Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 20. csütörtök

Sebatian Vettel megtört a nyomás alatt - véli egy korábbi világbajnok

A nap idézete: "A Ferrarinak egy problémája van, Lewis Hamiltonnak hívják. Ezért éri meg az utolsó centet is. Sebastian Vettel megtört a nyomás alatt, ezt ki kell mondani" - mondta a Sky Sports kamerái előtt az 1996-os világbajnok Damon Hill.

pf1_2

fotó: dppi

 

Uralta Michelisz a Nordschleife változó körülményeit az időmérőn

Hozta a formáját az Eiffel-hegység, és igencsak szórakozott a WTCR Nordschleiféra látogató mezőnyével a csütörtöki időmérőn, ahol kétszer negyven perc döntött az első és a harmadik futam rajtsorrendjéről. Az elsőn eleinte méretes zivatar zúdult a pályára, majd miután a mezőny azt hitte, hogy felszárította már a pályát, még egyszer elázott a komplett aszfaltcsík - ezek között a változó (és a pálya tulajdonságait tekintve még a szokásosnál is veszélyesebb) körülmények között a mezőny magyar élmenője, Michelisz a kiváló második rajthelyet szerezte meg az első futamra az összetettben vezető Esteban Guerrieri mögött, viszont összes többi bajnoki riválisa előtt.

Az első időmérő végeredménye:

qp1

Az időmérő második szakaszára, amely a harmadik futam rajtrácsát volt hivatott eldönteni (a másodikon fordított rajtrács szerint indul majd a mezőny), már valamivel barátságosabbá váltak a körülmények, ennek megfelelően javultak is jócskán a köridők. Itt a messze legjobb helyismerettel rendelkező hazai versenyző, Benjamin Leuchter szerezte meg az első helyet és így a pole-t, és bár a különbségek jóval kisebbé váltak, még így is másfél másodpercet adott a másodikként záró Rob Huffnak. A további sorrend az élmezőnyben: Esteban Guerrieri, Michelisz Norbert, Gabriele Tarquini. A mezőny másik magyarja, Tassi Attila egy 21. és egy kiváló 8. helyet szerzett a két időmérőn. A második időmérő végeredménye:

FIA WORLD TOURING CAR CUP - Qualifying 2 - Provisional ranking-page-001

Szó szerint hamvaiból éledt újjá a MotoE, lezajlott a próbaverseny, jöhet a debütálás!

Már az idei év tavaszán nagy erőkkel a kezdésre készült a MotoGP legújabb betéteseménye, az elektromos járműveket felvonultató MotoE, ám rémálomszerű katasztrófába torkollott a márciusi tesztjük Jerezben, ahol az éjszaka során egy tűzben leégett a sorozat összes versenymotorja és a felszerelés nagy része. A Dorna és a motorokat gyártó Energica azonban nem húzták fel a fehér zászlót, újrakezdték a munkát, ismét előálltak a versenygépekkel a 18 fős mezőny számára, és némi naptármódosítással idén mégis elkezdhetik a versenyzést: július 7-én a Sachsenringen jön a MotoE első futama!

A főpróbát ezen a héten egy valenciai teszt keretében tartották, ahol a teljeskörű felkészülés keretében egy időmérőt és egy versenyt is futottak a hivatalos lebonyolítás szerint. A kvalifikációs szimulációt Hector Garzo, a hétkörös versenyt egy a hajrában ellene történt előzéssel pedig Eric Granado nyerte. Az esemény nem is volt tétnélküli, hiszen Granado a nem hivatalos győzelméért egy utcai elektromos motort vihetett haza.

A MotoE mezőnyének olyan versenyzők is a tagjai, mint a korábban a MotoGP-ben is megfordult Alex de Angelis, Mike di Meglio, Randy de Puniet, vagy Valentino Rossi korábbi nagy riválisa, Sete Gibernau. Lesz egy női versenyző is a Moto3-ban három szezont lehúzó Maria Herrera személyében.

Ericsson szerint Grosjeannak is az IndyCarra van szüksége, csak még nem tud róla

Erre a megállapításra azt követően jutott a svéd, hogy elolvasta azt a cikket, amelyben Grosjean még a gokartozást is fárasztóbbnak titulálta az F1-es autók vezetésénél. Marcus Ericsson idén vágott bele az IndyCar-kalandba, miután nem jutott neki hely az F1-es rajtrácson, és jobban is élvezi az amerikai versenyzési körülményeket, már dobogót is szerzett. Ezt ajánlja kollégájának is, ha egy kis pezsgésre vágyik:

"Úgy hangzik, hogy Romain pontosan olyan dolgokat kér, amikkel az IndyCar rendelkezik jelenleg. Folyamatosan a határon való autózás, minden bokszkiállásnál tankolás. És igen, állítom, hogy a versenyek végére fizikálisan és mentálisan is elfáradunk."

ericsson_1

A Bianchi Alapítványért fociztak az F1-esek

A Francia Nagydíjat megelőző szerdán jótékonysági futballmérkőzést rendeztek a Paul Ricard versenypályához közeli Bandolban. Noha a mezőnyben jelentős számban képviselték magukat az autóversenyzők, mégsem a hivatalos pilótaválogatott, a Nazionale Piloti eseménye volt ez. A találkozót a Jules Bianchi családja által létrehozott alapítvány szervezte, bevételei pedig az agyi sérülésekkel foglalkozó nizzai kórházhoz kerülnek, amelyben a francia pilótát is kezelték 2015-ös haláláig.

Míg az egyik csapatot francia hírességek alkották, a másikat nyugodtan nevezhetjük pilótaválogatottnak, hiszen Charles Leclerc, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, Felipe Massa, Giuliano Alesi és Sebastien Loeb navigátora, Daniel Elena is játszott benne, de pályára lépett a piros mezesek között Bianchi testvére, Tom, valamint a legendás francia kapus és későbbi autóversenyző, Fabien Barthez is.

62221982_142127490207602_5463758679961903648_n

64911012_1085778541611221_8678689975603136449_n

62222703_1235279616631276_5713514213637118831_n

62404141_113655106568160_6428522539406045767_n

64301780_1073025376241223_7302982527880942434_n

Új első szárnyat vet be a Ferrari

A szezon elején nagy vita volt abban a témában, hogy vajon a Ferrari, vagy a Mercedes megoldása jobb-e az új első szárnyakat tekintve, hiszen két, teljesen eltérő elgondolás alapján dolgozott a két nagyágyú. Azóta már tudjuk a választ, a Mercedesé a jobb, a Ferrari szenved a tapadással és a szintén extrém megoldást alkalmazó Alfa Romeo is csúszik vissza. A Francia Nagydíj hétvégéjére azonban a Ferrari egy új megoldással érkezett - igaz, továbbra is az alap elgondolást követi, nem tért át a Mercedesére, hiszen az sokkal nagyobb átalakítást követelne meg az egész autón. A problémás részeket, a kisebb leszorítóerőt viszont igyekeznek javítani - elég sok apró elemet módosítottak rajta.

Mattia Binotto csapatfőnök viszont lehűtötte a kedélyeket: "Ez nem fogja megoldani a problémáinkat, viszont az ebből származó visszajelzések fontosak lesznek a következő lépéseinkkel kapcsolatban" - idézi őt az Autosport.

5_5

fotó: dppi

Muszáj volt átalakítani a Paul Ricard egy fontos részét

Biztonsági okokból átvariálták az idei Francia Nagydíjnak otthont adó Paul Ricard pálya bokszbejáratát. Tavaly már volt ebből probléma, két éles kanyarral érkeztek meg a pilóták a Mercedes garázsához, amely miatt többen is szóltak, akkor az volt a válasz, hogy 60 km/h-ra csökkentették a maximális sebességet. Idén ez a szabály érvényben marad, de megváltoztatták a bejáratot is: most már a 14-es kanyarnál kezdődik és egy erre kialakított részen, sokkal biztonságosabban érkezhetnek meg a bokszba. 

Emellett a kijáratot is módosították, szélesebb és nyújtottabb lett, a pilóták nagyobb sebességgel térhetnek majd vissza a pályára, mint eddig.

44_1

fotó: dppi

Binotto gokartozott, Vettel lengette a kockás zászlót

No, azért nem állt teljesen a feje tetejére a világ, csak a Ferrari kibérelt egy gokartpályát a Francia Nagydíj előtt, hogy az istálló számos tagjának részvételével csapatépítő gyanánt lebonyolítson egy endurance-versenyt. Részt vett rajta Mick Schumacher és a csapatvezető Mattia Binotto is, s végül az az együttes nyert, amelynek Vettel is tagja volt. Az utolsó etapban már nem a négyszeres bajnok ült a volánnál, így megragadta a lehetőséget, hogy ő intse le a versenyt, néhány akrobatikus mozdulatot is bemutatva a kockás zászlóval a kezében. 

A Toyota megmutatta a világnak jövőbeli Le Mans-i hiperautóját

Nem kellett sok, hogy a szabályváltozás bejelentése után az Aston Martin mellett a Toyota is bejelentkezzen a WEC 2020/21-es szezonjára, amelytől kezdve a jelenlegi LMP1-es autókat az egyes márkák versenyzésre átalakított utcai csúcsmodelljei váltják majd fel, és utóbbi gyártó azzal sem várt sokat, hogy közzétegye az első videót a GR Super Sport tesztjéről, amellyel majd harcba szállni készül. Az Autósport értesülései szerint a végleges változat külsőre az utcai modellre fog hajazni, hajtáslánca viszont a jelenlegi LMP1-es hibridén alapul majd.

Egy hely van a világon, ahol versenyautót mertek rajzolni a jogosítványra

Hol máshol, mint az autóversenyzés egyik legfőbb otthonában, az amerikai Indiana államban történt mindez, ahol az új vezetői engedélyeken már egy IndyCar-versenyautó is ott díszeleg. Az biztos, hogy ez a legmenőbb, de remélhetőleg senkit nem is késztet majd arra a közutakon, hogy autóját oválpályára képzelve Scott Dixonnak érezze magát. 

Amikor Hamilton büntetést kapott Vettel megelőzéséért

Kettőjük talán első igazi F1-es összecsapása során - amiből az akkor még Toro Rossót vezető Vettel jött ki győztesen. Hamilton éppen 2008-as mélypontját élte, hiszen az előző versenyen, Kanadában történt híres bokszutcai incidense, ami miatt a Francia Nagydíjra tíz rajthelyes büntetéssel sújtották. Itt, Magny-Cours-ban sem fogott ki jó napot a brit, amikor a rajt után a mezőny közepéről megpróbált előretörni a McLarennel, Vettel állta útját, akit csak pályalevágással tudott megelőzni. Kapott is érte egy bokszáthajtásos büntetést, így végül csak 10. lett, amiért akkoriban még pont sem járt.

A kis Solberg szárnyalt, a magyarok kevésbé - ez történt az ERC legutóbbi futamán

Május utolsó hétvégéjén rendezték a rali-Európa-bajnokság idei harmadik fordulóját Lettországban, ahol három magyar párosnak is szurkolhattunk: az R5-ös autók között a MOL Racing Team párosa, Herczig Norbert és Ferencz Ramón a 14. helyen zárta a lettországi futamot, egyetlen hellyel megelőzve ifj. Érdi Tibor és Kovács Szabolcs kettősét, míg az R2-esek között a Kristóf Klausz– Kecskeméti Balázs páros a 8. helyen ért célba. A Liepaja Ralit a 2003-as ralivilágbajnok Petter Solberg 17 éves fia, Oliver Solberg nyerte - íme a Ralihíradó beszámolója.

Micheliszék már csütörtökön birtokba veszik a Nordschleifét

A 2019-es szezon ötödik versenyhétvégéjéhez érkezik a WTCR mezőnye, méghozzá egy legendás, történelmi helyszínre, a Nordschleifére. A Zöld Pokol ezúttal a nürburgringi 24 órás futamnak is helyt ad ezen a hétvégén, így a WTCR programja sem a többi hétvégén megszokottak szerint alakul - már csütörtökön megtartják a szabadedzéseket és az időmérőket, este pedig az Eurosport is élőben közvetít majd. Michelisz Norbert jelenleg a negyedik helyről várhatja a folytatást, a teljes tabella ezen a linken megtekinthető!

A program:

Csütörtök

11:30-12:10 WTCR, első szabadedzés
12:30-13:10 WTCR, második szabadedzés
15:30-16:10 WTCR, első időmérő
19:30-20:10 WTCR, második időmérő (Eurosport 2)

 

Péntek

17:30-18:05 WTCR, első futam (M4 Sport és Eurosport 1)

 

Szombat

11:00-11:35 WTCR, második futam (M4 Sport és Eurosport 1)
12:20-12:55 WTCR, harmadik futam (Eurosport 1 élőben, M4 Sport 13:15-től)

 

A hétvége teljes programja minden versenysorozat eseményeivel ezen a linken megtekinthető!

mih

fotó: dppi

Kipróbált egy WRC-t Gabriele Tarquini, és nem igazán találta benne a helyét

A WTCR regnáló bajnoka, a Hyundaijal versenyző Gabriele Tarquini a hét elején kipróbálhatott egy Hyundai i20 WRC-t a Szardínia Rali helyszínétől nem messze, murvás talajon. Tarquini a teszt előtt beülhetett a WRC-csapat egyik pilótája, a Szardínia Ralin dobogós Andreas Mikkelsen mellé, majd amikor ő vezetett, szintén kapott egy navigátort, a csapatfőnök Andrea Adamót

"Nagyon lassú voltam, nem éreztem magam kényelmesen ezen a talajon, eléggé csúszott. Vigyáztam magamra és Andreára, elég messze voltam az autó potenciáljától" - mondta Tarquini az Autosportnak. "A legnehezebben a kanyarokhoz szoktam hozzá, mármint az időzítéshez: mindig elkéstem, méghozzá nagyon és nem kezeltem jól az autó hátulját. Nagyon aszfaltos stílusban vezettem, későn fordultam, alulkormányzott volt az autó. A nyomaték és az erő hasonló a TCR-es autómhoz, de a többi nem igazán."

"Az is furcsa volt, hogy ül mellettem valaki, mert általában egyedül vezetek és meg tudja zavarni az embert, ha ott ül mellette más. Andrea viszont meglepetésre nem félt, bár mondta, hogy elég lassú vagyok, de így is rizikósabb volt velem menni, mind Andreasszal" - tette hozzá. Adamo egyébként annyit mondott, hogy szerinte Tarquini maradjon inkább a WTCR-nél, ő maga pedig ne navigátorkodjon többet...

D9MUnv9XUAEXLZB

Raikkönen szárnyal, Vettel és Bottas ütközik, Hamilton nyer - ez történt a tavalyi Francia Nagydíjon

A 2018-as Francia Nagydíj összefoglaló videója ezen a linken, vagy alább a Youtube-ra átkattintva megtekinthető!

 

F1-es öregfiúk-találkozó - kivel tudtok elképzelni hasonlót húsz-harminc év múlva?

Emerson Fittipaldi posztolta az alábbi képet Instagramon, amelyen az látható, hogy a kétszeres F1-es világbajnokot meglátogatta kortársa, Riccardo Patrese - egy időben versenyeztek egymás ellen, de mint látható, megmaradt a jó viszony. A családi képről eszünkbe jutott: el tudjátok képzelni, hogy mondjuk húsz év múlva Kimi Raikkönen és Sebastian Vettel mulatozik együtt családostól, vagy esetleg Fernando Alonso és Lewis Hamilton? Daniel Ricciardo és Max Verstappen?

 

Raikkönen a győzelmet, Villeneuve az autót dobja el - emlékek a Francia Nagydíjakról

Több nagy pillanatra is emlékezhetünk a Francia Nagydíjak történetéből, a Formula-1 hivatalos Youtube-csatornája most szokás szerint ötöt emelt ki - Kimi Raikkönen egy "elalvás" miatt eldobta a biztos győzelmet még 2002-ben, Jacques Villeneuve csúnyán összetörte a Williams 1996-ban, Rubens Barrichello pedig a legvégén előzte meg Jarno Trullit 2004-ben és lett dobogós. A videó ezen a linken, vagy alul a Youtube-ra átkattintva megtekinthető!

Kevesebb lágy gumi kell a Ferrarinak Ausztriára, Leclerc a közepesekre szavaz

A Pirelli közzétette, hogy mely pilóták mely gumikeverékből hány szettet kértek maguknak a június utolsó hétvégéjén megrendezésre kerülő Osztrák Nagydíjra. A csapatok és versenyzőik a C2-es, C3-as és C4-es keverékek közül választhattak, az eltérések pedig egyértelműek: a Ferrari kettővel kevesebbet kért a pilótáinak a leglágyabb abroncsokból, helyettük inkább a közepeseket preferálja, főleg Charles Leclerc-cel, aki hárommal több ilyen szettel rendelkezik, mint például Lewis Hamilton. Érdekesség, hogy a Ferrarikon kívül csak a két Racing Poing kért hét-hét szettet a leglágyabb keverékből, valamint a két McLaren és Max Verstappen kért nyolcat, a többiek mind kilencet rendeltek.

unnamed_15

Ritka felvétel az F1-es világbajnokság 5. futamáról

1950 júniusának közepén rendezték az első világbajnoki Belga Nagydíjat. Az autókból, a pályából, a hangulatból szinte semmi nem hasonlít már a mai viszonyokhoz, egyedül az Eau Rouge az, ami kivehető, ami már a kezdetek óta Spa-francorchamps ikonikus része.

Hát, a nagy balesetek biztosan nem fognak hiányozni a legújabb autósportos dokumentumfilmből

Még ha esélyes is, hogy az alábbi 140 másodperces előzetesbe meg is próbáltak annyit besűríteni belőlük, amennyit csak lehet. Szeptemberben az USA-ból érkezik a Rapid Response (magyarul: gyors reagálás) című alkotás, amely elsősorban az IndyCar történéseire, az ottani biztonsági intézkedések fejlődésére koncentrál, vagyis az európai nézők nagy részének biztosan újdonsággal szolgál. Pár éve már megszületett egy film, amely szegről-végről ennek F1-es megfelelőjének nevezhező: az 1 című dokuemtumfilm a Formula-1-es balesetekre és azok hátterére koncentrál.

Nem tervezett lábműtéten esett át a járni tanuló Wickens

Mint az elmúlt hónapok során arról közösségi oldalán rendszeresen beszámolt, a tavaly az IndyCar poconói versenyén súlyos gerincsérülést szenvedett Robert Wickens fokozatosan szerzi vissza a járás képességét. Ám állapota nem folyamatosan felfelé ívelő, most egy nehezebb időszakába nyújt betekintést:

"Át kellett esnem egy váratlan operáción, amit a bal bokámon végeztek. Az orvosi stáb gyors diagnózisának és intézkedésének köszönhetően a műtét sikerrel járt, és megakadályozta, hogy valami sokkal rosszabbra forduljon. Sajnos viszont így nem tudok ott lenni a hétvégén a Road Americán" - írta a kanadai, aki idén már ellátogatott az IndyCar néhány versenyére.

Olvastad már?