DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 29. szerda

Amikor Verstappen meghajtotta az 1965-ös Hondát

Még aktuálisabb lett a Honda kiváló tavalyi videója, amelyben Max Verstappen és Takuma Sato a márka első futamgyőztes versenygépét, az RA272-t hajtották meg.

Hogy mi a párhuzam a japán márka 1965-ös szezonja és az 55 évvel későbbi között? Annak idején Richie Ginther éppen az év utolsó futamán, Mexikóban szerezte meg a történelmi első győzelmet: 2020-ban pedig a Honda-motoros Red Bull ugyancsak a szezonzárón, Abu Dhabiban nyert Verstappen révén.

Zidane adja meg az idei Le Mans rajtjelét

Az ACO bejelentette, hogy az idei Le Mans-i 24 órás rajtjelét Zinedine Zidane fogja megadni: június 15-én 16 órakor a játékosként világbajnoki címet és BL-győzelmeket szerző, edzőként pedig sorozatban három Bajnokok Ligája-elsőséget jegyző klasszis lengeti meg a francia trikolórt. Generációjának egyik legnagyobb futballistája eddig is kötődött az autósporthoz, hiszen az Alpine nagyköveteként az F1-es csapat több eseményén is részt vett.

Zidane így nyilatkozott a bejelentés kapcsán: „A Le Mans-i 24 órás verseny semmihez sem fogható. Ez egy ikonikus verseny mindenki számára szerte a világon, aki szereti az autósportot, Franciaország számára pedig hatalmas büszkeség forrása. A fejem tele van a verseny képeivel, a legendás versenyzőkkel, a csodálatos történetekkel... bár ezek a képek csak tévé- vagy filmjelenetekből származnak!”

pf-zidane

Zidane, aki elárulta, hogy korábban soha nem vett még részt személyesen a legendás versenyen, nem az első nemzetközileg ismert sportoló, aki betölti ezt a szerepet: tavaly például LeBron James, 2018-ban pedig Rafael Nadal indította útjára a világ legnagyobb autóversenyét.

A Ford várja a GM-t az F1-be – Andrettivel vagy nélküle

Cikkjeink és bejegyzéseink elején rendszerint megadjuk a hír vagy nyilatkozat kontextusát, de az Andretti-ügy esetében ez aligha szükséges, hiszen az elmúlt hónapok egyik legtöbbet tárgyalt témájáról van szó. Az F1-hez 2026-ben a Red Bull oldalán csatlakozó Ford motorsportért felelős vezetője kissé váratlanul szót emelt a General Motors potenciális érkezése mellett, s azt is aláhúzta, hogy az Andrettit is szívesen látják a versenytársak között:

andretti-cadillac

„Azért versenyzünk, hogy megmérettessük magunkat más gyártók ellenében. Már most is sok gyártó van az F1-ben, de természetesen szívesen látnánk a General Motors-t a sportban” – idézi Mark Rushbrookort az AP hírügynökség. „Megvan a lehetőségük rá, hogy egy adott csapattól függetlenül, önálló motorként érkezzenek meg és a meglévő 10 csapat bármelyikével társulhatnának.

„Szóval mindenképpen szívesen látjuk őket, de ugyanez vonatkozik az Andrettire is. Természetesen nincs semmi bajunk az Andrettivel” – nyilatkozta Rushbrook, akinek utóbbi szavai éles ellentétben állnak azzal az irányvonallal, amit a meglévő F1-es csapatok, köztük leendő partnerük, a Red Bull képviselnek. A GM részéről Mark Reuss elnök a közösségi médiában megköszönte a támogatást, egyúttal leszögezte, hogy szívesen látnák a Fordot az IndyCarban.

cadillac-f1-chris-paul

„Ocont vörös köd borítja el a csapattársai ellen”

A Monacói Nagydíj talán legnagyobb vihart kiváltó esete a két Alpine ütközése volt, melyet Esteban Ocon okozott néhány másodperccel a piros zászló beintése előtt azzal, hogy a Portier-ben bedobta az autóját Pierre Gasly mellé, amivel tönkretette saját versenyét, kis híján csapattársa kiesését is okozta, ráadásul megszegte a csapaton belüli előzetes megállapodást. Az esetről, melynek komoly következményei lehetnek, a rutinos expilóta, s hosszú évek óta az egyik legnépszerűbb F1-es riporter, Martin Brundle is véleményt formált:

l-ocon

„Ocon egy remek és gyors pilóta, de a történelme tisztán igazolja, hogy versenyhelyzetekben irracionális vörös köd szállja meg, különösen a csapattársai ellen” – kezdte a Sky Sports riportere. „Korábban Sergio Perez és Fernando Alonso is keményen kritizálta őt a csapaton belüli agressziója és ütközései miatt, ahogy most Gasly is. Ez Estebannak nagyon sokba fog kerülni, hiszen egyetlen élcsapat sem látja szívesen az effajta mentalitást, sőt, talán egyetlen csapat sem.”

„Egy pilóta több száz keményen dolgozó profit, valamint több százmillió fontnyi befektetést és szponzori támogatást képvisel, amikor egy F1-es csapatnál versenyez. Egyszerűen nem teheted meg, hogy állandóan gátlástalanul támadod az egyetlen csapattársadat.”

ocon-saudi

Három évtized után szakíthat a Repsol a Hondával a MotoGP-ben

A motorsport egyik legikonikusabb és legfelismerhetőbb csapat–szponzor kapcsolata a Repsol és a Honda együttműködése a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában. A partnerség még 1995-ben indult, amikor Mick Doohan és Alex Criville Honda NSR500-asai öltöztek a spanyol olajcég színeibe. Az azóta eltelt közel 30 év során a Repsol Honda versenyzői összesen 15 vb-címet, 183 győzelmet és 455 dobogós helyezést gyűjtöttek a legnagyobb géposztályban.

A Motorsport értesülései szerint azonban a 2024-es idény után nem folytatódik a kapcsolat, a Repsol megszünteti a szponzori együttműködést a japán gyártóval. A lépés nem lenne váratlan, hiszen már az idei évadra is jelentősen visszafogták az anyagi hozzájárulás mértékét, miután Marc Marquez az előző évek szenvedése után a szerződését felbontva átigazolt a Gresini Ducatihoz: ez meg is nyilvánult abban, hogy hosszú évtizedek után a Repsol színei helyett a HRC dizájnja a domináns a 2024-ben még a korábbinál is jobban szenvedő gyári motorok festésében.

A lap szerint a MotoGP iránt egyébként így is érdeklődik a továbbiakban is a Repsol, hiszek ők a széria által bevezetendő új fenntartható üzemanyagok egyik beszállítói. A Honda viszont nem az első partnerét veszítheti el, hiszen a Red Bull Marquez személyes szponzoraként követte a nyolcszoros vb-elsőt a Gresinihez.

motogp-honda-repsol

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Wolff: Hibáztunk Lewisszal...

Kevés dolog zajlik zökkenőmentesen idén Lewis Hamilton és a Mercedes között, és így volt ez Monacóban is: előbb a futam elején lett igaza a brit pilótának a csapat taktikájával kapcsolatban (amiben nem értettek egyet addig), majd a verseny közben kommunikált rosszul a bokszfal Hamilton felé.

Ez utóbbit Toto Wolff csapatvezető is megerősítette: a csapat egyszerűen nem szólt Hamiltonnak arról, hogy azért hozták ki a bokszba, hogy elévágjanak Max Verstappennek, és hogy a kivezető köre kritikus lesz. Egyszerűen annyit mondtak a fülére, hogy csináljon egy normális kivezető kört, az elég lesz a feladat teljesítéséhez – de nem lett az…

„Félrekommunikáltuk a dolgot, először köztünk, a bokszfalon csúszott el. Azt kellett volna közölni, hogy a kivezető kör kritikus, mert megpróbálunk elévágni. Szóval az az üzenet, amit Lewis kapott, legjobb esetben is összezavaró, de valószínűleg egyszerűen rossz volt” – idézi Wolff szavait a Racingnews365.com.

„A kritikus kivezető kört kellett volna mondani, de azon aggódtunk a háttérben, hogy ha egy kör alatt elhasználja azt a gumit, akkor mi történik majd később. De összességében rossz üzenetet adtunk, a csapat hibázott”

m435972_resize

Így fűszerezné meg Hamilton a monacói F1-es futamokat

Miután a piros zászlós megszakítás okán kötelező kerékcserére sem szorultak az élmezőny tagjai, unalmas és lassú vonatozásba fulladt a Formula-1-es Monacói Nagydíj vasárnap. A hercegség utcáin mindig is legendásan nehéz volt előzni, de a helyzet még rosszabbá, már-már lehetetlenné vált az F1-es autók méretének növekedésével. Sokan emiatt a versenynaptárból is száműznék a történelmi helyszínt, a pilóták azonban továbbra is szeretik Monacót – igaz, azt ők sem tagadják, hogy változásra lenne szükség.

Max Verstappen például a nyomvonalhoz nyúlna hozzá valahogy, Lewis Hamilton ellenben a gumikkal kapcsolatos szabállyal dobná fel Monacót: „Úgy vélem, eseménytelen volt. Nem tudom, milyen érzés volt nézni, de biztos elaludtak rajta az emberek” – ismerte el a Mercedes hétszeres világbajnoka. „Úgy érzem, a gumik végigbírják a távot, azaz mindkét keverék túl kemény ide. Meg kell találni módját, hogy megfűszerezzük kicsit, például akár kötelező három kerékcserével, talán többel.”

f1-hamilton-mercedes-monaco

Martin, Marquez vagy Bastianini? Még tovább vár a Ducati

A MotoGP-s pilótapiac egyik legfőbb kérdése, hogy kié lesz a Ducati másik gyári ülése 2025-ben Francesco Bagnaia oldalán. A bolognaiak bevallottan három jelölt közül választanak, és bár jelenleg Enea Bastianini szerepel vörös színekben, a sajtóhírek szerint kevés esélye van a maradásra, mivel a Pramackal a vb-t vezető Jorge Martin és a Gresininél egyéves Desmosedicin ülve is dobogókat szerző Marc Marquez is jobban teljesít nála.

A Ducati korábban utalt rá, hogy a hazai futama, a mugellói Olasz Nagydíj környékén dönthet és tehet bejelentést, ám ezt a márka most a Motorsport.com szaklapnak cáfolta: „Sosem mondtuk azt, hogy Mugellóban bejelentjük. Amit mondtunk, hogy Mugellótól kezdve elkezdjük felvázolni, mi a döntés” – nyilatkozta a Ducati egyik képviselője. Mauro Grassilli sportigazgató szerint a döntés ugyanolyan nehéz, mint volt az idény elején, míg Gigi Dall’Igna általános igazgató elmondta: „Hamarosan megszületik a döntés, de a szerződések mindig bonyolultak, és a tárgyalások is jobban elhúzódhatnak, mint azt várjuk. Időre van szükségünk, hogy megvalósítsuk az elképzelést, majd közöljük azt a nyilvánosággal.”

A sajtóban legtöbbet emlegetett forgatókönyv szerint ha a Ducati Martint és Marquezt is szeretné megtartani 2025-re, akkor előbbi kapja meg a gyári ülést Bagnaia mellett, míg a nyolcszoros vb-győztes a Pramacnál kaphat szintén gyári specifikációjú motort. Marquez ugyanis nemrég azt hangsúlyozta, hogy számára a legfrissebb motor a lényeg, függetlenül a gyártótól, míg Martin többször egyértelművé tette: ha nem mehet a gyári Ducatihoz, akkor a Pramacnál és az olaszoknál sem marad. Ez a verzió azt is eldöntheti, hogy a Pramac Racing maradna a Ducati szatellit partnere, hiába kereste meg őket állítólag a Yamaha. Ami pedig Bastianinit illeti, számára Aleix Espargaro megüresedő helye lehet opció az Apriliánál – főleg annak fényében, hogy Massimo Rivola csapatmenedzser utalt is rá, hogy szívesen ültetnének olasz versenyzőt az olasz motorjukra.

motogp-martin-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Többen nem értik, mit akart csinálni a Mercedes

Bár az elméletileg gyorsabb közepes keveréken rajtolt, George Russell láthatóan meg sem próbálta tartani az elöl haladó négyes tempóját a tegnapi F1-es Monacói Nagydíjon, ami többeket fejvakarásra késztetett – így például azt a Helmut Markót, akinek versenyzője, Max Verstappen az egész futamot Russell Mercedese mögött töltötte. Az osztrák Red Bull-tanácsadó így nyilatkozott a német Skynak:

russell-monaco-1

„Látható volt, hogy egyesek négy másodperccel lassabban vezettek, mint az lehetséges lett volna. Szóval nem egészen értettem Russell taktikáját, mert ha nem ad akkora teret az elején, akkor az élmezőnyben lehetett volna” – mondta, s hozzá hasonló értetlenkedést fogalmazott meg Ralf Schumacher is:

„Ez egy kissé elképesztő volt. A végén még mindig volt tempója, képes volt 1:15-ös körökig lemenni ezzel a gumival. Szóval hirtelen, tulajdonképpen a semmiből öt másodperccel gyorsabb lett, miközben már körülbelül 75 kör volt vennük. Nem tudom, mit akart ezzel a Mercedes.”

russell-monaco-2

Verstappen és Hülkenberg gyakran segítik egymást

Az imolai időmérőn sokaknak feltűnt, hogy Max Verstappen szélárnyékot kapott Nico Hülkenbergtől, s az időmérő után a holland el is mondta, hogy a Q2-ben pedig ő „húzta meg” kicsit a németet, aki a Q3-ban visszaadta a kölcsönt. Mint a német később a GPFans megkeresésére elárulta, nem először fordult elő ilyesmi: „Ezt már többször is megtettük idén, de akkor talán egy kicsit kevésbé volt látványos, mint Imolában.”

hulkenberg-miami-2

„Korábban is csináltunk már ilyet, ha volt lehetőségünk arra, hogy adjunk egymásnak egy kis szélárnyékot, ha tudjuk segíteni egymást egy kicsit, akkor megtesszük” – mondta, majd így folytatta: „Nem készülünk fel rá előre, nem beszéljük meg előre, de néha így alakul. Attól függ, hogy hol tartunk a pályán, hiszen neki és nekem is a saját körünkkel kell foglalkoznunk. Ez egyfajta kölcsönös megállapodás, néha segítened kell a barátodnak, ha van rá lehetőséged.”

Hülkenberg azt is elmondta, hogy kisgyerekkora óta ismeri Verstappent és kimondottan jó a viszonyuk: „Max és én már nem is tudom, vagy 25 éve ismerjük egymást. Nagyon jól kijövünk és nagyon tiszteljük egymást.”

verstappen-hulkenberg

(Frissítve 21:20-kor) Megpróbálják megtartani ma az Indy 500-at

(21:20) Mint az alábbi videón látható, szárítják a pályát, jelen állás szerint megtartják ma az Indy 500-at! A rajt tervezett időpontja 4:44PM helyi idő szerint, azaz 22 óra 44 perc.

(20:15) A helyzet valamelyest javult, már nem villámlik a környéken, így a nézők visszatérhetnek a lelátókra, és kinyitották a Speedway kapuit.

(18:45) Megszakították a nézők beengedését a Speedway területére. Egyhamar itt nem lesz verseny.

(17:30): A közelgő vihar miatt megszakították a verseny előtti show-t, a nézőket elkezdték kiterelni a lelátókról, a rajtot pedig határozatlan idővel elhalasztották.

(13:45) Az időjárási előrejelzések miatt napok óta komoly kérdést jelent, hogy meg tudják-e rendezni ma este a világ egyik legnagyobb autóversenyét, a tripla korona egyik ékkövét, az indianapolisi 500 mérföldest. Az előrejelzések szerint a magyar idő szerint 18:45-kor kezdődő verseny előtti órában érkezik meg az eső a pályára, sőt villámlásra és jégesőre is van kilátás, azaz a helyzet több mint aggasztó – ne feledjük, esőben nem rendeznek versenyt oválon.

A szervezők folyamatosan tájékoztatják a közönséget a terveikről, a nézők beengedése menetrend szerint megkezdődött, s jelen állás szerint nem változott a nap programja, de folyamatosan figyelik a lehetőségeiket. A szervezők külön felhívták a figyelmet arra, hogy villámlás esetén megkezdhetik a lelátók kiürítését akkor is, ha egyébként nem esik az eső.

Cikkünket frissítjük az újabb információkkal.

indy500-buckle

Elképesztő: Motorcsónak-baleset az időmérő alatt

Ha az ember azt hinné, hogy mindent látott már az F1-ben, és különösen a Monacói Nagydíjakon, akkor tegnap át kellett értékelni ezt a kijelentést. A szombati időmérő közben a jachtok közti mólón sétálgatva két ember komoly veszélybe került, amikor egy elszabadult motorcsónak becsapódott közéjük – ha minden igaz, a Sargeant-család hajója mellett történt az eset.

Szerencsére a két férfi félre tudott ugrani, így csak anyagi kér keletkezett, az viszont ismerve az ilyen gépek árát, alighanem jelentős.

Verstappen állítja: nincs konfliktus apja és Horner között

Miután az idény elején kipattant Christian Horner ügye, Jos Verstappen volt az egyik, aki nyilvánosan arról beszélt, hogy a csapatfőnök miatt szétszakadhat a Red Bull F1-es alakulata. Mindezek ellenére Max Verstappen a The Guardian által készített interjúban arról beszélt, hogy nincs feszültség apja és főnöke között: „Az apám természetesen mindig velem marad. Nincs közöttük konfliktus. Lehetnek különböző véleményei az embereknek, de az már másik történet.”

A háromszoros világbajnok korábban Helmut Markót külön kiemelte mint a Red Bull sikereinek egyik fő letéteményese, de vajon mi a helyzet Hornerrel? „Rengeteg pillér van. Amikor megérkeztem a Red Bull Racinghez, Christian is az egyik pillére volt az egész történetnek. De ez mindig arról szól, hogy a pályán mindenki a teljesítményre figyel” – fogalmazott Verstappen, aki hozzátette, hogy elkerülte volna a botránnyal kapcsolatos figyelemelterelést és kérdéseket: „Nem vagyok politikus, nem is szeretek olyan lenni. Én csak a teljesítményre fókuszálok a körülöttem állókkal, próbálom elterelni a figyelmemet a negatívumokról.”

f1-verstappen-horner-redbull

Kora reggeltől késő estig autó-motorsportos dömping F1-es Monacói Nagydíjjal – vasárnapi menetrend

Elképesztően sűrű lesz a tavasz utolsó vasárnapja autó-motorsportos szempontból. A két kiemelkedő természetesen a Formula-1-es Monacói Nagydíj és az Indy 500 lesz – legalábbis remélhetőleg, Indianapolisba ugyanis komoly esőt jósolnak… De ezen kívül lesz persze Formula-3 és Formula-2 is, a MotoGP-ben mindhárom kategóriában a Katalán Nagydíjat rendezik meg Barcelonában, a Formula-E Sanghajban versenyez, ha pedig mindez nem lenne elég, lesz DTM és késő éjjel NASCAR is. Itt a teljes vasárnapi menü:

8:00 Formula–3, főfutam (M4 Sport)

09:03 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

9:40 Formula–2, főfutam (M4 Sport)

9:45-10:05 DTM, második időmérő

11:00 Moto3, futam (Aréna4)

12:15 Moto2, futam (Aréna4)

13:30 DTM, második futam (Match4)

14:00 MotoGP, futam (Aréna4)

15:00 Formula–1, futam (M4 Sport)

18:45 Indy 500 (Aréna4)

00:00 NASCAR Cup Series, futam (Aréna4)

f1-monaco-ferrari-leclerc

Döntöttek a felügyelők Sainz feltartásos ügyében

Két feltartásos incidenst is vizsgáltak a stewardok a Formula-1-es Monacói Nagydíj időmérőjét követően. Az élmezőny szempontjából a lényegesebb incidens Carlos Sainz és Alexander Albon között történt még a Q1-ben, amikor a spanyol a 15/16-os sikánban tartotta fel a Williamst. A felügyelők a felvételek és a bizonyítékok vizsgálata során arra jutottak, hogy a Ferrari értesítette Sainzt a thai-brit pilóta érkezéséről, ő pedig igyekezett is a lehető leghamarabb félreállni Albon útjából.

Sainz utólag úgy fogalmazott, hogy talán átvághatta volna a pályát, hogy biztosan több helye legyen a versenytársának, de ezt nem érezte szükségesnek, míg maga Albon úgy értékelte, hogy talán hatással volt a gyorskörére az incidens és veszíthetett miatta egy-másfél tizedmásodpercet, számára „szürke zóna” volt, hogy feltartotta-e őt az 55-ös autó vagy sem. Ráadásul mivel beláthatatlan és szűk kanyarok jellemzik a pálya vonatkozó szakaszát, a felügyelők végül úgy döntötték, nem büntetik Sainzt, aki így megtarthatja a harmadik rajthelyét a monacói rajtrácson.

f1-sainz-monaco-ferrari-1

A másik esetben Nico Hülkenberg tartotta fel Esteban Ocont. Büntetést azonban itt sem osztottak ki, ám más okokból kifolyólag. A Haasnál (és egyébként az Alpine-nál sem) ugyanis nem működött megbízhatóan a rádiókommunikáció a csapat és a pilóta között, így hiába próbálták figyelmeztetni Hülkenberget Ocon közeledésére, a német nem kapta meg az üzenetet. Ocon emellett azt is elismerte, hogy enélkül a beláthatatlan 3-as kanyarban nem érzékelhette hamarabb a haasos az ő érkezését, és nem igazán tartotta fel őt ténylegesen a rivális, mert a 4-es kanyartól kezdve Hülkenberg is növelte a tempót. Persze Hülkenbergnek valószínűleg amúgy sem számított volna a szankció, hiszen a Haas DRS-énél pedig szabálytalanságot találtak, amiért kizárás járhat...

Szabálytalannak találták a Haasok DRS-ét, kizárhatják őket az F1-es időmérőről

Lehet, hogy utólag fog változni a Formula-1-es Monacói Nagydíj kvalifikációjának végeredménye, az utólagos technikai ellenőrzésen ugyanis szabálytalanságot találtak mindkét Haas DRS-énél. Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja által jegyzett dokumentum alapján Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg autóján is megvizsgálták a hátsó szárny legfelső állítható elemét, amelynek külső része mindkettejüknél meghaladta a megengedett 85 mm-es értéket. Ezért Jo Bauer a felügyelők elé terjeszti az ügyet, de a hasonló technikai kihágások rendszerint kizárásokkal szoktak végződni. Hülkenberg a 12., Magnussen a 15. helyre kvalifikálta magát eredetileg.

Két másik ügyben is zajlanak vizsgálatok egyébként: a harmadik rajthelyet szerző Carlos Sainzt Alexander Albon feltartása miatt idézték, míg Hülkenberget Esteban Oconé okán – bár valószínűleg a fenti DRS-es vétség miatt ez utóbbinak nem lesz jelentősége.

f1-haas-monaco-1

Megtriplázódhat az új F1-es csapatok „belépti díja” 2026-tól

Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a 2026-ban életbe lépő új Concorde-egyezményről, amely a Formula-1 működését szabályozza például kereskedelmi szempontból. A Motorsport.com portál ismét egy újabb részletről számolt be ezzel kapcsolatban a Ferrari maximalizált történelmi bónusza után: az érintett felek állítólag egy jelentősen megemelt összegű és új rendszerű „felhígulás elleni” díjat vezetnének be az esetlegesen beszálló új F1-es istállók számára.

A téma rendkívül forró az utóbbi időszakban az Andretti Cadillac projekt elutasítása, de a háttérben továbbra is zajló előkészületei miatt. A jelenlegi egyezményben 200 millió eurós „belépti díjat” szabtak meg a potenciális új csapatoknak, amellyel a mezőny bővítésével esetlegesen kieső bevételeit igyekeznének kompenzálni a mostani alakulatoknak. Csakhogy az összeg meghatározása óta sokkal jobb anyagi helyzetbe került az F1 és ezáltal a csapatok is, így most már sokkal nagyobb összegű kompenzációra lenne szükség – ami nem először merül fel az utóbbi bő egy évben.

Az idézett lap úgy tudja, hogy egy olyan rendszer szerepel az új javaslatban, amellyel 2026-ban 600 millió euró – azaz a mostani érték háromszorosa – lenne a „belépti díj” egy új csapatnak, viszont ez folyamatosan növekedne, 2028-ban például már 700 milliós lenne az összeg. Mindehhez pedig azt is hozzávennék, hogy egy új csapat az első F1-es szezonjában nem is részesülhetne semmilyen pénzdíjból, ami a mostani istállóknak kijár. Kérdés, hogy ezek a módosítások mennyiben módosítanák például Andrettiék ambíciót – akiknek Christian Horner vezetésével amúgy is azt üzenték a csapatfőnökök pénteken, hogy inkább vegyenek meg egy jelenlegi gárdát ahelyett, hogy 11.-ként próbálnak meg beszállni a száguldó cirkuszba.

f1-start-imola-2024

Új szabályt iktatott be a versenyigazgató a bokszutcai tolakodás ellen

Mióta az FIA szigorúan szabályozza a lassú haladást a pályán a kivezető körökön, a versenyzők a bokszutca végéről való elindulással igyekeznek különbséget tartani az előttük levőkhöz képest. Ez magában hordozza a kockázatot, hogy az időmérős fázisok végén a sor hátuljára kerülő versenyzők lekéssék a gyorskört: ezért látjuk sűrűn, hogy valaki a garázsokkal szomszédos belső sávból betolakodik a gyorssávba.

Monacóban, a legrövidebb pályán különösen kaotikus lehet a bokszutcai forgalom, ennek megakadályozására Niels Wittich versenyigazgatói jegyzeteibe beiktatott egy új szakaszt: „Egy autót akkor tekintünk a gyorssávban levőnek, ha egy gumiabroncsa átszelte a gyorssávot és belső sávot elválasztó folyamatos vonalat. Az átszelte ebben az esetben azt jelenti, hogy a gumiabroncs egésze a gyorssávot és belső sávot elválasztó vonal garázsok irányából nézve távolabbi oldalán helyezkedik el” – mondja ki a szabály betűje.

Azaz a gyakorlatban a tolakodó versenyző csak akkor sorolhat be a gyorssávba a folyamatos, Monacóban sárga festésű vonalon keresztül, ha elég hely van az első kerék számára – ellenkező esetben kockáztatják a feltartást. Az eddigiekben a versenyzők arra játszottak, hogy egy rivális a lehetséges ütközés elkerülése érdekében lassít és beengedi őket.

Jön az F1-es szezon legfontosabb időmérője Monacóban – szombati menetrend

Szombat kora délután a harmadik szabadedzéssel, majd 16 órától az időmérővel folytatódik a Formula-1-es Monacói Nagydíj hétvégéje: utóbbi kiemelt jelentőségű, hiszen előzni szinte lehetetlen a hercegség utcáin, így a pole már önmagában fél siker. Az F2-esek és az F3-asok számára már a sprintverseny jön Monte-Carlóban, és ugyanez igaz a MotoGP-sekre is Barcelonában, bár ők előbb délelőtt még a kvalifikációt is lefutják. Ha pedig ez nem lenne elég, lesz még többek között Formula-E és DTM is – itt a mai program:

Szombat

09:03 Formula-E, első futam (Eurosport 1)

10:10-10:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

10:45 Formula–3, sprintfutam (M4 Sport)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

12:30-13:30 Formula–1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

13:30-13:50 DTM, első időmérő

14:15 Formula–2, sprintfutam (M4 Sport)

15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4)

16:00-17:00 Formula–1, időmérő (M4 Sport)

17:00 DTM, első futam (Aréna4)

23:50-01:00 NASCAR Cup Series, időmérő

f1-monaco

Szerződést hosszabbított F1-es vezető mérnökével a Red Bull

A Motorsport értesülései szerint újabb fontos szakember hosszú távú jövőjét biztosította be a Red Bull: a lap úgy tudja, hogy Paul Monaghan vezető mérnök meghosszabbította a szerződését az energiaitalosokkal. Monaghan azóta az istálló tagja, hogy azt a Red Bull 2005-ben felvásárolta a Jaguartól.

Az elmúlt hetekben ugyan Adrian Newey jövő év eleji távozása volt a fókuszban a bikák kapcsán, de közben több fontos technikai szakember maradása vált biztossá. A technikai igazgató Pierre Wache – aki Newey távozásával még fontosabb szerepet kap majd – például szintén hosszabbított, ahogy az aerodinamikai részleget irányító Enrico Balbo, valamint a teljesítménymérnöki részlegért felelő Ben Waterhouse is. A következő Jonathan Wheatley lehet: a sportigazgató állítólag keresett lehetőségeket más csapatoknál, de egyre inkább úgy tűnik, hogy marad ő is a Red Bullnál.

f1-monaghan-redbull

Espargaro pénteki körrekorddal öblítette le a bejelentését, Marquez megint Q1-es

A Katalán Nagydíjjal folytatódik a hétvégén a MotoGP szezonja, a mezőnyre pedig szokás szerint két tréning várt pénteken. A délelőtti tét nélküli gyakorláson Jorge Martin volt a leggyorsabb, a lényeg azonban a délutáni egyórás edzés volt, amelyen eldőlt, kik jutnak automatikusan az időmérő második felvonásába.

Az utolsó percek tűzijátékából a visszavonulását a minap bejelentő Aleix Espargaro jött ki győztesen, 1:38,562-es rekordidővel zárt az élen az Apriliával. Remekül mentek a KTM-ek is, hiszen Brad Binder úgy is második lett, hogy kétszer is (!) bukott az edzésen, míg Pedro Acosta harmadik, Jack Miller pedig ötödik lett. Közéjük a címvédő Francesco Bagnaia férkőzött be legjobb ducatisként, míg a vb-éllovas Martin hatodikként zárt.

motogp-aleix-espargaro-3

A top 10-be és ezáltal a Q2-be Enea Bastianini, Franco Morbidelli, a Yamahával meglepetésre Alex Rins, valamint Maverick Vinales fért még be. Kiszorult viszont onnan a két Marquez, a hajrában eleső Alex, valamint a Le Mans után ismét haloványabban kezdő Marc. Bukott még amúgy Fabio Quartararo, valamint Fabio di Giannantonio is – utóbbi Binderhez hasonlóan duplázott. A sort az öt Honda zárta – igaz, a szabadkártyás Stefan Bradl délután motorra sem ült betegség miatt.

A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Aleix Espargaró Aprilia 1'38.562  
2. Brad Binder KTM 1'38.634 0.072
3. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'38.665 0.103
4. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.695 0.133
5. Jack Miller KTM 1'38.702 0.140
6. Jorge Martín Pramac Ducati 1'38.793 0.231
7. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'38.831 0.269
8. Enea Bastianini Ducati 1'39.017 0.455
9. Alex Rins Yamaha 1'39.043 0.481
10. Maverick Viñales Aprilia 1'39.058 0.496
11. Álex Márquez Gresini Ducati 1'39.113 0.551
12. Marc Márquez Gresini Ducati 1'39.153 0.591
13. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 1'39.350 0.788
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'39.352 0.790
15. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'39.382 0.820
16. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'39.420 0.858
17. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'39.479 0.917
18. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'39.504 0.942
19. Johann Zarco LCR Honda 1'39.558 0.996
20. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'40.028 1.466
21. Joan Mir Repsol Honda 1'40.256 1.694
22. Luca Marini Repsol Honda 1'40.318 1.756
  Stefan Bradl Honda -  

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!