A tavalyi (és az előző években is) unalomba fulladt Monacói Nagydíj után lépett az F1 és az FIA: csak a hercegség nagydíjára kötelezően előírták a kétszeri kerékcserét. A „Monaco-szabály” részleteiről még a hétvége előtt, FormulaPlusz rovatunk cikkében írtunk bővebben.
De vajon mit várnak az egyedi újítástól maguk a versenyzők? A szombaton pole-t szerző Lando Norris például így felelt arra a kérdésre, hogy szerinte százalékosan mekkora részét végezte el a munkának mindennek fényében:
„Ötletem sincs. Négy? Képtelenség számszerűsíteni ezt, főleg itt és főleg az új szabályok szerinti futam miatt” – felelte a brit. „Úgy érzem, nagyobb szám lett volna a tavalyi szabályokkal, de nyilván az idei évre változtattak. Eddig egyedül az időmérőre fókuszáltam, szóval nem gondoltam a versenyre, nem is kell, amíg később majd a csapattal nem beszélek.”

A McLarenek közé beékelődő Charles Leclerc káoszt vár és meglepő esélyeseket: „Úgy gondolom, kisebb káosz lesz vasárnap, de meglátjuk, hogyan alakul. Szerintem sok stratégiai játszmát láthatunk majd, és kiderül, ki kerül ki győztesen ebből. De úgy vélem, olyan autók által is nyomás alá kerülhetünk, akikre talán nem is számítunk hátulról, ami mindent érdekessé tehet.”
A legrövidebb választ a vb-éllovas Oscar Piastri adta az erre irányuló kérdésre: „Nem hiszem, hogy bárki igazán tudná, mire számítson. Szóval valószínűleg igen” – utalt a káosz lehetőségére. Piastri szerint azért így is fontos lesz a start utáni első kanyar, bár Norris megjegyezte: „sajnos” a szabály miatt több lehetősége nyílik a kihívóinak az előzésre.
A Pirelli sem mert jósolni
Önmagában a kötelező két kerékcsere még nem feltétlenül eredményezne ekkora kiszámíthatatlanságot, hiszen ha nem is túl gyakran az utóbbi időben, de láthatunk máshol is kétkiállásos futamokat. Ugyanakkor az, hogy Monacóban még jelentős gumielőnyben is szinte képtelenség előzni, valamint az a tény, hogy akár egy szetten teljesíthető lenne a táv, azaz nincsenek maguktól értetődő bokszkiállási időszakok, boríthat minden előzetes számítást.
Már ha egyáltalán lennének ilyenek! A Pirelli minden futam előtt ki szokta adni az előzetes jóslatait az adott verseny várható stratégiáit illetően – ezúttal viszont egy szinte üres grafikát tettek közé, amelyen csak a három keverék várható élettartamát tudjuk egymással összevetni, arról nincs szó, mikor történhet meg a két kerékcsere:

Merthogy bizony előfordulhatnak extrém forgatókönyvek is. James Vowles, a Williams F1-es csapatfőnöke pénteken például arról beszélt, hogy szerinte többen lesznek olyanok, akik már az első körben megejtik az első bokszkiállásukat, míg George Russell szintén utalt rá, hogy érdekes taktikákra készülhetnek egyesek – igaz, bár épp a Mercedesnek szüksége is lenne erre a szombati katasztrófájuk után, a brit tegnap már leírta az esélyeiket.
Mario Isola, a Pirelli főnöke amúgy nem tartja igazán reális opciónak azt, hogy mindkét kerékcserét letudják egyesek a futam első köreiben: „Nyilván nem tiltott, szóval bárki tervezhet vele, de szerintem nem igazán opció ez. Mivel itt eléggé általános a safety car, a virtuális biztonsági autó és a piros zászló. És ha az elején letudod a kiállásaidat, majd jön egy biztonsági autó, azzal alapvetően tönkretetted a futamod” – utalt arra a gumigyártó szakembere, hogy SC és VSC alatt kisebb a bokszutcai időveszteség.
Isola elismeri, hogy az új szabály ad egy extra ismeretlenségi faktort a monacói versenynek, hiszen több stratégával beszélt, és ők sem biztosak abban, hogy mi a jó taktika. A Pirelli-vezér megjegyezte: biztonsági szempontból azért attól kicsit tart, hogy milyen káosz alakulhat ki a bokszutcában például egy elhúzódó biztonsági autós fázis alatt.

Jósolni tehát nem mert a Pirelli, azt ugyanakkor természetesen közzétették, ki milyen gumikból válogathat a futamon, és ebben azért van eltérés az élbolyban is. A McLaren-duó, Norris és Piastri például kemény keverékből két, közepesből egy új szettel rendelkezik, miközben a ferrarisoknál mindkét opcióból csak egy-egy új garnitúra van, viszont van Charles Leclerc-nek közepesből egy használt gumija, Lewis Hamiltonnak pedig a kemények közül szintén egy – a három használt C6-os lágy mellett.
A Red Bullnál amúgy biztosan elő fog kerülni a C6-os gumi is, hiszen Max Verstappennek csupán egy-egy szett új közepes és kemény abroncsa van a futamra, valamint négy használt lágya (Yuki Tsunoda a Q2-es kiesésével abból is megspórolt egy újat).
A legszélesebb választékkal az élcsapatok közül pedig a Mercedes rendelkezik, köszönhetően a korai búcsújuknak: George Russellnek és Andrea Kimi Antonellinek is van két új kemény gumija, valamint eltérő arányban, de összesen három szett a közepesből és a lágyból. Hátrébb pedig még extrémebb esetek is vannak, hiszen a leszereplő Alpine-oknál három friss szett lágy is maradt – íme, a teljes leosztás:

Az F1-es Monacói Nagydíj vasárnap 15 órakor startol – a teljes rajtsorrend ide kattintva böngészhető.