DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Motor

Minden, amit a MotoGP 2023-as szezonjáról tudni kell

Két új helyszín a naptárban, sprintversenyek, megcsappanó mezőnylétszám, szigorúbb műszaki előírások: összeszedtük a legfontosabb információkat a MotoGP idei évadjáról!

Elkezdődött a 2023-as esztendő, s bár még néhány hetet várnunk kell arra, hogy a MotoGP felébredjen a téli álmából, egy kisokosba összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a hamarosan kezdődő szezonról a versenynaptártól kezdve a mezőny összetételén át a megváltozó szabályokig.

 

Két új helyszín és furcsaságok a rekordnaptárban

Akárcsak a Formula-1, a MotoGP is folyamatosan bővíti a versenynaptárát, aminek köszönhetően 2023-ban új csúcsot jelentő 21 fordulót fognak rendezni. Két új helyszín is csatlakozik a körforgáshoz, méghozzá két olyan pálya, amely kis túlzással derült égből villámcsapásként érkezik. Július közepén Kazahsztánba látogat a mezőny a nemrég felépült Sokol Circuitre, míg ősszel India és az F1 által egy évtizede használt Buddh International Circuit csatlakozik a szokásos távol-keleti túrához. Van viszont egy kieső: az ibériai félsziget pályái között elindul a korábban is tervezett rotáció, aminek révén idén a Motorland Aragon került ki a menetrendből.

india-buddh-circuit-1



A rekordhosszú naptár összetétele azonban helyenként nehezen magyarázható furcsaságokat tartalmaz. Például rögtön az elején a szezonnyitó Portugál Nagydíj (Katar a pálya átalakítása miatt került el ebből a pozícióból) és az Argentin Nagydíj került párba, egymást követő hétvégékre, miközben tavaly épp Termas esetén kellett törölni a pénteket logisztikai nehézségek miatt. A tavasz végén egy hónapos szünet keletkezett amiatt, mert Mugello el akarta kerülni az F1-es nagydíjakat, ez viszont több tripla fordulót is eredményez a szezon során. Az ősz pedig egészen brutális lesz: szeptember közepétől november elejéig egymás után hat versenyt rendeznek a Távol-Keleten (és Ausztráliában), az évadot pedig egy teljesen szürreális Sepang–Katar–Valencia túra zárja le – túlzás nélkül kijelenthető, hogy a legmegterhelőbb idény vár a csapatokra.

A MotoGP 2023-as versenynaptára:

Március 24-26. Portugál Nagydíj, Portimao
Március 30-április 2. Argentin Nagydíj, Termas
Április 14-16. Amerikai Nagydíj, Austin
Április 28-30. Spanyol Nagydíj, Jerez
Május 12-14. Francia Nagydíj, Le Mans
Június 9-11. Olasz Nagydíj, Mugello
Június 16-18. Német Nagydíj, Sachsenring
Június 23-25. Holland TT, Assen
Július 7-9. Kazah Nagydíj, Sokol Circuit
Augusztus 4-6. Brit Nagydíj, Silverstone
Augusztus 18-20. Osztrák Nagydíj, Spielberg
Szeptember 1-3. Katalán Nagydíj, Barcelona
Szeptember 8-10. San Marinó-i Nagydíj, Misano
Szeptember 22-24. Indiai Nagydíj, Buddh International Circuit
Szeptember 29-október 1. Japán Nagydíj, Motegi
Október 13-15. Indonéz Nagydíj, Mandalika
Október 20-22. Ausztrál Nagydíj, Phillip Island
Október 27-29. Thaiföldi Nagydíj, Buriram
November 10-12. Malajziai Nagydíj, Sepang
November 17-19. Katari Nagydíj, Lusail
November 24-26. Valenciai Nagydíj, Valencia

 

Jönnek a sprintek

Ha pedig a fenti naptár nem lenne elég, idén a MotoGP-ben is bevezetik a sprintfutamok intézményét – ráadásul az F1-gyel ellentétben minden hétvégén, azaz tulajdonképpen nem is 21, hanem 42 versenyt fognak rendezni 2023-ban a királykategóriában (a Moto2-ben és a Moto3-ban nem lesznek sprintek). Fontos különbség az is, hogy a MotoGP-ben a sprintek teljesen különálló események lesznek, nem azok határozzák meg a vasárnapi nagydíj rajtrácsát, azt továbbra is az időmérő dönti el. A versenytáv a fele lesz a megszokott futamoknak, ennek megfelelően nagyjából a pontkiosztás is: 12-9-7-6-5-4-3-2-1 rendszerben kap vb-egységet az első kilenc helyezett.

motogp-jerez-start-2022

A sprintek érkezése a hétvégék lebonyolítását is megváltoztatja. Ezentúl csak a pénteki két edzés – amelyek nevéből hivatalosan ki is került a „szabad” előtag – dönti el, hogy kik jutnak be a kvalifikáció első és második szakaszába (az összesített lista első tíz helyezettje megy automatikusan a Q2-be). Szombaton aztán jön egy újabb tréning, majd közvetlenül utána az időmérő, amelyet tehát délelőttönként fognak rendezni. Délután 15 órától rendezik majd a sprintet, míg vasárnap egy lerövidített bemelegítő edzés után a szokott mederben zajlanak majd a versenyek, amelyeknél igyekeznek ezentúl mindig tartani a Moto3–Moto2–MotoGP sorrendet. A warm-up és a futamok közé egyébként showjellegű promóciós eseményeket terveznek a szervezők, de ennek részletei egyelőre nem ismertek.

 

Távozott a Suzuki, márkát váltott az RNF

A mezőny alapos átrendeződésen ment keresztül 2022-höz képest, és ez a csapatokra is. A legfontosabb változás természetesen a Suzuki kiszállása: május végén a semmiből robbant a bomba arról, hogy a „kékek” hátat fordítanak a MotoGP-nek, amellyel 2026 végéig szerződésben is álltak. A Suzuki távozása révén a rajtrács létszáma is megcsappan: idén már csak 22 motort láthatunk a királykategóriában az előző évi 24 helyett.

motogp-suzuki-2022

Suzukit már nem láthatunk idén a MotoGP-rajtrácson

 

A motorok eloszlása is változik, hiszen az RNF Racing úgy döntött, hogy lecseréli a Yamahákat Apriliára, így a hangvillásoknak a MotoGP-érában először nem lesz szatellit alakulatuk, a noalei márkának pedig először igen. Mindez azt is eredményezi, hogy mindössze hat japán motor lesz a mezőnyben a 16 európaival szemben, ami néhány éve még elképzelhetetlen aránynak tűnt. Névlegesen egyébként egy új márkát is köszönthetünk a MotoGP-ben, hiszen a Tech3 hivatalosan Gas Gas néven indítja a motorjait, amelyek persze továbbra is KTM-ek, méghozzá megegyező specifikációval, mint az osztrákok gyári istállójánál. S ha már specifikációk: csak a Gresini és a VR46 fog egyéves Ducatikkal versenyezni, az összes többi privát csapat elvileg a legfrissebb konstrukciót kapja a gyártópartnerétől.

 

Vándoroltak a versenyzők

Csupán négy olyan csapat van, amely ugyanazzal a felállással vág neki 2023-nak, mint ahogy 2022-t befejezte: a Monster Yamaha, az Aprilia Racing, a Pramac Ducati és a VR46 Ducati. A szokásosnál is nagyobb keringőhöz persze hozzájárult a Suzuki kiszállása is, hiszen emiatt két futamgyőztes versenyzőnek kellett helyet találnia. Végül Joan Mir és Alex Rins is a Hondánál kötött ki: előbbi a Repsolhoz érkezik Marc Marquez mellé, utóbbi pedig Alex Marquez helyét veszi át Takaaki Nakagami oldalán az LCR-nél.

motogp-mir-repsol-honda

Már Repsol-színekben a 2020-as világbajnok Joan Mir

 

A Ducatinál is zajlik a vérfrissítés, hiszen a regnáló világbajnok Francesco Bagnaia új társat kap Enea Bastianini személyében, míg a Gresininél az olaszt fogja pótolni az ifjabb Marquez. A Ducatitól távozó Jack Miller a KTM-nél talált helyet magának, elődje, Miguel Oliveira pedig az RNF Apriliánál fogja húzni a gázt, akárcsak a Tech3-től érkező Raul Fernandez. Az egyetlen újoncot egyébként Herve Poncharal alakulatánál láthatjuk a Moto2-es világbajnok Augusto Fernandez személyében (aki nem rokona Raulnak), aki mellett a Repsoltól távozó Pol Espargaro húzza majd a gázt.

A tavalyi szereplők közül kikerült a mezőnyből Cal Crutchlow, Darryn Binder és Remy Gardner: Binder a Moto2-ben, Gardner a Superbike-vb talált magának ülést, míg Crutchlow visszatért a nyugdíjas éveihez a Yamaha tesztelőjeként.

A MotoGP 2023-as nevezési listája:

5 JOHANN ZARCO FRANCIA PRIMA PRAMAC RACING DUCATI
10 LUCA MARINI OLASZ MOONEY VR46 RACING TEAM DUCATI
12 MAVERICK VIÑALES SPANYOL APRILIA RACING APRILIA
20 FABIO QUARTARARO FRANCIA MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP TEAM YAMAHA
21 FRANCO MORBIDELLI OLASZ MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP TEAM YAMAHA
23 ENEA BASTIANINI OLASZ DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
25 RAUL FERNANDEZ SPANYOL RNF MotoGP TEAM APRILIA
30 TAKAAKI NAKAGAMI JAPÁN LCR HONDA IDEMITSU HONDA
33 BRAD BINDER DÉL-AFRIKAI RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
36 JOAN MIR SPANYOL REPSOL HONDA TEAM HONDA
37 AUGUSTO FERNANDEZ SPANYOL TECH3 GASGAS FACTORY RACING GASGAS
41 ALEIX ESPARGARO SPANYOL APRILIA RACING APRILIA
42 ALEX RINS SPANYOL LCR HONDA CASTROL HONDA
43 JACK MILLER AUSZTRÁL RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
44 POL ESPARGARO SPANYOL TECH3 GASGAS FACTORY RACING GASGAS
49 FABIO DI GIANNANTONIO OLASZ GRESINI RACING MotoGP DUCATI
63 FRANCESCO BAGNAIA OLASZ DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
72 MARCO BEZZECCHI OLASZ MOONEY VR46 RACING TEAM DUCATI
73 ALEX MARQUEZ SPANYOL GRESINI RACING MotoGP DUCATI
88 MIGUEL OLIVEIRA PORTUGÁL RNF MotoGP TEAM APRILIA
89 JORGE MARTIN SPANYOL PRIMA PRAMAC RACING DUCATI
93 MARC MARQUEZ SPANYOL REPSOL HONDA TEAM HONDA

 

Betiltott eszköz és trükközés

A technikai szabályzat hosszú ideje jórészt változatlan a MotoGP-ben, csak apróságokhoz nyúlnak hozzá időről időre, reagálva bizonyos tendenciákra. Ebbe a kategóriába tartozik az is, hogy betiltják az utóbbi néhány szezonban kiemelt jelentőségű fejlesztési területté váló magasságállító eszközök egy bizonyos fajtáját: mostantól az első eszközt nem lehet használni menet közben, csak a rajtoknál.

motogp-gumik-michelin

Egy másik fontos lépés, hogy a technikai igazgató, Danny Aldridge ígérete szerint idén már betartatják a guminyomásra vonatkozó előírásokat. Tavaly ugyanis kisebb botrányt kavart, amikor kiderült, hogy a csapatok rendszeresen trükköznek ezzel és a megengedettnél feljebb kúszik az első guminyomásuk – ennek azonban Aldridge szerint főként az volt az oka, hogy eltérő szenzorokat használtak, így nem volt lehetőség egységes mérésekre. 2023-ra azonban várhatóan megoldják mindezt.

 

Mi történik a szezon előtt?

Végezetül nézzük még a téli holtidőszak programját! Nem sokáig kell várnunk, hogy felébredjen téli álmából a MotoGP, hiszen már január közepén megkezdi a Yamaha a csapatbemutatók sorát. Amelyek aztán csaknem két hónapon át fognak tartani: lesz, aki csak az első teszt után rántja le a leplet idei festéséről. A felkészülési időszak ugyanis február elején indul: előbb a tesztpilóták és újoncok számára rendezett shakedownra, majd az első kollektív tesztre kerül sor Sepangban, míg márciusban az évadnyitánynak is otthont adó Portimao látja még két napra vendégül a versenyzőket.

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Január 17.: Monster Yamaha

Január 21.: Gresini Ducati

Január 23-24.: Ducati Lenovo Team

Január 25.: Pramac Ducati

Január 26.: KTM Factory Racing

Február 25.: Repsol Honda

Március 4.: Tech3 Gas Gas

Március 10.: Aprilia Racing

Március 16.: RNF Aprilia

LCR Honda, VR46 Ducati: ???

 

A MotoGP téli tesztjei:

Február 5-7.: Sepang, shakedown

Február 10-12.: Sepang, hivatalos teszt

Március 11-12.: Portimao, hivatalos teszt

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: