Aligha férhet kétség ahhoz, hogy a 2023-as idény eddigi részében nyújtott teljesítményével a Williams pilótája, Alexander Albon visszahelyezte magát a leírt pilóták közül az F1 ígéretei közé.
Az ütőképesnek nehezen nevezhető FW45-össel a tempósabb pályákon rendre brillírozik, eddig 21 pontot gyűjtött (ennél az évtizedben csak egyszer, 2021-ben termelt többet az egykoron szebb napokat megélt grove-i formáció) és a szakmai közvélemény szerint neki is sikerült újjáépíteni magát, mint néhány éve Pierre Gaslynak.
Emlékezetes: mindkét versenyző elbukott a Red Bullnál Max Verstappen mellett, s bár úgy tűnt, hogy mindkét pályafutás derékba törhet, egy kisebb nyomással járó közegbe visszakerülve a francia – és a jelek szerint a thai–brit is – helyre tudta állítani a reputációját.
Pletyka szintjén már az évad korábbi részében hallani lehetett arról, hogy Albon a Ferrari radarján is felbukkant, s bár az a felvetés kevésbé volt komolyan vehető, az újabb és újabb villantásoknak köszönhetően a pilóta értéke egyre magasabbra szökik.
A javuló megítélés vonzza magával az érdeklődést is, így nem csoda, hogy a 27 éves versenyzőt a paddockhíradó újabb és újabb csapatokkal hozza összefüggésbe. A legfrissebb felvetésről Monzában hallott a Formula.hu, ahol több forrás is arról számolt be, hogy a pilóta iránt élénk érdeklődést tanúsít az utóbbi időben jelentős változásokon áteső Alpine.
Az egyik francia kiábrándult?
Mint ismeretes, a francia márka gyári csapata Fernando Alonso és Oscar Piastri tavalyi elvesztése után francia szuperpárost hozott össze 2023-ra, Esteban Oconhoz a Red Bull buborékából kitörő Pierre Gasly csatlakozott. Dobogós helyezése már mindkét versenyzőnek volt idén, s bár a két ősi rivális között mostanáig nem vált puskaporossá a hangulat, a menedzsmentbeli jövés-menés miatt a csapaton belüli hangulat erősen megváltozott.
Főként a gárdát 2020 óta erősítő Ocon oldalán: mivel a márka vezérigazgatója, Laurent Rossi is útilaput kapott a talpára a közelmúltban, a pilóta az egyik fő patrónusát és támogatóját veszítette el, ez pedig a kiszivárgott hírek szerint erősen rányomja a bélyegét a kedélyállapotára. Ennek csalhatatlan jelét is adta az Olasz Nagydíj sajtótájékoztatóján: amikor az alakulatot jelenleg irányító átmeneti menedzsment tevékenységéről kérdezték, az Alpine jövőjével kapcsolatban korábban mindig lelkes versenyző meglehetősen hűvös választ adott.
„Az én feladatom az, hogy olyan gyorsan vezessem ezt az autót, amilyen gyorsan csak menni bír és olyan jó helyen végezzek vele, ami csak elérhető. Ez az, amire összpontosítok” – fogalmazott a francia pilóta.
Ocon szerződése 2024 végéig érvényes az Alpine-nal, de úgy hírlik, hogy a szokásosnál élénkebb érdeklődést tanúsít a pilótapiac alakulása iránt és igyekszik feltérképezni az esetleges menekülési útvonalakat. Egyes források szerint az Aston Martin érdekes lenne számára, ott azonban reálisan nézve leghamarabb 2024 végén lehet üresedés.
Mivel Albon szerződése is addig érvényes, jó okunk van azt feltételezni, hogy az egyeztetések és egyebek (informátoraink szerint a két versenyző közül az egyik már egy gyárlátogatáson is túl van) a jövő évi keringőt készítik elő, ha azonban valami mégis megváltozna, a láncreakció elméletileg már az idei év végén beindulhatna.
Gasly: baráti invitálás Maranellóba?
Érdekesség, hogy az Alpine másik versenyzőjéről, Gaslyról is terjengtek pletykák a monzai paddockban. Noha már túl van egy sprintes és egy „rendes” dobogós helyezésen az új állomáshelyén, a csapat körüli káosz rányomja a bélyegét a teljesítményére, így nem meglepő módon a másik francia is árgus szemekkel figyeli a pilótapiac alakulását.
Érdekes módon őt többen is a Ferrarival, egészen pontosan Carlos Sainz helyével hozzák összefüggésbe. A spanyol is 2024 végéig áll szerződésben jelenlegi munkaadójával, s bár az Audi – amelyhez az édesapja ezer szállal kötődik – csak 2026-ban érkezik, sokan máris a négykarikás márkát látják a következő állomáshelyeként, mégpedig egy évvel a nagy debütálás előtt, már 2025-től. Garancia természetesen nincs arra, hogy ez bekövetkezik, ám ahogyan az lenni szokott, az érintettek igyekeznek minden eshetőségre felkészülni.
Így van ezzel a maranellóiakkal szintén 2024 végéig szerződésben álló, ám várhatóan már az idén hosszabbító Charles Leclerc is, aki gyerekkora óta közeli barátságban áll Gaslyval. Karrierjük kezdetén a két pilóta együtt járt versenyzőiskolába, sok időt töltenek együtt azóta is, a privát beszélgetéseik során pedig visszatérő téma, hogy mi lenne, ha egy napon a francia csatlakozna a monacóihoz a Ferrari kötelékében.
A két pilóta állítólag úgy ítéli meg, hogy a közöttük fennálló régi jó kapcsolat révén képesek lennének az esetleges neccesebb helyzeteket is korrekt módon kezelni, ez pedig fontos érv lehetne a vörösök menedzsmentje számára is. Ha Sainz valóban kitenné 2024 végén az indexet és távozna, hogy majdani Audi-vezérpilótaként 2025-től előkészítse a Saubert a német márka érkezésére, az megteremtené a lehetőséget, hogy összeálljon a Leclerc, Gasly páros.
Csapatok, ahol már jövőre váltás következhet
Vannak olyan istállók is, ahol biztosnak tűnik a versenyzői összeállítás, mégsem elképzelhetetlen, hogy váltás következik az idei évad végén. Ilyen például az AlphaTauri, ahová biztosan új névadó szponzor érkezik és nem elképzelhetetlen, hogy a főtámogatónak a pilótaösszeállításba is beleszólása lesz. Az esetleges szponzori kívánalom nélkül is történhet váltás, az a hír járja ugyanis, hogy a Hondánál elérkezettnek látják az időt arra, hogy Yuki Tsunoda megálljon a saját lábán.
A japánok állítólag úgy gondolkodnak, hogy három F1-es évad után a pilótát már nem lehet Honda-juniorként támogatni, ráadásul a Formula.hu forrásai szerint az autógyártó vezérkarában több híve is van az F2-ben szereplő Ayumu Iwasának, akit mihamarabb F1-es lehetőséghez akarnak juttatni. Bár Helmut Marko a kiszivárgott hírek szerint vív Tsunodáért, ha a pilótát nem sikerült a faenzai csapatnál tartani, a Red Bull tartalékpilótai státuszára biztosan számíthat, és úgy hírlik, hogy a japán is bekopogtatott a Hondával 2026-tól szövetségre lépő Aston Martinhoz, érdeklődve az esetleges jövőbeli lehetőségekről.
Mivel a Red Bull Racing a különféle felvetések ellenére szinte biztosan megtartja Sergio Perezt, Daniel Ricciardo vélhetően a faenzai csapatnál marad, ahol az első két hétvégéje után talán nem lenne ördögtől való dolog tartósan számításba venni Liam Lawsont is…
Az Alfa Romeótól az évad végén elköszönő Saubernél Valtteri Bottas helye biztosított, s bár sokáig biztosnak tűnt Guanyu Zhou pozíciója is, elszaporodtak a sportág első kínai versenyzőjének jövőjét megkérdőjelező pletykák. Az érintett és menedzsmentje továbbra is rendületlenül optimista a szerződéshosszabbítással kapcsolatban, a paddockban viszont elmaradt szponzorpénzekről hallani – valamint arról, hogy kopogtat új, tehetős brazil támogatók révén az Aston Martin tartalékja, Felipe Drugovich, valamint a Fred Vasseur által patronált Sauber-akadémista, az F2-ben bajnoki listavezető Theo Pourchaire is.
Albon kapcsán már esett szó a Williamsről, ahol a másik versenyző, Logan Sargeant is egyelőre csak vár az új szerződésre. Az elsőéves amerikairól is hallani olyan pletykákat, hogy esetleg lecserélik: Mick Schumachert, Nyck de Vriest és másokat is összefüggésbe hoztak már a helyével, ennek ellenére nehéz lenne elképzelni, hogy elküldik.
Noha a kiszivárgott információk szerint James Vowles csapatfőnökkel nem feltétlenül a legharmonikusabb a viszonya, a Williams akadémiájának terméke és nem vetne jó fényt a csapatra, ha egyetlen idény után dobnák, de vannak ennél nyomósabb érvek is. Például az, hogy a rohamosan felértékelődő amerikai piacon a személye sokat ér, továbbá az, hogy bár a támogatói köre semmi látványosat nem csinál, de éppen eleget perkálnak ahhoz, hogy Sargeant helye ne forogjon veszélyben.
A pilótapiacról a Formula Podcast legutóbbi adásában is beszéltünk, hallgassátok meg: