányától volt hangos a sajtó a rajongók viselkedését illetően, azonban Budapesten történt egy szívmelengető és egyben humoros jelenet. Néhány Red Bull-rajongó ugyanis titokban meghívta a szomszéd asztalnál ülő Mercedes-szurkolókat egy energiaitalra, amelyen aztán közösen nevettek egy jóízűt, majd a mercedeses srácok meg is köszönték a Red Bullt a hollandoknak.

Kevés különbség fedezhető fel a Mercedes pilótáinak teljesítményében

Érdekes összeállítást posztoltak a Formula-1 Twitter-oldalán, ahol ezúttal a Mercedes párosának eddigi teljesítményét vetették össze. Bár az idény első felében úgy tűnt, George Russell jobb eredményekre képes a német márka versenygépével, később Lewis Hamilton is magára talált, ami a számokból is jól látszik. A futamokat, és az időmérőket tekintve Russell 7-6-ra vezet a csapattársa ellen, de a pontok tekintetében is csak 12 egységgel gyűjtött többet. Az istálló fiatal tehetsége még a legmagasabb rajtpozíciót nézve is jobban áll, ugyanakkor a versenyen elért legjobb helyezés eddig Hamiltoné a második pozícióval. A kiesések statisztikájára is érdemes figyelni, ugyanis idén eddig mindössze egyszer fordult elő, hogy nem ért célba egy Mercedes.

Videó: A top 10 onboard felvétel 2022-ből

Az F1 a YouTube-on összegyűjtötte az idei szezon tíz leglátványosabb fedélzeti kamerás felvételét. A videót a képre kattintva tekinthetitek meg!

Továbbra sem engedik rajthoz állni a NASCAR korábbi bajnokát

A Pocono Racewayen elszenvedett balesete után agyrázkódásra utaló tüneteket produkált Kurt Busch, aki azóta sem kapott rajtengedélyt. A 23XI Racing pilótája már több mint 20 esztendeje állandó résztvevője a Cup Series mezőnyének, 2004-ben bajnoki címet ünnepelhetett, és mindössze néhány futamot kellett kihagynia az évek során. Ezúttal más a helyzet, mivel 44 éves versenyző továbbra sem produkált kielégítő eredményeket, így az orvosok egyelőre pihenőre küldték, helyettese pedig a következő hétvégén is Ty Gibbs lesz.

„Az agyrázkódásból való gyógyulás nem zajlik egyenletesen. Jól érzem magam a felépülésem alatt, ezen a héten már részt vettem egy szimuláción, ahol a versenyeken lévő körülményeknek megfelelően terhelik a szívemet, és a testemet, ám nyilvánvalóvá vált, hogy még nem állok készen a visszatérésre. Érzelmileg ez volt messze a legnehezebb hét, hiszen érzem a javulást, de a versenyzés extrém mentális és fizikai erőfeszítést igényél, a testem pedig nem képes tolerálni ezt. Haladást értem el, keményen küzdök minden egyes nap. Mindent megtesztünk azért, hogy 100%-os legyek, és újra versenyezni tudjak” – írta hivatalos közleményében Kurt Busch.

A silverstone-i hősies kármentés után kimondtuk: Aleix Espargaro megnyerheti a világbajnokságot

Mint utólag kiderült, törött sarokcsonttal kvalifikált hatodiknak és ért célba kilencedik helyen a Brit Nagydíjon Aleix Espargaro, aki így csupán egyetlen pontot bukott a vb-éllovas Fabio Quartararóval szemben. A spanyol elképesztő kármentése és az Aprilia Maverick Vinales által (is) mutatott formája alapján pedig most először beszéltünk úgy Espargaróról a Formula Motocastban, hogy reális esélye lehet a vb-cím elhódítására – a vonatkozó rész 37:59-től hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Egy év után ismét csapatot vált Di Grassi a Formula-E-ben

Lucas di Grassi az Audi Sport Abt kiszállása után került a 2022-es szezonra a Venturi alakulatához a Formula-E-ben, ahol eddig egy győzelmet szerzett. Most azonban bejelentették, hogy a Gen3-as éra első idényében már nem a Maserativá alakuló csapatot fogja erősíteni, hanem a Mahindrát: a széria korábbi bajnoka a hírek szerint többéves szerződést írt alá az indiai gyártóval, amely a The Race értesülései szerint akár azt is magában foglalhatja, hogy a brazil később a menedzsmentben foglalhat el valamilyen pozíciót.

Di Grassi Alexander Sims helyére érkezik, aki az évadzáró Szöul ePrix után a Formula-E-nek is búcsút int, hogy a hosszútávú versenyzésre koncentráljon. A 2016/2017-es idény bajnokának csapattársa a Mahindránál maradó Oliver Rowland lesz. Érdekesség egyébként, hogy jövőre az Abt is visszatér az elektromos formulaautós világbajnokságba, s nekik is a Mahindra szállítja majd a hajtásláncot.

digrassi-mahindra-1