A hétvégén 33 év kihagyás után vendégeskedik ismét hazánkban a gyorsaságimotoros-világbajnokság: a Balaton Park Circuiten rendezett forduló a történelem harmadik motoros Magyar Nagydíja lesz. Az előző kettőt 1990-ben és 1992-ben még a Hungaroringen futották – utóbbi versenyen pedig egyik hazai indulóként jelen volt Kis Tibor is, aki szombatra meghívást kapott a balatonfőkajári paddockjába, ahol lehetőségünk nyílt beszélgetni is vele.

Kis Tibor a 125 köbcentis kategóriában indult – abban, ahol 15 évvel később Talmácsi Gábor világbajnoki címet szerzett –, és célba is ért a hungaroringi versenyen. Akkoriban olyan sztárok indultak ebben a kategóriában, mint Jorge Martinez és Fausto Gresini, akiknek később máig létező csapatai lettek a paddockban, valamint az a Ralf Waldmann, akinek némi köze is volt a magyar motoros indulásához:

„Volt nekem akkoriban egy Hondám, illetve a Honvédban sportoltam akkor, és Juhász Karcsi intézett egy bérmotort Ralf Waldmannéktól, így kaptunk egy tartalékmotort egy világbajnoki csapattól” – mesélte a Formula.hu jelenlétében Kis Tibor. „Akkoriban lehetett két motorral menni, és a több évvel régebbi saját Hondámmal jobb időt mentem, mint a drága motorral. A kettőből lett építve egy a versenyre, azzal indultam.”

A korábbi versenyző felidézte, hogy az első edzésen még ott volt a mezőny elejében az esős körülmények között, pedig használt gumikat használt, mint mindig: „A gumis ránézett az ezeréves használt abroncsra, és azt mondta: nem hiszi el, hogy ezzel még lehet motorozni.”

Kis Tibor az utolsó előtti rajthelyről indulhatott, a versenye pedig magányosan telt: „Egyedül mentem végig, mert nem volt olyan, akivel tartani tudtam a tempót, sokkal gyorsabbak voltak, mint mi. Szabó Attila is indult a futamon, emlékeim szerint őt talán leköröztem. De végig teljesen egyedül motoroztam, nem volt kivel meccselni, nem voltunk azon a szinten sajnos.”

Az egykori vb-induló elmondta: azzal, hogy most kilátogatott a Balaton Park Circuitre, olyan érzés fogta el, mintha most is ott állna az 1992-es világbajnoki rajtrácson, ettől pedig máig libabőrös lesz. Viszont a világbajnoki szereplésből nem igazán tudott profitálni a karrierjét illetően:

„Akkor a világbajnoki futamra nagyon sokan mögém álltak és támogattak, de miután lement a verseny, ez eltűnt. Azért is hagytam abba utána, mert nagyon sok ígéretet kaptam, hogy itt vagy ott fogok menni, ilyen vagy olyan motort kapok, de a végén nem lett belőle semmi. Teljesen más korszak volt még.”

Kis Tibor az akkori királykategória, az 500 köbcentis géposztály nagymenőivel, főleg az akkor aranykorát élő amerikai motorsport jeles képviselőivel, így például Randy Mamolával, Kenny Robertscel vagy épp az 1992-es emlékezetes hungaroringi futamot megnyerő Eddie Lawsonnal. Ők is felfedezhetők azokon a fotókon, amelyeket Kis Tibor bocsátott rendelkezésünkre a saját archívumából, amit ezúton is köszönünk neki!

„Ég és föld” az akkori és a mostani MotoGP
Kis Tibor arról is beszélt, hogy az akkori és a jelenlegi közeg között hatalmas a különbség: „Azt gondolom, ég és föld. Másfajta kamionok álltak a bokszokban, teljesen más volt a technika, akkoriban nem volt még telemetria. Nagyon sokat változott és fejlődött azóta a sport.”

„Szerintem nem volt akkora felhajtás, mint most” – elevenítette fel kérdésünkre a motoros Magyar Nagydíjak akkori fogadtatását. „21 éves voltam akkor, egy fiatal suhanc gyerek, akkoriban bele sem gondoltam, hogy min veszek részt. Most így visszagondolva, óriási dolog volt ez akkor.”

De vajon van-e bárki, aki a kedvence a mostani sztárok vagy fiatal tehetségek közül? „A Moto3-ban nagyon tetszik Piqueras teljesítménye, mindig neki szurkolok. A MotoGP-ben nagyon jó pilóták vannak: Valentino Rossi már nincs a mezőnyben, de ő volt a nagy kedvenc.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!