DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

„Toto motorja talán képes rá!” – pilóták a 400 km/h-ról

A többség szkeptikusan fogadja, hogy a 2026-os F1-es autók elérhetik a 400 km/h-s végtempót – és az FIA is jelezte: korai még jóslatokba bocsátkozni.

Esteban Ocon „kissé ijesztőnek” tartja, a többség viszont szkeptikusan áll ahhoz, hogy akár a 400 km/h-s végsebességet is elérhetik a jövő évi F1-es autók. Toto Wolff fogalmazta meg ezt a véleményt, de az FIA részéről jelezték: még semmi sem végleges, így korai jósolgatni.

2026-ban a Formula-1 történetének egyik legjelentősebb szabályváltozása jön, hiszen egyszerre módosulnak az erőforrásokra, valamint a karosszériára és az aerodinamikára vonatkozó szabályok. Számos aggály fel is merült az új éra kapcsán, mindenekelőtt az energiamenedzsmentet illetően: az elektromos komponens jelentőségének növekedése miatt többen tartanak attól, hogy ez olyan szürreális jeleneteket eredményezhet, hogy az autók lassulni fognak az egyenesek közepén.

Toto Wolff viszont egy másik szempontot is bedobott nemrég: a Mercedes-vezér elhintette, hogy szerinte teljes teljesítmény leadása esetén egyes pályákon és bizonyos körülmények között akár a 400 km/h-s órás végsebességet is elérhetik az új generációs autók.

f1-fia-2026-auto-1



Ettől eddig viszonylag messze járt az F1: az abszolút rekordot Valtteri Bottas 2016-ban állította fel 378 km/h-s értékkel a bakui szabadedzésen egy Williamsszel. Ehhez képest is nagy ugrás lenne a 400-as határ elérése, amit Ocon például „kissé ijesztőnek” nevezett a Holland Nagydíj sajtónapján. Pierre Gasly viszont eleve fenntartásokkal kezeli ezeket a jóslatokat:

„Nem hiszek az ilyen sztoriknak. Csak azt hiszem el, amit látok. Biztos vagyok benne, hogy 400-zal is mehetünk azokkal az autókkal, ha változtatunk a váltókon és meghosszabbítjuk az egyeneseket, például kivesszük az első sikánt Monzában. Nem tudom… Kipróbáltam az autót a szimulátorban, és tudom, mit csinál. Nem egészen tudom, ez honnan jött. Jövőre meglátjuk. De örülök, ha 400 km/h-val fog menni az autóm!”

A regnáló világbajnok, Max Verstappen viccesen reagált a felvetésre: „Talán Toto motorja képes erre! Úgy gondolom, az FIA már elmagyarázta, hogy nem fogják hagyni, hogy ez megtörténjen. Néhány pályán figyelni fogják ezt, hogy ne menjünk túl gyorsan” – utalt arra Verstappen, hogy sajtóhírek szerint az FIA szabályozhatja egyes helyszíneken a motorüzemmódokat, valamint az energiavisszanyerés mértékét is.

Charles Leclerc korábban nem túl élvezetesnek nevezte a 2026-os autók szimulátorban való vezetését, most így reflektált a 400 km/h-s találgatásokra: „Kicsit furcsa lesz majd az, ahogyan ezeket a sebességeket elérjük. De még csak az elején járunk, és szerintem olyan gyorsan haladnak a fejlesztések, hogy valahányszor beülök a szimulátorba, sokat változik a helyzet.”

f1-fia-2026-auto-2

„Szóval végső soron szerintem megszokottabb lesz annál, mint amire számítottunk az elején. De ha elérjük ezeket a sebességeket, az igencsak lenyűgöző lesz az aktív aerodinamikával és azzal, hogy az első szárny is hasonló lesz, mint a DRS. Meglátjuk.”

 

FIA: Még semmi sem végleges

A Motorsport.com információi szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség szimulációi során nem láttak 400 km/h-s végtempóra utaló adatokat, de természetesen folyamatosan kapják a csapatoktól is a visszajelzéseket. Ráadásul a 2026-os versenygépeket eleve azt szem előtt tartva tervezték, hogy nagyobb lesz a végsebességük, míg a kanyarokban a kisebb leszorítóerő miatt lassabbak lesznek, azaz egyelőre nem vetődtek fel ennek kapcsán biztonsági aggályok.

Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágakért felelős igazgatója pedig sokadszorra hangsúlyozta, hogy a jelenleg látott adatok még nem véglegesek, mivel a szabályzat sem az:

„Most kapjuk a visszajelzéseket a csapatoktól, és folyamatos a munka ilyen tekintetben. Szóval szerint korai azt mondani, hogy az autók ezt vagy azt fognak csinálni, mivel még nincsenek készen. Kapjuk a visszajelzéseket és reagálunk rájuk. Amit most látunk és ami majd jövő év elején lesz, az nem teljesen ugyanaz, sok lesz még a fejlődés addig.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: