Magyar puccskísérlet? Az F1-rajongók Raikkönent akarják elnöknek
https://formula.hu/parc-ferme/10612
Kimi Raikkönen a legtöbb országban a rajongók kedvenc F1-es pilótája, de valószínűleg nem sok helyen üdvözölték még őt "Kimi for president" kiáltásokkal.
Albon a Williamsnél akar maradni
https://formula.hu/parc-ferme/35963
Alexander Albon, akiről a minap Helmut Marko úgy nyilatkozott, hogy két ütközése Lewis Hamiltonnal (2019-ben Interlagosban és 2020-ban Spielbergben) valósággal derékba törte a karrierjét, idén több kiváló teljesítménnyel rukkolt elő, különösképp Kanadában, aminek kapcsán volt főnöke, Christian Horner úgy nyilatkozott, hogy legalább annyira figyelte az ő versenyét, mint a Red Bullokét.
A brit-thai versenyző elárulta, hogy Horner gyakran méltatja a teljesítményét: „Christian írni szokott nekem, amikor jól teljesítek. Jó dolog ilyen kapcsolatban lenni a korábbi főnököddel, de most teljesen a Williamsre koncentrálok” – mondta Albon, majd rá is erősített erre: „Számomra ez egy hosszútávú projekt, remélem, hogy sokáig itt leszek. Szeretek a csapattal dolgozni, úgy érzem, hogy fejlődünk, aminek a részese akarok lenni. Meglátjuk, hogy alakulnak a következő éve, de egyelőre elégedett vagyok azzal, ahol vagyok.”
Fotó: Szabó Attila
Vezetőváltás: veszélyben lehet az Audi projektje?
https://formula.hu/parc-ferme/35962
A Volkswagen bejelentette, hogy megválik az Audi vezérigazgatójától, Markus Duesmanntól – az 54 éves mérnök fontos szerepet játszott a négykarikások F1-es projektjének előkészítésében, éppen ezért a bejelentést követően felmerült a kérdés, hogy veszélybe sodorhatja-e a 2026-os királykategóriás csatlakozást a vezetőváltás. A Speed Week beszámolója szerint ettől annak ellenére sem kell tartani, hogy a beszállás vezéralakja távozik ezzel, hiszen az anyacég teljes támogatását élvezi a projekt.
Duesmann utóda Gernot Döllner lesz, aki doktoranduszként csatlakozott a Volkswagenhez 30 évvel ezelőtt, a Porschénál töltött be fontos szerepeket, az elmúlt években pedig a termék- és csoportstratégiáért, valamint a főtitkárságért felelt.
Formula-3: Káosz és elvett Prema-pole az időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/35961
Közel egy hónapos kihagyás után tértek vissza a juniorkategóriák a pályára, a Formula-3-asok spielbergi időmérőjét a bajnoki összetettet vezető Gabriel Bortoleto várhatta a legjobb helyzetből, miután a délelőtti szabadedzésen is ő bizonyult a leggyorsabbnak a Tridentben.
Jól is kezdett a brazil, a Prema-pilóták azonban még inkább elkapták a fonalat már a kvalifikáció elején, az első gyorskörök után Dino Beganovic és Paul Aron vezették a sort. Az elmúlt versenyeken remeklő Josep María „Pepe” Martí is erős körrel kezdett, a negyedik helyen állt az első 15 perc után Gabriele Minit megelőzve. A legnagyobb kihívást a helyezkedés jelentette a mezőnynek, folyamatosan ment a csata a lehető legjobb pozíciókért a pályán, emellett a pályahatárok betartásával is meggyűlt a baja a fiataloknak.
Az utolsó gyorskörökre a Prema tovább gyorsult, Aron tovább javított idején az élen, pole-pozíciót érő körét azonban pályaelhagyás miatt törölték, így csak a negyedik lett, rajtelsőségét Grégoire Saucy örökölte meg az ART-ben. Beganovic mindössze négy ezreddel maradt el a svájcitól a második helyen, míg Bortoleto be kellett érje a harmadik pozícióval. A spanyol tini tehetség, Martí csak a 12. lett, a fordított rajtrácsos sprintfutamot azonban így az élről kezdheti, mögötte pedig Mini sorakozhat fel szombaton.
Hamilton még mindig nem tud mindent kihozni magából
https://formula.hu/parc-ferme/35960
A Red Bull idén nyolc versenyen nyolc győzelemnél jár, és aligha lehet más a céljuk a csapat hazai versenyén, mint a kilencedik siker behúzása, amiben természetesen jó néhányan szeretnék megakadályozni az energiaitalosokat – köztük Lewis Hamilton, akit határozottan fellelkesült a csapat legújabb fejlesztéseitől, valamint a csapat elmúlt időben tapasztalt jó formájától.
A brit versenyző Spielbergben úgy nyilatkozott, hogy elégedett az iránnyal, amerre a Mercedes elindult a W14-essel: „Tudjátok, hogy az elmúlt bő egy évben nem éreztem jól magam az autóban, de ez a mostani lépés abba az irányba vitte a dolgokat, amit kértem. Így lassan visszaépítem az önbizalmamat, ami még mindig nem 100 százalékos, még mindig nem tudok kihozni mindent magamból, de közeledünk…”
Perez jobban van, készen áll az időmérőre
https://formula.hu/parc-ferme/35959
Mint arról írtunk, a Red Bull tájékoztatása szerint Sergio Perez még szerdán este rosszul lett – ennek pontos részleteit nem közölte a csapat –, s annak érdekében, hogy kipihenje magát a hétvégi Osztrák Nagydíjra, kihagyta a csütörtöki médianapot Spielbergben. Pénteken késő délelőtt aztán már arról posztolt az istálló, hogy Perez jobban van, már kint van a Red Bull Ringen és készen áll az időmérő napjára (hiszen a sprintlebonyolítás miatt már ma kvalifikációt rendeznek az F1-esek számára):
Checo's in the house! He's feeling better and ready for quali day, send him some! pic.twitter.com/MR7ltKQUsB
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) June 30, 2023
Közel két évtizedes precedens miatt büntette Norrist az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/35958
Lando Norris az F1-es Kanadai Nagydíjon kapott öt másodperces büntetést „sportszerűtlen viselkedésért”: a stewardok indoklása szerint a brit jelentősen lassabban hajtott a biztonsági autós fázis alatt, hogy helyet hagyjon a csapattárs Oscar Piastri és közte annak érdekében, hogy egyszerre tudja megejteni a McLaren mindkettejük kerékcseréjét az SC-fázis során. Norris két hete Montrealban nem értette a büntetését, és ezzel még most is így van:
„Még mindig egyeztetünk az FIA-val, mert alapvetően egy új precedenst teremtettek azzal, hogy mit tehetsz és mit nem. Egyértelmű példák vannak rá, amikor mások azt csinálták, amiről azt gondolják, hogy én is csináltam, méghozzá szándékosan, mégsem kaptak büntetést. Most gyakorlatilag azt mondják, hogy végig tartsuk magunkat a deltaidőhöz, azaz arra késztetnek minket, hogy hajtsunk gyorsan a safety car mögött, aminek szerintem nincs értelme” – fogalmazott a brit Spielbergben.
A Motorsport.com úgy tudja, hogy az FIA nagyon is korábbi precedenshez nyúlt vissza Norris büntetésekor. Konkrétan a 2005-ös évadzáró Kínai Nagydíjon történt az eset, amikor Giancarlo Fisichella a bokszbejáratnál fogta vissza Kimi Raikkönent és Rubens Barrichellót, hogy az élen álló Fernando Alonsóval azonos körben ejthesse meg a maga bokszkiállását. Akkor a Renault olasz pilótáját áthajtásos büntetéssel sújtották – mindezt azok után, hogy egy belgiumi Raikkönen-féle incidenst követően Charlie Whiting akkori versenyigazgató figyelmeztette a pilótákat. Azóta egy komoly hasonló kihágás történt a 2017-es Bahreini Nagydíjon, ahol Lewis Hamilton tartotta fel hasonló módon Daniel Ricciardót, amiért Norrishoz hasonlóan öt másodperces büntetésben részesült. Norris szankcionálásával az FIA most egyértelműen jelezte: nem fogják engedni, hogy akár a bokszutcában, akár előtte a bevezető körön valaki a riválisok lassításával igyekezzen előnyre szert tenni az SC-fázis alatti kerékcseréje során. A Fisichella-féle 2005-ös esetet videón is mutatjuk:
Ma már F1-es időmérő – itt a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/35956
Péntek
9:55-10:40 Formula-3, szabadedzés
11:05-11:50 Formula-2, szabadedzés
13:30-14:30 Formula-1, szabadedzés (M4 Sport)
15:00-15:30 Formula-3, időmérő edzés
15:55-16:25 Formula-2, időmérő edzés
17:00-18:00 Formula-1, időmérő edzés (M4 Sport)
A hétvége teljes menetrendjét itt tekinthetitek meg!
Ryan Reynolds meghívta a moziba Ocont
https://formula.hu/parc-ferme/35955
A Renault Group és az Alpine hétfő reggel jelentette be, hogy befektetőként érkezik a Formula-1-es alakulathoz az Otro Capital, a RedBird Capital Partners és a Maximum Effort Investments. A befektetői csoport együttesen 200 millió eurót invesztál az F1-es istállóba, amivel 24 százalékos részesedést szereztek a csapatban és tagja Ryan Reynolds, világhírű színész is. Esteban Ocon a csütörtöki sajtónapon nyilatkozott a filmsztárról, a Formula.hu jelenlétében: "Ez fantasztikus! Szerencsésnek mondhatom magam, amiért kedden chatelhettem Ryannel, amikor is meghívott a következő Deadpool film londoni bemutatójára. Ő egy nagyon is inspiráló személy, a színész teljesítményén túl is, ráadásul mára már egy tapasztalt üzletember is" - tette hozzá Ocon, akinek azért kicsit még várnia kell a mozizásra, hiszen a Deadpool 3. csak 2024-ben kerül a vásznakra.
Helyszíni: ez történt csütörtökön az F1-es paddockban
https://formula.hu/parc-ferme/35957
Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója az F1-es Osztrák Nagydíj paddockjából jelentkezett be videó formájában, amelyben elmondta a legfontosabb tudnivalókat.
A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
Már megint kirabolták Norrist
https://formula.hu/parc-ferme/35954
Lando Norris az F1-es Osztrák Nagydíj csütörtökjén a PA hírügynökségnek megerősítette, hogy kirabolták az elmúlt hetekben, amikor Spanyolországban nyaralt – bár túl sok részletet nem árult el az incidensről: „Elmentünk vacsorázni, és ez alatt kirabolták a helyünket. Sokféle dolgot loptak el. Egyes dolgok drágák voltak, mások kevésbé. Még tart a vizsgálat, úgyhogy nem mondhatok sokat” – fogalmazott Norris. A társaságában volt állítólag többek között az influenszer Jennie Dimova is, aki egy TikTok-videóban szintén arról beszélt, hogy szinte mindenét ellopták a villájukból.
Nem ez az első alkalom, hogy meglopták a McLaren pilótáját: két éve a labdarúgó-Eb döntőjét tekintette meg a Wembley Stadionban a fiatal F1-es pilóta, akinek ott a több tízezer font értékű karóráját tulajdonították el.
Leclerc és a Ferrari utolsó győzelme – ez történt tavaly Spielbergben
https://formula.hu/parc-ferme/35953
Igazán eseménydúsan alakult a tavalyi Osztrák Nagydíj, amely egy izgalmas, ötfős csatáról, Leclerc és Verstappen csatáiról, Sainz kigyulladó Ferrarijáról és csapattársa és a teljes Scuderia máig utolsó győzelméről maradt emlékezetes. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Íme, a Ferrari új első szárnya – fotók
https://formula.hu/parc-ferme/35952
Mint arról mi is írtunk, a héten Fioranóban tartott filmforgatási napot a Ferrari, amelyen a jelentések szerint a fejlesztéseket is kipróbálták Carlos Sainzék: ezzel akart időt nyerni a csapat, hiszen az Osztrák Nagydíj sprintlebonyolítása miatt egyetlen szabadedzést előzi meg az időmérőt. Az újítások közé tartozott egy új első szárny is, amely fel is tűnt a spielbergi paddockban, és köszönhetően Albert Fabrega fotóinak, közelről is megcsodálhatjuk a fejlesztést.
A leglátványosabb újdonság, hogy a korábbiakkal ellentétben az új szárny lekerekített véglappal rendelkezik, de változott például az orrvég kialakítása is:
Detalles de la nueva pletina lateral del Ferrari
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 29, 2023
Details of new Ferrari's front wing sideplate.#f1 #AustrianGP pic.twitter.com/Ohz4N6UxPO
La punta de la tapa del ala delantera Ferrari también es nueva.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 29, 2023
Ferrari's nose tip vanity panel is also new. https://t.co/5I27oBMC8Q pic.twitter.com/v3BKRCmVAe
Perez rosszul lett, kihagyja a csütörtöki médianapot
https://formula.hu/parc-ferme/35951
Már csütörtökön indul a program az F1-es Osztrák Nagydíjon a médianappal és a sajtótájékoztatókkal, lesz azonban egy hiányzó a mezőnyből. A Red Bull ugyanis rövid közleményben arról tájékoztatott, hogy Sergio Perez rosszullét miatt kihagyja a napot: „Checo nem lesz jelen ma a pályán. Tegnap este rosszul lett, s a mai napot pihenésre fordítja, hogy a lehető legegészségesebb állapotban legyen a hétvégi versenyre” – írta a csapat.
Perez tehát egyelőre csak a csütörtöki napot hagyja ki Spielbergben, a hétvégi edzéseken, időmérőkön és futamokon való részvétele jelen állás szerint nincs veszélyben. A rosszullét pontos jellegéről nem tájékoztatott a Red Bull.
Nem bővítik a MotoGP-s mezőny létszámát
https://formula.hu/parc-ferme/35950
Azok után, hogy a Suzuki az előző idény végén váratlanul kiszállt, 24-ről 22-re csökkent a rajtrácson álló motorok száma a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájában. Az elmúlt hetekben ugyanakkor felröppentek olyan pletykák, miszerint a KTM indítana egy harmadik csapatot is a gyári alakulat is a Gas Gas néven futó Tech3 mellett, amely akár a Husqvarna márkanevet is behozhatná a MotoGP-be – méghozzá annak érdekében, hogy így csináljanak helyet a jelenleg a Moto2-ben a vb-címért harcoló feltörekvő tehetségüknek, Pedro Acostának. A fiatal spanyol úgyis kijelentette, hogy nem akar még egy évet a középső géposztályban maradni, hanem fel akar lépni a MotoGP-be, márpedig eközben a KTM-nél Brad Bindernek, Jack Millernek és Pol Espargarónak is van szerződése 2024-re, Augusto Fernandez pedig nem fut rossz idényt újoncként a Gas Gas Tech3-nél.
A plusz csapat érkezését azonban most kizárta a Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta a Catalunya Radiónak adott interjúban: „Nincs terv arra, hogy több mint 22 motor legyen jövőre a rajtrácson. Valójában az ideális szám számunkra a 20. Amennyire tudom, abban az örömben lesz részünk, hogy Pedro a MotoGP-ben fog indulni. Ugyanakkor még bizonyos egyeztetésekre sort kell keríteni Pedro, valamint a csapata és a gyártója között” – tette hozzá az ifjabb Ezpeleta, utalva arra, hogy a KTM-nek még azért okozhat fejtörést Acosta elhelyezése a jövő évi rajtrácson.
Ugyanebben az interjúban Ezpeleta amúgy azt is megerősítette, hogy amint arról a minap már írtunk, a Dorna fontolgatja a kedvezmények rendszerének felélesztését – pontosabban annak módosítását –, hogy ezzel segítsék az ütemet vesztett Yamahát és Hondát – erről bővebben itt lehet olvasni.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Ausztriában Hamilton csatázhat Alonsóval a győzelemért a kétszeres világbajnok szerint
https://formula.hu/parc-ferme/35949
A nyolcból nyolc nagydíjat megnyerő Red Bullé mellett Max Verstappen győzelmi szériája is meggyőző, a holland már négy futam óta veretlen. A csapat hazai versenyén, az Osztrák Nagydíjon azonban több tényező is megnehezítheti, hogy a címvédő folytassa a sorozatot – ezekről beszélt Mika Hakkinen.
„Hétvégén látjuk a 2023-as szezon második sprinthétvégéjét. Ez az eső esélyével kombinálva lehetőséget biztosíthat valakinek, aki nem Max Verstappen, hogy győzzön. Ha ez így lesz, akkor, figyelembe véve, hogy a Mercedes szerint ez a verseny még Kanadánál is jobban kedvez az autójuknak, Lewis Hamilton keményen oda fog lépni, hogy legyőzze Fernando Alonsót a győzelemért. A Red Bull mind a nyolc versenyt megnyerte eddig, talán ez lesz a változás hétvégéje!” – írta az Unibet-féle rovatában az Osztrák Nagydíj egykori kétszeres győztese.
Fotó: DPPI
Videó: Ken Block 16 éves lánya egy 1400 lóerős Porschével állt rajthoz
https://formula.hu/parc-ferme/35948
A 16 esztendős Lia Block édesapja tiszteletére vett részt a legendás hegyi felfutáson, a Pikes Peaken: a Hoonipigazis névre keresztelt, 1400 lóerős Porschével nem mért időt futott, de felment a pálya tetejéig.
Egy-két videó az eseményről:
Ez lesz az Osztrák Nagydíj kulcsa a Ferrari szerint
https://formula.hu/parc-ferme/35947
Tavaly egészen jó teljesítményt nyújtott Spielbergben a Ferrari, talán az Osztrák Nagydíj volt az utolsó, amikor jobbnak bizonyult a csapat a Red Bullnál, így most is bizakodva várja a hétvégét a maranellói alakulat.
Davide Mazzoni, a belsőégésű motorok vezetője pedig kiemelte, hogy mi lesz a legfontosabb az ausztriai helyszínen.
„Egy viszonylag rövid pályán három DRS-zóna is megtalálható, van néhány kemény féktáv, de csak rövid ideig: ez egészen extrém optimalizálást igényel a motor energiamenedzselése szempontjából. Az ERS, az MGU-H, az MGU-K és a belsőégésű motor is komoly stresszhatás alatt lesz a folyamatos energiavisszanyerés és energiakibocsátás közötti átmenet miatt, de ez itt elengedhetetlen a jó köridőhöz” – mutatott rá a legfontosabb feladatra a szakember.
Bejelentés: átnevezik az AlphaTauri F1-es csapatát
https://formula.hu/parc-ferme/35946
Dr. Helmut Marko megerősítette azt, amiről korábban már szóltak a hírek: új névvel folytatja majd a jövőben a korábbi Scuderia Toro Rosso, a ma AlphaTauriként ismert faenzai istálló, amely továbbra is a Red Bull juniorcsapataként funkcionál majd.
„Az AlphaTaurinak 2024-től két új vezetője lesz Laurent Mekies és Peter Bayer révén. Új szponzorok is lesznek, és egyúttal új neve lesz a csapatnak. A cél világos: amennyire a szabályok megengedik, a Red Bullra kell alapozni, a 'csináld magad' konstrukció hibás elképzelés” – mondta Marko az osztrák Kleine Zeitungnak.
Az új nevet nem mondta ki konkrétan a Red Bull tanácsadója, de korábban beszélt már arról, hogy valami olyat szeretnének, amely jobban képviseli a Red Bullt a világ minden pontján, mert az AlphaTauri csak néhány országban ismert márka. Ez a név így összesen négy szezont él meg, 2020-ban keresztelték át erre a Toro Rossót, 2024-ben, tehát már jövőre pedig jöhet az új elnevezés.
Verstappen overallját és egy teljes autóját elárverezi az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/35945
Árverésre bocsátja gyűjteménye számos darabját az AlphaTauri: összesen 300 tárgyat adnak el öt lépcsőben. Az első kör most indult és július 12-ig tart, a folytatásban augusztusban, szeptemberben, novemberben és decemberben indul egy-egy aukció.
Az első kör legértékesebb tétele egy komplett Formula-1-es autó, a 2016-os Toro Rosso STR11: ezt a konkrét, négyes számú karosszériát Carlos Sainz és Danyiil Kvjat vezette a szóban forgó évben. A motor hiányzik, de egyébként mindennel fel van szerelve, a kormánymű, elektronika és felfüggesztés is működőképes. Jelenleg 450 ezer euróért szóló ajánlatot tettek rá (közel 170 millió forint), de a szakértő 500-750 ezer euró közé becsüli értékét.
Számos alkatrészt árverez el még a csapat, találunk szárnyat, motorborítást, ülést, fejtámaszt vagy kerékfelnit a gyűjtői darabok között. A másik kategóriát a tűzálló ruházat jelenti, Max Verstappen, Alex Albon, Yuki Tsunoda vagy Daniel Ricciardo overallját is áruba bocsátják – a holland 2016-os öltözetét már 7500 euróért, majdnem hárommillió forintért vinnék. A tételek többsége az elmúlt tíz évből származik, a kivételek egyike Sebastian Vettel 2008-as aláöltözete.
Az árverésből származó bevétellel az AlphaTauri a faenzai – itt található a csapat székhelye – áradások károsultjait segíti. A későbbi négy aukció nyeresége pedig a Red Bull alapítványa, a Wings for Life számára megy.
Reagált az F1-es pletykákra az IndyCar-bajnok
https://formula.hu/parc-ferme/35944
Mint arról mi is írtunk nemrég, felröppentek olyan értesülések, miszerint a Formula-1 irányába kacsingathat Alex Palou. A spanyol versenyző 2021-ben bajnok lett az IndyCarban, s az utóbbi futamokon nyújtott teljesítménye – az elmúlt négy versenyből hármon győzött – alapján jó esélye van idén behúznia a második címét. A Chip Ganassit erősítő, jövőre már az Arrow McLarennel szerződéssel rendelkező pilóta menedzsmentje az IndyStar szerint a Spanyol Nagydíj hétvégéjén „gyakorlatilag az összes” F1-es csapattal felvette a kapcsolatot – kérdés persze, hogy van-e olyan alakulat, amely nyitott lenne Palou alkalmazására.
Mindenesetre most magát a 26 éves pilótát is megkérdezték arról, hogy szerinte az idei produkciója növeli-e az F1-es váltás esélyeit: „Nem igazán gondolom. Hogy őszinte legyek, nem hiszem, hogy azzal, hogy több futamot nyerünk, megkapnánk ezt vagy azt az ülést az F1-ben” – idézi szavait a PlanetF1.com portál. „Nem gondolom, hogy az eredmények változtatnak a következő évünkön. Úgy vélem, már az óriási eredmény volt, amit 2021-ben elértünk, amire roppant büszke vagyok, hiszen a második évemben megszereztem az első bajnoki címemet az IndyCarban. Nem hiszem, hogy amit idén csinálunk… az nagyon más, mint amit 2021-ben. Úgyhogy igen, nem igazán változtat a dolgokon.”
Palou F1-es esélyeiről a Pitwall hétfői adásában is beszéltünk: