DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 27. szombat

Hamilton tényleg visszatért: kora reggel kocogott Londonban

Úgy tűnik, a szombati Nagy Visszatérő Poszt után visszaáll minden a régi kerékvágás Lewis Hamilton közösségi oldalain: hétfőn reggel már arról posztolt Instagram-sztoriban, hogy fizioterapeuta-edzőjével, Angela Cullennel együtt London utcáin kocogtak edzés gyanánt. A tény, hogy a hétszeres világbajnok (újra?) edz, aligha arra utal, hogy visszavonulni készül...

Ez történt vasárnap Portimaóban: A futam hétperces összefoglalója

Nem volt eseménytelen a szezon harmadik versenye, a Portugál Nagydíj: kezdődött mindjárt az első körben egy balesettel Kimi Raikkönen hibájából fakadóan. A folytatásban számos előzés történt, mind a vezető hármas között, mind a középmezőnyben, és nem maradt el a tűzijáték a végén sem, mikor Perez, Bottas és Verstappen is ráhajtott a leggyorsabb körre. A Formula-1 hivatalos összefoglalója a YouTube-ra átkattintva indul.

Döntött az FIA Raikkönen fellebbezése ügyében

Nem változtat az FIA Kimi Raikkönen imolai büntetésén, ezért a pilóta nem kaphatja vissza az olaszországi kilencedik helyezését. A finn a kaotikus Emilia-Romagna-i Nagydíjon két pontot zsebelhetett volna be, ám a biztonsági autó mögött szabálytalanul járt el, ezért 30 másodperces büntetést kapott. A felügyelők szerint a megpördülést követően Raikkönen nem vette időben vissza a pozícióját, ezért a bokszba kellett volna hajtania az újraindítás előtt.

Az Alfa Romeo azért fellebbezett a döntés ellen, mert szerintük a felügyelők, akik csak a leintést követően hoztak ítéletet, túl sokat vártak a döntéssel. Az FIA vasárnap délelőtt online meghallgatáson teret adott a fellebbezésnek, de a büntetést nem vonta vissza. Elismerték, hogy egymásnak ellentmondó szabályok voltak érvényben, de ragaszkodnak hozzá, hogy a szabálykönyv szerint helyes döntést hoztak. "A kötelező büntetések azért kaptak helyet a sportszabályzatban, hogy konzisztens döntések szülessenek, még akkor is, ha a stewardokat az enyhítő körülmények befolyásolnák. A csapatok is részesei a szabályalkotási folyamatnak. Éppen ezért a versenybírók megerősítik a döntésüket, miszerint 10 másodperces stop&go büntetést, átszámítva 30 másodperces időbüntetést szabtak ki a sportszabályzat 38.2-es cikkelye alapján" - fogalmaztak.

E0ZHgApXoAIl_07

Mazepin megkapta élete első F1-es büntetőpontját

Sergio Perez feltartása miatt ötmásodperces időbüntetést és egy büntetőpontot kapott Nyikita Mazepin a Portugál Nagydíjat követően. Az orosz pilóta nem figyelt mögötte érkező, élen haladó Red Bullra, aki a feltartás miatt értékes másodperceket veszített. A felügyelők az ítélet meghozása során hozzátették, a pilótát a csapata túl későn figyelmeztette Perez érkezésére, de ez nem mentesíti őt a visszapillantó tükör használata alól.

Mazepin F1-es karrierjének ez az első büntetőpontja, tavaly az F2-ben azonban enné jóval többet szerzett: a szezon végéhez közeledve vészesen közel járt a futameltiltáshoz.

Négy futam, három győzelem, toronymagas vb-vezetés: 16 éves újonc oktatja a Moto3-as mezőnyt!

Nem túl gyakori, hogy valamelyik kisebb kategória eseményei háttérbe tudják szorítani a MotoGP történéseit a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, de amit Pedro Acosta művel eddig, azt nehéz figyelmen kívül hagyni. A Red Bull Rookies Cup tavalyi bajnoka rögtön egy második hellyel mutatkozott be a Moto3-ban a szezonnyitón, az igazi szenzáció viszont ezután következett, amikor a Dohai GP-t egy büntetés miatt a bokszutcából startolva tudta megnyerni! Azóta pedig valósággal megállíthatatlan a Red Bull KTM Ajo 16 éves spanyolja: Portimaóban és ma Jerezben is zseniálisan okosan motorozva győzött – ezzel ő lett a világbajnokság történetében az első, aki karrierje első négy nagydíját egyaránt a dobogón zárta.

Ráadásul mivel a mostani futam utolsó kanyarjában mögötte Deniz Öncü két másik vb-aspiránst is kiütött Jaume Masia (ő egyébként Acosta csapattársa) és Darryn Binder személyében, így az újonc előnye 51 pont a vb-összetettben, azaz négy verseny után több mint két futamgyőzelemnyi! Ha Acosta idén a valenciai évadzáró előtt megszerzi a vb-címet, akkor ő lesz minden idők legfiatalabb gyorsasági motoros világbajnoka: Loris Capirossi tartja a csúcsot, aki 1990-ben 17 évesen és 165 naposan győzött a 125 köbcentisek között.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

acosta-moto3-jerez-1

Vettel nem bánja, hogy csak Stroll kapta meg a fejlesztést

Az Aston Martin egyetlen fejlesztési csomaggal készült el a szezon harmadik versenyhétvégéjére, a Portugál Nagydíjra, melyet Lance Stroll autójára szereltek fel – az ilyenkor megszokott elv alapján: a kanadai öt pontot szerzett már a futamok során, Sebastian Vettel még egyet sem. A német nem bánja a döntést, hiszen ő még az ismerkedési fázisban tart, egyelőre nehezebben veszi fel a ritmust új istállójánál, így hasznos lehet számára, ha az autó állandó tényező marad az elmúlt versenyekhez képest.

„Nyilvánvaló, hogy ő azonnal sokkal komfortosabban érezte magát az autóban hozzám képest. Szóval ez egy logikus döntés volt” – mondta Vettel szombaton. Ironikus, hogy éppen most először sikerült időmérőn megelőznie a csapattársat: ő Q3-as szerepléssel 10. lett a kvalifikáción, Stroll csupán a 17. helyről indul a fejlesztett AMR21-gyel.

„Nyilvánvaló, hogy nagy a különbség az autók között most az időmérős pozíciók tekintetében, épp fordítva az előző futamokhoz képest. Ideális esetben a két autó közelebb lehetne egymáshoz, és akkor jobban együtt tudnánk dolgozni a futamon” – fejtegette Vettel.

MotoGP: Marad a KTM-mel a következő öt évre a Tech3

Néhány nappal ezelőtt vált biztossá az Aprilia bejelentésével, hogy mind a hat jelenlegi gyártó marad a MotoGP-ben a 2022-től kezdődő következő ötéves ciklusra, így itt volt az ideje, hogy a szatellit csapatok esetén is elkezdjenek a helyükre kerülni a kirakós elemei. Az első hivatalos bejelentés a Tech3-től érkezett, amelynél eddig is biztosra vehettük, hogy maradnak a KTM partnerei, főleg a tavaly szerzett két győzelem után. „Azt hiszem, mi vagyunk az első privát csapat, aki öt évre köt szerződést egy gyártóval” – fogalmazott Herve Poncharal csapatfőnök a 2026-ig szóló kontraktus kapcsán, amely azt is garantálja a Tech3-nek, hogy a gyárival azonos technikával versenyezhetnek.

A szatellit csapatok gyártói kiosztása kapcsán egyébként elég sok a találgatás az utóbbi időben. A Tech3 KTM mellett az LCR Honda és a Pramac Ducati párosítás további együttállását lehet szinte biztosra venni, ám ezen kívül rengeteg a kérdőjel. Mindenekelőtt az Esponsorama Avintia helyét 2022-ben átvevő VR46 miatt: Valentino Rossi jó barátja és a VR46 igazgatója, Alessio ’Uccio’ Salucci a minap a Sky Sportsnak úgy nyilatkozott, hogy a Yamahával, a Ducatival és az Apriliával is tárgyalnak, s közülük külön kiemelte a hangvillásokat: „A szívünkben mindig ott a Yamaha, 15 éve velük vagyunk, szóval ha megfelelőek a feltételek, miért ne?” – fogalmazott Uccio, aki a „következő tíz napon belülre” ígérte a bejelentést a VR46 motorpartnere kapcsán.

Ha a Yamahára esne Rossi csapatának választása, úgy a Petronas SRT-nek kellene vélhetően új gyártó után néznie. Emellett kérdéses még a Gresini Racing sorsa: velük kapcsolatban egyfelől az Apriliát (attól még, hogy nem ők működtetik a noaleik gyári gárdáját, szatellit partnerként még maradhatnak együtt), másfelől a Ducatit emlegetik potenciális jelöltként. Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója pénteken meg is erősítette, hogy a VR46-tal és a Gresinivel folytatnak egyeztetéseket a második szatellit csapatot illetően – ugyanis a bolognaiak feltett szándéka, hogy továbbra is hat motort indítsanak. Látszik tehát, hogy sok múlik a VR46 döntésén, amely kapcsán érdemes megemlíteni még Massimo Rivola Aprilia-főnök nyilatkozatát is: szerinte Rossiék megengedhetik maguknak a legdrágább és legversenyképesebb technikát, és „jelenleg ez nem az Aprilia”, így nem tartja valószínűnek, hogy a VR46 velük fog szerződést kötni. Mindenesetre nagyon úgy fest a helyzet, hogy jövőre immár 12 istálló (hat gyári és hat privát) összesen 24 motorja állhat a rajtrácson – már csak az a kérdés, hogy melyik motorból hányat fogunk látni (s például a Suzuki tervez-e szatellit alakulatot indítani).

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

tech3-ktm-motogp-1

Bottas sok pont nulla? Ezzel a körrel szerezte meg a portimaói pole-t a Mercedes finnje

Íme Valtteri Bottas pole-pozíciót érő köre a Portugál Nagydíj időmérő edzéséről:

A futamok napja: mutatjuk, hogy mikor és hol lehet nézni az F1-et, a MotoGP-t és az IndyCart

Izgalmas vasárnap vár ránk, íme a menetrend:

Vasárnap

01:45 IndyCar, 1. futam (Aréna4)

11:00 Moto3, futam (Aréna4)

12:20 Moto2, futam (Aréna4)

14:00 MotoGP, futam (Aréna4)

16:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

23:15 IndyCar, 2. futam (Aréna4)

as

fotó: dppi

Ennél nagyobb rajtkiugrás már nem biztos, hogy lesz az évtizedben

Mindenki, de legfőképpen a rajtjelre váró riválisok értetlenül nézték mellettük elhúzó versenyzőtársukat a Red Bull Rookies Cup első jerezi versenyének kezdetekor. A MotoGP legkisebb kísérőszériája ugyanis döbbenetes jelenetet hozott az induláskor: a mezőny végéről, a 25. helyről startoló 16 éves Bartholomé Perrin fogta magát, és jóval a piros lámpák kialvása előtt meglódult. Elhúzott a teljes mezőny mellett, és már messze járt, amikor ténylegesen megérkezett a rajtjel. A második körre helyi jelentések szerint Perrint már befogta az élmezőny, ekkor viszont piros zászlóval megállították a versenyt a rajtprocedúrával kapcsolatos technikai problémára hivatkozva - bár azt ok-okozati relációt nem részletezték. Később rövidített, 10 körös távra indították újra a versenyt, amit David Munoz nyert, míg az eredeti rajt "főszereplőjét" a 21. helyen intették le. A mezőny magyarja, Görbe Soma kiesett.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A portugál időmérő videós összefoglalója

Éljétek át újra a Portugál Nagydíj kvalifikációjának legizgalmasabb pillanatait, melyen Lewis Hamilton egy hajszállal maradt le karrierje 100. pole-pozíciójáról, Vettel a tavalyi Brit Nagydíj után ismét benézett a Q3-ba, valamint George Russell éppen csak lemaradt arról. Ricciardo közben nagyot betlizett.

A versenytempóról sem a Mercedes, sem a Red Bull nem akart konkrétabbat mondani

A portimaói időmérőt követő sajtótájékoztatón Valtteri Bottas és Max Verstappen is kapott kérdést arról, hogy milyennek érzi az autóját a hosszabb etapokon, vagyis hogy mire számítanak majd a versenyen. Nos, egyelőre senki nem akart konkrétabb elvárásokról beszélni: Bottas annyit mondott, hogy pénteken "nem tűnt olyan rossznak" a versenytempó, de hozzátette, hogy a gumik kopása vasárnap eltérhet attól és biztos, hogy kemény lesz majd életben tartani az abroncsokat. Verstappen pedig gyakorlatilag ugyanennyit árult el: a szabadedzések során jónak érezte a versenytempót, majd meglátják, de nyomást kell gyakorolniuk az elöl lévő Mercedesekre. 

Vagyis: ne faggassák már őket holmi versenytempóról az időmérő után, majd mindenki megtudja vasárnap délután, hogy milyen...

pf4_2

fotó: dppi

Az Alfa Romeo fellebbez Raikkönen imolai büntetése miatt

Bár a 9. helyen ért célba az Emilia-Romagna-i Nagydíjon, utólag megbüntették Kimi Raikkönent, aki így a 14. helyre csúszott vissza. A finnt azért sújtották 30 másodperces időbüntetéssel, mert a piros zászlós megszakítást követően kicsúszott a safety car mögött, a repülőrajtig azonban nem vette vissza eredeti pozícióját, így a bokszba kellett volna hajtania, és onnan a mezőny után erednie.

Ez a szabály kisebb felhördülést okozott, most pedig az Alfa Romeo istállója megerősítette, hogy fellebbez az ítélet ellen, erre azonban a sportkódex szerint csak abban az esetben van lehetőség, ha eddig nem ismert bizonyíték került elő az adott üggyel kapcsolatban. Az FIA szombaton este hallgatja meg az Alfa Romeo illetékeseit.

 

Videó: így szól a hibrid WRC

A tervek szerint 2022-től már ilyen autókkal kell versenyezni a rali-világbajnokságon, a fejlesztésben legelöl jelenleg az M-Sport jár - itt éppen a most berobbanó szupertehetségük, Adrien Fourmaux teszteli a hibrid Fiesta WRC-t.

Megúszták a blamát a hiperautók, pole-ban a Toyota

Fontos hétvége a mostani spái 6 órás a Hosszútávú-világbajnokság, és úgy egyáltalán a sportautózás történetében, hiszen új élkategória mutatkozik be a WEC idénynyitóján: az LMP1-es autókat az új szabályok szerint épülő hiperautók váltották, azzal a reménnyel, hogy segítségükkel új gyártókat és nézőket vonz magához a sorozat. A felkészülés és az e heti spái teszt azonban némi aggodalmat ébresztett, ugyanis az LMP2-es autók a rájuk kirótt legkülönfélébb korlátozások ellenére is egyes esetekben gyorsabbnak bizonyultak a hiperautóknál. Reális esély mutatkozott hát arra, hogy az új éra első versenyén legyőzik a nagy dérrel-dúrral beharangozott hiperautókat a papíron gyengébbnek számító kategória autói.

Nos, ez a szombaton 13:30-kor startoló negyednapos viadalon még megtörténhet, a Toyota azonban az időmérőn sikeresen kerülte el a blamát. A mezőny három hiperautója elfoglalhatja a rajtrács első négy helyét: a címvédő Kobayashi, Conway, Lopez trió elhozta a pole-t a #7-es Toyotával, 2:00,747-es időt futva. Mögöttük a testvérautó, a Buemi, Nakajima, Hartley-féle #8-as lemaradása fél másodperc, a harmadik helyre beférkőző legjobb LMP2-es autó, Hanson, Scherer és Albuquerque United Autosports Orecája pedig 1,6 másodperces hátrányt szedett össze. A harmadik hiperautó, az Alpine, 1,9-es lemaradással lett negyedik. 

A GT-kategória legjobbja a Kevin Estre és Neel Jani által vezetett #92-es Porsche lett 2:11,219-es idővel. 

kobayashi

Szél, hullámok és Mercedes-fölény - ezek voltak a pénteki edzésnap legjobb pillanatai

Megérkezett az F1 hivatalos összefoglalója a pénteki első és második portugáliai szabadedzésről, benne Valtteri Bottas és Lewis Hamilton elsősége, Carlos Sainz elhagyott lépcsője, és minden egyéb esemény, ami említésre méltó.

Fotó: Ollé Iván

Izgalmakat, de káoszt is hozhatnak az F1-es sprintfutamok

A Formula Podcast stábja elég szkeptikus a kezdeményezést illetően, kollégáink összeszedtek néhány olyan dolgot, ami a terevzet árnyoldalán szerepel. Részletek 25:00-tól.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Ricciardo végre elárulta, mi a helyzet Abiteboul tetoválásával

A tavalyi F1-es szezon egyik visszatérő beszédtémája volt a Daniel Ricciardo és Cyril Abiteboul között megköttetett fogadás. A pilóta és akkori csapatfőnöke abban egyeztek meg, hogy Ricciardo tervezhet egy tetoválást a főnöke számára, ha a szezon vége előtt szerez egy dobogós helyezést a Renault-nak. Ez az őszi Eifel Nagydíjon megtörtént, így az F1 közönsége azóta kíváncsian várja, vajon hogyan mutat és mikor ölt formát az alkotás. Ricciardo a Portugál Nagydíj helyszínén a Racefans szaklapnak elárulta, a terv már elkészült.

"Egy tradicionális tetoválást, egy kézfogást akarok ábrázolni, ami a fogadásunkat képviseli. Aztán ott van egy méhészborz feje, ami a két kéz mögül bukkan elő. Ezt eddig csak a barátaimnak árultam el" - fedte fel az ausztrál.

Ricciardo tavaly év végén távozott a Renault-tól, ahogy később váratlanul Abiteboul is. Emiatt kétségessé vált, vajon megvalósul-e az alkotás, de a pilóta korábban mindenkit megnyugtatott, hogy mindenképpen ráveszi Abiteboult, csak a megfelelő alkalmat kell erre megtalálni.

00221003_1190

Fotó: DPPI

 

F1-es és MotoGP-időmérő, WEC- és IndyCar-futam szombaton - itt a program

A WEC-ben már futamot rendeznek szombaton, az F1-ben és a MotoGP-ben még csak az időmérő jön, íme a program:

Szombat

9:55-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)

13:00-14:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

13:30 WEC, 6 órás futam (Eurosport 2)

13:30-14:00 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)

14:10-14:50 MotoGP, időmérő (Aréna4)

16:00-17:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

23:00 IndyCar, időmérő (Aréna4)

00121005_216

fotó: dppi

 

Az F1 kiáll a rasszizmus és az online gyűlölet ellen

Lewis Hamilton a Portugál Nagydíj csütörtöki napján ismét kijelentette, hogy ő kiáll a rasszizmussal szemben és kicsit felkérdezte a Formula-1-et amiatt, hogy vajon maga a sportág miért nem - hogy itt pontosan mit várna, az rejtély, mindenesetre a száguldó cirkusz közösségi oldalán péntek délután meg is jelent egy közlemény, mely szerint de, ők is harcolnak a megkülönböztetés ellen. Mint írták, maximálisan elkötelezettek ebben a harcban és továbbra is jelenteni fognak minden olyan dolgot, ami az online gyűlölködéshez kapcsolódik, sőt, erre biztatnak minden szurkolót.

 

Miért lesz jó nekünk a szombati sprintfutam?

A Formula Podcast stábja elég szkeptikus a kezdeményezést illetően, de nem mondhatnánk, hogy ne találtunk volna pozitívumokat az idei év nagy F1-es újításában. Részletek 11:58-tól.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict