A Formula-1-es évadnyitó Bahreini Nagydíj szerdai sajtónapjának estéjén jelentette be a Red Bull anyavállalata – tehát nem az F1-es versenycsapat –, hogy végeztek a Christian Horner elleni független vizsgálattal, amelynek végeredményeként tisztázták a vádak alól az energiaitalosok első számú alakulatának F1-es csapatfőnökét.
Bár a rövid kommünikében ez konkrétan nem hangzik el, de ez nyilvánvalóan azt is jelenti, hogy Horner marad a posztján – csütörtök délelőtt ennek megfelelően meg is érkezett a szahíri pálya paddockjába. Ez még azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy lezárult az ügy.
Még jöhet fellebbezés
Ahogy arra utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is felhívta a figyelmet szerda esti helyszíni videós bejelentkezésében, a Red Bull GmbH közleményében egy mondat erejéig említést tesznek arról, hogy a Horner elleni vádakat megfogalmazó személy még élhet a fellebbezés jogával. Az egyelőre még nyitott kérdés, hogy sor kerül-e ilyesmire.
Az energiaitalos cég a közleményében igyekezett azt az érzetet kelteni, hogy részükről lezártnak tekintik az ügyet: úgy fogalmaztak, hogy a vizsgálati folyamat tisztességes, szigorú és pártatlan volt – azaz hisznek benne, hogy jó ítélet is született.
A RacingNews365.com portál értesülései szerint egyébként a külső, független szakértő több mint 100 oldalas anyagot adott át a Red Bull vállalata számára, amelyet a többórás beszélgetések, meghallgatások alapján állított össze, azaz jó okunk van azt feltételezni, hogy valóban alapos volt a vizsgálat.
Szintén az RN365.com hívja fel arra a figyelmet, hogy a vádakat megfogalmazó Red Bull-alkalmazott természetesen akár polgári eljárást is kezdeményezhet, ha úgy érzi, hogy neki van igaza – ami viszont a következő pont szempontjából is érdekes lehet…
Megtudjuk-e valaha, mi történt pontosan?
A Red Bull még az első hírek napvilágra kerülésekor mindössze annyit kommunikált az üggyel kapcsolatban, hogy „nem megfelelő viselkedés” miatt indították a vizsgálatot Horner ellen. Azóta rengeteg találgatás és pletyka jelent meg a sajtóban arról, hogy mit is takar mindez, az ügyet elsőként robbantó holland De Telegraaf például arról írt, hogy szexuális jellegűek a vádak az F1-es csapatfőnök ellen.
Ezt azonban máig nem erősítették meg a felek, s a szerdai kommüniké is kiemeli azt, hogy a Red Bull GmbH a továbbiakban nem kívánja kommentálni az ügyet: „„A vizsgálati jelentés bizalmas, és tartalmazza az érintett felek, valamint a nyomozásban segítő harmadik felek privát információit, ezért az érintettek iránti tiszteletből nem fűzünk további kommentárt” – írták.
Ha esetleg polgári eljárás is indulna az ügyben, az azért csavarna mindezen egyet, mert mint arra a RacingNews365 rámutat a cikkében, az Egyesült Királyságban ezek mind a nyilvánosság bevonásával zajlanak, így vélhetően a részletekre is fény derülne. Mindenesetre enélkül aligha tudjuk meg, hogy mik is voltak konkrétan a vádak Horner ellen, hacsak maga nem árulja el őket a sajtó számára, de felmentés ide vagy oda, a fenti bizalmasan kezelt információk miatt ez aligha valószínű.
Milyen hatással lesz mindez Hornerre és a Red Bullra?
Bár mint említettük, a közlemény konkrétan nem tett erről említést, de nincs okunk azt feltételezni, hogy Horner ne maradna a helyén most, hogy tisztázták a vádak alól. Elvégre a vizsgálat alatt sem mozdították el a posztjáról, sőt még csak el sem bujdosott, jelen volt a Red Bull Racing F1-es autóbemutatóján és a múlt heti bahreini teszten is – még ha előbbin a központi szerepe ellenére is kissé meggyötörtnek látszott, ami nyilván érthető.
Ahogy azt Max Verstappen is elmagyarázta a szerdai sajtótájékoztatón, rövid távon biztosan nem lett volna érezhető az sem, ha Hornert ideiglenesen „kivonják a forgalomból”. Egy Formula-1-es istálló egy olyan olajozottan működő gépezet – és ez a csúcson lévő Red Bullra pláne igaz –, amely elviseli, ha rövid időre kénytelen nélkülözni a vezetőjét. Így pedig, hogy Horner marad, a teljesítményre végképp aligha lesznek hatással az elmúlt hetek.
Bizonyos szempontból fel is lélegezhet most a Red Bull, elvégre több partnerük irányából is érkezett nyomásgyakorlás feléjük a Horner-ügy miatt. A legnyilvánvalóbban a leendő motorgyártói partnerük, a 2026-tól érkező Ford szólalt fel, amelynek vezérigazgató néhány napja frusztrációját fejezte ki az események kapcsán. Az általa, valamint az F1 és az FIA által is sürgetett gyors döntéshozatal megtörtént – más kérdés, hogy a Ford által szintén kifogásolt hiánya az átláthatóságnak a fentiek miatt nem igazán történt meg…
Mindeközben pedig beszéltek arról is, hogy a Red Bullon belül az ügytől függetlenül is lehetnek feszültségek bizonyos érdekkörök között – sajtóhírek szerint például az anyacégben 51 százalékos tulajdonrésszel bíró thai Chalerm Yoovidhya támogatja Hornert, aki ne feledjük: nem csak csapatfőnök, hanem vezérigazgató is az F1-es istállónál –, amelyek felszínre kerülhettek (volna) a vizsgálat kapcsán. Ezek szintén csak találgatások, de nem kizárt, hogy mindettől függetlenül ebben az irányban még lesznek történések.