DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat

Mozgásban az AT03: így fest a pályán az AlphaTauri

Egy nappal a barcelonai teszt előtt az AlphaTauri is nyilvánosságra hozott felvételeket és fotókat a misanói pályán történt bejáratásról, azaz hivatalosan forgatási napról, így végre teljes valójában csodálhatjuk meg Pierre Gasly és Yuki Tsunoda 2022-es versenygépét:

at03-misano-2

at03-misano

Már ma pályára vitték az új Red Bullt

Még a hivatalos bemutató előtt pályára viszik a Red Bull legújabb versenygépét, az RB20-ast, mellyel sorozatban harmadik konstruktőri és negyedik egyéni bajnoki címükre törnek. A RacingNews365 értesülései szerint Max Verstappen Silverstone-ban fogja bejáratni az autót a szabályok által engedélyezett, 200 kilométeres forgatási nap keretében.

Az eseményen Verstappen és Perez a Pirelli demo abroncsait használhatják, s ezzel futhatnak összesen 33 kört. Az RB20-ast csütörtökön mutatják be.

FRISSÍTVE: Néhány videó is napvilágot látott az eseményről!

Mindjárt jön a Ferrari-bemutató – itt nézheted élőben!

Ma 12 órakor leleplezik a Ferrari új versenygépét, az SF-24-et! A Scuderia bemutatóját élőben is megtekintheted, ne maradj le róla!

Az Egyesült Királyságból Spanyolországba költözik a Formula-E központja

Az elektromos széria főhadiszállása eddig a Donington Park volt, a székhely azonban átkerül Valenciába, a Ricardo Tormo versenypályára – a hivatalos álláspont szerint a fő ok a tengeri kikötő közelsége, ami kedvez a széria fenntartható törekvéseinek.

A logisztikai és fejlesztési központ egyelőre a pálya bejáratánál található ideiglenes épületbe költözik, de később állandó csarnok és iroda épül. Valencia egyúttal a széria állandó tesztpályája lesz.

A Formula-E 2018 óta rendszeresen tesztel a Ricardo Tormo aszfaltcsíkon, a Covid alatt pedig a pálya beugróként versenyt rendezett – ez volt az első alkalom, hogy a Formula-E állandó épített pályán szerepelt, ami egyre inkább tendencia, hiszen a 2023/24-es szezonban Mexikóváros, Misano, Sanghaj és Portland is a menetrend része.

Stroll reméli, idén elkerüli a balszerencse

Fernando Alonso 206, Lance Stroll 74 – az előbbi számok az Aston Martin két versenyzőjének 2023-as szezonban szerzett világbajnoki pontjainak számát mutatják.

A számok alapján sem férhet kétség ahhoz, hogy Alonso magasan jobb teljesítmény nyújtott kanadai csapattársánál. Strollnak nem okozott problémát elismerni, hogy Alonso jobb volt nála, egyben reméli, hogy idén kevesebb probléma hátráltatja majd.

„Alonso egyszerűen gyorsabb volt nálam, de vannak ötleteim, hogy miként tudok jobb teljesítmény nyújtani” – mondta Stroll.

„Nem szeretek a szerencsével dobálózni, de nagyon sokszor voltam balszerencsés a tavalyi évben. Sok olyan versenyünk volt, ahol technikai hiba hátráltatott, egyszerűen nem alakultak jól a dolgaink. Ez remélhetőleg idén másképp lesz” – tette hozzá.

A Red Bull-akadémiájáról kitették, az Aston Martin felkarolta a 18 éves amerikait

Új tagot jelentett be az Aston Martin fiatal versenyzői programja: az utánpótlásosztályra Jak Crawford került be, aki négy éven keresztül, egészen tavaly novemberig a Red Bull juniorcsapat tagja volt. A német F4 ezüstérme és egy F3-as győzelem után 2023-ban, debütáló szezonjában egyszer, a Red Bull Ringen nyert az F2-ben is, ötször állt dobogón a Hitech versenyzőjeként, de a stabil eredmények hiányoztak, így csak 13. helyen végzett az összetettben.

Második F2-es szezonjáról már korábban megállapodott a DAMS-szel, az Aston Martin-megállapodás keretében pedig további teendői lesznek: szimulátormunka mellett „mélységi Formula-1-es teszttapasztalatot” ígér a csapat közleménye.

Az Aston Martin utánpótlásprogramja más csapatokhoz képest, mint például az említett Red Bull, továbbra is sovány: sokáig csak a 2022-es Formula-2-es bajnok, Felipe Drugovich tartozott a keretbe, aki tavaly a két fiatal versenyzőknek biztosítandó szabadedzésen és teszteken vezetett – a brazilnak kis esélyt adtak a Williams vagy a Stake egyik ülésére, de 2024-ben marad az Aston tartalékja Stoffel Vandoorne mellett. A többi csapathoz hasonlóan a silverstone-i istálló az F1 Academybe is delegál egy versenyzőt a 17 esztendős svájci Tina Hausmann személyében, aki a Prema brit versenyzöldbe bújtatott autóját vezeti a női szériában.

Mi sem tűnik természetesebbnek annál, hogy együtt kávézik a Mercedes csapatfőnöke és Alonso menedzsere

Olyannyira, hogy Flavio Briatore még ki is posztolta Instagramon „reggeli Toto Wolff-fal” címen a közös programon készült fotót. Tekintve, hogy a pilótapiac legfőbb nyitott kérdése most az, ki foglalja el a Mercedes Lewis Hamilton után megüresedő ülését 2025-ben, az F1-es sajtó rárepült a posztra, megpendítve, hogy talán az egyeztetések első lépését örökítette meg és osztotta meg a nagy nyilvánossággal az olasz.

Hozzá kell tenni, a Mercedes vezetője és az egykori Renault-csapatfőnök jó kapcsolatot ápolnak, szintén a közösségi médiát előszeretettel használó Briatore posztolt még 2022-ben a Wolff-fal és Stefano Domenicalival közös hajókázásról, így akár a mostani események mögött is állhat egy ártatlan baráti kávé.

Ezt-azt bele lehet látni abban is, hogy a poszt éppen aznap került napvilágra, amikor az Aston Martin AMR24-es modelljét bemutatták, a csapattal 2024 végéig szerződéssel rendelkező Fernando Alonso pedig a sajtónak nyilatkozott – kifejezetten a Mercedes-kérdésről azt, hogy nem történt kapcsolatfelvétel. Kiemelte azonban, vonzó lehet a csapatok számára, hiszen jelenleg ő a mezőny egyetlen elérhető világbajnoka, de a prioritás számára (mi mást is mondott volna) az Aston Martin.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Flavio Briatore (@briatoreflavio) által megosztott bejegyzés

„Neki köszönhető az F1-es visszatérésem” – Hülkenberg sajnálja Steiner távozását

Bár azóta az Andretti elutasítása, Lewis Hamilton ferraris átigazolása és a függőben lévő Christian Horner-ügy elterelte róla a fókuszt, a 2024-es esztendő egyik első F1-es fejleménye az volt, hogy távozott a Haas csapatfőnöki posztjáról Günther Steiner, akinek a helyét Ayao Komatsu eddigi mérnökigazgató vette át. Most a Sky Sports Germanynek az amerikai istálló pilótája, Nico Hülkenberg nyilatkozott a váltásról:

„Kaptam egy telefonhívást Gene-től karácsony és újév között. Tájékoztatott a döntéséről, ami meglepő volt, nem számítottam rá egyáltalán. Azóta többször is beszéltem Güntherrel, és mindig jó móka vele beszélgetni. Jó a kapcsolatom vele mind professzionális, mind személyes szinten: nagyrészt neki volt köszönhető a visszatérésem. Ő nyitotta ki előttem ismét az ajtót, és részben emiatt sajnálom, hogy távozott, de ez Gene Haas döntése, mi pedig továbblépünk.”

„Günther nagyon komolyan hozzájárult a csapathoz marketing szempontból, és nem titok, hogy a Netflix sorozata is részben miatta lett akkora siker. Hiányozni fog, ő építette fel mindezt, az ő koncepciója, üzleti terve volt a Haas, a távozása pedig űrt fog hagyni maga után, amelyet ki kell töltenünk, és el kell kezdenünk az újraépítést. Erre koncentrálunk most.”

f1-hulkenberg-steiner

Így festenek a pályán az új F2-es autók

A bahreini előszezoni tesztek alkalmával gördültek pályára a Formula-2-es bajnokság kívül-belül teljesen megújult autói. A biztonság és teljesítmény terén is előrelépést mutató új versenygépeket a jelenlegi F1-es autók képére tervezték.

 

A három napos teszt első napján heves esőzések is nehezítették a fiatal versenyzők dolgát a sivatagban. A 22 fős mezőnyből végül az MP Motorsport norvég versenyzője, Dennis Hauger bizonyult a leggyorsabbnak, a legtöbb kört pedig – szám szerint 24-et – a sokak szerint a Mercedes 2025-ös ülésére pályázó újonc, Andrea Kimi Antonelli tette meg a Prema volánja mögött.

Alonso nem érti, hogy miért ilyen kevés tesztnapot ad az F1, szerinte ez így nem jó

Fernando Alonso már többször beszélt arról az utóbbi években, hogy nem érti, miért ennyire korlátozott az év eleji tesztidőszak, miért ilyen kevés idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy felkészüljenek a csapatok a szezonra – ezt pedig a mostani autóbemutatón is elmondta annak ellenére, hogy konkrét kérdést nem kapott ezzel kapcsolatban.

„Nagyon korlátozott tesztlehetőségek állnak rendelkezésünkre, és egész télen azon gondolkodtam, hogy milyen unfair az, hogy csak másfél napunk van pilótánként arra, hogy felkészüljünk egy egész világbajnokságra” – emelte ki ezt most is a kétszeres világbajnok.

„Nincs még egy ilyen sport a világon, ahol ennyi pénzzel, ekkora piaccal ilyen közel kerülünk a szurkolókhoz, és nem értem, hogy miért nem úgy megyünk Bahreinbe, hogy négy tesztnapunk van. Abból kettő-kettő lehetne a két versenyzőé, mert most a három egy páratlan szám, nem lehet egyenlően elosztani a pilóták között. Azt sem tudom, hogy miért nem mehetünk két autóval. Úgyis ott vagyunk teljes csapattal, mert a következő héten ugyanott lesz a szezonnyitó…” – tette hozzá a spanyol.

f1-alonso-2024

Újabb részlet: már az F1-es rajtszámait is megmutatta a Ferrari

Bár az SF-24-est csak kedden mutatja be a Ferrari, már napok óta csepegteti a csapat a részleteket. Nemrég a versenyzői overallokról tett közzé posztot a Scuderia, most pedig megcsodálhatjuk, hogy miként is fog festeni Charles Leclerc 16-os és Carlos Sainz 55-ös rajtszáma az autón – és a dizájnba bizony itt is bekerült némi sárga!

Szabadkártya, licenszpont, kétéves maximum: Változik az F1 Academy

A Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéjén kezdődik meg az F1 Academy történetének második szezonja, melyben nem az lesz az egyetlen jelentős újítás, hogy immár minden F1-es istálló indít egy hölgyversenyzőt, aki a támogatás mellett autófestést is kap a királykategóriás alakulattól – és fontos változás az is, hogy a tavaly még csak nem is közvetített bajnokságot immár F1-es hétvégéken rendezik.

f1academy_1

Idén a tét is nagyobb lesz, hiszen az első öt versenyző immár szuperlicenszpontokkal is gazdagodik, a bajnok 10-et, az 5. helyezett pedig egyet kap, azaz valamivel kevesebbet osztanak ki, mint a „koedukált” F4-es szériákban. Annak érdekében, hogy minél több hölgyversenyző kapjon lehetőséget, a sorozatban tölthető időt két évben maximalizálták, tehát ennyi idejük van a résztvevőknek arra, hogy megmutassák tehetségüket.

A 15 állandó résztvevő mellett a tavalyi csapatbajnok, a Prema egy negyedik autót is indít, amelyben beugró versenyzők kaphatnak szerepet. Erről Susie Wolff, a széria első embere így nyilatkozott: „A  szabadkártya bevezetése lehetőséget biztosít az adott régió tehetségeinek, bevonja a helyi közösségeket, és gyarapítja az elérhető tehetségek számát azokban a régiókban, ahol versenyzünk, ami fontos a hosszú távú növekedésünk szempontjából, és biztosítja, hogy még több lehetőséget teremtsünk a nők számára, hogy bekapcsolódjanak a sportágunkba.”

bustamente_1

Ocon szerint Schumacher megérdemel még egy esélyt

Mick Schumacher idén a Mercedesnél betöltött szerepe mellett az Alpine hypercar-programjában szerepel, így félig-meddig régi cimborája, Esteban Ocon „kollégája” lett. A francia versenyzőt meg is kérdezte a sajtó, mit gondol: megérdemelne-e egy újabb esélyt a királykategóriában a Haasnál (és ezzel együtt a Ferrarinál) 2022 végén kegyvesztetté váló német.

ocon-schumacher

„Igen, egyértelműen megérdemel egy helyet az F1-ben” – felelt Ocon. „Már bizonyított, F3-as bajnok és F2-es bajnok. Két évet töltött egy olyan autóban, mely a középmezőny végéhez tartozott, márpedig ahhoz időre van szükséged, hogy bizonyíts az F1-ben, hogy megtanulj dolgokat. De ő az egyik legtehetségesebb versenyző, persze, hogy megérdemli.”

„Nagyon remélem, hogy megnyerik idén a Le Mans-t. Nagyon drukkolok nekik, a közeljövőben pedig szeretném Micket újra a Formula–1-ben látni” – mondta Ocon fiatal márkatársáról, akit hozzá hasonlóan szóba hoztak Lewis Hamilton megüresedő ülésével…

Az Alpine juniorja szimulátorban várja a beugrást

Liam Lawsonhoz hasonlóan a másik „déli” reménység, Jack Doohan is úgy döntött, hogy az idei szezonban kizárólag az F1-es szerepre való felkészülésre, illetve csapata támogatására koncentrál, az ausztrál motoros legenda fia épp ezért nem is vállalt újabb szezont az F2-ben, hanem csakis az Alpine-nál betöltött harmadik számú pilótai szerepére fókuszál.

doohan-1

Doohan a Speedcafénak beszélve részleteket árult el arról, hogyan tud a leghatékonyabban a csapat segítségére lenni – szimulátorban és tartalékként egyaránt: „Minden európai versenyen a szimulátorban leszek, de ha három óránál messzebb van a pálya, akkor ott kell lennem. Ha könnyű eljutni a pályára, szimulátorozok, ha nem, akkor készenlétben állok majd.”

A fiatal tehetség várhatóan idén is több szabadedzésen autóba ülhet, s elmondása szerint összesen 10 napot tesztelhet majd. „Az első máris itt van, február 14-én a 2021-es autót vezetem Barcelonában, a többi viszont már a 2022-esben futom majd, ami a jelenlegi szabályok szerint épült, és ez szuper lesz” – mondta Doohan, aki fizikai edzettségéről triatlonozással gondoskodik.

doohan-2

Nincs összefüggés a marketingérték és az utolsó hely között

Az év első heteinek egyik kiemelt sztorija volt Günther Steiner távozása a Haas éléről, aminek következtében az istálló nemcsak első csapatfőnökétől vett búcsút, hanem egyúttal egy kiemelt médiaérdeklődésre számot tartó karaktert is elveszített. Ezzel kapcsolatban szólalt meg a névadó szponzor, a MoneyGram marketingigazgatója, Greg Hall, aki szerint érthető a Haas részéről a közkedvelt csapatvezető leváltása:

haas-2024

„Günther távozott, pedig nagyon szerették az emberek Drive to Survive-ban. És mindig is szeretni fogják, ő egy nagyszerű fickó” – kezdete Hall. „A versenyzés szempontjából viszont... az edzők is állandóan cserélődnek. Lehetsz nagyszerű edző, de ha nem hozol eredményeket, a tulajdonosok hajlamosak változtatni. Azt hiszem, ezt a legtöbb ember megérti.”

Hall azt is leszögezte, hogy a tavalyi konstruktőri utolsó hely nem jelenti automatikusan azt, hogy üzleti szempontból is gyenge lett volna az együttműködés a számukra: „Tavaly a 10. helyen végeztünk, de marketingszempontból fantasztikus eredményeink voltak. Szóval nincs egyértelmű összefüggést a konstruktőri helyezéssel” – mondta, megerősítve, hogy folytatják a tavaly megkezdett projektet.

haas-2024-4

A Red Bull talált gyenge pontokat a tavalyi autón

A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache, aki brit sajtóértesülések szerint a Ferrarihoz tarthat, egy némileg meglepő nyilatkozatban azt fogalmazta meg, hogy találtak gyenge pontokat minden idők talán legdominánsabb F1-es autóján, az RB19-en, melyek óvatos finomhangolásra szorulnak: „A csapat még mindig talált néhány gyenge pontot az RB19-ben, bár a mi szemszögünk talán más, mint Maxé, aki versenyzőként, másképp érzi a dolgokat.”

wache

„A 90 fokos kanyarokban tavaly nem mi bizonyultunk a legjobb csapatnak, ahogy az a bakui és a szingapúri kvalifikáción is látszott” – folytatta Wache, aki azzal is tisztában van, hogy a problémás részekhez nagyon óvatosan kell hozzányúlni:

„Ezeken a dolgokon, ideális esetben javítanunk kell, de gyakran az egy-egy alkatrészben rejlő potenciál növelése nagy hatással van az autó más részeire is. Szóval nagyon óvatosnak kell lennünk, különösen arra kell vigyáznunk, hogy ne tegyük tönkre az RB19 erősségeit.”

verstappen-suzuka-2

Négy nap alatt öt autó – még csak most jön az F1-es bemutatók java!

Tízből öt csapat tartotta meg eddig a csapat-, autó- és/vagy festésbemutatóját: múlt pénteken a Haas nyitotta a sort, majd következett a Williams, a Stake, az Alpine és végül a Visa Cash App RB. Ez az öt istálló végzett tavaly a konstruktőri vb-tabella „alsóházában”, azaz gyakorlatilag a mezőny első fele következik majd a következő napokban. Méghozzá igen sűrű lesz a menetrend a héten: hétfőn érkezik az Aston Martin, kedden a Ferrari, szerdán a Mercedes és a McLarent – utóbbi dizájnt ugyan már villantott hetekkel ezelőtt, de a tényleges autót még nem –, a sort pedig a világbajnok Red Bull zárja. Mutatjuk mindezt táblázatos formában is, kiegészítve a pontos időpontokkal, ahol azt már ismerni lehet:

Aston Martin: február 12., hétfő 9:00

Ferrari: február 13., kedd 12:00

Mercedes: február 14., szerda 11:15

McLaren: február 14., szerda

Red Bull: február 15., csütörtök

Videó: Először pályán egy 2024-es F1-es autó!

Bár a bahreini előszezoni tesztre még várnunk kell másfél hetet, eljött a nagy pillanat: az egyik Formula-1-es csapat pályára vitte az új versenygépét. Az első fecske pedig nem más, mint a Stake F1 Team, amely Barcelonában gurult ki a C44-essel. A szabályok értelmében ugyanis a csapatok összesen 400 kilométert teljesíthetnek – két napra bontva – az aktuális évi autójukkal filmforgatási célzattal, s az istállók nagy része az egyik napot rendszerint már a téli teszt előtt elhasználja egyfajta bejáratásként.

A Stake is így tett most, amely egy rövid videót is közzétett arról, ahogy a 2024-es versenygép elsuhan a katalán pálya célegyenesében:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Stake F1 Team (@stakef1team) által megosztott bejegyzés

„A bukott törésteszt is csak az ambíciónkat mutatja” – Alpine

Alaposan átdolgozta F1-es autóját a 2024-es szezonra az Alpine: saját bevallásuk szerint amit csak lehetett, kicseréltek az elődhöz képest. Néhány hete fel is röppent a hír, miszerint az A524-es nem ment át az egyik törésteszten, amelyen minden versenygépnek meg kell felelnie az FIA biztonsági előírásai miatt, s amelyet azóta teljesített is az alakulat. Ezt az immár állandó csapatvezetőnek tekinthető Bruno Famin gyakorlatilag megerősítette az Alpine e heti bemutatóján, de hangsúlyozta, hogy ez is csak a franciák elszántságát bizonyítja:

„Néhány tesztet újra kellett csinálnunk, néhány homologizációs tesztet. De szerintem ez része a megszokott folyamatnak. Ha minden teszten elsőre átmész, az azt jelenti, hogy nem voltál elég ambiciózus. Úgyhogy meglátjuk, mi lesz a végeredmény, de az egyáltalán nem kritikát érdemlő, hogy néhány tesztet újra kellett csinálnunk” – idézi Famint a Motorsport.com lap.

f1-alpine-kek_1

Több fehér és sárga: miről árulkodhat a Ferrari új F1-es versenyzői overallja?

Néhány napot még várnunk kell arra, hogy megláthassuk az SF-24-es kódnevet kapó 2024-es Formula-1-es Ferrarit, hiszen csak február 13-án, kedden tartják a bemutatójukat. A Scuderia azonban a versenyzők overallját már leleplezte, amelyben a továbbra is domináns vörös alapszín mellett az eddiginél nagyobb szerepet kapott a sárga és a fehér, utóbbi különösen a pilóták hátán. A színösszetétel így a Ferrari tavaly Le Mans-t nyerő Hypercarjának dizájnjára hajaz – vajon Charles Leclerc és Carlos Sainz idei versenygépe is emlékeztetni fog a 499P festésére?

Nyolc órán át tarthatott a találkozó, hetekig elhúzódhat a Horner-ügy

Hétfőn robbantotta a bombát a holland De Telegraaf, amikor beszámolt róla, hogy a Red Bull belső vizsgálatot indított az F1-es csapat főnöke, Christian Horner ellen. A vádak szerint Horner „nem megfelelően viselkedett”, a sajtóhírek szerint pedig egy női alkalmazott fogalmazta meg mindezt. A Red Bull anyavállalata külső szakértő segítségével folytatja le a vizsgálatot, pénteken pedig sor került a felek találkozójára is Londonban.

Bár hivatalos információk erről nem láttak napvilágot – a Red Bull jelezte is, hogy nem kíván kommunikálni, amíg le nem zárul a folyamat –, de sajtóbeszámolók szerint elég hosszan tartott a megbeszélés: a Sky Sports F1 szerint több mint nyolc órán át egyeztettek a felek, Horner pedig továbbra is tagadja a vádakat. A Sky arról is tudósított, hogy bár korábban úgy hírlett, az energiaitalosok szeretnék még a jövő csütörtökön esedékes F1-es autóbemutatójukig lezárni az ügyet, hogy az ne vessen árnyékot az eseményre, könnyen elképzelhető, hogy ennél tovább fog elhúzódni a történet. „Amennyire hallottam, ez nem F1-es ütemterv szerint fog zajlani, hanem egy megfelelő időrend szerint, hogy tiszta és fair megoldás szülessen a felek számára” – jelentette a Sky riportere, Craig Slater, aki hozzátette: lehet, hogy még a bahreini előszezoni tesztig sem születik majd ítélet az ügyben, ami persze kellemetlen kérdések özönével járhat majd a csapat számára.

f1-horner-redbull-3