DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Michelisz: Nem vagyok hajlandó feladni a harcot!

„Azt reméltem, hogy nagyobb mértékben tudom csökkenteni a hátrányomat a bajnokság első helyezettjéhez képest a Slovakia Ringen, de annak ellenére, hogy sokkal jobban is alakulhattak volna a dolgok, mégis alapvetően pozitívnak értékelem a mögöttünk hagyott hétvégét. Felszabadító volt újra azt érezni, hogy nemcsak szenvedünk az autóban, hanem képesek vagyunk a mezőny elejében harcolni” – írta Michelisz Norbert az Indexen vezetett blogjában a WTCR szlovákiai hétvégéjéről.

Az első versenyen kockázatott, ami nem jött be, a másodikon okosan kimaradt egy balesetből, a harmadikon viszont a vezetésért csatázva lökték meg. „A pole-ból induló Berthon elé kerültem, enyém volt a belső ív, és már Catsburg volt mellettem kívül. Tudtam, hogy semmi más dolgom nincs, mint a második kanyarban is a belső íven folytatni, mert utána a harmadikban már nem tud mellettem maradni kívül. Csakhogy a második kanyar előtt hátulról éreztem egy lökést, ami enyhén kibillentett az egyensúlyból, majd egy-két másodperc múlva egy újabbat, ami után keresztbe csúszott az autóm. Örültem, hogy nagy szerencsével meg tudtam fogni, és nem lett baleset a vége, mert oldalról kaphattam volna további ütéseket, ami a legkiszolgáltatottabb helyzet. Miután megfogtam az autót, hamar alábbhagyott az örömöm, mert már azon bosszankodtam, hogy mennyire hátraestem. Pedig jó eséllyel enyém lett volna az első hely az első három kanyar után, onnantól pedig a győzelemért mehettem volna. Kicsit dühből is vezettem ezután, mentem előre.”

A Slovakia Ring után most a hazai forduló következik Michelisz számára, erről így írt: „Az erőviszonyokat és a teljesítményt tekintve azt kaptam a Slovakia Ringtől, amit vártam, és azért vagyok pozitív, mert a Hungaroringen is ugyanide várom a Hyundait, tehát a top ötbe. Egy szlovákiai győzelemmel most sokkal komfortosabban érezném magam, de még mindig több futam van előttünk, mint mögöttünk, úgyhogy megvárnám, mi történik Magyarországon. Nem vagyok hajlandó feladni a harcot!”

michelisz-wtcr-skring

Az utánpótlás-kategóriák legnevesebb csapatai szálltak be az új női sorozatba

Bejelentették a kizárólag női mezőnyből álló F1 Academy csapatait: öt istálló, az ART, a Campos, a Carlin, az MP Motorsport és a Prema három-három autója alkotja a 15 fős mezőny 2023-ban.

Az istállók mindegyike komoly eredménylistával rendelkezik alacsonyabb kategóriákban, 2022-ben is sikeresek voltak: az MP Motorsport először nyert egyéni és csapatbajnoki címet a Formula-2-ben, utóbbi értékelésben a Carlin lett mögötte második. A Formula-3-ban az ART nyerte az egyéni, a Prema a csapatbajnoki címet. A Campos szerényebben szerepelt a két F1 alatti kategóriában, de egy spanyol F4-es bajnoki címet begyűjtött.

A hét fordulóból álló F1 Academy a női pilóták számára jelent ugródeszkát: a cél, hogy a versenyzők feljebb léphessenek a W Series, az F3 vagy az F2 szintjére. A másik női sorozat eltérő koncepcióval működik: a W Seriesben nincsenek valódi csapatok, a technikai felkészítést egy stáb végzi.

Alonso a Formula-E felé terjeszkedik

Fernando Alonso 2022 márciusában alapította meg képviseleti ügynökségét, az A14 Managementet. A spanyol pilóta célja az volt a cég indításakor, hogy fiatal versenyzőket karoljon fel, akár már a gokartozás szintjéről. Ez a hozzájárulás megvalósulhat akár a fizikai felkészülés formájában, akár a pénzügyi döntések meghozatalában. Az ügynökség megalkotásakor az F2-ben versenyző Clement Novalak és az azóta spanyol F4-es bajnoki címet szerző bolgár, Nikola Tsolov csatlakozott, majd később az F3-ban idén egy teljes szezont lehúzó Pepe Martíval bővült a támogatottak köre.

Kilenc hónappal később a Formula-E felé nyitott a spanyol, ugyanis Maximilian Günther is csatlakozik a kétszeres világbajnok pártfogoltjaihoz. Az elektromos sorozat következő idényében a német a szériához 2023-tól csatlakozó Maserati színeiben versenyezhet majd, csapattársa Edoardo Mortara lesz. Alonso az A14 Management közösségi oldalain jelentette be a 25 éves pilóta belépését: „Maximilian Günther, üdvözöllek a családban!”

 

A Ferrari kiterjesztette szponzori kapcsolatait

A Ray-Ban logói már 2016 óta feltűnnek a Ferrari F1-es felületein, köszönhetően a márka tulajdonosával kötött partneri megállapodásnak, melyet január 1-től kezdve az eddigieknél is jobban kibővítenek a maranellóiak sajtóközleménye szerint. Az EssilorLuxottica cégével kötött friss szerződés értelmében az emblémák a WEC-ben és a GT-versenyeken is megjelennek majd a gyártó autóin és ruházatain. „Mától kezdve a Ferrari új célok elérésére készül az EssilorLuxottica vállalatával. Az első, kizárólag Ferrari márkájú szemüvegcsaládtól kezdve az előttünk álló motorsport-szezonokban a pályákon ránk váró kihívásokig” - mondta Benedetto Vigna, a Ferrari vezérigazgatója.

Újabb ismert nevekkel bővült a Bajnokok Tornája mezőnye

A Race of Champions 2023-ban Január 28-29-én került megrendezésre, az eseménynek pedig a Svédországban található Pite Havsbad ad otthont. Néhány ismert versenyzőről már korábban is tudni lehetett, hogy résztvesz a futamokon, a minap pedig újabb három nevet jelentettek be a szervezők. A rendezvényen ugyanis elindul az IndyCar tapasztalt versenyzője,Felix Rosenqvist, de a WRC nagymenője, Thierry Neuville, a Formula-2 idei bajnoka, Felipe Drugovich, valamint a korábbi F1-es pilóta, David Coulthard és a Le Mans-i 24 órás igazi legendája, Tom Kristensen is rajthoz áll a tegnapi közlemény szerint. 

Pato O'Ward tovább kergeti az F1-es álmot

Még mindig abban reménykedik a McLaren IndyCar-pilótája, hogy egy napon szerződést kap a Formula-1-ben. A mexikói versenyző idén Abu Dhabiban vezethette az istálló F1-es autóját, akkor elárulta, reméli nem utoljára jutott ilyen lehetőséghez, most pedig a RACER-nek beszélt további terveiről. „Az IndyCar egyik pilótájaként több szezonban is harcban voltam a bajnoki címért, és imádom a sorozatot, mert a világ egyik legjobb versenyzési formája, de lehet, hogy egyenesen a legjobb az izgalmak szempontjából. Ugyanakkor én az F1-en nőttem fel, erről álmodoztam. Sokakhoz hasonlóan én is ennek köszönhetően szerettem bele az autósportba, szóval még mindig szeretnék Formula-1-es pilóta lenni. Hogy ez mikor következhet be? Nem tudom, de most egy nagyszerű csapat van mögöttem” – mondta O’Ward.

A Ferrari már csak Vasseur szakértelmében bízhat a Sky Sports F1-es riportere szerint

Egészen őrülten alakul az év utolsó hónapja, miután több istállónál is fontos változások álltak be a csapatfőnök személyét illetően. A Ferrari például a korábbi pletykálnak megfelelően megköszönte Mattia Binotto munkáját, helyét pedig az a Frederic Vasseur foglalhatja el, aki mostanáig az Alfa Romeo alakulatát vezethette. Ted Kravitz szerint a maranellóiak ezzel a lehető legjobb döntést hozták, egyúttal a legfontosabb lépést tették meg ahhoz, hogy legyőzhessék a Red Bull csapatát. „A legfontosabb lépést a Ferrari tette meg. Szeretnének harcba szállni a bajnoki címért a Red Bull ellen. Ami döntő fontosságú, hogy Vasseur ismeri a Ferrarit és jó kapcsolatban áll a legfőbb bajnoki kihívóval és sztárjával, Charles Leclerc ugyanis korábban együtt dolgozott vele a Saubernél, szóval ez egy jó megoldásnak tűnik. Az egyetlen dolog, ami igazán megmaradt nekik, hogy reménykedjenek Frederic Vasseur képességeiben az előre lépéshez” – mondta el a közismert riporter.

Így zajlott a Formula Podcast első közönségtalálkozója

Sokáig kellett várni rá, de végre sor került a 2020-ban útjának indult Formula Podcast első közönségtalálkozójára – melyet egybekötöttünk a kiadó két évkönyve, a Száguldás és cirkusz 2022, valamint Autósport évkönyv 2022 bemutatójával.

Kiválasztotta F1-es rajtszámát Nyck de Vries, újra a Hondával nevezett a Red Bull

Az FIA kiadta a hivatalos 2023-as nevezési listát, amely egy eddig nem ismert információt is tartalmaz: az AlphaTauri újonca, Nyck de Vries a #21-es állandó rajtszámot választotta Formula-1-es pályafutására. A holland korábban a Formula-E-ben a #17-est használta, de ezt a számot Jules Bianchi tiszteletére visszavonultatták. A Williams beugrójaként Monzában De Vries a #45-össel versenyzett, de ez nem választott szám volt, hanem a csapat tesztpilótájának kijelölt száma, akárcsak a #41-es, amely az Abu Dhabi teszten került fel az AlphaTaurira.

A két másik újonc rajtszáma is megtalálható a listán: a williamses Logan Sargeant a #2-es, a mclarenes Oscar Piastri a #81-es állandó számot használja a Formula-1-ben – de ők korábban már közölték választásukat.

A nevezési lista pedig rejt még egy érdekességet: úgy fest, hogy hivatalosan is vége a színjátéknak, a Red Bull már nem a Red Bull Powertrains, hanem a Honda Red Bull Powertrains motorjait használja.

 

A Japánba küldött Liam Lawson dobna egy Gaslyt

A Formula-2 bronzérmese Japánban folytatja pályafutását, a hondás Mugen csapat versenyzője lesz a Super Formulában. Egy korábbi Red Bull-védenc, Pierre Gasly is szerepelt ebben a szériában a GP2 megnyerése után 2017-ben, ráadásul kiváló szezont teljesített, másodikként zárta az összetettet csupán fél pont lemaradás. Hasonló teljesítmény Lawson célja is:

„Abszolút megvalósíthatónak érzem. Egyetlen okkal vagyok itt, és kiváló a helyzetem, a megfelelő csapat áll mögöttem. A cél így a harc a bajnoki címért” – idézi a Motorsport Lawsont. Az új-zélandi hozzátette: „Nem akartom még egy szezont az F2-ben. Pár éve figyelem a bajnokságot, főleg akkor követtem, amikor Nick Cassidy ott szerepelt. Külső szemlélő számára, most pedig saját tapasztalat alapján is jobb ugródeszkának tűnik az F1-hez. A végcélom pedig, hogy szerepeljek az F1-ben.”

Gaslynak sikerült Super Formulában nyújtott teljesítményével kiérdemelnie az F1-es ülést, már az említett 2017-es szezon végén beült a Toro Rossóba, ahol állandó versenyző lett a folytatásban. Lawson szándéka ugyanez: elmondta, megérti, hogy az AlphaTauri választása most nem rá, hanem Nyck de Vriesre esett, a következő évben pedig be akarja bizonyítani, megérdemli az ülést.

Ismét Kiss Norbert vehette át az év legjobb magyar autóversenyzőjének járó díjat

Pénteken még az FIA-gálán volt jelenése, szombaton délután viszont már Nyíregyházán vett részt egy eseményen a négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző, aki átvehette a szerkesztőségünk által kiosztott TOP50 rangsor első helyezettjének járó trófeát.

 

Könyvismertető szerkesztőségünk két szezonösszefoglaló kötetéről

Szokásunknak megfelelően 2022-ben is elkészítettük F1-es évösszefoglaló kötetünket, a Száguldás és cirkuszt, valamint a teljes hazai és nemzetközi motorsport 2022-es idényét magába foglaló Autósport évkönyvet. Száguldó riporterünk, Magyarország egyetlen permanens F1-es akkreditációval rendelkező újságírója, Mészáros Sándor beszélt erről a Klubrádiónak:

Az F1 visszatérhet a 2007 előtti kialakításhoz Barcelonában?

A RaceFans információi szerint a Circuit de Barcelona-Catalunya üzemeltetői a jövőben egy új nyomvonalat szeretnének homologizáltatni az FIA-val, amely nem tartalmazná a pálya harmadik szektorában kialakított sikánt. Az F1 2007 óta versenyez a lassítóval ellátott kialakításon, a hivatalos indoklás szerint ugyanis a korábbi nyomvonal utolsó két kanyarja túl gyorssá vált a modern F1-es gépek számára, ezzel pedig jelentősen nőtt a pálya biztonsági kockázata. 

Korábban több versenyző is panaszkodott a ritmust megtörő sikánra, George Russell szerint például a régi vonalvezetés jelentősen megkönnyítené az előzést a montmelói aszfaltcsíkon, de Carlos Sainz is úgy nyilatkozott, hogy szívesen kipróbálná az eredeti kialakítást. A problémát az jelenti, hogy jelenleg kizárólag a sikánt tartalmazó vonalvezetés rendelkezik az FIA 1-es minősítésével, amely lehetővé teszi Formula-1-es verseny megrendezését, az üzemeltetők azonban a régi kialakítást is szeretnék elfogadtatni a Szövetséggel, hogy az egyes sorozatok maguk dönthessenek, melyik nyomvonalat szeretnék használni. Az FIA meggyőzése érdekében a szervezők változtatásokat hajtanak végre az F1 által is használt Grand Prix-pálya 13-as és 16-os kanyarjaiban, amivel számottevően javítanak majd a kérdéses pályaszakasz biztonságán.

Hamilton ismét küzdeni akar Tom Coronel szerint

Gyengén kezdte az idei szezont a Mercedes csapata. az elmúlt években látott dominanciának nyoma sem volt, Lewis Hamilton pedig pályafutása során először zárt futamgyőzelem nélkül egy idényt. A brit versenyzővel kapcsolatban a túraautózás egyik legismertebb alakja, Tom Coronel úgy érezte az idény elején, hogy elveszítette motivációját, most azonban azt látja, jövőre ismét erősen térhet vissza. „Lewisból hiányzott a pozitivitás az első hónapokban, de később ez fokozatosan visszatért. Barcelona után újra harapósnak láttam, ahogyan azt megszokhattuk tőle, a szezon végén pedig ismét nagyon erős volt. Úgy értem, Russell valóban megszerezte a Mercedes egyetlen idei győzelmét, de ha megnézzük, hogyan fejezte be az évet, akkor Hamilton is megérdemelte azt a győzelmet. Azt kell mondanom, hogy az év végén Lewis nagyon jól vezetett, és azt is megmutatta, hogy visszatért belé a küzdőszellem, ami különösen fontos a jövő év miatt” – idézte a holland versenyzőt a PlanetF1.

Ők lettek a nap versenyzői 2022-ben

A minden vasárnapi nagydíj után kiosztott Nap versenyzője díjat összegzi az alábbi kép: kilenc különböző versenyzőt választottak a rajongók az adott verseny legjobbjának – köztük a beugró Nyck de Vries, valamint Mick Schumacher is győzött egyszer-egyszer –, a legtöbbször pedig a világbajnok, Max Verstappen kapta meg a rajongók elismerését.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

F1: A McLaren eredettörténete

A képre kattintva megnézhetitek, miként vált a Formula-1 második legsikeresebb csapatává a McLaren, az F1 eredettörténeteket feldogozó sorozatának hála. A videó egészen az új-zélandi alapító Bruce McLaren karrierjétől a csapat felemelkedésén át napjainkig bemutatja a wokingi istálló gazdag történetét.

Mit csinálnak jelenleg a korábbi Ferrari-csapatfőnökök?

Frederic Vasseur az olaszok hatodik csapatfőnöke lesz az évezredben. Hol vannak most, mivel foglalkoztak elődjei a Maranellóból távozás után?

Jean Todt (1993-2007): A csapattal hét konstruktőri vb-címet nyerő francia a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke volt három cikluson keresztül, 2021 végéig. Jelenleg az ENSZ közlekedésbiztonsági különmegbízottja.

Stefano Domenicali (2008-2014): Az utolsó konstruktőri cím megnyerését felügyelő olasz pályája szintén felfelé ívelt: a Lamborghini vezérigazgatója és az FIA együléses bizottságának vezetője lett, 2021 óta pedig a Formula-1 elnök-vezérigazgatója.

Marco Mattiacci (2014): Rövid életű vezetése után Mattiacci visszatért az autóiparba, a Faraday Future márka- és kereskedelmi igazgatója volt, 2022-ben pedig ugyanebben a pozícióban kezdett az Aston Martinnál.

Maurizio Arrivabene (2015-2018): A Philip Morris korábbi kommunikációs főnöke már F1-es ideje alatt a Juventus igazgatótanácsi tagja volt, 2021 óta pedig vezérigazgató a klubnál, de két hete a teljes vezetéssel együtt lemondott. Az átmeneti időszakban még betölti a pozíciót.

Mattia Binotto (2019-2022): A csapatfőnöki tisztséget formálisan január 9-ig viselő olasz tervei nem ismertek, de szerződése várhatóan egy bizonyos időkeretben megtiltja, hogy másik istállónál vállaljon munkát.

Egy teljes napot tesztelt a Mercedes szimulátorában Lewis Hamilton öccse

Nicolas Hamilton egy álma vált valóra bátyja közbenjárásának köszönhetően: egy teljes napot töltött a Mercedes brackley-i szimulátorában. A vezérlést különleges igények alapján kellett átalakítani, mivel a fiatalabb Hamilton mozgása agyi bénulás miatt korlátozott. Ennek ellenére Lewis Hamilton 30 éves öccse 2011 óta versenyez, a BTCC-ben már ötödik szezonját húzta le 2022-ben.

„Az év során korábban Nicolas és én megkértük a csapatom, hogy megvalósulhasson ez a nap, most pedig itt vagyunk” – írta a képeket is posztoló Lewis Hamilton a közösségi médiában. „A szimulátorban tölthető idő ritkaságszámba megy, olyasvalakinek pedig, mint az öcsém, nem hozzáférhető. Módosításokra volt szükség az ülésen, a kormányon és a pedálokon. Az egész napot bent töltötte, ő az első mozgássérült, aki ezt elmondhatja magáról. A mosoly, amely a képeken látható, egész nap nem tűnt el az arcáról.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Átvette szerkesztőségünk díját az év legjobb magyar raliversenyzője

Átvette az idei TOP50 magyar autóversenyző szavazásunk második helyéért és a közönségszavazáson aratott győzelméért járó díjat Csomós Miklós. A sárospataki ralis nyújtotta 2022-ben a legjobb teljesítményt a magyar raliversenyzők közül. Az Európa-bajnokságon újoncként, jelentős hendikeppel (régebbi autóval, rossz rajtpozícióból) indulva is letette a névjegyét, több szakaszt is nyert, nemegyszer Európa legjobbjai között autózott, erre pedig a nemzetközi pilóták és a Skoda mérnökei is felkapták a fejüket. Zárásként két magyar bajnoki futamon is megszorongatta az exvilágbajnok Mads Ostberget, mindkétszer ő volt a leggyorsabb hazai versenyző.

A toplistánkon (amely az Autósport évkönyv 2022-ben található) legjobb ralisként záró Mixinek gratulálunk és sok sikert kívánunk neki 2023-ra!

csomósmixi-rali-top50

csomósmixi-rali-top50-2

 

Közel 1 millió euróba kerül Max Verstappen szuperlicensze 2023-ra

Mivel 2022-ben rekordokat döntött a világbajnok Max Verstappen, így ennek 2023-ban meg kell fizetnie az árát, méghozzá szó szerint: mivel egy alapdíj mellett a megszerzett pontok alapján számítják a következő évre érvényes szuperlicensz árát, így ebben is rekordot dönt a holland. A 10.400 eurós alapdíj mellé a RacingNews365 értesülései szerint pontonként 2.100 eurót kell fizetnie minden versenyzőnek, és mivel Verstappen 454 pontot gyűjtött idén, így elég borsos árért indulhat el jövőre is: ez lesz mindenidők legdrágább szuperlicensze.

Ha pedig hozzáadjuk, hogy az euró mai átlagos árfolyamon 410 forintba került, láthatjuk, hogy ennek a sportnak még ez a része sem olcsó...

1. Max Verstappen € 963,800
2. Charles Leclerc € 657,200
3. Sergio Perez € 650,900
4. George Russell € 587,900
5. Carlos Sainz € 527,000
6. Lewis Hamilton € 514,400
7. Lando Norris € 266,600
8. Esteban Ocon € 203,600
9. Fernando Alonso € 180,500
10. Valtteri Bottas € 113,300
11. Kevin Magnussen € 62,900
12. Pierre Gasly € 58,700
13. Lance Stroll € 48,200
14. Yuki Tsunoda € 35,600
15. Guanyu Zhou € 23,000
16. Alexander Albon € 18,800
17. Nyck De Vries € 14,600
18. Nico Hulkenberg € 10,400
19. Oscar Piastri € 10,400
20. Logan Sargeant € 10,400

f1-verstappen-redbull-piquet

fotó: dppi

Videó: Daniel Ricciardo összes F1-es győzelme

Az F1 YouTube-csatornáján egy videóba gyűjtötték össze Daniel Ricciardo mind a nyolc Formula-1-es sikerét, kezdve a 2014-es Kanadai Nagydíjjal, egészen a 2021-es monzai versenyig. A képre kattintva megnézhetitek Ricciardo össze győzelmét!