Az F1 Bizottság múlt heti ülésének egyik fontos döntése volt, hogy 2025-től kötelezővé tehetik új hűtőrendszerek használatát azokon a versenyeken, amelyeken az FIA megítélése szerint veszélyessé válik a hőség. Az eszköz kifejlesztése a tavalyi Katari Nagydíj után indult el, amely során több pilóta is ájulás közeli állapotba került a körülmények miatt.
A múlt heti közleményből túl sok konkrétum nem derült ki a szóban forgó felszerelés kapcsán, a Motorsport.com szakoldal azonban most megtudott néhány részletet magáról az eszközről és annak eddigi teszttapasztalatairól.
A lap szerint noha eredetileg olyan koncepcióban gondolkodott az FIA, amely egy kisebb légkondicionálót foglalt volna magában, ezt az irányvonalat hamar elvetették, mivel a mérnökök a fejlesztések során olyan problémákba ütköztek, amelyet nem lehetett volna áthidalni egy 2025-ös bevezetéshez.
Így az eszköz – amelyet az eredeti tervek szerint az F1-es Holland Nagydíj edzésén próbáltak volna ki először, de végül az ottani esős időjárás és a folyamatban lévő fejlesztések miatt ezt a tesztet áttolták Mexikóra – a mostani állapotában egy jégtömbbel dolgozik, amely hőcsere révén folyadékká alakul át, amelyet aztán egy csőrendszerrel a versenyzők overalljába elhelyezett mellénybe vezetnek és ott a mellény körül pumpál a rendszer.
A Motorsport.com szerint az eszköz nem nyom többet 5 kilogrammnál, de értelemszerűen megemelhetik a minimumsúlyhatárt azokra a futamokra, amelyeken használni kell. A felszerelést vagy magában a pilótafülkében, vagy annak oldalszerkezetébe helyezhetik el a csapatok.
A hírek szerint a mexikói tesztelésben részt vevő, meg nem nevezett versenyző arról számolt be, hogy a rendszer hozta a várt hatást. Annak feltételei sem tisztázott még, mikor tehetik kötelezővé a hűtőeszköz beszerelését, de a lap úgy tudja, erre akkor kerülhet sor, ha a hőmérséklet tartósan 30 fok fölött van – ami a pilótafülkében 50 fok körüli levegőt is jelenthet.
Különböző megoldások jöhetnek még
Az idézett portál hozzáteszi a beszámolójában, hogy a jelenlegi FIA által fejlesztett prototípus mellett az új technikai szabályok arra utalnak, hogy a csapatok akár a saját megoldásaikkal is kísérletezhetnek majd. Értesüléseik szerint akár külső beszállítók által szabadalmazott hűtőrendszereket is beépíthetnek például.
A szabályzat alapján az F1-es istállók akár egy saját hűtőrendszert is beszerelhetnek, amely egy már lehűtött folyadékot pumpál a pilóták hűtőmellényébe. Csak annyit kötnek ki az előírások, hogy mindez nem használható a motor hűtésére.
A Motorsport.com úgy tudja, az istállók egy teljesen másik rendszert is bevethetnek, amely hűtött folyadék helyett hűtött levegőt juttathat a versenyzők ruházatába egy ventilátoros rendszer segítségével. Viszont amit kikötnek, hogy csak levegőt, vizet vagy vízzel higított valamiféle vegyszert használhatnak a csapatok, a szárazjég szigorúan tiltott.
Emellett a következő idénytől a csapatok egy további lyukat is nyithatnak a karosszérián – a padlólemez pilótafülke körüli részén vagy az orrkúpon –, hogy a levegőt a versenyző irányába tereljék. Ennek a lyuknak az összterülete nem haladhatja meg az 1000 négyzetmillimétert.