DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Pénteken kezdődik a Formula-E szezonja, mutatjuk a programot

Szaúd-Arábiában kezdődik meg a Formula-E hatodik, 2019/2020-as szezonja, ráadásul nem is hétvégén, hanem pénteken rendezik az első forduló minden eseményét - magyar idő szerint hajnali első szabadedzéssel kezdődik és koradélutáni futammal zárul a program. Szombaton aztán lezavarják a szezon második fordulóját is.

November 22-e, péntek

5:00-5:45 Első szabadedzés
7:00-7:30 Második szabadedzés
9:00-10:05 Időmérő és Super Pole (Eurosport 1)
13:05-13:50 Futam (Eurosport 1)

November 23-a, szombat

6:40-7:20 Harmadik szabadedzés
8:55-10:05 Időmérő és Super Pole (Eurosport 1)
13:00-14:00 Futam (Eurosport 1)

Hangolódjunk az alábbi videóval:

„Tesztet kérek jutalékként!” – az őt előzőleg bizonyítékként használó Ferrarin viccelődik az ex-F1-es

Mint arról beszámoltunk, nem hagyja annyiban Carlos Sainz melbourne-i büntetését a Ferrari, amely felülvizsgálati kérelmet nyújtott be az ügyben. Mint azt a Pitwall című hírháttérműsorunkban is kifejtettük, ahhoz, hogy egyáltalán újranyissák az ügyet, a maranellóiaknak új és releváns bizonyítékkal kell előállniuk, amely az ítélet meghozatalakor nem állt a felügyelők rendelkezésére.

Néhány éve a Scuderia már került hasonló helyzetbe, amikor Sebastian Vettel 2019-es Kanadai Nagydíjon kapott öt másodperces büntetését próbálták meg visszavonatni. Akkor a bizonyos „új és releváns” bizonyítékok egyike Karun Chandhok korábbi F1-es pilóta Sky Sportson tartott videós elemzése volt, amelyben az indiai exversenyző nem tartotta hibásnak Vettelt az incidensben. Akkor ezzel a Ferrari gúny tárgyává vált, hogy egy szakértő tv-s elemzésére alapozva akarta megtámadni a stewardok ítéletét. Mindenesetre Chandhok nem felejtett, a montreali esetre reflektálva az alábbiakat posztolta ki a Twitter-oldalán: „Csak hogy tiszta legyen: ha a Ferrari ezúttal is a Skypad-elemzésemet használja bizonyítékként, egy tesztet kérnék egy Ferrari 641-essel jutalékként!”

Víz alá került Miamiban az F1-es pálya egy része az esőzések miatt – fotóval!

Alig néhány héttel a második Formula-1-es Miami Nagydíj előtt meg kellett állni az előkészületi munkálatokkal, a helyi Local 10 hírlap beszámolója szerint ugyanis az elmúlt napok heves esőzései miatt víz alá került a pálya egy része – írja a RacingNews365.com portál. A lap tudósítása szerint három napon át intenzíven esett az eső a környéken, egy ideig meg is bénult a helyi közlekedés, hétfő-keddre viszont már javult a helyzet. Egy Reddit-felhasználó, akinek az ismerőse részt vesz Miamiban a pálya előkészületi munkálataiban, egy fotót is posztolt a kialakult helyzetről:

My friend is part of the crew getting the Miami track ready for this year's race. It's all flooded today.
by u/armadildodick in formula1

Ocon egy TikTok-filterrel figurázta ki a komplett F1-es mezőnyt – videó

Esteban Ocon töltötte fel a videóját a TikTokra, ahol az F1 főcímére húzott rá egy filtert – a végeredményen pedig rendkívül jót szórakozott:

@estebanocon #filter #f1 ♬ Laughing - Gianluca Marino

 

Csúnyán odaszúrt Massának TikTokon a McLaren

A múlt hét egyik nagy figyelmet kapó híre volt (amelyről a Pitwall című műsorunkban is részletesen beszéltünk), hogy Felipe Massa megvizsgálja annak a jogi lehetőségeit, hogy megváltoztassa a 2008-as Formula-1-es világbajnokság végeredményét. A brazil pilóta Bernie Ecclestone nemrégi nyilatkozata után hozakodott elő újra a témával, amelyben az F1 egykori ura arról beszélt, hogy már abban a szezonban tudtak a szingapúri Nelson Piquet-féle baleset szándékosságáról, amely botrány hivatalosan csak egy évvel később robbant ki, csak a sportág jó hírneve miatt inkább eltussolták az ügyet Max Mosley akkori FIA-elnökkel. Massa állítása szerint ennek fényében törölni kellene a Szingapúri Nagydíj eredményét, amely azt eredményezné, hogy az ott a bokszban történt tankolócső-elrántás miatt nullázó brazil lenne a világbajnok, nem pedig az őt a drámai interlagosi finálé után egyetlen ponttal megelőző Lewis Hamilton.

Massának persze fikarcnyi esélye sincs a 15 évvel ezelőtti végeredmény megváltoztatására, hiszen az FIA szabályzata kimondja, hogy az év végi gála után az véglegessé válik és nem módosítható. Mindenesetre Massa kijelentésére most reagált Hamilton akkori csapata, a McLaren, méghozzá a TikTokon: a rövid videóban egy montázst láthatunk a brit első világbajnoki címének évéből, alatta pedig a „Denial is a river in Egypt” zene szól, ami szabad fordításban nagyjából annyit tesz, hogy „A Tagadás egy folyó Egyiptomban” (angolul ez egy szójáték a Nílus nevével), s amelyet a közösségi médiában annak kifejezésére szokták használni, ha valaki tagadásban él valamivel kapcsolatban – ez esetben annak kapcsán, hogy Hamilton az F1 jogos 2008-as világbajoka.

@mclaren Denial is a river in Egypt. #McLaren #F1 #LewisHamilton #Cars #Formula1 #Trend ♬ original sound - McLaren

Kvjat csatlakozott Grosjeanhoz a Lamborghini LMDh-projektjében

Újabb volt Formula-1-es pilóta csatlakozik a Lamborghini sportautós gyári versenyzői közé: Romain Grosjean után Danyiil Kvjatot is leigazolta a WEC-ben és az IMSA-ban is jövőre debütáló márka. A Lamborghini bejelentése alapján az olasz színekben versenyző orosz pilóta is része lesz a várhatóan nyáron induló intenzív tesztprogramnak Grosjean, valamint Mirko Bortolotti és Andrea Calderelli mellett, jövőre pedig várhatóan mindkét említett szériában versenyezni is fog. A Lamborghini egy-egy autót tervez indítani a WEC-ben és az IMSA-ban is, a Le Mans-i 24 óráson azonban mindkét egység feltűnhet majd.

A lépés nem meglepő, hiszen Kvjat idén a Prema csapatát erősíti az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában, márpedig a Prema többségi tulajdonosa az Iron Lynx anyacége, s az Iron Lynx lesz a Lamborghini partnere is az LMDh-ban. Kvjatot egyébként a napokban egy Formula-E-teszttel is hírbe hozták.

kvyjat-lamborghini

Villanyfényes ausztrál futammal vált teljessé a TCR Világsorozat versenynaptára

Bár már csak két hét választ el minket a portimaói évadnyitótól, csak most vált teljessé a kvázi a WTCR helyébe lépő TCR Világsorozat versenynaptára. A szervezők ugyanis csütörtökön jelentették be, hogy a Sydney Motorsport Park ad otthont november első hétvégéjén a TCR Australiával közös első állomásnak, amelyet néhány nappal később követ a már korábban is ismert bathursti verseny. A Sydney Motorsport Parkban rendezendő futamok különlegessége pedig az lesz, hogy esti, villanyfényes körülmények között csap majd össze a mezőny.

Ezzel tehát teljessé vált a TCR World Tour 2023-as menetrendje (igaz, Makaót még nem véglegesítették teljesen), amelyben a Hungaroring június közepi időponttal szerepel. A mezőny ugyanakkor még igencsak foghíjas – jóllehet, Michelisz Norbertnek köszönhetően már biztosan lesz magyar pilóta az indulók között.

A TCR Világsorozat 2023-as naptára:

Április 28-30. Portimao, Portugália (TCR Europe)
Május 26-28. Spa-Francorchamps, Belgium (TCR Europe)
Június 9-11. Vallelunga, Olaszország (TCR Italy Cup)
Június 16-18. Hungaroring, Magyarország (TCR Europe)
Augusztus 18-20. El Pinar, Uruguay (TCR Dél-Amerika)
Augusztus 25-27. San Luis, Argentína (TCR Dél-Amerika)
November 3-5. Sydney Motorsport Park, Ausztrália (TCR Australia)
November 10-12. Bathurst, Ausztrália (TCR Australia)
November 16-19. Makaó (TCR Asia Challenge)

(Zárójelben a sorozat, amelynek keretein belül rendezik a Világsorozat futamait is.)

tcr-sydney

Gaslyban még tizedek vannak körönként

Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke beszélt az istálló új igazolásáról, Pierre Gaslyról: a francia pilóta még mindig új Enstone-ban, úgyhogy bár most is gyorsnak tűnik, de még van benne tartalék.

„Még időre van szüksége. Most is gyors, de idő kell ahhoz, hogy minden apróságot ki tudjon préselni az autóból, és még mindig csak ismerkedik velünk. Azt mondta nekem múltkor, hogy 'nézd, adj még pár futamot, és tizedmásodpercek vannak bennem' Élvezi a helyzetet, kedveli a csapatot, és mi is őt” – mondta pilótájáról Szafnauer.

f1-gasly

fotó: dppi

Videó: Az első hazai Porsche 992 GT3 RS Weissach Package Budapesten

Az első hazai Porsche 992 GT3 RS Weissach Package bukkant fel Budapesten - Balogh Dániel figyelt fel rá:

Reakció az elmúlt hét legfontosabb F1-es híreire

Pitwall című hírösszefoglaló műsorunk minden hétfőn este 19 órakor jelentkezik, és átbeszéljük a mögöttünk hagyott hét legfontosabb híreit, eseményeit. Ha lemaradtatok volna, íme a legutóbbi adásunk.

Ha nem akartok lemaradni a Pitwall, a Formula Podcast vagy a Formula Motocast adásairól, valamint egyéb videós tartalmainkról, akkor iratkozzatok fel YouTube-csatornánkra: https://www.youtube.com/@formulamagazin 

Vettel nyomdokaiban jár Verstappen

Max Verstappen 143. nagydíját futotta az Ausztrál Nagydíjon a Red Bull színeiben, amely számmal ő töltötte a legtöbb hétvégét a csapat versenyzőjeként Mark Webber (129), Sebastian Vettel (113) és Daniel Ricciardo (100) előtt. A holland rendelkezik a legtöbb dobogóval is a legtöbb futam mellett, 80 alkalommal állt a pódiumon, míg a második Vettel 65-ször érte el ugyanezt. 

Azonban vannak olyan statisztikák, amelyben Verstappen még a négyszeres világbajnok mögött áll. A pole-pozíciók számában a német nagy előnnyel vezet, kétszer (44) annyi esetben állt az első rajtkockában, mint a vb-tabella éllovasa (22). Ebben tehát még le van maradva a holland, azonban a győzelmek kapcsán nagyon közel áll ahhoz, hogy megelőzze Vettelt, aki 38 alkalommal nyert a Red Bull pilótájaként. Verstappen melbourne-i győzelmével 37. sikerét aratta, így csupán egy sikerre van attól, hogy holtversenyben a csapat legtöbb győzelmét szerző versenyzője legyen.

„Fernando még csak nem is gondolkodik a visszavonuláson”

Hiába közeledik már a 42. életévéhez Fernando Alonso, továbbra is remek formában van: a szezon első három futamán egyaránt dobogóra állhatott a nagyot előrelépő Aston Martinnal. A kétszeres F1-es világbajnok hűséges fizioterapeutája, Fabrizio Bora nem is győzte dicsérni a spanyolt:

„Szerintem nagyszerű, ha valaki Fernando életkorában jó eredményeket tud elérni ilyen teljesítményszinten, s ezt folytatni is tudja. Alonso az Alonso, mivel az hajtja, hogy javítson magán” – nyilatkozta az Autosprintnek Bora, majd hozzátette: „Még csak nem is gondolkodik egyelőre a visszavonuláson. Továbbra is versenyezni akar. Minden nap keményen dolgozik, és alaposan odafigyel a szervezetére és az elméjére. Egyelőre továbbra is boldog a versenypályán.”

f1-alonso-aston-melbourne

Massa nem biztos Hamilton maradásában

Bár Lewis Hamilton és a Mercedes is rengetegszer elmondta már, hogy arra számítanak, hogy a hétszeres világbajnok a szerződése 2023 végi lejárta után is folytatja a versenyzést a Formula-1-ben. Ugyanakkor az újabb nehézkes idénykezdet után több szakértő és volt F1-es is azon az állásponton van, hogy ez a visszavonulás felé terelgetheti a 38 éves pilótát. Így van ezzel Hamilton korábbi ellenfele, Felipe Massa is, aki szerint a csapattárs George Russell erős szereplése sem segít:

„Nem tudom, hogy Hamilton úgy dönt-e, hogy abbahagyja. Ami tény, hogy Russell személyében először talált olyan csapattársra, aki problémákat okozhat számára. Ez plusz kétségeket ébreszt benned Formula-1-es pilótaként” – nyilatkozta a Gazzetta dello Sportnak Massa, aki szerint ráadásul a Mercedes pilótáját rengeteg más is érdekli már az F1-en kívül:

„Nem könnyű úgy motivációt találni, ha már mindent megnyertél és egy olyan Mercedest kell vezetned, ami nem igazán éri el a kívánt szintet. A karrierje elején olyan volt, mint Verstappen, és a nap 24 órájában a versenyzésre gondolt. Ugyanakkor Lewisnak most már sok egyéb érdekeltsége van a versenyzésen kívül is.”

f1-hamilton-massa

fotó: DPPI

Vietnámmal és Dél-Afrikával bővülhet 25 futamossá a 2024-es F1-es naptár?

Az utóbbi években egyre csak bővült a Formula-1-es versenynaptár: a Kínai Nagydíj törlése nélkül idén már 24 fordulót rendeztek volna, de a 23 futam is új rekordot jelent. A híresztelések szerint azonban jövőre tovább nőhet a versenyek száma, a GrandPrix.com értesülései alapján ugyanis Stefano Domenicali F1-vezérigazgató nem tette le a 25 nagydíjas tervéről. A portál ráadásul két új helyszín potenciális érkezéséről is beszámolt. Ezek közül Dél-Afrika és Kyalami esetleges visszatérése a kevésbé meglepő, hiszen az nyílt titok, hogy a pályával egy ideje már zajlanak egyeztetések (erről a Formula Podcast Facebook-csoportban is írt Mészáros Sándor kollégánk nemrég), s arra is volt esély, hogy már idén ellátogasson oda az F1. A portál úgy tudja, a kormányzat most a projekt mögé állt és megadta a szükséges 50 millió dolláros támogatást ahhoz, hogy az F1-es követelményeknek megfelelően felújítsák a helyszínt.

Ami már sokkal érdekesebb, az Vietnám esete. Hanoiban a tervek szerint 2020-ban rendeztek volna először Formula-1-es nagydíjat, ám a koronavírus-járvány miatt törölni kellett az eseményt, utána pedig börtönbüntetésre ítélték korrupció miatt a projektet leginkább támogató városvezetőt, ami után már fel sem merült a versenyrendezés. Ám úgy fest, a távol-keleti ország még nem tett le az F1-ről, ugyanis a GrandPrix.com úgy tudja, Domenicali az Ausztrál Nagydíjat megelőzően az országban járt, hogy egyeztessen az új vezetéssel. Néhány hónapja amúgy a Honda tartott egy eseményt a Hanoiban felépült pályán, amely elvileg készen állna az F1 fogadására.

Amennyiben Kyalami és Hanoi is érkezne, valamint Kína is végre visszatérne a pandémia után, úgy egy futamnak akkor is ki kellene esnie a menetrendből a 25 versenyes korlát miatt: bár Spa bizakodóbb az utóbbi időben, így is a Belga Nagydíj sorsa lehet a legingatagabb.

f1-vietnam

Először együtt az új női sorozat, az F1 Academy mezőnye

Kedden elkezdődött az új, Formula-1 égisze alá tartozó női széria történetének első tesztje Barcelonában. Kezdésként a 15 fős mezőny összeállt egy csoportképre – öt háromautós csapat alkotja a létszámot, az első sorban a Campos és ART, középen az MP Motosport, hátul a Carlin és Prema felállása látható. A fotózkodás után pályára gurultak a Formula-4-es specifikációjú, Pirellikkel szerelt Tatuus F4-T21 versenygépek: az első nyilatkozatok alapján még az összeszokás zajlik, köridőkről és sorrendről egyelőre nem érkezett hír.

A Ducati vb-bronzérmes versenyzője sem áll rajthoz a COTA-n

A bolognai gyártó bejelentette, hogy a portimaói sprinten bukott és jobb vállsérülést szenvedő Enea Bastianini ugyan megtett néhány kört Misanóban egy Panigale V4S nyergében, de utána az orvosok a vizsgálatok során arra jutottak, hogy még néhány hétre szüksége van a teljes gyógyuláshoz, ezért kihagyja a MotoGP hétvégi Amerikai Nagydíját. Az olaszt Michele Pirro fogja helyettesíteni Texasban.

Bastianini már a harmadik versenyző, aki nem lesz ott a COTA-n: Pol Espargaro hosszú rehabilitációjáról eddig is tudtunk, míg Marc Marquez kapcsán kedden adott tájékoztatást a Repsol Honda. Előbbit Jonas Folger pótolja, utóbbi esetén viszont egyelőre nem kommunikált erről a HRC, bár vélhetően Stefan Bradl lesz a befutó. A többi sérült közül Miguel Oliveira elutazik az Egyesült Államokba, de a csütörtöki orvosi vizsgálat lesz majd a döntő az indulása szempontjából, míg Joan Mir kapcsán egyelőre nem közölt fejleményeket a Repsol.

FRISSÍTÉS: A Repsol Honda jelezte, hogy Mir ott lesz Austinban, Marquezt pedig a várakozásoknak megfelelően Bradl fogja helyettesíteni.

bastianini-crash

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Újabb volt F1-es tűnhet fel a Formula-E-ben

Még egy, korábban a száguldó cirkuszban szereplő pilóta kerülhet az elektromos széria mezőnyébe, ugyanis a NIO csapatánál fog tesztelni Danyiil Kvjat. Az orosz 2014 és 2020 között egy idény kivételével a Toro Rossónál (AlphaTauri) és a Red Bullnál versenyzett, ez idő alatt pedig háromszor állhatott dobogóra.

A 28 éves pilóta a Formula-E április 24-én megrendezendő tesztjén fog részt venni, amelyet közvetlenül a berlini hétvége után tartanak meg. Kvjat, aki jelenleg a PREMA LMP2-es alakulatában versenyez, már az üléspróbán is átesett, és a NIO szimulátorában is készült az alkalomra. Azonban nem ő lesz az egyetlen korábbi F1-es Berlinben, ugyanis az eddig csupán egy versenyen szereplő, a Williams színeiben a 2020-as Szahíri Nagydíjon bemutatkozó Jack Aitken is lehetőséget kap majd az Envision Racingnél.

 

 

„Túl drága az F1” – nem tér vissza egyelőre a sepangi pálya

A Sepang International Circuit 1999-től 2017-ig adott otthont a Formula-1-es Malajziai Nagydíjaknak, s a vonalvezetése és a gyakran kiszámíthatatlan időjárási körülmények a pilóták és a rajongók között is népszerűvé tette a helyszínt. Amely azonban 2017 után az egyre drágább jogdíjak és a visszaeső jegybevételek miatt kikerültek a száguldó cirkusz menetrendjéből – és mint azt a maláj ifjúsági és sportminiszter, Hannah Yeoh a minap a helyi The Vibes lapnak elárulta, ebben nem is várható változás a közeljövőben:

„Az F1 rendkívül drága. Csak azért 20 millió maláj ringittre kellett várnunk a kormánytól, hogy fejleszthessük a pályát. Ha otthont tudnánk adni egy F1-es nagydíjnak, már megtettük volna, de egyelőre nem engedhetjük meg magunknak a versenyrendezést. Jelenleg a sürgős problémák megoldására használjuk fel a pénzt” – fogalmazott. A sepangi pálya – amely a MotoGP-t továbbra is vendégül látja – egyébként éppen újraaszfaltozás zajlik, amellyel várhatóan a hónap végére el is készülnek.

f1-sepang-2017

Marquez kihagyja a versenyt, ahol messze ő a legsikeresebb

A Repsol Honda bejelentette, hogy Marc Marquez a hétvégi Amerikai Nagydíjon sem áll rajthoz. Mint írják, a CT-vizsgálatok után arra jutottak az orvosok, hogy a törött kézközépcsontja még mindig gyógyulás alatt áll az általa okozott portimaói balesetet követően, s mivel a HRC-vel egyeztetve úgy döntöttek, nem akarnak felesleges kockázatot vállalni a sérülés teljes gyógyulása előtt, ezért kihagyja az austini futamot a spanyol. Pedig a Circuit of the Americas a Sachsenring mellett Marquez legfőbb vadászterülete: 2013-tól 2018-ig verhetetlen volt a texasi pályán, s 2019-ben is óriási fölény birtokában bukott, majd 2021-ben újra nyert, tavaly pedig a startnál hátraesett a mezőny végére és onnan kapaszkodott fel a hatodik helyre. A nyolcszoros világbajnok távolmaradása egyúttal azt is jelenti, hogy Austinban sem fogja letölteni a balesetért kirótt dupla hosszúkörös büntetést, amellyel kapcsolatos fellebbezési ügy amúgy sem zárult még le.

Ami a MotoGP többi sérültjét illeti: az Argentin GP sprintjén bukó Joan Mirrel kapcsolatban egyelőre nem kommunikált a Honda – ahogy azt sem jelentették be, hogy ki lesz Marquez helyettese a COTA-n (bár gyaníthatóan a tesztversenyző Stefan Bradl). A Marquez által kiütött Miguel Oliveira ugyanakkor elutazik Austinba, de csak a csütörtöki orvosi vizsgálat után dől el, hogy engedik-e indulni. A ducatis Enea Bastianiniről nincs hír, de esetében is az amerikai visszatérést célozták meg korábban, a legsúlyosabb sérülést összeszedő Pol Espargarót viszont nem láthatjuk még, őt Jonas Folger pótolja majd a Gas Gas Tech3 színeiben.

motogp-marc-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen brutálisan odaszólt a Ferrarinak a tavalyi Belga Nagydíjon

Max Verstappenről egy új, háromrészes dokumentumsorozat készült, Max Verstappen: Egy bajnok anatómiája címmel. Az egyik részben egy igazán markáns megszólalással szúrt oda a 2022-es Belga Nagydíj időmérője után a Ferrarinak a holland, amely a televíziós közvetítéseket felvevő kamerák elől rejtve maradt. Mint ismert, a holland motorcseréje után a 14. helyről rajtolt, majd pályafutása egyik legdominánsabb teljesítményével megnyerte a futamot vasárnap. "Pénteken és szombaton is esett. Nem lenne rossz az eső vasárnapra sem, de a Ferrari száraz körülmények között nagyobb eséllyel fogja elb*szni a stratégiát" - szúrt oda az olaszoknak Verstappen, akik abban az évben valóban megszámlálhatatlanul sok stratégiai baklövést követtek el.

Videó: így készülnek a Mercedes alkatrészei

Betekintést engedett F1-es gyárába a Mercedes, ahol James Peddle gyártási mérnök vezette körbe Anthony Davidsont. Elképesztő precizitással készülnek el a legkülönlegesebb formával rendelkező alkatrészek is.