DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Verseny nélkül veszített egy pontot az előnyéből Michelisz

Ez persze benne volt a pakliban, hiszen lassan három hónapja tudni lehetett, hogy az Audi fellebbezett a Vila Real-i kizárásaik ellen. Jean-Karl Vernay-t és Frederic Vervischt azért diszkvalifikálták Portugáliában, mert a turbónyomásuk átlépte a BoP által megengedett értéket. A fellebbezés azonban sikeresnek bizonyult, miután az Audi rámutatott: az FIA és a TCR-promóter WSC Ltd. mérési módszerei nem egyeznek meg. Így a pilóták visszakapták a helyezéseiket, s ennek Vernay esetén volt jelentősége, hiszen ő egy ötödik és egy tizedik pozícióval gazdadogott.

Mindez pedig Michelisz Norbertre is hatással van, mivel a harmadik Vila Real-i futamon így nem a kilencedik, hanem a tizedik helyen végzett hivatalosan. Ez pedig azt jelenti, hogy mivel Esteban Guerrieri nem szerzett pontot, Yvan Muller pedig Vernay előtt futott be, mindkét riválisával szemben egy pontot bukott az előnyéből a BRC Hyundai magyarja, így Norbi 15, illetve 16 egységnyi fórral várhatja a suzukai folytatást.

michelisz-vilareal-1

michelisz-polo-1

Először vezetett F1-es autót az IndyCar tavalyi bajnoka

Túlesett Formula-1-es tesztdebütálásán Alex Palou, aki négy nappal az IndyCar Laguna Seca-i szezonzárójának megnyerése után a McLaren 2021-es MCL35M modelljét vezette a barcelonai pályán. Palou különös szerződéses helyzetben volt, mivel 2023-ra eddigi csapata, a Ganassi, valamint a McLaren is igényt tartott rá szerződés alapján. A két csapat bírósági ügy nélkül végül a teszt előtti nap jutott megegyezésre: a spanyol a Ganassinál folytatja, de közben a McLarennel tesztelhet.

A barcelonai gyakorláson feltűnik a McLaren IndyCar-pilótája, Pato O’Ward is, aki már korábban debütált teszten, tavaly Abu Dhabiban vezette ugyanezt az autót.

Az USA Nagydíj szabadedzésén szokatlan név tűnik fel a Ferrariban

Már korábban is ismert volt, hogy az újoncok két szabadedzésen való beültetésére vonatkozó szabálynak eleget téve a Ferrari Robert Svarcmannak ad majd lehetőséget: a Formula-2 2021-es második helyezettje idén nem versenyez egyetlen szériában sem, teljes munkaidőben a Ferrari tesztpilótája, Fioranóban és Mugellóban is vezette a csapat autóját.

A Ferrari csütörtökön bejelentette az első bevetés helyszínét: Svarcman az austini első szabadedzésen debütál Formula-1-es versenyhétvégén. A második lehetőségről még nem született döntés, értelemszerűen Mexikó, Brazília és Abu Dhabi jöhet szóba. A 2019-es F3-as bajnok korábban orosz zászló alatt versenyzett, de a szabadedzéseken izraeli licensszel vesz részt.

Egy másik debütálásra is sor kerül ugyanezen a szabadedzésen Texasban: a Williamset az F2 jelenlegi harmadik helyezettje, Logan Sargeant vezeti hazai pályán. A csapat akadémistája Nicholas Latifi autóját veszi át – ezzel a Williams eleget tesz az előírásnak, mivel a barcelonai első edzésen Nyck de Vries kapott lehetőséget tőlük. Az Autosport szerint lehetséges, hogy az USA Nagydíjon Colton Herta is edzésen vesz részt – az IndyCar-versenyző az AlphaTaurihoz, McLarenhez és Alpine-hoz is kapcsolódik különböző minőségben.

Fotó: Ferrari

Rast után egy másik régi harcos is elhagyja az Audit

Néhány hete érkezett a hír, hogy a háromszoros DTM-bajnok, René Rast 12 év után kilép az Audi kötelékéből, és a BMW gyári versenyzőjeként folytatja pályafutását. Most egykori nagy riválisa is követte példáját: a gyártó közleménye alapján közös megegyezéssel felbontották Nico Müller szerződését, aki így a szezon végén elhagyja a márkát.

A 30 esztendős svájci kilenc évet töltött Audi-versenyzőként, elsősorban a DTM-ben, ahol 2019-ben és 2020-ban bajnoki másodikként végzett Rast mögött. Bár a GT3-as szabályrendszer óta nem hozza a korábbi kiegyensúlyozott teljesítményt, az idei szezon első felében megszerezte pályafutása 11. futamgyőzelmét. Müller emellett 2022-ben a Formula-E-ben, WEC-ben és a GT World Challenge Europe sorozatban is indult, utóbbi szériában Valentino Rossi társaként.

Az Audi motorsportfőnöke, Rolf Michl elismerte, Rast és Müller távozása az LMDh-projekt megszüntetésével van kapcsolatban. A svájci a Formula-E-ben és a hosszú távú versenyzésben képzeli el a jövőjét, utóbbi kategóriában viszont a Formula-1-re összpontosító Audi már nem tud lehetőséget biztosítani számára. 

Röviddel az Audi bejelentése után a Peugeot megerősítette, Nico Müller a márka LMH-csapatához csatlakozik. Az Endurance-Info értesülése szerint már a bahreini szezonzárón átveheti James Rossiter helyét (aki maga tartalékosként ült be az eredetileg Kevin Magnussennek szánt ülésbe). Müller a Formula-E-ben az Abttal írt alá a 2022/23-as szezonra.

Bemutatta 2024-es GT3-koncepcióját a Ford

Szerdán este Detroitban rendezte meg bemutatóját a Ford, amelyen lehullt a (virtuális) lepel a 2024-re készülő Mustang sportautókról, többek között a GT3-as és Supercar változatról is. A tervek szerint az autó a 2024-es Daytonai 24 óráson debütálhat éles körülmények közt. Íme, egy bemutatóvideó az 5 literes, V8-as gépszörnyről!

Tapasztalt pilótát szeretne a Haas, csak nehéz olyat találni

Úgy tűnik, hogy Mick Schumacher maradása finoman szólva is bizonytalan a Haasnál, a német pilóta könnyen lehet, hogy a Ferrari kötelékéből is kicsúszik, így a Haasnak is új megoldás után kell néznie. Monzában Günther Steiner csapatfőnök beszélt erről és szavai alapján még messze vannak attól, hogy döntést hozzanak – szóba került már Nico Hülkenberg és Antonio Giovinazzi is.

„Minden potenciális versenyzővel beszéltem, mert ez a munkám. Még semmi sem biztos, de mi csak a legminimálisabb kockázatot szeretnénk vállalni a csapatunk fejlesztése szempontjából. Lehet nagyot kockáztatni, de az csak akkor jó, ha bejön. Nem nagyon van viszont ilyen tapasztalt pilóta a piacon, talán csak Daniel Ricciardo, aki viszont jelenleg nincs túl jó formában. Nem tudjuk, hogy mit fog csinálni, talán kihagy egy évet. De ahogy mondtam, mindenkivel beszélek” – mondta Steiner.

haas_2

fotó: dppi

MiniDrivers: Elbambultak a sportbírók

Megérkezett a MiniDrivers szokásos összefoglalója a legutóbbi futamról, az Olasz Nagydíjról.

Briatore Binotto szavairól: Ez hihetetlen

Monzában sem húzott jó stratégiát a Ferrari, Mattia Binotto és Charles Leclerc azonban megvédte a döntést: szerintük akkor az volt a jó választás és csak a lassú autó miatt kaptak ki Max Verstappentől. Az utóbbi időszakban rendeszeressé váltak az elbaltázott taktikai lépések, sok esetben teljesen egyértelmű melléfogást mutatott be a Scuderia, de Binotto minden esetben megvédte csapatát.

Most Flavio Briatore, a Renault korábbi vezére reagált erre az F1-Insidernek: „Hihetetlen, hogy a Ferrari mindig képes vagyok elrontani a saját futamát.” Majd amikor a portál szembesítette azzal, hogy Binotto mit mondott, Briatore megismételte a véleményét: „Ez hihetetlen!”

bria_2

fotó: dppi

Vettel, Hakkinen és Solbergék már bejelentkeztek a 2023-as Bajnokok Tornájára

A Race of Champions jövő évi kiadását az ideivel megegyező helyszínen tartják, a Svédországban található Pite Havsbad ad otthont a január 28-29-i viadalnak a havas-jeges pályán.

Szerdán az első hat résztvevő névsorát osztották meg a szervezők: jelen lesz a négyszeres Formula-1-es világbajnok Sebastian Vettel, aki egyéniben egyszer, csapatban hétszer nyerte meg a tornát, idén januárban pedig másodikként végzett, Sebastien Loebtől kikapva a döntőben. Egy másik F1-es bajnok, Mika Hakkinen szintén visszatér. Jelen lesz Petter és Oliver Solberg, akik 2022-ben megnyerték a Nemzetek Kupáját – a fiú először, az apa másodszor. A ralikrosszvilágbajnok Johan Kristoffersson (maga is egyszeres győztes csapatban) szintén csatlakozik, és legalább egy hölgy is a mezőnyben lesz Jamie Chadwick személyében.

O'Ward és Palou is F1-es McLarent tesztel a héten

A McLaren jelentette be, hogy két IndyCar-pilóta is F1-es autóba ül náluk: Pato O'Ward és Alex Palou egy korábbi McLarent vezethet Barcelonában. O'Ward egyébként a McLaren versenyzője és egészen a mai napig úgy tűnt, hogy Palou is az, ám ő éppen most jelentette be, hogy mégis marad a Chip Ganassinál, csak F1-es tesztekre szerződött a wokingiakkal. A gyakorláson viszont a korábbi tervekkel ellentétben nem lesz ott Colton Herta, aki információink szerint végül nem fogja megkapni a szuperlicensz-pontokat.

 

Minden vissza: Mégsem megy a McLarenhez Alex Palou

A McLaren másik furcsa szerződtetéses ügye a 2023-as szezonra Alex Palouhoz kapcsolódott: úgy igazolták le a 2021-es IndyCar-bajnokot, hogy a spanyollal jelenlegi csapata, a Ganassi is bejelentette a folytatást. Palou ragaszkodott hozzá, hogy a McLaren versenyzője lesz, még az is felmerült, hogy rágalmazásért beperelheti a Ganassit. A két csapat igyekezett bírósági ügy nélkül megegyezni, és úgy néz ki, az amerikai formáció kerekedett felül: Palou ma közösségi médiás posztot tett közzé arról, hogy eddigi istállója versenyzője marad.

„Izgatottsággal jelentem be, hogy én és a Chip Ganassi Racing megegyeztünk, így ismét a 10-es számú autót vezetem a következő szezonban. Hálás vagyok a Chip Ganassi Racingnek azért, hogy lehetővé tette számomra az F1-es tesztelés lehetőségét a McLarennel IndyCar-teendőimen túlmenően” – írta a posztban Palou: azaz a Ganassi versenyzője marad, de a McLarennel tesztelhet a jövőben, így közelebb kerülve Formula-1-es álmaihoz.

Szinte percekkel Palou posztja után a McLaren hivatalos csatornáin közölte, hogy Felix Rosenqvist, Pato O’Ward és Alexander Rossi versenyzőhármasával vesz részt a 2023-as IndyCar-szezonban. Ugyancsak megerősítették, hogy Palou a 2021-es MCL35M-mel teljesít tesztsorozatot, amelynek első alkalmára már ma sor kerül.

Hamilton dupla előzése, Schumacher vs. Latifi – a legjobb monzai onboard videók

Megérkezett az Olasz Nagydíj hétvégéjéről is a fedélzeti kamerás válogatás, benne a címben említett két jelenet mellett sok-sok rajt utáni helyezkedéssel és összecsapással – a videó IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:

monza-onboard-video.1

Charles Leclerc nem először vett fel sárga ruhát

Az Olasz Nagydíjon különleges dizájnnal szerepelt a Ferrari, ugyanis az autó részben, a csapatruházat pedig szinte teljes egészében sárgába borult. Ehhez még a versenyzők sisakjai is sárga festést kaptak, a monacói pilóta pedig nemrégiben egy gyerekkori fotót osztott meg, melyen hasonló színezetű ruhában szerepel. Az érdekesség, hogy a képen az egykori Jordan istálló ruházatának mását viseli magán. „Ugyanaz, de más” – fűzte hozzá Leclerc a Twitteren.

A Red Bull némi extra csomaggal tért haza Olaszországból

Jó hangulat uralkodik a Red Bullnál, ami érthető, hiszen kiváló formában vannak, és egyre közelebb vannak ahhoz, hogy már a szezon utolsó futama előtt megszerezzék az egyéni és a konstruktőri vb-címeket. Ehhez Max Verstappen Monzában aratott futamgyőzelme ismét hozzájárult, a trófeákról készült fotókat pedig egy humoros megjegyzéssel mutatták meg a közösségi oldalaikon, mellékelve a képekhez az Imolában szerzett díjakat is. „Extra poggyász az Olaszországból való visszatéréskor” – írták a poszthoz.

Erővesztés Vettel autójában és De Vries vállában – így szólt a rádió Monzában

Az Olasz Nagydíj csapatrádiós válogatásában hallhatunk többek között forgalomra panaszkodó versenyzőket, fékekkel küzdő Perezt, de mind közül a legérdekesebb a beugróként debütáló Nyck de Vries kimerültsége a verseny végén, amely után segítség nélkül az autójából sem tudott kiszállni. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-monza-1

Albont hazaengedték a kórházból

Jó hírek érkeztek az Olasz Nagydíjat vakbélműtét miatt kihagyó Alexander Albonról: a Williams kedd este a BBC Sportnak és a PA hírügynökségnek is megerősítette, hogy versenyzőjüket kiengedték a kórházból és immár a monacói otthonában folytatja a rehabilitációt. Albon a monzai hétvége szombat reggelére lett rosszul, amely után vakbélgyulladás miatt meg is kellett műteni a brit-thai pilótát. Mint az később kiderült, az operáció után ritka komplikáció lépett fel: az altatás miatt légzési elégtelenség jelentkezett a 26 éves versenyzőjénél, ezért légzést segítő gépre is kellett tenni.

Szerencsére már vasárnapra javult Albon állapota, így az intenzív osztályról is kiengedték, kedden pedig a friss fejlemények alapján már a kórház is elhagyhatta. A cél továbbra is az, hogy a pilóta rajthoz tudjon állni a két és fél hét múlva esedékes Szingapúri Nagydíjon. Monzában Nyck de Vries helyettesítette őt, méghozzá nem is akárhogy, hiszen rögtön első F1-es versenyén pontot szerzett.

albon-williams-monza

Jean Alesi csak csodálni tudja Mattia Binotto őszinteségét

Többet várt a Ferraritól Monzában Jean Alesi, aki maga is megtapasztalhatta már annak idején, hogy milyen élmény a maranellóiak versenyzőjeként jelen lenni az Olasz Nagydíjon. A korábbi F1-es pilóta szerint a csapatfőnöknek erősítésre lenne szüksége a jövőben, ugyanakkor pozitívumokat is ki tudott emelni a hétvégével kapcsolatban. „Hittem benne, hogy Leclerc győzhet Monzában a kvalifikáción futott őrült köre után. Nem így történt, de van néhány kedves gondolat, amit szeretnék átadni Mattia Binottónak. Csodálom az őszinteségét, mert mint egy igazi vezető, megvédi az embereit. Szurkolóként én is meg vagyok győződve arról, hogy Binotto erősítést kereshet a jövőre nézve a stratégia tekintetében, ahol talán egy agresszívabb megközelítés hasznosabb lenne, továbbá a beállítások gyorsabb megértése tekintetében, amit a Red Bull úgy tűnik, jobban csinál” – árulta el Alesi a Corriere della Sera számára adott interjúban.

Megcélozza a második helyet a Mercedes

Csak 35 pont a Mercedes hátránya a Ferrarihoz képest a konstruktőri tabellán, így szoros lehet a bajnokság vége a második helyért. Toto Wolff, a csillagosok vezére is arról beszélt, hogy ha már így alakult, megpróbálják megszerezni ezt a pozíciót.

„Szerintem ez egy nyílt küzdelem. A legjobbunkat kell hoznunk minden hétvégén, aztán meglátjuk, hogy az elég lesz-e a második helyhez. Most Monzában a pálya nem feküdt nekünk, egyértelműen csak harmadikak voltunk csapatként, ahhoz képest a harmadik-ötödik hely a végén nem rossz eredmény. Hogy az év végi második hely enyhítené-e az év fájdalmait? Talán egy kicsit igen, de vannak olyan fájdalmak is, hogy 30 másodpercet kapunk a győztestől és ez az, amit szeretnénk ledolgozni” – mondta Wolff.

farkas_1

fotó: dppi

Jól ismert whiskey neve tűnik majd fel a McLaren autóin

Úgy látszik továbbra is jó munkát végeznek a wokingi istállónál marketing szempontból, hiszen egy újabb ismert márkát köszönthettek partnerként. A McLaren kedden hivatalos közleményében erősítette meg, hogy csatlakozott hozzájuk a Jack Daniel's, amely 2023-tól kezdve több éven át támogatja majd a csapatot. Az istálló állítása szerint a cég 155 éves örökséggel rendelkezik a whisky készítésében, általuk pedig először szerepelnek majd a Formula-1-ben. „Nagy örömmel üdvözöljük a Jack Daniel's-t a McLaren F1 csapatában. Együtt igyekszünk majd új közönséget elérni, valamint különböző közös rendezvényeket szervezni. 2023 fontos év a McLaren számára, mivel megemlékezünk a 60. születésnapunkról, és izgatottan várjuk, hogy egy olyan ikonikus márkával ünnepelhessünk, mint a Jack Daniel's, amely mellettünk áll” – idézte a közlemény a vezérigazgató, Zak Brown szavait.

NASCAR: Új csapathoz szerződik Cup Series kétszeres bajnoka

Véget értek a találgatások, miután hivatalosan is megerősítést nyert, hogy Kyle Busch 2023-tól a Richard Childress Racing tagja lesz. A 37 esztendős pilóta 2008 óta kötődik a Joe Gibbs Racing 18-as számú autójához, a csapattal pedig két alkalommal, 2015-ben és 2019-ben is bajnok lett a Cup Seriesben. A váltásról egy ideje már pletykáltak a sajtóban, főként miután kiderült, hogy korábbi szponzoruk, az M&M's/Mars helyére új partnert kell találniuk. Magyar idő szerint kedden délután jelentették be végül, hogy Busch az RCR-hez távozik, ahol a 8-as rajtszámú versenygép lesz az övé, így Tyler Reddick helyét veheti át.   

„Kyle Busch csatlakozása a Richard Childress Racinghez jelentős számunkra és a sportág egésze számára is. Bizonyított versenyző a sportág legmagasabb szintjén, és úgy gondolom, hogy tapasztalata, valamint a motorsport iránti elkötelezettsége az egész versenyprogramunkat fel fogja dobni. Mindig is csodáltam Kyle vezetési stílusát, valamint a győzelmeket és bajnoki címeket érő képességeit, amióta csak belépett a sportba. Ki ne akarná, hogy egy bizonyított NASCAR Cup Series bajnok vezesse az autóját?” – mondta el a bejelentés során a csapat tulajdonosa, Richard Childress.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kyle Busch (@rowdybusch) által megosztott bejegyzés

A Williams csapatfőnöke szerint De Vriesnek már nem kell tennie semmit

A Motorsport.com kérdezte meg a Williams csapatfőnökét, Jost Capitót arról, hogy mit kell még tennie Nyck de Vriesnek azért, hogy jövőre ülést kapjon az F1-ben:

„Nem, neki már nem kell tennie semmi mást. Vannak más elkötelezettségei is, igaz? Abszolút kiemelkedő munkát végzett és nagyon magasra értékelem őt. Emiatt az elvárásaim is nagyon magasak voltak, de ő azt is túlteljesítette. Hogy nálunk fog-e versenyezni? Nem tudom, őt kell megkérdezni a szerződéseiről. Éppen most láthattuk, hogy ezek milyen zavarosak tudnak lenni, mi pedig nem erről vagyunk ismertek. Én nem beszélek elméleti dolgokról, csak a tények érdekelnek és ha vannak tények, akkor megoldás is lehetséges” – mondta a hollandról Capito.

jost

fotó: dppi