Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Nagyot fordult a világ a MotoGP-ben az elmúlt években: míg egy évtizede egyértelműen a Honda és a Yamaha uralta a királykategóriát, mára az európai gyártók, azon belül is kimagaslóan a Ducati vette át az irányítást, miközben a két japán márka háza tájáról csak a küszködésről hallani, amit a vb-tabellán elfoglalt utolsó két pozíció is jól jelez.
Mindezek miatt állítólag felmerült, hogy felélesszék az engedmények rendszerét a MotoGP-ben, hogy így segítsék az érezhetően ritmust vesztett Hondát és Yamahát – értesült a Motorsport.com és több más sajtótermék is.
A kedvezmények rendszerét még 2014-ben vezették be, s a lényege az volt, hogy bizonyos területeken kedvezőbb feltételekkel indulhattak a MotoGP-be újonnan beszálló vagy kevésbé eredményes (azaz nem volt száraz pályás győzelmük az előző évben) gyártók. Ide tartozott a korlátlan szezonközi teszt, a több felhasználható motorblokk és az évközi motorblokkfejlesztés lehetősége.
A rendszer rendkívül sikeres volt, hiszen a MotoGP-be csábította a Suzukit, az Apriliát és a KTM-et, amelyek a 2014-2015 környékén még jelentős hátrányban lévő Ducatival együtt évről évre egyre versenyképesebbé váltak. Az engedményeket bizonyos számú dobogós helyezés után elveszítették a márkák: legutóbb az Aprilia járt így tavaly, így jelenleg már az összes gyártó azonos feltételek mellett szerepel a legnagyobb géposztályban.
A jelenlegi szabályozás mellett csak akkor lehet visszaszerezni a kedvezményeket, ha egy gyártó egyetlen versenyzője sem szerez dobogós helyezést egy egész szezonon át vasárnaponként – márpedig ez már az összes márkának összejött idén, beleértve a Hondát és a Yamahát is. Ezen a feltételrendszeresen lazíthatnak a híresztelések szerint a közeljövőben, de a Motorsport hozzáteszi: formálisan ugyan még nem egyeztettek erről, de már a nyári szünet utáni Brit GP során előterjeszthetik a javaslatot a Gyártók Szövetség elé.
Alberto Puig, a Repsol Honda csapatmenedzsere így beszélt az esetleges módosításról, amikor előkerült a téma az asseni sajtótájékoztatón, amelyen Marc Marquez jövőjéről is beszélt: „Még nem beszéltünk erről a Dornával, és nem tudjuk, hova fogunk jutni ezzel. Nincs túl sok információnk, ezért nem tudok pontos választ adni. Amit a Hondának tennie kell, hogy javítson a motorján, nem pedig bízni abban, hogy a bajnokság fog segíteni nekünk ebben.”
A MotoGP-t jelenleg uraló Ducati sem zárkózik le a rendszer feltámasztásától, de szigorú és logikus feltételekhez kötné azt: „Nyitottak vagyunk rá, hogy beszéljünk róla, de hivatalosan még senki nem informáltak minket. Ami világos, hogy a kedvezmények visszakapásának feltétele objektív legyen, ne pedig alanyi jogon járjon a Hondának és a Yamahának” – fogalmazott a bolognaiak egyik képviselője.
A Yamaha és főleg a Honda vesszőfutásáról a Formula Motocast friss adásában is részletesen beszéltünk: