Este lesznek az F1-es programok, itt a pénteki menetrend
https://formula.hu/parc-ferme/30580
Délelőtt MotoGP, délután WEC, este pedig F1, így áll össze a pénteki program - íme:
Péntek
10:55-11:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
15:10-15:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
15:20-15:50 WEC, időmérő
18:30-19:30 Formula-1, első szabadedzés
22:00-23:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

fotó: dppi
Hihetetlen: újabb világbajnok áll rajthoz a magyar ralibajnokságban
https://formula.hu/parc-ferme/28558
Mads Ostberg után újabb WRC2-es világbajnok áll rajthoz a 2021-es magyar rali bajnokságban: a Topp-Cars bejelentette, hogy a cseh ralisport egyik legnagyobb alakja, Jan Kopecky is teljes évet fut és megcélozza a bajnoki címet. A cseh klasszis a szentlőrinciek egyik EVO Fabiájával veszi fel a kesztyűt a TRT és Ostberg, illetve természetesen a magyar mezőny ellen. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ez lesz mindenidők legerősebb magyar bajnoksága…

Vasárnapi program: Extreme-E a Spíleren, MotoGP az Aréna4-en
https://formula.hu/parc-ferme/28552
A vasárnapi program:
8:00-9:30 Extreme-E, elődöntők
12:00-14:00 Extreme-E, döntő (Spíler 1)
16:00 Moto3, futam (Aréna 4)
17:20 Moto2, futam (Aréna 4)
19:00 MotoGP, futam (Aréna 4)

fotó: dppi
Amikor Loeb titokban F1-es autót tesztelt a Hungaroringen…
https://formula.hu/parc-ferme/28553
A Toro Rossóba vágyott a francia legenda, s az is kiderül, melyikünk cigarettáját lopkodta egy este… Hallgassátok meg a Formula Podcast vonatkozó részét!
Ralf Schumacher: A bátyám nélkül talán az F3-ig sem jutottam volna
https://formula.hu/parc-ferme/28557
Érdekes dolgokat mondott az F1-insidernek adott interjújában a korábbi F1-es pilóta, Ralf Schumacher. A hatszoros futamgyőztes szerint ugyanis már akkor is olyan nehéz volt bejutni a száguldó cirkuszba, hogy testvére, Michael Schumacher nélkül talán nem is sikerült volna neki.
"Michael és közös menedzserünk, Willi Weber nélkül talán soha nem jutottam volna el az F1-ig. Ezt őszintén ki kell mondani. Természetesen ők kinyitottak nekem bizonyos ajtókat és ez már az utánpótlás-szériákban is így volt. Vajon eljutottam volna a gyári Opelig az F3-ban, ha nincs a bátyám? Aligha" - mondta Ralf Schumacher., aki szerint a lényeg viszont az volt, hogy az így kapott lehetőségeivel mindig élni tudott.
"Odajutottam és ott aztán teljesítenem kellett. Az F3-ban győzni tudtam Makaóban, majd 1996-ban megnyertem a kőkemény Formula 3000-et Japánban, ami nagyon nehéz dolog volt egy idegen számára. Szóval élni tudtam a lehetőségekkel, amiket kaptam és szerintem ezzel érdemeltem ki az F1-es szereplésemet, a teljesítményemmel. Ezt azonban nem mindenki érti meg" - tette hozzá a német.

fotó: dppi
Csak mosolyogj és integess: Verstappenéket erre biztatta a Red Bull fotósa
https://formula.hu/parc-ferme/28554
Egyszerű feladatot kellett teljesítenie Max Verstappennek és Sergio Pereznek: a zöld csodaháttér előtt tegyen úgy, mintha a szurkolóknak integetne.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Helmut Marko kiszámolta: Verstappennel negyed másodperccel gyorsabb lenne az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/28551
Kiválóan kezdődött az AlphaTauri 2021-es szezonja, Pierre Gasly az ötödik rajtkockát harcolta ki a Bahreini Nagydíjon, bár futama gyorsan véget ért ütközés miatt. A már tavaly is megvillanó franciára építkezhet idén az AlphaTauri, a Red Bull tanácsadója viszont úgy érzi, ha Max Verstappen ülne az AT02 volánja mögött, a csapat még gyorsabb lenne.
„Azt mondanám, hogy Max biztosan nyert volna két-három tizedmásodpercet az időmérőn. A körideje mínusz két és fél tizedmásodperc lett volna Gaslyéhez képest. De egészen biztosan nem szerzett volna pole-t” – mondta a Formel1.de-nek Marko. Az osztrák eltérő hangsúllyal nyilatkozik az újonc Yuki Tsunodáról, akit a jövő bajnokának nevez.
Marko számítását szigorúan véve Verstappen az AlphaTaurival 1:29,559-es köridőt teljesített volna, amellyel még Valtteri Bottas Mercedesét is felülmúlva a harmadik helyre kvalifikált volna. (Leszámítva az anomáliát, hogy nem ülhetett volna egyszerre az AlphaTauriban és a pole-pozíciós Red Bullban is.)

Mi lett az újoncokkal, akik elsőre pontot szereztek?
https://formula.hu/parc-ferme/28550
Kiválóan mutatkozott be a Formula-1-ben Yuki Tsunoda, a Bahreini Nagydíj 9. helyezettje: a Formula-1 történetében ő a 77., az évezredben viszont csak a 16., az elmúlt tíz évben pedig mindössze 7. versenyző, aki első nekifutásra pontszerző helyen ért célba. Összegyűjtöttük, kinek sikerült ez 2011 óta, és milyen pályafutás várt rájuk a folytatásban:
Stoffel Vandoorne, 10. hely (2016): mindössze két Formula-1-es szezont teljesített.
Felipe Nasr, 5. hely (2015): mindössze két F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.
Carlos Sainz, 9. hely (2015): kétszeres dobogós helyezett, hetedik szezonjában már a Ferrari versenyzője.
Kevin Magnussen, 2. hely (2014): hat F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.
Danyiil Kvjat, 9. hely (2014): háromszoros dobogós helyezett, hat szezont teljesített az F1-ben.
Paul di Resta, 10. hely (2011): három szezont teljesített a Formula-1-ben.
Nem az elmúlt évtizedben történt, de említésre méltó, hogy Kimi Raikkönen (6. hely, 2001), Nico Rosberg (7. hely, 2006), Lewis Hamilton (3. hely, 2007) és Sebastian Vettel (8. hely, 2007) mind pontot szereztek debütáló futamokon és világbajnokok lettek.

Hatalmas borulás az Extreme-E időmérőjén
https://formula.hu/parc-ferme/28549
Claudia Hürtgen nagy balesete borzolta a kedélyeket az Extreme-E történetének első időmérő edzésén: az Abt Cupra női versenyzője a szaúd-arábiai sivatagban kialakított homokos pályán megcsúszott, és összesen négyszer forgott meg, mielőtt az autó fejtetőn megállt. A versenygép jelentős károkat szenvedett, karosszériacserére lesz szükség, de Hürtgen saját lábán elhagyta a roncsot, csupán nyelvét harapta el a beszámolók szerint.
MASSIVE crash for Claudia Hurtgen
— Extreme E (@ExtremeELive) April 3, 2021
She's ok! @Niobium_Nb here with the strong chassis! @abtmotorsport#ExtremeE #DesertXPrix pic.twitter.com/83ntVm6I7D
Volt egy másik baleset is, a Veloce Racing pilótája, Stephane Sarrazin szintén felborult, de a francia bukása jóval kisebb volt.
A roll for @VeloceRacingXE 's @Steph_Sarrazin! Driver OK! #ExtremeE #DesertXPrix pic.twitter.com/WTl9cnicLw
— Extreme E (@ExtremeELive) April 3, 2021
F1-es szemszögből pikáns, hogy a Q1 leggyorsabbja a Rosberg X Racing párosa, Johan Kristoffersson és Molly Taylor volt 10:43,565-tel, a második pedig a 4,5 másodperccel lassabb Sebastien Loeb – Christina Gutierrez páros az X44 csapattal, Lewis Hamilton formációjával.

Jeff Gordon – Dario Franchitti szuperpárossal támadott volna a BAR
https://formula.hu/parc-ferme/28548
Vajon mire lett volna képes az F1-ben két, nagyrészt NASCAR-ban és IndyCarban edzőtött amerikai pilóta? A BAR egykori istállója egy időben őket indította volna a száguldó cirkuszban, a projekt azonban sosem valósult meg. Legutóbbi podcast-adásunkban ezt a meghiúsult ötletet is kiveséztük.
A pályán kívül mindenkit legyőzött a McLaren a 13 éves tehetségért
https://formula.hu/parc-ferme/28547
Formula-1-es rivális csapatokon is felül kellett kerekednie a McLarennek ahhoz, hogy leigazolhassa a jövő egyik nagy reménységét, a 13 éves Ugo Ugochukwut - árulta el Zak Brown. Március második felében jelent meg az érdekes hír, miszerint a McLaren csapata egy tinédzser gokartos tehetséget vett szárnyai alá, akinek eredményeire Brown szerint több nagy F1-es csapat is felfigyelt. A vezérigazgató a Racer magazinnak elárulta, Andreas Seidl csapatfőnökkel karöltve okosnak kellett lenniük ahhoz, hogy aláírhassanak az ifjú versenyzővel.
Brown szerint Ugochukwu rendelkezik minden olyan képességgel, amire az F1-ben szükség lehet, ezért hosszú távú tervük a versenyzői karrierjének egyengetése. Érdekes párhuzam, hogy 1998-ban Lewis Hamilton is 13 éves volt, amikor felkarolta őt a McLaren.

Kis híján az Extreme-E is ott ragadt a Szuezi-csatornában
https://formula.hu/parc-ferme/28546
A Vörös-tenger partján, a szaúd-arábiai Al-Ula közelében tartja szezonnyitóját ezen a hétvégén az Extreme-E. A környezettudatosság jegyében a sorozat egy hajón, a St. Helenán szállítja a felszerelést a versenyhelyszínekre, és ez a hajó szolgál a sorozat paddockjául és a csapatok szálláshelyéül is az esemény során. Nos, a legrövidebb utat a helyszínre Európa felől a Szuezi-csatornán való átkelés jelentette – az Egyiptom területén található átjáró azonban éppen az elmúlt hét során került be hírekbe azzal a kissé abszurd eseménnyel, hogy egy teherszállító hajó, az Ever Given megfeneklett és oldalra csúszva teljes szélességében elzárta a csatornát a hajóforgalom elől. A torlasz március 23. és 29. között, közel egy hétig fennállt, és az Extreme-E-t vezető Alejandro Agag elmondása szerint nem sokon múlt, hogy a több mit két éve készülő sorozat bemutatkozásának is keresztbe tegyen.
„A hajó, a St. Helena az Extreme-E szíve és lelke. Ismét nagyon szerencsések voltunk, hiszen a hajó csupán pár nappal azelőtt haladt át a Szuezi-csatornán, hogy azt eltorlaszolták volna. Ha beragadunk, akkor nagyon valószínű, hogy nem lett volna verseny” – mondta Agag az Extreme-E pénteki sajtótájékoztatóján, amin a Formula.hu is részt vett.
Az első shakedown már lezajlott a helyszínen, amely során a kilenc autóból kettővel merült fel technikai probléma – ez pedig üdvözítő azok után, hogy a korábbi európai közös felkészülés során még szinte az összes gép elromlott. A vezető szerint a technika kezdeti betegeskedése benne van a pakliban, ennek ellenére látványos nyitóhétvégére számít, amit a mezőny tagjainak sikerlajstroma is garantál.
„Az autók – amelyek teljesítménye nagyon eltér mindattól, amit korábban láthattunk ilyen terepeken – elképesztő látványosságot fognak nyújtani. Nem is beszélve a nevekről: összeadtuk az összes világbajnoki címet, amivel a versenyzőink és a csapattulajdonosaink rendelkeznek, és ha jól emlékszem, 44 jött ki!” – vágott fel Agag egy számmal, ami kissé nagynak tűnik, még ha Sebastien Loeb és csapatának tulajdonosa, Lewis Hamilton ketten ebből 16-ért felelősek is.

Az autósportban is pörög a suezi mémgyár - a Mercedes húzza az Ever Givent, de az Odyssey 21 neki is segít
Infografika: Ki hány kört töltött az élen az évek során?
https://formula.hu/parc-ferme/28545
Lewis Hamilton múlt hétvégi rekorddöntése kapcsán született meg ez az animáció, amely megmutatja, a Formula-1 1950 óta íródó története során mely pilóták hány kört töltöttek az élen az idények során. Az első évek még Juan Manuel Fangio és Alberto Ascari dominanciájáról szóltak, aztán Jim Clarkon, Aytron Sennán és Michael Schumacheren át megérkeztünk Hamilton új csúcsáig.
Fel, le, jobbra, balra: ilyen lesz egy kör az Extreme-E első útvonalán
https://formula.hu/parc-ferme/28544
A Szaúd-Arábiában kijelölt útvonal letesztelése erejéig az elektromos széria tanácsadója, Timo Schneider mellé ugorhatunk be egy körre. A versenyeket szombaton és vasárnap rendezik a nagyjából 15 kilométeres körön. A széria részleteiről itt, a mezőnyéről pedig itt írtunk.
Bahrein átvenné az Ausztrál Nagydíj helyét
https://formula.hu/parc-ferme/28542
Az idén beugróként szereplő bahreini teszthelyszín jövőre is szívesen látná az F1 mezőnyét, és a szezonnyitó megrendezésének ötletét sem utasítja el - közölte a Racefans. A szaklapnak a Bahreini Nagydíjat követően nyilatkozott a pálya vezérigazgatója, Sheikh Salman bin Isa Al Khalifa.
"Emlékszem a 2014-es alkalomra. Ez a felkészülés kissé rövidebb volt, mindössze három nap. Remélem, jövőre rendes tesztünk lehet az új motorokkal és az új autókkal" - árulta el.
A tulajdonosok arra is nyitottak lennének, hogy a 2022-es szezonnyitót megrendezzék, ha az idén őszre halasztott Ausztrál Nagydíj szervezői nem kívánnak fél éven belül ismét versenyt rendezni. Al-Khalifa elárulta, ez egyelőre csak az ő szándékuk, a FOM-mal erről még nem egyeztettek. Szerinte minden alapja megvan annak, hogy ott kezdődjön a szezon, ahol az előszezoni tesztet rendezik.

Fotók: Így mutat az Extreme-E elektromos szörnyetege belülről
https://formula.hu/parc-ferme/28543
Hétvégén rajtol el a világ egyik leginnovatívabb versenyszériája, a környezeti katasztrófák által sújtott területeken versenyző Extreme-E. A sorozatról és annak járgányáról már többször szó esett nálunk, utóbbi belső felépítéséről azonban most először láthatunk fotókat. Az Odyssey-t szemmel láthatóan kemény terepre tervezték, még a motortérben elhelyezett elektromos hajtást is bukócsövek védik. Az utascellát a lehető legalacsonyabb tömeg érdekében lenből készült könnyűszerkezetes burkolat fedi. Az első versenyhétvége szombaton rajtol, ennek részleteiről itt írtunk.





Forrás: @ScarbsTech
A következő futamokon még durvább lehet a Honda-motor?
https://formula.hu/parc-ferme/28541
Egyesek (például Mika Hakkinen) szerint már így is a Hond F1-es motorja tűnik a legerősebbnek és hirtelen mintha jobb lenne a Mercedesénél, de a japánok nem állnak meg ennyinél és további fejlesztésekkel készülnek. Toyoharu Tanabe, a Honda F1-es projektjének vezetője viszont most arról beszélt az Autosportnak, hogy éppen a lehető legagresszívebb motormód megtalálásán fáradoznak - nem volt rossz az erőforrás Bahreinben sem, de értékelik az adatokat, aztán eldöntik, hogy lehet-e még feljebb tekerni a technikát. A tervük az, hogy igen, minél agresszívebb üzemmódba állítsák az egész hétvégére - majd hozzátette azt is, hogy talán most jobb helyzetben vannak a Mercedeshez képest...

fotó: dppi
Az F1 szerint Hamilton tökéletes futamot teljesített vasárnap
https://formula.hu/parc-ferme/28540
Sokan értékelték már az F1-es szezonnyitó eseményeit, most itt van az F1 saját pontozása a pilótákkal kapcsolatban - a sorozat hivatalos oldala szerint Lewis Hamilton tökéletes, 10-es osztályzatot kapott.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kulisszák mögött: Így ünnepelte Vinales győzelmét a Yamaha
https://formula.hu/parc-ferme/28539
Idén is folytatódik a MotoGP azon sorozata, amely során bepillantást nyerhetünk a győztes csapat ünneplésének kulisszái mögé, valamint abba, miről diskuráltak a dobogós versenyzők a leintést követően:
Emellett azt is megnézhetjük, hogyan fogadták az újonc Enea Bastianini top 10-es debütálását az Avintia Esponsoramánál:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Videón Perez útja az utolsó helyről a pontszerzésig
https://formula.hu/parc-ferme/28537
Igazi hullámvasút volt Sergio Perez első Formula-1-es futama a Red Bull istállójánál Bahreinben, ahol a tizenegyedik rajtpozíciót megszerezve a felvezető körön egy műszaki hibát szenvedett el. Hosszú másodpercekig úgy tűnt, el sem tud indulni a versenyen, ám végül újra tudta indítani az autóját, így következhetett számára a felzárkózás a mezőny végéről az ötödik helyig. Íme a legfontosabb megmozdulásai szűk öt percben.
Isztambul ugorhat be Montreal helyére júniusban?
https://formula.hu/parc-ferme/28538
A múlt hétvégén Bahreinben elrajtolt a 2021-es Formula-1-es szezon, a továbbra is tomboló koronavírus-járvány miatt azonban egyáltalán nem lehetünk biztosak benne, hogy a versenynaptár további része is változatlan marad a jelenlegi menetrendhez képest. A fő kérdőjelet továbbra is az amerikai és ázsiai helyszínek jelentik a szigorú beutazási korlátozások és karanténkötelezettségek miatt, s bár ezek a fordulók ősszel kerülnek sorra, így bőven változhat addig a járványhelyzet, van egy verseny, amelynek sorsa rövidesen eldőlhet.
A Kanadai Nagydíjról van szó, amely június 13-i dátummal szerepel a kalendáriumban, egy héttel az Azerbajdzsáni Nagydíjat követően. Az észak-amerikai országba belépők számára pillanatnyilag kéthetes karantént írnak elő, ami kvázi ellehetetlenítené az F1-es futam megtartását. A döntés pedig azért sürgős, mert részben utcai pályáról van szó, amely komoly előkészületeket igényel a szervezők részéről.
A Motorsport.com olasz kiadása szerint komoly veszélyben lehet a montreali forduló, de mivel a Liberty Media ragaszkodna a 23 állomásból álló versenynaptárhoz, állítólag már meg is van a vészterv: a tavaly már sikeresen beugró Török Nagydíj pótolhatná Kanadát. A lépés logisztikailag logikus lenne, hiszen Baku és Isztambul között nem jelentős a távolság. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak pletyka és sajtóhír, de az biztos, hogy ha lesz változás a montreali állomást illetően, arról heteken belül dönteni kell majd.
Szintén pletyka szintjén az is felmerült már, hogy az aggasztó brazil vírushelyzet miatt a novemberi Sao Pauló-i Nagydíj is ingatag lábakon áll, ez esetben pedig a mezőny a szezonhajrában visszatérhetne Bahreinbe, ahol a 2020-ban sikeresen debütáló külső körön csaphatna össze a Szaúd-Arábiai és az Abu Dhabi Nagydíjak előtt vagy után. Mivel azonban novemberi eseményről van szó, itt bőven van még idő a mérlegelésre.

fotó: DPPI