Az FIA csütörtökön ismertette a 2026-ra tervezett szabályváltozásokat, és renderelt képeket tett közzé arról, hogyan nézhet ki következő F1-es autógeneráció. A tervek azonban nem arattak osztatlan sikert, Max Verstappen gúnyos hangnemet ütött meg az elképzeléseket illetően, Lewis Hamilton pedig megkérdőjelezte, hogy ez lenne a helyes irány az F1 számára.
A tervek bemutatása óta aggályok merültek fel az autók sebességével, súlyával, az erőforrás használatával és a tervezési innováció lehetséges korlátozásaival kapcsolatban is. Ezekre reagált Montrealban az FIA együléses versenyekért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis, valamint Jan Monchaux, a részleg technikai igazgatója.
Még nincs kész a szabályrendszer
Előbbi gyorsan leszögezte, hogy a koncepció bemutatása nem azt jelenti, hogy a szabályrendszer minden részlete kialakult, amire nincs is szükség, hiszen a csapatok az előírások értelmében 2025 januárja előtt nem dolgozhatnak a 2026-os autógeneráción: „Még nem vagyunk kész a végleges szabályrendszerrel. Van még jó néhány dolog, amin finomítanunk kell, és meg kell vitatnunk a csapatokkal.”
„Teljes mértékben tisztában vagyunk az autók leszorítóerejét és az egyenesbeli sebességet illető aggodalmakkal, ezek a még elvégzendő finomítások sorába tartoznak” – mondta Tombazis, majd leszögezte, hogy a szabályok pontosabb közzététele a hónap végére várható, s ezt követi majd egy hosszabb egyeztetési periódus a csapatokkal és a FOM-mal, majd a módosítások a Motorsport Világtanács elé kerülnek.
Tombazis azt is elismerte, hogy a megfogalmazott félelmek teljesen érthetőek, de igyekezett eloszlatni őket: „Az emberek most csak egy pillanatfelvételt látnak a szabályokról egy darab papíron, és a látottak alapján tesznek megjegyzéseket. Nem aggódom a felvetett kérdésekkel kapcsolatban, de egyértelműen az várható, hogy a teljesítmény irányába teszünk még lépéseket.”
„Elsőnek pontosan ezért tettük a mércét meglehetősen alacsonyra, hogy a csapatokkal együttműködve erre építhessünk. A leszorítóerő növelése ezeken az autókon igazából elég egyszerű. Szóval megértem a megjegyzéseket, de nem hiszem, hogy bármi okunk lenne aggódni, hogy ezek az autók nem lesznek gyorsabbak, mint az F2-esek, vagy bármi ilyesmi. Ez teljes mértékben megoldódik majd, ha meglesznek a végleges szabályok.”
Lassíthat az FIA
A bemutatott koncepció szerint a leszorítóerő és a légellenállás is jelentősen csökken, ami a kanyarokban lassabbá, az egyenesben pedig gyorsabbá, egyúttal instabilabbá teszi az autókat. A sebesség növelése az aktív aerónak és az úgynevezett manual override módnak köszönhető. Ezek kombinációját illetően a pilóták érdekvédelmi szövetsége, a GPDA igazgatója, George Russell fogalmazott meg biztonsági aggályokat.
Monchaux leszögezte, hogy tisztában van a megfogalmazott aggályokkal, de igyekezett megnyugtató választ adni: „Jelen állás szerint lehet, hogy a végsebesség valamivel magasabb lesz, mint a jelenlegi. De biztosítani fogjuk, hogy a végsebesség nem éri el azt a szintet, hogy az biztonsági kockázatot jelentsen. És erre megvannak az eszközeink.”
„Befolyásolhatjuk az alacsony légellenállású konfigurációt, ami a hátsó szárny és az első szárny nyitását jelenti, azáltal, hogy vagy megtiltjuk az adott egyenesben, vagy csökkentjük, hogy mennyire lehet nyitni. Szóval lesz eszközünk a végsebesség szabályozására.”
Súlyos kérdések
Tombazis ezt követően azokra a felvetésekre is kitért, miszerint az autók súlyát jelentősen nagyobb mértékben kellene csökkenteni, mint amire jelenleg számítani lehet a 2026-os szabályoktól: „Eltökélt szándékunk, hogy csökkentsük az autók súlyát.”
„A Jan által a csapatokkal közösen végzett munka alapján egy sor feltételezéssel dolgoztunk, és van néhány terület, ahol tudjuk, hogy a súly növekedni fog, és van néhány terület, ahol tudjuk, hogy csökkenni fog. Egy kihívást jelentő, de véleményünk szerint elérhető célt tűztünk ki” – mondta a görög szakember, majd leszögezte, hogy ezen a téren is folytatják az együttműködést a csapatokkal: „Nyilvánvalóan továbbra is arra fogjuk kérni a csapatokat, hogy készítsenek becsléseket az általuk elérhető súlycsökkentésről, és ezen a folyamaton is végigmegyünk. Meglehetősen eltökéltek vagyunk azt illetően, hogy jelentősen csökkentsük a súlyt, ami szerintem az 1980-as évek óta először fordul elő az F1-ben.”