Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 7. péntek

„Na, hát még ezt is nekem kell csinálni!” – gondolta Vettel, majd kiszállt, hogy megszerelje az autóját

A németnek a pénteki edzésnap során volt gondja a fékpedállal Silverstone-ban, majd miután beparkolt a garázsba, jobbnak látta, ha ő maga veszi kezelésbe Ferrariját. Ezt örökítette meg az alábbi felvétel.

Újabb F1-es dokusorozat készül

A sportág 70. évfordulója kapcsán gyártott közösen új dokumentumsorozatot a Formula-1 és a Sky Sports. A „Race to Perfection” – „Verseny a tökéletesség felé” – a beharangozó szerint az 1950-es indulástól napjainkig dolgozza fel a Formula-1 nagy történeteit és drámáit: ritkán és soha nem látott felvételeket, valamint jelenlegi és korábbi versenyzőkkel több mint 40 interjút ígér.

A hét epizód listájában olyan címek szerepelnek, mint „Bajnoki döntők”, „Dicsőség és tragédia” és „Vitás pillanatok”. A sorozat premierje szeptember 12-én lesz a Sky különböző platformjain, de azt ígérik, világszerte eljut különböző tévécsatornákra és streamingszolgáltatókhoz. A készítők ezzel a trélerrel csinálnak kedvet a műsorhoz:

Kiugrott az autóból a verseny közepén, szanaszét büntették a Mercedes pilótáját

Nyck de Vries az ötödik helyen haladt a Formula-E Berlin ePrix-jének második futamán, amikor egy nagy elfékezés után megadta magát alatta a Mercedes. A holland igyekezett félrehúzódni a pályán, majd meg sem várva a versenyirányítás reakcióját, kipattant az autóból, és elkezdte azt saját kezűleg egy kapu felé tolni azt. Egy idő után segítségére siettek a pályabírók is, akik egyébként limitált számban vannak jelen a szezonzáró helyszínén a pandémia miatti egyik óvintézkedés nyomán.

Hamarosan megérkezett a teljes pályás sárga zászlós jelzés, ám Formula-E versenyigazgatója, Scot Elkins nem nézte jó szemmel de Vries magánakcióját, amit még aközben művelt le, amikor az autók versenytempóban közlekedhettek a pályán. A versenyzői eligazításon ugyanis mindig nyomatékosan tudatják a pilótákkal, hogy leálló autója esetén mindenki köteles a helyén ülve megvárni a pályabírók segítségét. A Formula-2 tavalyi bajnoka nem így tett, amit a biztonsági irányelvek súlyos megsértésének tituláltak az ítélethozók, emiatt háromféle büntetést is kiszabtak rá. A Mercedes versenyzőjének egyrészt be kell fizetnie 5000 euró bírságot, másrészt öt rajthelyes büntetést kap a harmadik, szombati berlini versenyre, harmadrészt pedig öt büntetőpontot is feljegyeztek a licenszére - szinte példátlan, hogy valaki ilyen sokat kapjon egyetlen vétségért, ez is mutatja, hogy mennyire nem vette félvállról de Vries vétségét az FIA. A holland így immár nyolc büntetőponttal rendelkezik egy ugyanolyan rendszerben, amit a Formula-1 is használ.

Arccal a régi sikerek felé: a helyes útra lépett a McLaren!

Negyedéves csapatértékelővel jelentkezett podcastgárdánk a két silverstone-i futam között, amelyben a wokingi alakulat igen előkelő helyet és értékelést kapott. Hallgassatok belénk:

 

Itt élőben nézheted online a MotoGP teljes brnói hétvégéjét

Mivel a gyorsaságimotoros-vb jogait az idei szezonra megszerző új sportcsatorna, az Aréna4 még sok szolgáltatónál nem elérhető, a Cseh Nagydíj eseményeit a honlapjukon keresztül is élőben lehet követni – a felület IDE vagy a képre kattintva érhető el (a menetrend itt böngészhető, ha pedig semmilyen fontos MotoGP-s hírről nem akarsz lemaradni, csatlakozz a Formula MotoGP csoporthoz!):

motogp-dppi

 

Ha ez így folytatódik, A nap lánya mellett elindíthatnánk A nap Hamiltona rovatot is

Nyugalom, nem mondtuk, hogy ilyesmire készülnénk, csak arra utalunk, hogy amennyi színes, mókás és zavarbaejtő szerelést magára öltött már a brit, lassan létjogosultságot szerez magának egy saját rovathoz. De természetesen A nap lányainál jobbat úgysem tudna alkotni.

Persze az is lehet, hogy csak a nappaliját festette, aztán ugyanabban a nadrágban volt kénytelen kimenni a pályára, mert nem volt neki a szekrényben másik.

117148789_3649446071755257_910024873948060375_n

117302878_3649446105088587_6345546776868119235_n

Rengeteg minden lesz pénteken, ne maradj le - mutatjuk a programot

Több kategória is megkezdi a versenyhétvégéjét pénteken - íme a program:

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

10:35-11:20 Formula-3, szabadedzés

11:30-12:20 Superbike, első szabadedzés

12:00-13:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

13:55-14:40 Formula-2, szabadedzés

14:10-14:50 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:00-15:50 Superbike, második szabadedzés

15:05-15:35 Formula-3, időmérő (M4 Sport)

16:00-17:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

18:00-18:30 Formula-2, időmérő

00120009_187

fotó: dppi

 

Patkóval tiszteleg Stirling Moss előtt a Mercedes

A hétvégi 70. Évfordulós Nagydíjon a legendás brit autóversenyző, Stirling Moss előtt tiszteleg a Mercedes. Az Ezüst Nyilak orrkúpjára a patkó szimbóluma kerül fel, ahogy az Moss korai versenyautóján, a Cooperen is látható volt az 1950-es évek első felében.

Az idén áprilisban 90 évesen elhunyt versenyző 16 futamgyőzelmet szerzett az F1-ben, egyet a Mercedesszel 1955-ben.

Az imolai lelátó alapján azt hihetnénk, hogy már 10 éve járvány van

Az F1-es naptár eddig bejelentett állomásai közül egyelőre csak Szocsiban és Portimaóban foglaltak állást egyértelműen a szervezők amellett, hogy bizonyos számú rajongót is szeretnének majd beengedni a lelátókra a versenyhétvége folyamán. Noha a november 1-jei imolai fordulóra is megtörténhet még ez, hiszen három hónap hátravan még addig, mindenesetre a friss fotók alapján egyértelmű, hogy ebben az esetben némi kertészkedési feladatokat is el kell majd látni a nézőtéren. A július utolsó hétvégéjén Imolában rendezett Formula Renault Eurocupról érkezett fotók alapján ugyanis egy fedetlen, pálya menti domboldalon olyannyira benőtte már a gaz az ülőhelyeket, mintha már egy évtizede koronavírus-járvány uralkodna a világon, vagy legalábbis az F1 2006-os utolsó látogatása óta nem nyúlt volna hozzá senki (mondjuk ez utóbbit el tudjuk képzelni). 

IMOLA Eurocup

03120004_305

03120004_304

Fotó: DPPI

Ken Block csatlakozott az elektromos ralikrosszhoz

A ralikrossz-világbajnokság négy hétvégéjén kísérőkategóriaként szereplő Projekt E mezőnyéről eddig nem tudhattunk sokat, az elektromos géposztály azonban most egy igazi húzónévre tett szert: Ken Block jelen lesz az első hétvégén augusztus 22-23-án a svédországi Höljesben, a STARD csapat Ford Fiesta ERX versenygépével, melyet három, összesen 450 kW teljesítményű elektromotor hajt.

Az 52 éves Block korábban, 2016-ban és 2017-ben a WRX állandó tagja volt Forddal, két dobogós pozíciót szerzett a kategóriában. Az idei Dakaron egy bemutatószakasz erejéig az Extreme E elektromos versenygépével tűnt fel, de Höljes lesz az első alkalom, hogy versenyezni is fog villanyautóval.

Egy ilyen Ford Fiestával írt történelmet a STARD tulajdonosa, Manfred Stohl júliusban Magyarországon, a Kakucs Ringen: a magyar bajnokság Supercar kategóriájának mezőnyében globális szinten először versenyzett elektromos versenygép, ráadásul a győzelmet is megszerezte a benzinmotoros társak előtt.

Da Costa tud egy rövidebb utat? Ismét lealázta a mezőnyt az időmérőn!

A Formula-E második berlini versenynapjának kvalifikációján a DS Techeetah pilótája, Antonio Felix da Costa folytatta a hengerlést – a mezőny ma utoljára a fordított vonalvezetést használja a Tempelhof repülőtéren, a portugál pedig még a szerdainál is nagyobb előnnyel hódította el a pole-t.

A pontverseny első hat helyezettjét felvonultató első csoportból ezúttal is csak da Costa volt képes olyan erős kört futni, amely a superpole-ra is elég volt, bár szerdához képest ezúttal „csak” az alapszakasz második legjobbja lett, pár ezreddel felülmúlta ugyanis őt Sebastien Buemi a Nissannal.

A legközelebbi üldözők közül Bird 9., Günther 11., Vandoorne 13., Evans 17. lett, míg Sims a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni, ugyanis 20 rajthelyes büntetést kapott akkumulátorcseréért.

A superpole-ban rendkívül izgalmasan kezdődtek a dolgok, egy pillanatban a két holland, Frijns és de Vries csatázott az ideiglenes vezetésért, aztán a Mahindra beugrója két ezreddel ugrott az élre a csapattal töltött második versenynapján. Megjött azonban a szerdai győztes da Costa, aki ismét megnyitott egy újabb ligát, és bepozicionálta magát négy tizedmásodperccel mindenki elé. Az utolsóként érkező Buemi vele sem tudott mit kezdeni, de hajszállal megkaparintotta a második helyet.

„Nem vagyok négy tizeddel gyorsabb senkinél, de ha egy versenyzőnek jó autója van, hirtelen minden összeáll” – nyilatkozta szerényen a portugál, aki immár 43 ponttal vezeti a bajnokságot, ezúttal viszont megkímélte a nagyérdeműt az előző nap nagy sikert arató színészi alakítástól.

„Úgy tekintek erre, hogy én vagyok a legjobb a Formula-E 1,5-ben” – mondta a második helyezett Buemi, aki kissé gyanakodva beszélt a DS-ek egyenesbeli sebességéről.

A második időmérő végeredménye:

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 A.F.da Costa DS 1:06.442  
2 Sébastien Buemi Nissan 1:06.859 0.417
3 Alex Lynn Mahindra 1:06.919 0.477
4 Nyck de Vries Mercedes 1:06.921 0.479
5 Robin Frijns Virgin 1:06.974 0.532
6 Lucas di Grassi Audi 1:07.292 0.850
Q        
7 Oliver Rowland Nissan 1:07.018 0.239
8 Jean-Éric Vergne DS 1:07.035 0.256
9 Sam Bird Virgin 1:07.148 0.369
10 Edoardo Mortara Venturi 1:07.218 0.439
11 Max Guenther BMW 1:07.269 0.490
12 André Lotterer Porsche 1:07.285 0.506
13 S.Vandoorne Mercedes 1:07.292 0.513
14 J.d'Ambrosio Mahindra 1:07.338 0.559
15 Alexander Sims BMW 1:07.368 0.589
16 Oliver Turvey NIO 1:07.451 0.672
17 Mitch Evans Jaguar 1:07.516 0.737
18 Felipe Massa Venturi 1:07.557 0.778
19 Nico Müller Penske 1:07.581 0.802
20 Neel Jani Porsche 1:07.640 0.861
21 S.Sette Câmara Penske 1:07.846 1.067
22 Daniel Abt NIO 1:08.005 1.226
23 James Calado Jaguar 1:08.432 1.653
24 René Rast Audi 1:08.464 1.685

Az összes létező veszély ellen kiáll az FE ebben az egy videóban

A visszatérő Formula-E is elkészítette a maga összefogást hangsúlyozó videóját, amelyben versenyzők, csapatvezetők és más személyek is felszólalnak a jelenünket leginkább foglalkoztató globális ügyek, a rasszizmus, a koronavírus és a klímaválltozás elleni harc mellett. A Positively Charged című videó a nevének megfelelően pozitív érzelmi töltést igyekszik átadni mindenkinek, aki megnézi.

"Tudjuk, hogy ebben a versenyben nincs célvonal, de ez még nem jelenti azt, hogy ne lehetnénk gyorsabbak" - szól a kampány üzenete. 

 

Mindezek fényében az első berlini futam rajtra előtt a mezőny egy perc csenddel adózott a koronavírus és a rasszizmus áldozatai előtt, és emlékezett meg egyúttal a Formula-E első halálos áldozatára, egy munkásra, aki a versenypálya építése során, balesetben veszítette életét néhány napja. 

Videó: az F1 történetének legdrámaibb utolsó körei

Lewis Hamilton defektes gumival elért silverstone-i sikere után a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornája készített egy válogatást a korábbi drámai befutókról – pontosabban már egy másodikat, hiszen néhány éve már közzétettek egy összeállítást. Az alábbiakban tehát összesen 20 emlékezetes finálét lehet megnézni (ha átkattintunk a YouTube-ra!):

Videón keresztül integetnek a díjátadó méltóságok a Formula-E-ben – de hogy minek?

Sok minden miatt lehetett izgatottan várni a poszt-Covid Formula-E-t, ezek egyike pedig az, hogy kiderüljön, itt milyen körülményes megoldást találtak ki a díjátadó ceremóniák lebonyolítására! A Formula-1 jelentheti az összehasonlítási alapot, és talán megnyugodva láthatjuk, hogy itt nincsenek sem serlegcipelő robotok, sem a bokszutcába száműzött csapattagok. Vannak viszont olyan, távolságtartó pódiumemelvények, amelyek egyik oldalán a pezsgővel, másikon a trófeával várják a dobogósokat. Egyszerűnek is tűnik a képlet, hiszen a himnuszok után a ceremóniamester egyenként szólítja a helyezetteket, akik ekkor megragadják a díjat, és kedvükre logobtathatják azt. Ám előtte még élő videókapcsolásban bejelentkeznek azok az emberek, akiknek normál esetben át kellett volna adniuk a trófeákat. Így megjelent a méretes kivetítőn Michael Müller, Berlin polgármestere, prof. dr. Angelika Eggert kórházigazgató, valamint egy rajongó - ja, meg ráadásként a Formula-E kabalafigurája, hogy ki legyen töltve a négyfelé osztott kép. A díjátadásra hivatott személyek megmutatták magukat, integettek egyet, majd kikapcsolták őket, hogy a három pilóta és a DS Techeetah csapatvezetője végül átvegyék azokat maguk.

Persze semmi sem lesz olyan jó, mint amikor Antonio Felix da Costa nyújtja át a trófeát Antonio Felix da Costának.

Történelmi tempó: Először 300 km/h felett a DTM

A Német Túraautó-bajnokság 2020-as szezonnyitóján Spa-Francorchamps-ban csúcs született: először lépte át DTM-autó a 300 km/h sebességet. A rekorddöntő az audis Fabio Scherer volt a második futam 22. körében. A futam végén egy másik alkalommal is átlépte a határt és 302 km/h végsebességig jutott. A verseny során két BMW-s, Jonathan Aberdein és Philipp Eng is elérte a bűvös számot, utóbbi háromszor is.

A csúcsdöntés minden alkalommal a pálya hosszú egyenesében, a Kemmelben történt, szélárnyékban, nyitott DRS-sel és az előzésgomb segítségével. A 60 lóerős előzéssegítő funkcióval kiegészítve a DTM-autók csúcsteljesítménye 640 lóerő.

A két évvel ezelőttig használt V8-as autók végsebessége 270 km/h óra volt. A négyhengeres turbómotorok és a Class One szabályrendszer 2019-es bevezetésével arra számítottak a szakértők, hogy az autók Hockenheimben átlépik a 300-at, de akkor 294 km/h-nál állt meg a mérő. A DTM és Super GT közös japán versenyén, Fujiban a másfél kilométeres célegyenes segíthette volna elő a rekorddöntést, de azon a hétvégén az a döntés született az esélykiegyenlítés jegyében, hogy ne lehessen DRS-t használni.

Kommentátort nevezett meg tartalékpilótának a McLaren

Miután kiderült, hogy a Mercedes figyelmetlenségből olyan tartalékpilótát oszt meg két másik csapattal, aki nem is jogosult Formula-1-es versenyzésre, a McLaren is keresésbe kezdett, hogy szükség esetén alkalmazni tudjon valakit helyettesként - persze normál esetben minimális az esélye, hogy egy F1-es csapatnak élesben kell bevetni a tartalékpilótáját, de most, a koronavírus-járvány közepén tényleg nem árt erre felkészülni. A wokingi csapat kiválasztottja pedig Paul di Resta lett, aki 2011 és 2013 között versenyzett a Force Indiával, azóta viszont leginkább a SkySports helyszíni szakértőjeként és kommentátoraként tűnik fel az F1 körül. Leszámítva a 2017-es Magyar Nagydíjat, amikor egyszer már be kellett ugrania hasonló módon. Akkor a Williamsnek volt hirtelen szüksége valakire a lebetegedő Felipe Massa helyére, és di Resta volt az istálló tartalékja, így sebtében félretette a mikrofont, és átállt a másik oldalra, ahol őt interjúvolják (talán még emlékszünk, Kimi Raikkönen le is kommentátorozta őt verseny közben a rádióban). Ez az egy beugrás tette most a skótot alkalmassá a tartalékpilótai szerepre, hiszen a szuperlicensz megadásához F1-es versenytapasztalatot követel meg az FIA az elmúlt három évből. A 34 éves skót túl van a wokingi ülésteszten, de a hétvégi 70. Évfordulós Nagydíjon is a Sky embereként lesz jelen, és nem vegyül a mclarenesekkel, kivéve, ha szükség lenne a szolgálataira Lando Norris vagy Carlos Sainz kidőlése esetén.

Di Resta az Aston Martin kiszállásával idénre elveszítette DTM-es állását, vezet azonban a WEC-ben a United Autosport LMP2-es csapatában - amely istálló szintén a McLaren-vezér Zak Brown fennhatósága alatt áll.

diresta

A pillanat, amikor a férfiak sírtak: hogyhogy nem indult el Hülkenberg autója?

A Brit Nagydíjat kitárgyaló podcastadásunkban természetesen szóba került Nico Hülkenberg teljesen váratlan beugrása, majd meghiúsult versenyzése is - hallgassátok meg a vonatkozó részt (meg persze a teljes adást is!):

 

Albon és Magnussen ütközésétől Kvjat balesetéig – a Brit GP legjobb onboard felvételei

Az első silverstone-i verseny is után megérkezett a szokásos válogatás a belső kamerás videókból (átkattintás után nézhető meg!):

 

A Covid-19 bemutatja: így kell saját magadnak átadni a trófeát

Egész pontosan a koronavírus és Antonio Felix da Costa koprodukciójáról van szó, amit a szerdai Berlin ePrix időmérője után figyelhettünk meg. A Formula-E szintén szigorú vírusvédelmi intézkedések mellett indulhatott csak útjára, és az érintkezések csökkentésének egyik módja, hogy a kvalifikáció győztesének járó díjat a pilótának önmagának kell elvennie az állványról. A DS Techeetah versenyzője ezt elég lehangolónak találta, ezért eljátszotta az átadó és az átvevő szerepét is, végezetül pedig hollywoodi karriert követelt magának az alakításért!

Marquez akár az összes augusztusi versenyről kidőlhet?

Mi is beszámoltunk róla, hogy a jerezi felkartörését követően ismét meg kellett műteni Marc Marquezt, mivel a csont rögzítésére szolgáló titánlemez megsérült a karjában, így azt ki kellett cserélni egy újra. Emiatt az már eldőlt, hogy a nyolcszoros világbajnok kihagyja a most hétvégi Cseh Nagydíjat (helyét a tesztmotoros Stefan Bradl veszi át a Repsol Hondánál), a barcelonai El Periodico lap – amely egyébként az Andalúz GP-n való visszatérési szándékát is elsőként szellőztette meg múltkor, azaz Marquez közeli forrásokkal bír – viszont úgy tudja, hogy a spanyol a soron következő két spielbergi futamon sem áll rajthoz.

Marquez így várhatóan csak szeptember közepén, Misanóban fog ismét versenyezni, ami immár négy kihagyott nagydíjat fog jelenteni neki, ami még a szezonnyitón a bukásáig elképesztő tempót diktáló hondásnak is túl nagy hátrányt fog jelenteni, így lassan gyakorlatilag biztosra vehetjük, hogy ugrik a címvédése.

marquez-dppi

Perezt csütörtökön tesztelik, pénteken visszatér?

Múlt héten lett pozitív Sergio Perez koronavírus-tesztje, emiatt ki kellett hagynia a Brit Nagydíj hétvégéjét, azonban van rá esély, hogy már most, a második silverstone-i futamon ő üljön vissza az autóba. Sajtóinformációk szerint Perezt csütörtökön újra tesztelik és ha negatív lesz az eredmény (vagyis holnapig leküzdi a fertőzést), akkor pénteken már ő gurulhat ki a Racing Pointtal az első szabadedzésre - az első pozitív teszt utáni kötelező karantén hét nap, ez most jár le.

per

fotó: dppi

Olvastad már?