Néhány éve vezették be a Formula-1-ben a mezőny összerázása érdekében az aerodinamikai hendikeprendszert, amely a konstruktőri világbajnoki helyezések alapján határozza meg, hogy egy-egy alakulat mennyi időt tölthet el a szélcsatornában és mennyi CFD-tesztet hajthat végre.
A csapatok között ötszázalékos lépcsők vannak: a konstruktőri éllovas 70 százalékos értéken áll, míg a tizedik helyezett 115 százalékon – magyarán a hetedik helyezett értékei jelentik a 100 százalékot, az „alapot”.
Példának okáért ez 320 szélcsatornás futást jelent, 400 szélcsatornában eltölthető órát, amelyből 80 lehet olyan, ahol a levegő sebessége 15 m/s fölötti – és mindez két hónapos időszakra vonatkozik.
A százalékokat pedig félévente újraszámolják az aktuális világbajnoki állás alapján. Július 1-jén jött tehát a váltás: addig a 2023-as végeredmény alapján osztották ki az értékeket, mostantól december végéig viszont az F1-es Osztrák Nagydíjat követő sorrend a meghatározó. Ez alapján így változtak a százalékok:
Eddigi (tavalyi vb-hely.) | Új | Különbség | |
Red Bull | 70 % (1.) | 70 % | 0 % |
Ferrari | 80 % (3.) | 75 % | -5 % |
McLaren | 85 % (4.) | 80 % | -5 % |
Mercedes | 75 % (2.) | 85 % | +10 % |
Aston Martin | 90 % (5.) | 90 % | 0 % |
Visa RB | 105 % (8.) | 95 % | -10 % |
Haas | 115 % (10.) | 100 % | -15 % |
Alpine | 95 % (6.) | 105 % | +10 % |
Williams | 100 % (7.) | 110 % | +10 % |
Sauber | 110 % (9.) | 115 % | +5 % |
Mint látható, a felsőházban a Mercedes a legnagyobb nyertes azzal, hogy míg tavaly vb-ezüstérmes volt, most csupán a negyedik helyet foglalja el, így 10 százalék plusz időt kap a szélcsatornában. Hasonlóan nagyot lép előre a konstruktőri tabellán két pozíciót visszacsúszó Alpine és Williams is.
Az aero-hendikeprendszer nagy vesztese 2024 második felében a Haas, miután a tavalyi sereghajtó pozícióból a hetedik helyre tört előre, így most ők jelentik a százszázalékos alapértéket, ami 15 százaléknyi szélcsatornaidő-visszaesést jelent.
De tíz százalékot bukott a Visa Cash App RB is, ötöt-ötöt pedig a Ferrari és a McLaren. Ahol nincs változás, az a továbbra is élen álló Red Bull, valamint a tavalyi évet is ötödikként záró Aston Martin: ők ugyanúgy 70, illetve 90 százalékon állnak, mint eddig.
George Russell amúgy ezen rendszer kapcsán jegyezte meg a múlt hétvégén, hogy az elgondolkodás alapja jó, de szerinte inkább a pontokat kellene figyelembe venni a kiosztásnál, nem pusztán a helyezéseket, hiszen például a Red Bull fórja sokkal nagyobb volt tavaly a Mercedeshez képest, mint a Mercedesnek a Ferrarihoz, mégis ugyanúgy öt százalék volt a differencia a szélcsatornás időkben.