Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét
https://formula.hu/parc-ferme/34786
Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.
Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”
Pontot szerzett az ázsiai Formula Regional nyitóhétvégéjén Révész Levente
https://formula.hu/parc-ferme/31322
Abu Dhabiban rendezték a Formula Regional Asian Championship első fordulóját, ahol Révész Levente képviselte a magyar színeket. Mint az MNASZ bejegyzéséből kiderül, az Evans GP Academy csapatában szereplő pilóta a 28 fős a 19. helyre kvalifikálta magát, de ezen mindhárom futamon javítani tudott. A legjobban a második versenye sikerült, ahol kilencedikként ért be, ezzel két pontot szerzett, míg a másik két futamon egyaránt 13. lett. Révész így egy hétvége után a 14. pozíciót foglalja el a tabellán, az újoncok között pedig ötödik.
A hétvége érdekessége amúgy a már általunk is megosztott hatalmas rajtbaleset mellett, hogy a nyitófutamon megszerezte első győzelmét az egykori F1-es pilóta, Juan Pablo Montoya fia, Sebastian Montoya. A bajnokság néhány nap múlva a dubaji pályán folytatódik.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Zsinórban nyolcadszor nyert el egy díjat Lewis Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/31319
Bár az utolsó körös dráma révén lecsúszott a vb-címről, Lewis Hamilton újfent elnyerte a Hawthorn Trophy elnevezésű díjat. Az 1958-as, első brit Formula-1-es világbajnokról elnevezett elismerést minden évben az F1-ben a Brit Nemzetközösséghez tartozó országokból származó pilóták közül legjobban szereplő versenyző kapja. Hamiltontól 2014 óta nem tudják elvenni ezt a dicsőséget, összességében pedig már a 11. díjazásánál jár: F1-es karrierje során csupán négyszer előzték meg őt (2009-ben és 2011-ben Jenson Button, 2010-ben és 2013-ban pedig Mark Webber).
A Londonban tartott eseményen, ahol Hamilton díját bejelentették, további elismeréseket is kiosztották: a háromszoros Jackie Stewart életműdíjat kapott, a W Seriesben duplázó Jamie Chadwick lett az év legjobb brit versenyzője, míg Patrick O’Donovan a legjobb fiatal pilóta.
fotó: DPPI
Többen is eséllyel pályáznak Tsunoda ülésére
https://formula.hu/parc-ferme/31318
A juniorversenyzőkkel foglalkoztunk a Formula Podcast legutóbbi adásában, s többek között azt a kérdést is feltettük, kik jöhetnek számításba az AlphaTaurinál abban az esetben, ha Tsunoda idén sem tudja beváltani a hozzá fűzött reményeket. Az adás e szakasza 17:10-től hallható.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Podcast, MotoGP, Retro, Aréna, Girls, Insta: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból
https://formula.hu/parc-ferme/31316
A Formula.hu 145 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.
Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.
Formula Podcast - A már lassan másfél éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.
Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel.
Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.
Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!
Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!
Verstappen: Ezt jelenteni fogom Michael Masinak
https://formula.hu/parc-ferme/31315
Csúnyán odaszúrt Max Verstappen egy szimulátorversenyen a Mercedesnek. Bár a holland számára nem alakult jól a múlt hétvégi Le Mans-i 24 órás, hiszen maga csapta falhoz az autót az első helyről és a most hétvégi daytonai versenyről is kiestek egy technikai hiba miatt, egy korábbi versenyen mégis humoránál volt a holland. Verstappen épp csapattársa, Gianni Vecchio spottereként tevélenykedett, amikor kilökte őket egy LMP2-es autó. A holland azzal viccelődött, hogy jelenteni fogja az esetet Michael Masinak, az F1 versenyigazgatójának, miközben egy ismeretlen hang a "No Mikey, no" szavakat kiabálta a mikrofonjába.
Így közvetítették a világ kommentátorai az utolsó kört
https://formula.hu/parc-ferme/31313
Hallgassuk meg minden nyelven a felejthetetlen utolsó 2021-es kört, mert mindegy, a bolgyó melyik részén élünk, erre mindenki extázisban tört ki.
Hatalmas balesettel indult a FRAC versenye
https://formula.hu/parc-ferme/31314
Óriási rajtbalesettel indult az Ázsiai Regionális Formula Bajnokság egyik Abu Dhabi-i versenye, ahol Cem Bölükbasi a rajtrácson ragadt, de a túloldalt szintén egy lefulladó autó miatt feltorlódott a sor, ami miatt Amna Al Qubaisi balra rántotta a kormányt és egyenesen belerohant az ott álló Bölükbasiba. Szerencsére az ott ragadt török és a hátulról érkező versenyzőhölgy sem szenvedett sérülést, ahogyan a mögöttük érkező Salih Yoluc sem, aki az ütközéstől felboruló Bölükbasi autóját kapta telibe, de a glória újfent jó szolgálatot tett.
Halo sistemi, Salih Yoluç'un kazadan yara almadan kurtulmasını sağlamış.
— Formula Türkiye (@FormulaTurkiye) January 23, 2022
@SYoluc pic.twitter.com/qDalElV2sS
Verstappen kedvéért átjönne az F1-be az IndyCar versenyzője
https://formula.hu/parc-ferme/31312
A Ziggo Sport egyik műsorában kérdezték meg az IndyCarban versenyző Rinus VeeKayt, hogy egy napon szeretne- a Formula-1-ben is versenyezni, amire ezt a választ adta: "Ha megkapnám az esélyt, hogy Max Verstappen csapattársa legyek, vagy egy nagyon jó autóban a kihívója lehetnék, akkor bizony elgondolkodnék a lehetőségen, de ha a következő húsz évet az IndyCarban tölthetem, akkor az életem több, mint teljessé válik így is" - mondta a holland versenyző, aki már nem az első Indy-pilóta volt, akit az F1-gyel hoztak szóba.
Videón a felújított melbourne-i pálya
https://formula.hu/parc-ferme/31311
Mint beszámoltunk róla, kihasználta a koronavírus miatti kétéves kényszerszünetet Melbourne, és az idei visszatérése előtt átszabta az Albert Park pályáját. A módosítások mellett azért döntöttek, hogy több előzési lehetőséget teremtsenek, és a korábbiaknál izgalmasabb Ausztrál Nagydíjakat láthassunk. Többek között a 9-10-es kanyarkombinációt gyorsították, de más kanyarokat is kiszélesítettek a tempó növelése érdekében, emellett újra is aszfaltozták a pályát, amelyet 1996 óta nem tettek meg. Minderről egy vidót is közzétettek:
Videó: Túra az Aston Martin központjában
https://formula.hu/parc-ferme/31310
Az Aston Martin F1-es csapata a YouTube-on tett közzé egy videót, melyben elkalauzolnak bennünket a csapat központjában és betekinthetünk a fejlesztési munkálatok kulisszái mögé.
Mondd, ki a kedvenc pilótád – egy csavarral!
https://formula.hu/parc-ferme/31309
Érdekes kis feladványt tett közzé közösségi oldalain az F1. Azt az egyszerű kérdést tette fel a rajongóknak, ki a kedvenc versenyzőjük – azonban a válaszhoz a billentyűzetből kihúzott jónéhány alapvető fontosságú betűt. Ti ilyen megkötésekkel meg tudnátok mondani, ki a kedvencetek?
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ki fizeti Zhou ülését?
https://formula.hu/parc-ferme/31308
Persze, rávághatjuk, hogy a kínaiak. De azért ez így kissé tág kategória… A Formula Podcast legutóbbi adásában többek között arról is szó esett, hogy egyelőre homály fedi azokat a támogatókat, akik az F1-be segítették az első kínai pilótát azt követően, hogy a tavalyi év egy szakában anyagilag reménytelennek tűnt a helyzete. Az adás Zhouról szóló szakasza 35:59-től kezdődik.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Nem adja fel F1-es álmát az IndyCar sztárja
https://formula.hu/parc-ferme/31307
Amikor a Sauber/Alfa Romeo tavaly közel állt ahhoz, hogy Michael Andretti bevásárolja magát a csapatba, egyúttal az is szóba került, hogy hozna magával egy amerikai tehetséget, Colton Hertát. Andretti végül kihátrált az üzletből, így egyelőre Herta F1-es szereplése is csak álom maradt, ám ő kijelentette, ettől ő még nem adja fel. A 21 éves versenyző, aki az IndyCar történetének valaha volt legfiatalabb futamgyőztese, persze elégedett a mostani kategóriájával is, de sose utasítaná vissza, ha valamilyen úton a száguldó cirkuszba kerülhetne.
„Sok dolgot szeretnék a karrierem során, néhányhoz pedig megfelelő időzítés kell. A Formula-1 is ilyen. 28 évesen sajnos már nem fogsz bekerülni. Most épp időben lennék, ha megkapnám a lehetőséget. Átgondolnám persze, de minden valószínűség szerint élnék vele, mert karrierem egy pontján szeretnék a Formula-1-ben versenyezni” – nyilatkozta. Azt is hozzátette, az F1 után még mindig szívesen visszatérne a tengerentúli sorozatba.
A kivétel erősíti a szabályt: Silverstone-ban mégis lehet légiparádé
https://formula.hu/parc-ferme/31306
A héten érkezett az információ, hogy az idei szezontól kezdve az F1 vezetősége betiltja a hagyományos, verseny előtti légibemutatókat, amelyek során katonai repülőgépek vezettek fel egy-egy nagydíjat. A szigorítás oka, hogy a sport szeretne környezetbarát irányba elmozdulni, ebbe pedig nem fér bele az a légszennyezés, amelyet ez a parádé jelent, emellett túlzott katonai erőfitogtatásnak is tekintették.
Többek között Monzához és Silverstone-hoz is hozzátartozott a látvány, és a hírek szerint a Brit Nagydíj mégiscsak megkapta az engedélyt a bemutatóra. A szervezők külön kérése volt ez, és azzal indokolták, hogy az általuk használt gépek nem katonai színekben repülnek. Hasonló módon Monza is szeretné megőrizni azt a tradíciót, hogy a verseny előtt a trikolórt láthatjuk a levegőben, az illetékesek még gondolkodnak rajta, hogyan lehetne ezt kivitelezni.
Az új szabály a repülőket nem törli ugyanakkor teljesen a programból, civil gépek ugyanis, környezetbarát üzemanyaggal hajtva engedélyezettek lesznek továbbra is.
Játssz rossis sapkáért a Formula Motocasttal!
https://formula.hu/parc-ferme/31305
Ismét nyereményjátékot hirdettünk MotoGP-s podcastműsorunk, a Formula Motocast idei első, a királykategória elmúlt 20 évének legjobb versenyzőit rangsoroló adásában: az alábbi képen látható Valentino Rossi-sapkát sorsoljuk ki! Ahhoz, hogy esélyed legyen a nyereményre, mindössze annyit kell tenned, hogy megosztod a játékról a Formula MotoGP Facebook-csoportban közzétett posztot – vagyis EZT –, és aztán bízol benne, hogy te leszel a szerencsés nyertes. A játék határideje: január 31.!
Elkészült az ausztrál pálya
https://formula.hu/parc-ferme/31304
Kihasználta a koronavírus miatti kétéves kényszerszünetet Melbourne, és az idei visszatérése előtt átszabta az Albert Park pályáját. A módosítások mellett azért döntöttek, hogy több előzési lehetőséget teremtsenek, és a korábbiaknál izgalmasabb Ausztrál Nagydíjakat láthassunk. Többek között a 9-10-es kanyarkombinációt gyorsították, de más kanyarokat is kiszélesítettek a tempó növelése érdekében, emellett újra is aszfaltozták a pályát, amelyet 1996 óta nem tettek meg.
A futam promótere, Andrew Westacott szerint látványos lehet majd a változás. „Körönként öt másodperccel lesz gyorsabb, az új autókkal pedig szorosabb versenyzést is várhatunk” – mondta. A legjobb előzési pont szerinte a 11-es kanyarban lesz, de az újításnak köszönhetően máshol is jó eséllyel támadhatnak a versenyzők.
Az Ausztrál Nagydíjat a tervek szerint április 8-10. között rendezik.
Akik a legtöbbet vártak első győzelmükre
https://formula.hu/parc-ferme/31303
Bár az elmúlt szezonok főként a Mercedes sikereiről szóltak, bőven volt lehetőségünk új győzteseket is avatni, az elmúlt két évből elég csak Esteban Ocont vagy Pierre Gaslyt említeni, mint talán a legnagyobb meglepetéseket. Azonban épp ennyi „majdnem-győzelem” is volt, amikor a mérföldkő a karrierben az utolsó pillanatban csúszott ki a pilóták kezéből. A nagy nevek közül például George Russell és Lando Norris is vár még az első győzelmére. Vajon lesz-e ebből annyi, mint az alábbi tíz pilóta esetében, akik bizony igen sokáig böjtöltek, mielőtt a dobogó legfelső fokára léphettek.
A videó a képre kattintva indul.
Verstappen érkezése, a halo bevezetése, Alonso kempingszékes pihenése – ez mind a hibridérában történt!
https://formula.hu/parc-ferme/31302
Az F1 2022-ben új korszakba lép, a friss szabályok már egy fenntarthatóbb jövő felé visznek, ahol a versenyzés is sokkal szorosabb lehet. Legutóbb 2014-ben volt ekkora volumenű változás, az a szabályrendszer pedig nyolc szezon után most már a múlté. Megannyi emlékezetes és jelentős pillanatot élhetett át a száguldó cirkusz közössége ebben az időszakban, az F1 pedig ezeket is felidézve vett búcsút történetének ezen fejezetétől. Nyolc szezonban benne volt elképzelhetetlen mennyiségű Mercedes-győzelem, a shoey debütálása, nagy balesetek és sajnos tragédia is, mely újabb biztonsági fejlesztésekhez vezetett.
A videó a képre kattintva indul.
3 ezred döntött három pilóta között a juniorszériában
https://formula.hu/parc-ferme/31301
Az talán egyetlen autósportrajongónak sem meglepetés, hogy a nevelőszériák épp annyi, ha néha nem több izgalmat tartogatnak, mint a királykategória. Az F1-es szezonzáróra tavaly mindenki felkapta a fejét, talán kívánni sem lehetett volna körömlerágósabb befejezést, ám az Egyesült Arab Emírségek Formula-4-es sorozatában legalább ilyen erős befutó kerekedett. A pénteki szezonnyitón a küzdelem ugyanis olyan kiélezett volt három premás versenyző, Andrea Kimi Antonelli, Aiden Neate és James Wharton között, hogy végül három ezredmásodperc (!) döntött a győzelemről. Mit is mondhatnánk, ha nem azt, hogy ez a versenyzés!
What have I just witnessed #f4uae pic.twitter.com/jhBqrEwqvy
— F1 Feeder Series Live (@F1FSLive) January 21, 2022
Megegyezett a Red Bull és a Mercedes a csapatváltó mérnökről
https://formula.hu/parc-ferme/31300
Noha holtszezon van, a Red Bull képviselőinek akad dolga. Az új éra kezdete előtt is jönnek-mennek a szakemberek az F1-ben, az energiaitalosoknak pedig nemrég egy távozó kollégájuk kapcsán bíróságra is kellett menniük; Dan Fallows végül majd csak április 2-án kezdhet az Aston Martinnál.
Azonban egy érkező csapattag miatt is egyeztetéseket folytattak. A nemrég kitüntetést kapó Mercedes-mérnök, Ben Hodgkinson jövőjéről állapodott meg a két istálló, a Red Bull új motorrészlegét erősítő, az Ezüst Nyilakat húsz év után elhagyó szakember ennek megfelelően 2022. május 24-én csatlakozhat majd a bikásokhoz. A felek egy rövid üzenetben tudatták a megegyezést közösségi oldalaikon.
Mercedes F1 and Red Bull F1 today reached an agreement regarding the appointment of Ben Hodgkinson.
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 21, 2022
Under the terms of that agreement, Ben, who joined Mercedes in August 2001, will be free to join Red Bull Powertrains from 24 May 2022.
Mercedes F1 and Red Bull F1 today reached an agreement regarding the appointment of Ben Hodgkinson.
— Red Bull Racing (@redbullracing) January 21, 2022
Under the terms of that agreement, Ben, who joined Mercedes in August 2001, will be free to join Red Bull Powertrains from 24 May 2022. pic.twitter.com/8H3Jh9dPQ3