DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Formula+

A Red Bull-ülésért küzd De Vries?

A logika szerint Sergio Perez helyéért indul harcba 2023-ban a holland F1-es pilóta: ha jól teljesít, akkor valószínűleg megkaphatja a lehetőséget.

Magyar idő szerint ma este tartja 2023-as szezonnyitóját (autóbemutatónak egyre kevésbé lehet nevezni ezeket, maradjunk ennél) az AlphaTauri istállója, így most vesz részt először ilyenen teljes állású F1-es pilótaként Nyck de Vries. A holland pilóta első hivatalos "alphás" interjúi előtt érdemes elgondolkodni azon, hogy egyáltalán miért is igazolt ő Faenzába és mi is forog kockán számára 2023-ban?

Ezt természetesen feszegettük már akkor is, amikor hivatalossá vált a szerződése, de az új szezon beköszöntével, az első versenyhez közeledve ismét rögzítsük: aligha az AlphaTauri önmagában értendő ajánlata győzte meg. A holland körül felpezsdült az élet a monzai beugrása után, hirtelen több csapat is szerette volna a soraiban tudni, és a hírek szerint reális volt az, hogy aláírhat az Alpine-hoz. 

f1-devries_1



Egy gyári csapat gyári háttérrel, a mezőny negyedik legjobb, és felfelé ívelő autójával az egyik oldalon, egy hátrafelé csúszó, 2022-t végül az utolsó előtti helyen záró csapat a másikon. Azonnali pontszerző, extrém esetben nem kizárt, hogy dobogós vagy ahhoz közeli esélyek az Alpine-nál, utánpótlásnevelő háttér, ahhoz illő lehetőségek, csekély pontszerzési, megvillanási esélyek az AlphaTaurinál. Ha logikusan végiggondoljuk, nem nagyon lehet más a háttérben, mint az, hogy reális esélyt ígértek, ajánlottak, sugalltak neki a Red Bullnál.

A Red Bull ugyanis már egy egészen más kávéház még az Alpine-hoz képest is, és ha az volt Dr. Helmut Marko ajánlata, hogy menj egy évet az AlphaTaurinál, teher nélkül szokj bele az F1-be, és ha úgy teljesítesz, akkor egyenes út vezet az első csapatunkba, akkor teljességgel érthető, hogy miért ezt választotta De Vries.

 

Nem egy szokásos újonc

Sokszor, sok helyen írtunk már róla mi is, de ezen a ponton ismét jegyezzük meg: De Vries nem egy megszokott újonc semmilyen szempontból. Egyrészt 28 éves, nem egy tapasztalatlan gyerek, egy tinédzser, akinek a világ működéséről sincs túl sok fogalma. Nem, ő már jó pár éve felnőtt, ráadásul egyedül intézi a maga dolgait, a szerződéseit, a finanszírozását, meglehetősen önálló, sokat tapasztalt emberről van szó annak ellenére, hogy most kapta meg első igazi F1-es szerződését.

Csak úgy nem lehet bevinni az erdőbe egy-egy szépen kenőcsölt mondattal, mézes mázzal leöntött rossz szerződéssel. Ő látott, tudott valamit, amikor a 2023-ra egyértelműen rosszabbnak tűnő lehetőségét fogadta el.

 

Miért nyílhat lehetőség a Red Bullnál?

A Red Bullnál Sergio Perez szerződése 2023 végéig szól, és nem túlzás azt állítani, hogy össztűz alatt áll, még ha ezt a csapat kifelé próbálja is elrejteni. 2022-ben élete egyik legjobb szezonját futotta, de az idény második felében már így is jelentős lemaradásba került Max Verstappenhez képest, majd jött az emlékezetes brazíliai botrány közte és a világbajnok között. 

Nincs olyan forgatókönyv, amely szerint egy csapat nem a nála versenyző világbajnok igényeit elégíti ki, nem fordulhat elő, hogy ne hozzá igazítanák az autót, a körülményeket, hiszen az a logikus döntés, hogy a bizonyított győztest hozzák a számára legjobb, legkényelmesebb helyzetbe, hogy a legtöbbet hozhassa ki magából. Ha Perez kapcsolata nem jó Verstappennel, ha nem tudja a lehető legnyugodtabb légkörben a leghasznosabb módon támogatni a hollandot, akkor nem ő a legjobb megoldás.

f1-verstappen-perez-redbull_1

Perez pár hónap alatt lett tökéletes társból kevésbé kívánatos csapattárs

A Perez-rajongókon kívül talán mindenki elismerheti azt is, hogy a mutatott teljesítmény, a tempó az eddigi két szezonjában nagyjából 2022 első felében volt olyan, amivel elégedettek lehetnek az istállónál. Az ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy azért, mert számára ez a plafon, vagy azért, mert a Verstappenre szabott autóval ennyit tud magából kihozni.

Hiszen az autó mindig Verstappenre lesz szabva, amíg ő a Red Bullnál versenyez, felesleges azon gondolkodni, hogy ki mennyire gyors egy másik autóval (bár az én személyes véleményem az, hogy Perez eddigi karrierje egyértelműen arra utal, hogy egy rátervezett autóval sem lenne világbajnok), mert ennél a csapatnál Verstappen ideális csapattársát keresik, aki jól tudja őt segíteni azzal a technikával, ami neki leginkább megfelel.

Ez a pozíció, ez a feladatkör, amit be kell tölteni, teljesen mindegy, hogy más pozícióban ki a gyorsabb, jobb, hasznosabb. Ebben kell gyorsnak, jónak, hasznosnak lenni. 2021-ben a korábbiakhoz képest előrelépésnek tűnt Perez, de nem véletlen, hogy abban az évben elvesztette a konstruktőri csatát a Red Bull: gyakorlatilag a mexikói pontjai hiányoztak Valtteri Bottas mercedeses egységeihez képest, nem más. 2022-ben így is bajnokok lettek, de az egész szezonra vetítve egyértelműen, néha kimagaslóan legjobb autóval sem tudott például végül egyéni második lenni Perez. Tehát ha az a kérdés, hogy van-e nála jobb opció, arra az lehet a válasz, hogy minden bizonnyal.

 

Miért De Vries?

A fenti okok miatt: hogy Verstappen a lehető legjobban érezze magát. De Vries és a címvédő jó viszonyt ápol, mindketten hollandok, régóta ismerik egymást, Verstappen javaslatára hívta fel Markót De Vries, a bajnok közbenjárásával került az AlphaTaurihoz. Ha a holland újonc úgy teljesít az első szezonjában, ahogy várják, megnyílhat előtte az út. Ez alatt mit érthetünk?

f1-devries

Nagyot kell domborítani újoncként, de De Vries bizonyára hiszi, hogy képes rá

Kérdés nélkül győzze le Yuki Tsunodát házon belül. Újoncként is legyen stabil, megbízható, adjon jó visszajelzéseket, bizonyítsa, hogy lehet vele együtt dolgozni. A kevés hibája és kiegyensúlyozott teljesítménye mellett pedig nem árt, ha egy-egy bravúrt is bemutat, amikor lehetősége nyílik rá. Ahogy feljebb írtam, nem egy szokványos újonc, neki valószínűleg nincs három éve a Taurinál, ahogy azt a fiatalokról Franz Tost általában elmondja, illetve ha eltölt ott három évet, akkor aligha lesz már útja a Red Bullhoz.

Ha megfelelő teljesítményt nyújt idén, szakmailag teljesíti a kritériumokat, akkor ezzel együtt minden szempontból ideális választás lehet ő 2024-re a holland mivolta, a Verstappennel való viszonya és amiatt is, hogy ő aligha konfrontálódna (eleinte biztosan nem) a bajnokkal.

 

De semmi nincs kőbe vésve

Ebben a szakmában viszont nem létezik olyan, hogy biztosan teljesülő ígéret. A fenti gondolatmenet ellenére aligha szerepel olyan De Vries szerződésében, hogy 2024-re biztosan a Red Bullnál fog versenyezni, utalás, biztatás, sugallat, lehetőség viszont ott lehet az asztalon azzal, hogy rajtad múlik, megragadod-e, de ha úgy dolgozol, a tiéd lehet. Biztos ülés viszont nincs.

Tudja ezt De Vries, Perez és a tartaléknak visszahozott Daniel Ricciardo is, aki minden bizonygatása ellenére egészen biztosan arra vár, hogy újra lehetőséget kapjon egy kis pihenő után, és mi lenne jobb annál, mint a mezőny legjobb csapatánál versenyezni?

f1-ricciardo-redbull-2023

Ricciardo itt nyerhetne újra futamot, szerezhetne pole-t, tehetné vissza magát az F1 térképére

Ő is jó kapcsolatban van Verstappennel már évek óta, kedvelik egymást, és bár az ausztrál annak idején pontosan azért távozott, hogy ne kelljen a holland árnyékában dolgoznia, azóta nagyot fordult a világ, már nincs abban a helyzetben, hogy ő diktáljon, azzal kell beérnie, amit kap. 

Neki viszont nincs lehetősége bizonyítani, csak az együttműködését, a hasznos munkáját tolhatja a döntéshozók arcába, a konkrét teljesítményét nem mutathatja meg, ellentétben De Vriesszel és természetesen Perezzel.

Mert azt se felejtsük el, hogy bár a jelek most arra utalnak, hogy a mexikói szénája nem áll jól Milton Keynesben, elméletileg semmi sem zárja ki azt, hogy az idény elején tökéletes társa legyen Verstappennek, gördülékenyen dolgozzon együtt a bajnokkal, jó hátvédként segítse, és közben hozza a konstruktőri sikerhez szükséges eredményeket. Ha ezt megteszi, nyárig rögtön sokkal jobb helyzetbe kormányozhatja magát.

Abban viszont én a magam részéről biztos vagyok, hogy De Vriesnek ő áll a célkeresztjében. Az Alpine-szerződés visszautasítása az AlphaTauri kedvéért csak akkor nyer értelmet, ha legalább felvázolták neki a Red Bull-ülés lehetőségét, és ő is reálisnak látja az elhangzottak fényében, hogy megszerezze, méghozzá a közeljövőben. Innentől csak rajta múlik: úgy kell teljesítenie 2023-ban, hogy Christian Hornerék számára egyértelmű legyen a választás. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: