Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét
https://formula.hu/parc-ferme/34786
Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.
Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”
Valentin-napon érkezik az új AlphaTauri, egy héttel később az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/31341
Egy következő csapat is kijelölte 2022-es versenygépének bemutatását: a héten Imolában tesztelő AlphaTauri az ilyenkor szokásos sejtelmes videóval közölte, hogy új modellje, az AT03 február 14-én, hétfőn érkezik – egyelőre nincs információ arról, milyen formában. Így már öt csapat hírt adott autóbemutatójának időpontjáról.
Az olasz istálló hatodik lett a konstruktőri versenyben 2021-ben, míg egyéniben Pierre Gasly 9., Yuki Tsunoda 14. helyen végzett – ők lesznek az AlphaTauri pilótái az idei szezonban is.
Frissítve: Röviddel az AlphaTauri után az Alpine is megerősítette autóbemutatójának dátumát: az A522 február 21-én érkezik.
A 2022-es autóbemutatók időpontjai:
Február 10. – Aston Martin
Február 11. – McLaren
Február 14. – AlphaTauri
Február 17. – Ferrari
Február 18. – Mercedes
Február 21. – Alpine
almost ready to enter a new era of Formula 1 mark your calendars, the AT03 is coming! https://t.co/AnGsP6d3Om pic.twitter.com/L2H1U9huya
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) January 26, 2022
Isten éltesse Sergio Perezt!
https://formula.hu/parc-ferme/31339
A mai napon töltötte be 32. életévét a mexikóiak nagy kedvence. Sergio Perez már hosszú ideje a mezőny tagja, még 2011-ben mutatkozhatott be a Sauber színeiben, a további években pedig a McLaren, a Force India, majd a Racing Point istállóknál szerepelhetett mielőtt a Red Bull csapatához került volna. Eddig összesen két futamgyőzelmet ünnepelhetett, az elsőt a fordulatosan alakuló Szahíri Nagydíjon szerezte még 2020-ban, amit egy bakui siker követett a tavalyi esztendő első felében. Amennyiben az energiaitalosok továbbra is jó formát mutatnak, alighanem növekedni fog ez a szám a jövőben.
Feliz Cumpleaños to our favourite Mexican @SChecoPerez pic.twitter.com/Q3AN89Mm2N
— Red Bull Racing (@redbullracing) January 26, 2022
Múltidézéssel hangolódik az idei szezonra a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/31338
Ahogy a többi csapat, úgy a wokingi gárda is komolyan készül az új szabályok miatt kifejezetten izgalmasnak ígérkező 2022-es szezonra. A McLaren gyárában már az autó összeszerelése zajlik éppen, erről pedig elég érdekes fotókat készíttetek. Az istálló közösségi oldalaira ugyanis olyan képeket tettek közzé melynek hátterében a jelenlegi munkálatok, középen viszont korábbi legendás pillanatok láthatóak ugyanerről fázisról.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ha csak a nyers tehetséget nézzük, Stoner lehetne a MotoGP legjobbja
https://formula.hu/parc-ferme/31336
A Formula Motocast idei első adásában – amelyben nyereményjátékot is hirdettünk – az elmúlt két évtized legjobb MotoGP-versenyzőit állítottuk rangsorba, top 10-es listánk harmadik helyén pedig a 2012-ben 27 évesen visszavonult Casey Stoner szerepel, akit elsősorban a Ducatival elért vb-címe és a döbbenetes ösztönös érzéke miatt tettünk ennyire előkelő pozícióba. Az ausztrál szóló részt 1:08:34-től hallgatható:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Péntek-szombati dupla versennyel rajtol a Formula-E szezonja – hétvégi program
https://formula.hu/parc-ferme/31335
A Dakar és a hagyományos WRC-nyitány, a Monte-Carlo Rali után január utolsó napjain elrajtol az első világbajnoki sorozat a pályaversenyzésen belül is a Formula-E révén. A duplafutamos évadnyitónak Szaúd-Arábia, azon belül is Dirija ad otthont, de legyünk résen, mivel a versenyeket pénteken és szombaton fogják rendezni – méghozzá este, villanyfényben. A nagy újítás persze a kvalifikációt érinti, hiszen bemutatkozik a párharcos-kieséses időmérő, amely során eleinte két csoportba osztják a versenyzőket, majd a legjobbak negyeddöntős párosításokban csapnak össze, amelyeket követ a két elődöntő és végül a finálé, amelynek győztese megszerzi a pole-pozíciót.
Mutatjuk a szezonnyitó hétvége programját a közvetítésekkel együtt – a pénteki időmérőt felvételről, a futamokat viszont már élőben adja az Eurosport 2 (az Eurosport Playeren pedig minden élőben követhető):
Csütörtök (január 27.) | ||
16:00 - 16:30 | 1. szabadedzés | |
Péntek (január 28.) | ||
11:30 - 12:00 | 2. szabadedzés | |
13:40 - 15:00 | 1. időmérő edzés | (tv: Eurosport 2, 17:00, felv.) |
18:00 | 1. futam | (tv: Eurosport 2, élő) |
Szombat (január 29.) | ||
11:30 - 12:00 | 3. szabadedzés | |
13:40 - 15:00 | 2. időmérő edzés | |
18:00 | 2. futam | (tv: Eurosport 2, élő) |
Videó: Tíz zseniális Vettel-pillanat
https://formula.hu/parc-ferme/31332
Zseniális bemutatkozás 2007-ben, az első győzelem a Toro Rossóval, világbajnoki címek a Red Bull-lal, a ferraris évek és az Aston Martin első dobogója. Ezek mind Sebastian Vettel érdemei, akinek tíz legbriliánsabb pillanatát állította sorba az F1 YouTube-csatornája. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Loebék maradnak Hamilton versenyzői az Extreme-E-ben
https://formula.hu/parc-ferme/31334
A Lewis Hamilton által alapított X44 volt az Extreme-E tavalyi első szezonjának egyik meghatározó alakulata, hiszen csupán pontegyenlőséggel maradtak le a bajnoki címről Nico Rosberg csapatával szemben. Ráadásul a tempó mindvégig megvolt, hiszen mind az öt helyszínen az X44 lett a leggyorsabb a kvalifikációk során. Mindezek után nem meglepő, hogy nem változik a pilótafelállás: továbbra is Cristina Gutierrez lesz a női, a friss Dakar-második és Monte-Carlo Rali-győztes Sebastien Loeb pedig a férfi tagja a párosnak a február közepén rajtoló új évad során.
A legjobb versenyző, aki soha nem nyert világbajnokságot a MotoGP-ben
https://formula.hu/parc-ferme/31331
A Formula Motocast idei első adásában az elmúlt két évtized, azaz a MotoGP-éra legjobb versenyzőinek top 10-es listáját állítottuk össze, amelyre természetesen olyanok is felfértek, akik nem értek a csúcsra a legnagyobbak között. De vajon közülük ki végzett a legelőrébb a rangsorunkban? Nos, az a spanyol klasszis, aki alkatánál fogva eleve nehezebb helyzetből indult, mint riválisai, egy bivalyerős mezőnyben szerepelt a legjobbak között egy évtizeden át, amikor pedig igazán esélye nyílt volna, mindig összeszedett egy sérülést – a róla szóló részt 53:30-tól hallgathatjátok:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Utolsó pillanatban változtatott teszttervein a Ferrari a bizonytalan szabályok miatt
https://formula.hu/parc-ferme/31333
Mint arról mi is írtunk, a héten négy napon át Fioranóban tart privát tesztet a Ferrari, amely során Charles Leclerc és Carlos Sainz is autóba ülnek, valamint lehetőséget kap a Scuderia versenyzői akadémiájához tartozó Robert Svarcman is. Eredetileg a maranellóiak a tavalyi, SF21-es kódjelű versenygépet akarták munkába állítani erre a célra, ám az utolsó pillanatban változtattak a terven, s inkább a 2018-as F1-es autóval köröznek a héten (a kép a tavalyi hasonló alkalommal készült).
Ennek oka pedig az, hogy a szabálykönyv előírja, hogy a szokásos filmforgatási célból engedélyezett 100 km-en túl csak két évnél régebbi specifikációjú autók használhatók privát tesztek során. A Ferrari azért gondolta mégis úgy, hogy a 2021-est veti be, mert a csapatok állítólag megegyeztek abban, hogy mivel idén úgyis teljesen átalakulnak az autók az új szabályrendszer miatt, engedélyezik az előző évi konstrukciók használatát is. Igen ám, csakhogy ezt a javaslatot és módosítást még nem fogadta el hivatalosan a Motorsport Világtanács, ezért a vörösök inkább úgy döntöttek, az SF71H-t porolják le.
Ki lett volna a 2016-os világbajnok a régi pontrendszerben?
https://formula.hu/parc-ferme/31330
Ezt vizsgálta a Racing Statistics legfrissebb infografika-videójában, egymás mellé téve a bajnokság alakulását a tényleges pontrendszerben, valamint az 1991-2002 között és 1961-1990 között használt pontszámítás szerint.
A 2016-os világbajnokság a hibrid éra legszorosabbja volt a végső pontállást tekintve, 5 egység döntött Nico Rosberg javára Lewis Hamiltonnal szemben. Az 1961-1990 közti szisztémában ugyanez lett volna a végeredmény egy pont különbséggel, az 1991-2002 közti pontrendszer azonban Lewis Hamiltont hozta volna ki világbajnoknak, méghozzá pontazonossággal, a győzelmek számát tekintetbe véve.
Hátrébb a bajnokság negyedik helyén történt volna változás: megint csak az 1991-2002 közötti pontrendszer a kakukktojás, amelyben Sebastian Vettel helyett Max Verstappen szerezte volna meg a pozíciót.
Gasly ült elsőként vissza F1-es autóba: Imolában tesztel az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/31329
Alig kevesebb mint egy hónappal a hivatalos barcelonai teszt előtt az AlphaTauri bemelegítő edzést tart faenzai főhadiszállása közelében, Imolában. Az első napon Pierre Gasly kapott lehetőséget a 2020-as AT01 pilótafülkéjében, miután a napokban még Miamiból posztolt fotókat. A kedden kezdődő teszt három napot ölel fel és Yuki Tsunoda is lehetőséget kap.
Ezzel egyidejűleg egy másik csapat, a Ferrari is tart egy négynapos tesztet a 2021-es SF21-gyel. Az olaszoknál az első napon még nem valamelyik állandó versenyző, hanem a tesztpilóta Robert Svarmcan vezet, de szerdán Charles Leclerc, csütörtökön Carlos Sainz ülhet a volán mögé.
Ki vezeti a Haast, ha Schumachernek be kell ugrania a Ferrarihoz?
https://formula.hu/parc-ferme/31328
Mick Schumacher a 2022-es szezonban tartalékpilóta pozíciót kapott a Ferraritól – a szerepet Antonio Giovinazzival megosztva tölti be, mindkét versenyző a nagydíjak felén áll készenlétben. Ha Schumachernek be kell ugrania Leclerc vagy Sainz helyére, a Haasnál is szükség lesz egy helyettesre. Günther Steiner megerősítette, ebben az esetben a hivatalos tartalékra, Pietro Fittipaldira számítanak.
„Örülök Micknek, nyilván átbeszéltük az ügyet Mattiával (Binotto). Számunkra ez a hír azt jelenti, hogy Pietro nagyon boldog lesz” – mondta a Racer lapnak Steiner. „Éppen erről szól az egyezségünk. Ha tapasztalt versenyzőre lenne szükség, ott van Pietro, aki jó munkát végzett nálunk korábban. A statisztika szerint nagyon csekély az esélye, hogy a tartalékpilótának kell vezetnie az autót, de ha ez megtörténik, akkor ki vagyok békülve vele.”
Fittipaldi beugrására egyszer már szüksége volt a Haasnak: 2020-ban ő vezetett a Szahíri Nagydíjon és Abu Dhabiban Romain Grosjean balesete után. „Sosem felejtjük el, hogyan teljesített két éve, amikor Romain esete után beültettük az autóba: fantasztikus munkát végzett, nem is kérhetünk többet. Nem kell nagy ügyet csinálni abból, ki kapna lehetőséget. Mi is hűségesek voltunk hozzá és ő is hűséges volt hozzánk” – mondta Steiner.
Fotó: Haas
Kell-e újabb junior a Ferrarinak Schumacher után?
https://formula.hu/parc-ferme/31327
Néhány éve még igazi szupercsapattal támadott a Ferrari az F2-ben, 2022-ben viszont írd és mondd nulla pilótája lesz a vörösöknek az első számú nevelőszériában. A sorozatból némi meglepetésre bajnoki cím nélkül távozó Robert Svarcman kapcsán erről is beszélgettünk a Formula Podcast legújabb adásában, melynek e szakasza 26:38-tól hallható.
Az autóknál is gyorsabbak a versenyzők a Formula-E előzetesében
https://formula.hu/parc-ferme/31326
Akciófilmbe illő videóval konferálta fel a hétvégén rajtoló nyolcadik szezonját a Formula-E. A „Nincs visszafordulás” szlogennel fémjelzett évadban ugyan talán nem ember és gép fog egymás ellen versenyezni, de a második generációs autók utolsó évében újabb izgalmas pillanatokra készül a széria. Az első két versenyt Szaúd-Arábiában futják majd, és a mezőnyben többek között ott lesz az F1-ből frissen távozó Antonio Giovinazzi is.
A Miami Dolphins konditermében gyúrt Gasly
https://formula.hu/parc-ferme/31325
A francia pilóta az F1-es holtszezonban sem lazsál, és a fotók tanúsága szerint bőszen végzi a kitöréseket és felhúzásokat a Miami Dolphins edzőtermében, miközben a nyújtás fontosságáról sem feledkezik meg. Egy biztos: Pierre Gasly kondíciójával nem lesz gond, amikor egy hónap múlva elkezdődnek a téli tesztek.
crushing the pre-season grind @PierreGASLY pic.twitter.com/PUFUmazQyg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) January 24, 2022
Thanks for spending your preseason with us, @PierreGASLY!
See you at @f1miami in May!
Hat vb-cím előtt – kilencedik évfordulóját ünnepli Hamilton és a Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/31323
2013. január 24. Jelentős nap ez a Mercedes történetében, ekkor csatlakozott hozzájuk ugyanis valaki, akivel aztán a hibridéra legsikeresebb párosává váltak. Ugyan Lewis Hamilton Abu Dhabi óta továbbra is hallgat, az Ezüst Nyilak közösségi oldalaikon közzétettek néhány visszaemlékezést és statisztikát az elmúlt évek gyümölcsöző együttműködéséről. Vajon folytatódik-e?
January 24, 2013. The start of a new era for the Team.
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 24, 2022
A throwback to @LewisHamilton’s very first day at Mercedes. pic.twitter.com/EM1vJSaEkI
Nine years. One @LewisHamilton pic.twitter.com/kgDLSSumsQ
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 24, 2022
Négynapos bemelegítő tesztet tart a Ferrari, három pilóta vezetheti az autót
https://formula.hu/parc-ferme/31324
Privát tesztet tart a héten, keddtől péntekig Fioranóban a Ferrari. A gyakorláson nem az idei modellt küldik pályára, hanem a 2021-es SF21-et, a cél pedig, hogy a versenyzők, mérnökök és szerelők visszarázódjanak a nagydíjak ritmusába. Charles Leclerc szerdán, Carlos Sainz csütörtökön ül a volán mögé, a kedd és a péntek pedig az új tesztpilótáé, a Formula-2-ben bajnoki második helyet elérő Robert Svarcmané, aki az Abu Dhabi Nagydíjat követő gyakorláson is lehetőséget kapott.
A 2022-es autót, amely jelenleg a 674 kódszámot viseli, február 17-én mutatja be a csapat, a február 23-án Barcelonában induló hivatalos tesztelés előtt.
Kolumbia is F1-es futamot rendezne a jövőben
https://formula.hu/parc-ferme/31320
Újabb ország jelezte érdeklődését egy Formula-1-es nagydíj megrendezése kapcsán: Ivan Duque, Kolumbia elnöke beszélt ennek lehetőségéről. Az El Tiempóban megjelent tudósítás szerint az ország északi részén található kikötővárosban, Baranquillában húzhatnák fel a létesítményt, amely a tervek szerint egy félig városi pálya lehetne. Duque hangsúlyozta: tisztában van vele, hogy messze még az álom megvalósulása és változtatásokra is szükség lesz, de azt is elhintette, hogy a város polgármestere, Jaime Pumarejo már az első egyeztetéseket is megejtette a Formula-1 vezetésével.
fotó: DPPI
Akik túl korán elmentek, pedig a MotoGP legjobbjai közé emelkedhettek volna
https://formula.hu/parc-ferme/31321
A Formula Motocast idei első adásában a MotoGP-éra eddigi két évtizedének legjobb versenyzőit rangsoroltuk, de nem hagyhattuk említés nélkül a királykategória modernkori történetének két halálos áldozatát, Daijiro Katót és Marco Simoncellit, akik tehetségük révén könnyedén felkerülhettek volna a listánkra. A vonatkozó részt 19:26-tól hallgathatjátok:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Grosjean szobája minden rajongó álma
https://formula.hu/parc-ferme/31317
Alighanem minden motorportért rajongó álma egy olyan szoba, amivel Romain Grosjean büszkélkedett el a TikTokon. Horrorisztikus balesetét követően az IndyCarba igazolt a francia, új házában pedig van egy kis helyiség, ahol olyan relikviák találhatók, mint a sisakjai, overáljai, néhány modellautó, egy szimulátor, trófeák és még sorolhatnánk...
@grosjeanthephoenix Dream room !!!
♬ FEEL THE GROOVE - Queens Road, Fabian Graetz