Úgy tartja a mondás, hogy Las Vegasban az elképzelhetetlen is megtörténhet. Nem kizárt, hogy ez az F1-ben is beigazolódik, mostanáig ugyanis elképzelhetetlennek tűnt, hogy a világbajnokság üzleti- és kereskedelmi jogainak tulajdonosa áldását adja a 11. csapat érkezésére, azonban a Formula.hu és a RacingNews365 paddock-forrásokból úgy értesült: drasztikus fordulat készül, ami azt eredményezheti, hogy a mostanáig mereven elhatárolódó illetékesek jóváhagyásukat adhatják a bővítésre és 11 csapatosra bővülhet az F1-es mezőny.
Forrásaink szerint az elmúlt hónapokban zajló, végeláthatatlannak tűnő kötélhúzás után az utóbbi napokban felgyorsultak az események az Andretti-Cadillac néven emlegetett projekt ügyével kapcsolatban, Las Vegasban pedig létrejött egy olyan megállapodás, amelynek köszönhetően a 11. csapat csatlakozhat az F1 mezőnyéhez. Úgy tudjuk, hogy 2026 lesz a mezőny bővülésének éve, a részletek azonban még nem tisztázódtak. Iparági forrásaink szerint a General Motors a korábban gondoltnál nagyobb szerepet vállal a projektben és vélhetően nem kell sokat várni a hivatalos bejelentésre sem. Úgy tudjuk, hogy az talán már a Katari Nagydíj előtt megtörténhet.
Rapszodikus előzmények
Mint ismeretes, annak ellenére, hogy az F1 tiltakozott a mezőny bővítésének ötlete ellen, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2023 elején megadta a lehetőséget arra, hogy az érdeklődők jelezzék indulási szándékukat. A kandidálók közül kizárólag az Andretti-Cadillac néven emlegetett kapott jóváhagyást a világszervezettől, a csatlakozáshoz azonban szükség volt az F1 jóváhagyására is – ez azonban nem született meg.
A világsorozat üzleti- és kereskedelmi jogainak tulajdonosa hosszas vizsgálódás után idén februárban közölte: nem biztosítanak lehetőséget az amerikai formációnak a csatlakozásra. Az F1 álláspontja kimondta ugyanakkor, hogy 2028-tól – amikor a GM a Cadillac márkával motorszállítóként is meg kíván jelenni az F1-ben – szívesen látják az alakulatot a mezőnyben.
Az F1 döntése komoly viharokat kavart, ám a kialakult helyzet ellenére a szerveződő formáció nem adta fel a 2026-os indulási tervet: a csapat azóta is építkezik az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában egyaránt, már közel 300 dolgozót foglalkoztatnak és a Toyota kölni szélcsatornáját használva gőzerővel dolgoznak az első versenyautójukon. A fejlesztéseik olyan stádiumban vannak, hogy információink szerint a jövő év elejére már elkészülnek a 2026-ra szánt futómű első változatával is.
Honnan lesz motor?
A magát ízig-vérig amerikainak tartó formáció a General Motorstól és a Cadillactől előreláthatólag csak 2028-ban kaphat erőforrást, így az első két idényben átmeneti megoldással kell versenyezniük. A különítmény előtt adott a lehetőség, hogy megállapodjanak valamelyik gyártóval, ugyanakkor alapozhatnak arra a szabályra is, amely kimondja: az a gyártó, amelynek a legkevesebb ügyfele van, köteles erőforrást biztosítani a motor nélküli csapatnak.
Ha ezt vesszük alapul, a dolgok jelenlegi állása szerint az Audi és a Red Bull Powertrains – új beszállóként – nem köteles kiszolgálni az új csapatot, így a Honda vagy a Ferrari jelentheti a megoldást. Paddock-forrásaink szerint egyébként az új formáció illetékesei minden gyártóval tárgyalásokat folytatnak egy esetleges motorszállítói szerződésről.