DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 11. szerda
F1

Negyedik F1-es szabálykönyvet is készít az FIA

A sport-, a technikai és a pénzügyi szabályrendszer mellé érkeznek 2026-ban az „üzemeltetési szabályok”, de elfogadták a pilóták hűtését szolgáló eszköz bevezetését is.

Idén utoljára ülésezett az FIA Motorsport Világtanácsa, amelyen azon túl, hogy elfogadták a WRC pontrendszerének átalakítását és 2027-es szabályrendszerét, valamint közzétették a TCR World Tour és a Kamion-Eb jövő évi versenynaptárait, néhány Formula-1-et érintő döntést is meghoztak.

A Nemzetközi Automobil Szövetség közleménye szerint néhány kisebb módosítást eszközöltek a 2025-ös sport- és technikai szabályzaton, beleértve a „hőségveszélyt” érintő előírásokat is, amely bizonyos extrém időjárási körülmények között egy pilótákat hűtő eszköz használatát teszi kötelezővé.

f1-hutes-1



Magáról az eszközről ezúttal sem derült ki túl sok konkrétan, csupán annyi, hogy az FIA és az F1-es csapatok együttműködésében fejlesztették ki. Ami korábban a sajtóban megjelent a felszerelésről, arról itt írtunk bővebben.

A költségvetési szabályzathoz is hozzányúltak annyiban, hogy szélesítették azoknak a „fenntarthatósági kezdeményezéseknek” a körét, amelyek kikerülnek a költségplafon hatálya alól. A sportszabályzatban a legfontosabb újítás, hogy a Formula-2 és a Formula-3 után immár az F1-ben is bevezetik a nemi szempontból semleges megfogalmazásokat (eddig mindenhol „he”-ként hivatkoztak a pilótákra).

f1-start-katar-2024

Fontos fejlemény, hogy a 2026-os technikai szabályzaton is finomítottak kicsit: ez azért lényeges, hiszen az F1-es istállók néhány hét múlva, 2025. január 1-jétől már elkezdhetik a munkát az új, 2026-os autók aerodinamikáján.

Az egyik legérdekesebb részlet az FIA vonatkozó közleményében viszont, hogy 2026-ra készül egy teljesen új rész a szabályokat illetően: bevezetik a sport-, a technikai és a pénzügyi szabályzat mellett az úgynevezett Üzemeltetési Szabályzatot.

A leírás szerint ez az F1-es csapatok olyan tevékenységeit szabályozza, amelyek a versenyhétvégéken kívül zajlanak: ide kerülnek át olyan elemek, amelyek eddig a sportszabályzatban szerepeltek, mint például az aerodinamikai tesztekre vonatkozó korlátozások, a motortesztelést szabályozó előírások vagy épp a gyárak kötelező bezárását szabályozó szekció.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: