DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
Formula+

Formula Plusz: Mi van a Newey-ügy hátterében?

Miért akar távozni Adrian Newey két évtized után a történelmi magasságokban szárnyaló Red Bulltól? Hol köthet ki? A Formula.hu igyekszik választ adni a kérdésekre.

Nem előzmények nélkül, de mindenképpen váratlanul érkezett csütörtökön dél körül az a hír, amely szerint Adrian Newey, a Red Bull F1-es műszaki főnöke távozni készül az energiaitalos alakulattól. Bár a legendás brit szakember szerződése 2025-ig érvényes, különféle források szerint egy kilépési záradékot életbe léptetve kíván már az idei év végén hátat fordítani munkaadójának, ahol 2006 óta dolgozik, s amellyel mostanság hihetetlen magasságokba jutottak. Nem először merül fel mostanában a szakember esetleges távozása, ennyire komolynak azonba még soha nem tűnt a helyzet.

f1-newey-redbull-2024



Bár különféle források azt jósolták, hogy Newey távozásának hivatalos megerősítése még a héten megtörténik, ez egyelőre nem következett be. Az istállótól csupán egy kurta-furcsa kommüniké érkezett, amelyet cáfolatnak szántak, de legfeljebb arra volt elegendő, hogy tovább erősítse a gyanút. Az ominózus, kétmondatos közlemény szerint a mérnöklegendát „2025-ig végéig köti a szerződése” és a gárdának „nincs tudomása arról, hogy másik csapathoz csatlakozna”. Ez cáfolatként azért kevés, mert akármeddig is érvényes az a bizonyos szerződés, lehet benne kilépési záradék, arról pedig Newey-nak nem – vagy legalábbis nem feltétlenül – kell beszámolnia, hogy távozása esetén csatlakozik-e másik csapathoz.

Itt tart jelenleg a különös történet, amelynek végére állítólag azért nem került pont mostanáig, mert arról zajlik az alkudozás, hogy Newey milyen feltételekkel távozik. Bonyolítja a helyzetet, hogy a szakember az RB17 szuperautós program agya, valamint az is, hogy az ilyenkor kötelező kertészkedési szabadság hossza nagyon nem mindegy. Amíg a világ a távozás megerősítéséről szóló közleményre vár, érdemes megvizsgálni azt, hogy miért akar kilépni, s mire készülhet a Formula–1-es körforgás mindenki által áhított koponyája, a hírhedt piros jegyzetfüzet tulajdonosa, aki páratlanul gazdag pályafutása során világbajnoki címeket nyerő autókat alkotott a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál is.

 

Miért akarna távozni Newey?

A Red Bull a második aranykorát éri, Max Verstappennel a volán mögött sikert sikerre halmoznak Newey autói, így joggal merül a fel a kérdés: miért akar egyáltalán távozni? A válasz egyszerűbb, mint bárki hinné: állítólag nem érzi jól magát abban a közegben, amely 18 éve az otthona. A brit mérnökguru annyi ideje szolgál a Red Bullnál, mint amennyi időt pályafutása előző fejezete során a March, a Williams és a McLaren istállóknál együtt összesen eltöltött, s karrierje korábbi szakaszából ismert, hogy időről időre igényli a környezetváltást. 

SI202402290125_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

Ennél is nyomósabb ok az, hogy állítólag helyrehozhatatlanul megromlott a kapcsolat Newey és a csapatfőnök Christian Horner között. A múltban sok időt töltöttek együtt, a csapat főhadiszállásán az irodájuk is szomszédos volt, az elmúlt egy évben azonban a helyzet jócskán megváltozott. Amikor az év elején kipattant a Horner személye körüli botrány, több irányból lehetett hallani, hogy a hangulat és a kapcsolatok hűvössé váltak a színfalak mögött. 

Úgy tudjuk, hogy felmondólevelében a brit mérnök félreérthetetlen utalást tett a hangulat megváltozására, ugyanakkor a környezete szerint nem tetszett neki az sem, hogy a szakvezető a tavalyi sikerszéria során több ízben tett olyan utalásokat a nyilvánosság előtt, amelyek szerint a technikai guru szerepe már messze nincs annyira jelentős és meghatározó, mint korábban volt.  

Bár mindkét fél részéről történetek lépések a helyzet kezelése érdekében, valami megváltozott, s szinte biztosra lehet venni azt is, hogy az elmúlt időszakban hallott, a mérnöklegendának tett szédítő ajánlatok valamelyikének is jelentős köze van a 65 esztendős brit távozásához. De vajon merre tart a tervezőzseni, honnan kapott ajánlatokat és mi lehet a következő lépés számára?

 

Visszavonulás? Nehezen elképzelhető!

Egyes teóriák szerint nem lehet kizárni, hogy Newey beleunt az egészbe és már nem kér az F1-ből, a szakember környezetéből kiszivárgott információk szerint azonban erről nincs szó. A mérnökfenoménnak időről időre szüksége van olyan kalandozásokra, mint például a jachttervezés vagy szupersportkocsik alkotása, az F1 viszont továbbra is kiemelten foglalkoztatja. A feszített menetrendből már a Red Bullnál sem kért, ezért kötetlenül sáfárkodhatott az idejével: kérőinek hasonló kondíciót kell biztosítani számára, azonban ismerői szerint biztosan nem okoz majd csalódást. 

SI202307210333_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

Érdekesség, hogy Newey az egyik jachtgyártónál tavaly megrendelt egy 28 méter hosszú, részben maga által tervezett tengerjárót. A vízijárművet idén veszi majd át, s van, aki ebből azt a következtetést vonja le, hogy már a nyugdíjra készül, közeli ismerői azonban meggyőződéssel állítják, hogy esze ágában sincs felhagyni az F1-es tevékenységgel.

 

Mercedes? Biztosan megpróbálják!

Mivel a Mercedes egyelőre képtelen megbirkózni a ground effectes versenyautók által jelentett kihívással, Newey pedig jeleskedik ezen a területen, szinte elképzelhetetlen, hogy Toto Wolff ne tett volna ajánlatot a szigetországi szakembernek. A szakember kétségkívül felrázhatná a csillagos márkát, ráadásul a csatlakozása a meggyőzés eszköze lehetne a Max Verstappen szolgálataira áhítozó Wolff számára. 

f1-bahrain-thursday-341_2

Az osztrák menedzser nem tett le arról, hogy a Ferrarihoz távozó Lewis Hamilton helyén Verstappent szerepeltesse, Newey leigazolása pedig komoly csábítóerővel bírna a holland szupersztár számára. A csillagosok büdzséjére nézve biztosan megterhelő lenne, pláne, ha Verstappennel egyszerre érkezne, de sokat is hozhatna a konyhára és visszavezethetné a győzelmek világába az utóbbi években sínylődő egykori sikercsapatot.

 

Aston Martin? A pont lehetne Stroll i-jén!

A Formula.hu által hallott paddock-pletykák alapján biztosra vehető, hogy Lawrence Stroll is ott van Newey kérői között. A kanadai milliárdos számára a pont lehetne az i-n a legendás mérnök: az elmúlt években hihetetlen invesztícióval felhúzott egy ultramodern gyárat, hamarosan indul az új szélcsatorna és teljes gőzzel beröffen a campus, Fernando Alonso is náluk versenyez a következő néhány évben, ráadásul jórészt az anyagi feltételek is adottak. 

GP2401_170104_94A1648_resize

Ha Newey elérhetővé válik, egyes források szerint a szaúdi főszponzor, az Aramco is hajlandó lenne mélyebben a zsebbe nyúlni. Az Aston Martin ígéretesnek tűnő projektje modern, új, friss környezet lehetne Newey számára, aki a Valkyrie nevű szupersportkocsi főtervezőjeként valamennyire kötődik is a márkához és a jövőben akár ezen a területen is alkothatna. 

 

Ferrari? Az állítólagos vágy!

Az utóbbi húsz év egyik legnépszerűbb pletykája volt a „Newey a Ferrarinál!”, amely időről időre felbukkant, egyeztetések is történtek, de soha nem lett belőle semmi. Iparági információk szerint ha valamikor, hát most biztosan van legalább érdemi sansz arra, hogy ez a konstelláció megvalósul. A szakember ismerősei állítják, hogy ez egy titkos régi vágy megvalósulása lenne számára, amely most különösen vonzó lehet, mivel a brit nagy tisztelője honfitársának, a 2025-től vörösbe öltöző Lewis Hamiltonnak. 

240009-scuderia-ferrari-bahrain-grand-prix-2024-saturday_b2305684-d6c5-49b2-ab14-ce110d0ccce6_resize_1

Newey vb-címeket nyerő autókat alkotott a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál, a karrierje jelentős része pedig arról szólt, hogy az általa tervezett autók a Ferrari vagy Hamilton ellen harcoltak a bajnoki címekért. Ha a maranellóiakhoz csatlakozna és ott is nyerne, azzal vélhetően bebetonozná magának a már így is sanszos „örök legenda” státuszt, ez pedig a hallottak alapján nagyon is motiváló számára. 

Látva azt, hogy a Ferrari elnöke, John Elkann nem riad vissza a költekezéstől sem a régóta áhított sikerek érdekében, a vörösöket vélhetően nem tántorítaná el a szakember fizetési igénye sem, amelynek mértékét a Formula.hu forrásai a versenyzői mezőny legfelső szegmenségnek alsó régiójához hasonlítanak. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: