DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Változnak a bokszkiállások új szabályai

A Belga Nagydíjtól lesznek hatályosak a kiállásokra vonatkozó új direktívák, melyeket a Hungaroringen akartak bevezetni. A Nemzetközi Automobil Szövetség könnyített is a korábbi tervezeten.

Június végén tette közzé az FIA a bokszkiállások új szabályait, melynek értelmében lelassulnának az egyre gyorsabbá váló kerékcserék. Ezzel leginkább a Red Bull Racing járna rosszul, hiszen a csapat fantasztikus tempóval végzi ezt a munkát, ráadásul az erre vonatkozó rekord is hozzájuk fűződik, 1,82 másodperccel a 2019-es Brazil Nagyíjról.

Az TD22A jelzésű direktíva 0,15 másodperces minimális reakcióidőt írt elő, így tehát amennyiben egy szerelő ennél hamarabb jelezte volna, hogy elkészült a feladatával, akkor a folyamat szabálytalan lett volna. A Racefans értesülései szerint a szövetség most feloldotta ezt a korlátozást és létrehozta a TD22B verziójú direktívát, ami kimondja, hogy ha egy csapat érzékelőket használ a kerék rögzítésénél, akkor a rendszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy megakadályozza a munka folytatását, ha a kerékanya nincs meghúzva, a továbbiakról szóló döntést pedig a kerék kezelőjének kell meghoznia.

Azoknak a csapatoknak, amelyek nem használnak kerékrögzítő szenzorokat, bizonyítaniuk kell, hogy a kezelőik képesek ellenőrizni azt, hogy a kerék tökéletes állapotban van, mielőtt az autót és a pilótát visszaengedik a pályára, de ezt vizuális jelzéssel is megtehetik. A rendszert irányító szoftverrel is hasonló a helyzet, melynek meg kell akadályoznia, hogy a kezelő a feladat befejezése előtt jelezze a rögzítést.



Szintén változik a kiengedésre vonatkozó pont is, a legutóbbi határozat szerint miután az autó lekerült az emelőről, legalább 0,2 másodpercnek kellett volna eltelnie, mielőtt útjára engedik a versenyzőt, ezt most 0,1-re csökkentették. Az eredeti döntéseket a nagyobb biztonság érdekében hozták meg, a mostani változtatások pedig a csapatok kritikái miatt születtek meg. Az is eldőlt, hogy a magyar versenyhétvége helyett a Belga Nagydíjtól kezdve vezetik be mindezt.  

A Red Bull mellett a McLaren sem volt elégedett a korábbi tervezettel, most viszont a csapatfőnök Andreas Seidl üdvözölte a módosításról szóló friss híreket.

„Volt egy frissítés a direktívával kapcsolatban a visszajelzéseink alapján, melyeket az FIA gyűjtött össze. A szabályozásnak elsősorban az volt az értelme, hogy a bokszkiállások biztonságosabbak legyenek és megelőzzük azt, hogy rossz dolgok történjenek. Ezek mellett az is fontos volt, hogy mindenkinek egyenlő feltételeket biztosítsunk a szabályok értelmezését vagy alkalmazását tekintve, szóval elégedettek lehetünk.” – mondta Seidl.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: